Sv: Slopning av defektlistan!
Ja, alltså jag menade inte att hoppa på dig på något sätt...
Och tro mig jag skulle önska att test fanns på många olika saker...och jag hoppas att ocd kan kartläggas samt bli testningsbart, ocd förekommer hos quarterhästen som då egentligen är "min" ras.
Men regler som gör att endast hingstar kasseras förringar ju reglerna helt, det är en dubbelmoral som inte borde få förekomma.
Att bara rekommendera att stona skall tas ur avel är enligt min mening helt befängt...
Förbud för hingstarna och rekommendation för stona...det ger verkligen en knepig vägledning...
Nu har jag inte någon "egen" ras. Jag har hästar av rasen SWB, New Forest och Shetlandspony för tillfället.
Inom SWB är idag det som diskuteras mest OCD, och det forskas det på på SLU (med pengar från bl a ASVH). Tyvärr är det inte så enkelt att man kan testa för det, dels för att det beror på miljö till stor del och dels för att det förmodligen påverkas av flera gener. Tro mig, om det gick att testa för detta hade åtminstone alla hingstar testats och alla anlagsbärare sållats bort från avel. Naturligtvis finns det fler defekter på SWB än OCD, men inga rasspecifika (vad jag vet).
New Forest, ja, det är en väldigt "defektfri" ras. Mig veterligen finns inga rasspecifika defekter.
Shetlandsponny, har ju problemet med krumma föl. Här borde det verkligen forskas mer! Krumma föl nedärvs recessivt, men genen är inte kartlagd vad jag vet och inget test finns. Hingstar som visat sig lämna krumt föl är dock kasserade för vidare avel, ston rekommenderas att tas ur aveln. Eftersom hingstarna tas ur aveln minskar ju i alla fall risken för att fölen får två anlag. Jag tycker dock att shettispopulationen är tillräckligt stor för att man ska ta alla anlagsbärare ur avel. Och att test borde finnas!
Ja, alltså jag menade inte att hoppa på dig på något sätt...
Och tro mig jag skulle önska att test fanns på många olika saker...och jag hoppas att ocd kan kartläggas samt bli testningsbart, ocd förekommer hos quarterhästen som då egentligen är "min" ras.
Men regler som gör att endast hingstar kasseras förringar ju reglerna helt, det är en dubbelmoral som inte borde få förekomma.
Att bara rekommendera att stona skall tas ur avel är enligt min mening helt befängt...
Förbud för hingstarna och rekommendation för stona...det ger verkligen en knepig vägledning...