Slopning av defektlistan!

Sv: Slopning av defektlistan!

Nu har jag inte någon "egen" ras. Jag har hästar av rasen SWB, New Forest och Shetlandspony för tillfället.

Inom SWB är idag det som diskuteras mest OCD, och det forskas det på på SLU (med pengar från bl a ASVH). Tyvärr är det inte så enkelt att man kan testa för det, dels för att det beror på miljö till stor del och dels för att det förmodligen påverkas av flera gener. Tro mig, om det gick att testa för detta hade åtminstone alla hingstar testats och alla anlagsbärare sållats bort från avel. Naturligtvis finns det fler defekter på SWB än OCD, men inga rasspecifika (vad jag vet).

New Forest, ja, det är en väldigt "defektfri" ras. Mig veterligen finns inga rasspecifika defekter.

Shetlandsponny, har ju problemet med krumma föl. Här borde det verkligen forskas mer! Krumma föl nedärvs recessivt, men genen är inte kartlagd vad jag vet och inget test finns. Hingstar som visat sig lämna krumt föl är dock kasserade för vidare avel, ston rekommenderas att tas ur aveln. Eftersom hingstarna tas ur aveln minskar ju i alla fall risken för att fölen får två anlag. Jag tycker dock att shettispopulationen är tillräckligt stor för att man ska ta alla anlagsbärare ur avel. Och att test borde finnas!

Ja, alltså jag menade inte att hoppa på dig på något sätt...
Och tro mig jag skulle önska att test fanns på många olika saker...och jag hoppas att ocd kan kartläggas samt bli testningsbart, ocd förekommer hos quarterhästen som då egentligen är "min" ras.

Men regler som gör att endast hingstar kasseras förringar ju reglerna helt, det är en dubbelmoral som inte borde få förekomma.
Att bara rekommendera att stona skall tas ur avel är enligt min mening helt befängt...
Förbud för hingstarna och rekommendation för stona...det ger verkligen en knepig vägledning...:confused:

Nej, precis...nu kan vi börja diskutera ;)
När man avlar overopaints får man ta med i beräkningen att en viss procent föds enfärgade, dom besitter alla andra kvaliteér som en regular paint dvs. overotecknad, men dom saknar den vita färgen. Dessa hästar anses av vissa inte vara värda lika mycket som en overo paint, men det enda dom saknar är fläckarna och som avelsdjur är dom oumbärliga. Sedan måste vi också lägga in i det här att man ofta betäcker låt säga en overo med antingen en quarter eller ett fullblod, vilka är raser som tillåts i stamboken...

Jag förstår hur du tänker, men jag kan fortfarande tycka att det är onödigt att välja att avla på overohästarna bara för att de har en viss färg trots att de är bärare på en defekt. Men det kanske är en helt annan diskussion:angel:
Hur ser det ut idag? Är det fler som avlar på overos nu än tidigare?
Anser dock fortfarande att problem kan uppkomma i framtiden. Kanske inte i nästa generation, men väl längre fram.

Natgurligtvis går det inte att avla bort en gen. Men det går att avla bort alleler, defekta eller avvikande varianter av gener. Så fort det finns två varianter av alleler så kan man ju avla bort den ena.

Tror du verkligen att det är praktiskt möjligt??
Vi kommer inte att klara det, nya mutationer uppstår hela tiden, vi kan inte kartlägga alla dessa, det finns inget intresse av att leta efter "kolikgenen"...
Kan man däremot kontrollera del av så tror jag vi kan komma ganska långt...

Jag håller med om att både ston och hingstar som gett avkommor med krumma föl borde tas ur avel. Tanken är väl dock att varje sto kanske får ett par avkommor i medel medan en populär hingst kan få ett par hundra. Och lite som ni resonerar (fast med en betydligt större felmarginal), det blir ju bara problem med två anlagsbärare, tar man bort alla hingstar med anlaget borde alla hingstar vara friska och även om stoet har anlaget så borde avkomman bara få max ett.

OCD kommer förmodligen aldrig bli testbart, det beror förmodligen på flera anlag. Så även om man lyckas kartlägga så kan individen ha olika kombinationer av anlagen i kombination med olika miljöfaktorer som gör att man aldrig kommer kunna veta helt säkert att häst med anlag x, y och z garanterat utvecklar OCD.

Hur skulle ett test endast kunna vara tillämpligt på en ras?

Olika genotyper kan ge samma fenotyp. Har man två raser som länge varit skilda åt kan de utveckla samma fenotyp fast grundat på två olika mutationer.

Eller som jag skrev, kanske är inte sabino så enkelt som en fenotyp. Men då får vi problem i nomenklaturen.

Jag förstår hur du tänker, men jag kan fortfarande tycka att det är onödigt att välja att avla på overohästarna bara för att de har en viss färg trots att de är bärare på en defekt. Men det kanske är en helt annan diskussion:angel:
Hur ser det ut idag? Är det fler som avlar på overos nu än tidigare?
Anser dock fortfarande att problem kan uppkomma i framtiden. Kanske inte i nästa generation, men väl längre fram.

Njae, tro mig jag förstår hur du tänker också...men dom är inte bärare av en defekt utan dom bär på ett anlag som tillsammans med ett likadant anlag kan komma att bli en dödlig defekt...det är där skillnaden ligger som jag slåss för..
Om det vore en dödlig defekt...simple as that..så skulle jag aldrig verka för ett upphävande av avelsförbud.

Och vad gäller problem i framtiden så finns det ju idag ett otal generationer painthästar...aveln ökar i USA, hur det står till i Sverige idag med ökande av avel med overopaints...hmmm...det behöver jag kolla upp lite, kanske cowsense kan hjälpa där...

Jag håller med om att både ston och hingstar som gett avkommor med krumma föl borde tas ur avel. Tanken är väl dock att varje sto kanske får ett par avkommor i medel medan en populär hingst kan få ett par hundra. Och lite som ni resonerar (fast med en betydligt större felmarginal), det blir ju bara problem med två anlagsbärare, tar man bort alla hingstar med anlaget borde alla hingstar vara friska och även om stoet har anlaget så borde avkomman bara få max ett.

OCD kommer förmodligen aldrig bli testbart, det beror förmodligen på flera anlag. Så även om man lyckas kartlägga så kan individen ha olika kombinationer av anlagen i kombination med olika miljöfaktorer som gör att man aldrig kommer kunna veta helt säkert att häst med anlag x, y och z garanterat utvecklar OCD.

Ja, jag vet det med OCD, jag tycker det är lite ledsamt, jag skulle se fram emot OCD test kan jag lova...

Tror du verkligen att det är praktiskt möjligt??
Vi kommer inte att klara det, nya mutationer uppstår hela tiden, vi kan inte kartlägga alla dessa, det finns inget intresse av att leta efter "kolikgenen"...
Kan man däremot kontrollera del av så tror jag vi kan komma ganska långt...

självklart kommer man långt med kontroll av generna.

Mutationer uppstår hela tiden, men det är faktiskt ganska få mutationer som är "causative", dvs ger upphov till en verklig förändring. För det krävs att mutationen är i en gen eller en viktig region i genomet, att den förändrar aminosyrasekvensen eller start- eller stopkodon, samt att denna förändring slår igenom och att den i sin tur ger en verklig förändring i det protein det kodar för. Samt i sin tur att förändringen i proteinet förändrar proteinets funktion och att förändringen i funktion ger en förändring i cellen den jobbar i.

Inte helt lätt ...

självklart kommer man långt med kontroll av generna.

Mutationer uppstår hela tiden, men det är faktiskt ganska få mutationer som är "causative", dvs ger upphov till en verklig förändring. För det krävs att mutationen är i en gen eller en viktig region i genomet, att den förändrar aminosyrasekvensen eller start- eller stopkodon, samt att denna förändring slår igenom och att den i sin tur ger en verklig förändring i det protein det kodar för. Samt i sin tur att förändringen i proteinet förändrar proteinets funktion och att förändringen i funktion ger en förändring i cellen den jobbar i.

Inte helt lätt ...

Nej, precis för även om det inte är så lätt som att en mutation uppstår så är den ju ändå icke kontrollerbar...

Och hur många mutationer finns det idag?? Det tar oss flera livstider att spåra alla...

Off topic, kom vi det eller?? :D

Njae, tro mig jag förstår hur du tänker också...men dom är inte bärare av en defekt utan dom bär på ett anlag som tillsammans med ett likadant anlag kan komma att bli en dödlig defekt...det är där skillnaden ligger som jag slåss för..
Om det vore en dödlig defekt...simple as that..så skulle jag aldrig verka för ett upphävande av avelsförbud.

Men det är fortfarande en avel baserad på en färg som hänger ihop med ett recessivt letalt anlag. Och aveln har inget med prestation att göra utan bara en önkan om mer vitt...

Ja, det stämmer inte :)

Visst spelar tycke och smak in men faktum är att de flesta av de bäst presterande paintarna är overos. Tobianos är ofta av en annan typ än overohästarna, som man kanske skulle kunna härleda till att overos i grunden har mer quarterblod i ådrorna. Crop Outs tex (rena quarter som föds fläcliga) är alltid overos, aldrig tobianos.

Nu finns det många fina tobaianos också (har en själv :)) men på prestationssidan är overos överrepresenterade!

Men det är fortfarande en avel baserad på en färg som hänger ihop med ett recessivt letalt anlag. Och aveln har inget med prestation att göra utan bara en önkan om mer vitt...

Nej, nej...aveln baseras främst på prestationer, korrekt exteriör samt bra stam!!
Färgteckningen är grädde på moset för dom som tycker om färgen, precis som vissa gillar svart..eller konstantskimmel eller whatever...

Nu får vi inte bluddra ihop begreppen här, vi har motsatt oss avelsförbudet för OLWS anlagsbärare, ja!
Det finns bl.a två tungt meriterade overohingstar i Sverige med utmärkt stam och konstitution....dessa är bärare av OLWS anlaget, dessa vill vi kunna avla på, inte för färgen, utan för att dom är exeptionella individer som har mycket bra att tillföra vår avel, sen har dom färgen, ja...

OLWS är inget nytt utan har funnits länge. Paint är världens tredje största ras och i Sverige har vi en pytteliten del av dessa hästar, knappt 1.000 stycken. Jag törs inte svara på hur många av dessa som är Overos, men det är en mindre del. Dock innehåller denna mindre del av den svenska populationen några av Europas mest framgångsrika hästar.

I USA testar vissa sina hästar, men många Overouppfödare testar fortfarande inte sina hästar, de menar att detta inte är ett stort problem, utan avlar vidare som tidigare, alltså även bärare/bärare.

De har dock några - genom erfarenhet uppkomna - regler. Har de ex.vis. ett sto med Painted Robin i stammen så använder de alltid en Quarterhingst eller ett fullblod till den.

Enligt Mendels lag så har man vid parning av två bärare 25% risk till ett lethal white föl. I verkligheten så är dock siffran mycket lägre, pga att naturen i många fall tar hand om det innan något föl föds, helt enkelt genom att stoet resorberar.

Ett exempel ur verkligheten är Overohingsten Special Affects som fått 210 avkommor. Av dessa var 4 stycken Lethal White föl.

Nu förespråkar jag naturligtvis inte att man ska para två bärare med varandra. Jag vill bara åskådligöra hur det ser ut i verkligheten.

Rasen är världens tredje största i antal hästar och fortsätter att växa. Så min uppfattning är att "problemet" överdrivits till absurdum här i Sverige.

Under alla år har trots allt bara två Lethal White föl födds här i Sverige och det var innan kunskapen fanns. Sen dess har man använt Quarterhingstar till sina Frame Overoston och inga sjuka föl har fötts. Så enkelt är det.

Off topic, kom vi det eller?? :D

Lite kanske :D fast ämnet är ju så intressant!

Spinner vidare lite på OLWS och färg ... har det gjorts några studier gjorda på om färgen är kopplad till bättre prestation? Eller kanske t o m om ett OLWS-anlag ger bättre prestation?

För om det skulle vara så kan jag förstå bättre att man vill avla på de individerna. Eller att man i alla fall inte vill utesluta dem.

Men om det enbart är kopplat till färgen, och de individerna varken är bättre eller sämre, ja då tycker jag kanske att man får ta smällen och låta bli att använda den färgen (eller rättare sagt de av den färgen med anlaget). Förutsatt att man därmed inte riskerar att kapa populationsstorleken så att man riskerar inavel istället.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 857
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Hundavel & Ras Jag tycker mig se ett ganska tydligt mönster gällande hundavel som jag tyckte att vi kunde diskutera lite. Nämligen hälsotestandets vara...
2
Svar
24
· Visningar
6 088
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 777
Senast: Fetaost
·
Western Kan man tro sina ögon??? Har SJV insett det galna i bråket om OLWS??? Vi hoppas och tror att detta är på riktigt och inte en dröm...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 434
Senast: Joice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar