Slopning av defektlistan!

Sv: Slopning av defektlistan!

Men vad du inte verkar ha förstått min vän är att vi avlar inte otestat eller positiv/positiv....:smirk:
Vi använder test...det är en självklarhet hos oss som avlar paint.
Och avlar man positiv/negativ finns ingen risk för sjuka/döda eller skadade avkommor....:)
Att avla med sunt förnuft underminerar ingen avel, det stärker den så vi kan få fram ännu bättre individer i avelsprogrammen.
Att fritest inte krävs betyder inte att hingst/stoägarna kommer att undlåta test av sina individer, vi har testat så länge test har funnits och vi har avlat positiv/negativ.....

:banana:

Bara för att inga sjuka föl föds betyder det inte att aveln inte skadas.
Ju fler pos/neg parningar som görs, desto fler avkommor kommer att födas som bärare av genen. Desto fler som bär genen, desto svårare att hitta en kombination där bara en är bärare....

Jag skulle vilja veta hur ni kan gardera er för att frekvensen inte ökar. För vi borde väl vara överens om att en ökad frekvens ger problem med aveln i framtiden, eller...

.

Tycker därför att det är lite magstarkt att slå sig för bröstet och säga att det är paintföreningen i USA som minsann har forskat fram. Då pratar vi dessutom EN defekt och EN gen och ETT gentest. Har ni bara en defekt?

.

Nä, ingen ras har bara en defekt..skulle jag tro. Men inom DIN ras, hur många gener är kartlagda? Och finns det något test??

Men tror du verkligen att det går att avla bort en gen?

Utvecklingen av hästarna består ju av förändrade gener!

Och i det stora hela är det inte såå många genbärare, alla bär ju inte på genen. Och alla som bär på genen kasnke inte duger avelsmässigt ändå, det är ju många faktorer som ska spela in!

Bara för att inga sjuka föl föds betyder det inte att aveln inte skadas.
Ju fler pos/neg parningar som görs, desto fler avkommor kommer att födas som bärare av genen. Desto fler som bär genen, desto svårare att hitta en kombination där bara en är bärare....

Jag skulle vilja veta hur ni kan gardera er för att frekvensen inte ökar. För vi borde väl vara överens om att en ökad frekvens ger problem med aveln i framtiden, eller...

Frekvensen anlagsbärare kommer ej att öka med tillåten positiv/negativ avel...
Det föds alltid en viss del overo tecknade paints som ej är anlagsbärare, samt föds även solid paints som ej heller är anlagsbärare.
Det finns inga belägg för att en högre frekvens anlagsbärare blir resultatet av avel med OLWS positiva individer...
Rasen är världens tredje största ras...om så vore fallet som du beskriver borde inga negativa individer finnas längre...samt borde rasen vara på utdöende!!!!!

Nu blev det nog lite missförstånd här...

Självklart är vi glada över beslutet. Defektlistan är något helt annat.
Defekta hästar vill ingen ha.

Bärare av O-genen är friska hästar. Som lämnar friska avkommor med en partner som inte bär O-genen. Hälften av avkommorna kommer att bära genen, hälften kommer att vara fria från den.

Men sen handlar det inte bara om OLWS.
GBED, HERDA, HYPP, PSSM är andra gener man idag kan testa för. PSSM identifierades så sent som ifjol och genom den forskning som pågår så kommer hela tiden nya gener att kunna identifieras. Ett test för Herda såg dagens ljus i april 2007.

Just OLWS är färgrelaterad och därför mest förekommande på Paint men har också identifierats hos ett flertal andra raser. OLWS finns också hos människor men heter då Hirschsprungs sjukdom. Vidare hittar du genen också hos t.ex. marsvin och Dalmatiner.

På samma sätt så finns också t.ex. HYPP och Herda hos människor.

Så vad får dig att tro att dessa genförändringar inte finns hos andra hästraser? De finns ju hos såväl, hundar, smådjur, människor....

Faktum är att det inom alla hästraser varje år dör X antal föl. Att de dör beror ju såklart på en defekt av något slag. Vi vet bara inte vad och varför. Forskningen har inte kommit fram till det ännu.

Men vad gäller ett antal genförändringar såsom OLWS, så finns test. Därför kan vi undvika att föl dör pga detta!

Du säger vidare: "Som jag ser det borde det vara möjligt för er att få igenom att ni får avla kontrollerat på anlagsbärare utan att man för den delen måste slopa alla regler om defektavel. Men jag hade tydligen fel?"

Ja tyvärr, du hade fel... Du kan inte ana vad det har kämpats och försökts med just det under många år. Tid och pengar har lagts ut...
För ganska exakt 2 år sedan så skrev ett 70-tal paint- och quarteruppfödare under en avelsplan som innefattade en önskan om dispens för avel bärare/icke bärare av recessiva gener (ej dominanta som HYPP).

Tyvärr avslogs detta och man tvingades gå vägen via EU för att få till stånd en ändring. Där är vi idag.
Jag hoppar in lite i diskussionen här, det är konstigt att det endast talas om OLW bland paintar, redan på 50-talet påtalade den välkände Kapten Göransson på Mjövik som ägnade sig åt färgavel med skäckar/prickigt och gula hästar inom halvblodsavel om problemet med viss färgteckning inom skäckar och korsningar med prickigt/skäckigt som kunde ge föl som dog inom 24 timmar! Han använde sig en hel del av svenskt halvblod i sina experiment och alltså rimligtvis finns denna defekt inom svensk halvblodsavel även idag./Madde

För att förtydliga lite, så är det inte amerikanska rasföreningarna i sig som bedriver forskningen, det görs på olika universitet. Men föreningarna bidrar på olika sätt till forskningen.

Att detta är en hjärtefråga för paintfolket beror på att de som bär denna gen (O-genen) är de äkta Overohästarna. Skulle man utrota genen så skulle man helt enkelt utrota de äkta Overohästarna.

Låt oss göra en väldigt förenklad visualisering av det hela:
låt säga att alla halvblod med just dressyrstam bar en förändrad recessiv gen. Av dessa dressyrstammade hästar så bär ca 50% på genen. Djurskyddsmyndigheten/SJV skulle kräva att alla dressyrstammade skulle lämna in ett DNA-test. Visar testet att det är en bärare av genen så stämplas hästpasset med "Avelsförbud i Sverige". Det visar sig också att ett flertal av de internationellt absolut mest framgånsrika dressyrhästarna bar på genen...

Så har det varit i Svensk Paintavel i många år. Många uppfödare har tröttnat och lagt av. Personligen tycker jag att det är ett under att det fortfarande finns ett intresse för Paintavel i Sverige.

Sen är det ju inte heller så att alla kommer att börja avla hejvilt med allt och alla nu. Det är ju fortfarande så att - oavsett o-gen eller inte - så är det ju de framgånsrika och bra hästarna som det ska avlas med. Även om det ju alltid finns buschavel. Inom alla raser.

Och det förutsätter att man oftare väljer en bärare av en reccesiv gen gentemot en icke bärare för att det ska ta över i populationen.
Vid varje betäckningstillfälle kommer man ändå att ha 50% chans att inte få med sig genen (Märk väl skillnaden på 50% av betäckningarna).
Känner för egen del att det kan vara bra att testa avkommor efter en bärare av en känd reccesiv gen för att veta avkommans status sedan.

Det är jättebra att ni testar alla individer:bump:
Men alla kanske inte gör det och alla kanske inte tänker stort och det är dessa som kan sätta avelsarbetet ur spel...

Oseriösa uppfödare finns inom alla raser och kommer nog alltid att finnas. Erat problem är ju att 'eran' defekt är direkt dödlig och enbart genetiskt betingad. Det gör att ni har fördelen att kunna utrota den ganska enkelt om ni bara vill. Ardenner folket har ju länge kämpat med att få bukt på hovbroskföbeningen exempelvis. Jag skulle personligen inte sätta in ett varmblodssto i avel som har ocd el dylikt, medans andra inte tvekar.

Jag hoppar in lite i diskussionen här, det är konstigt att det endast talas om OLW bland paintar, redan på 50-talet påtalade den välkände Kapten Göransson på Mjövik som ägnade sig åt färgavel med skäckar/prickigt och gula hästar inom halvblodsavel om problemet med viss färgteckning inom skäckar och korsningar med prickigt/skäckigt som kunde ge föl som dog inom 24 timmar! Han använde sig en hel del av svenskt halvblod i sina experiment och alltså rimligtvis finns denna defekt inom svensk halvblodsavel även idag./Madde

Visst är det så! Liksom att de gamla "gubbarna" på Irlandfödde upp Shirehästarna, redan långt tillbaka visste att "man skulle inte para två hästar som hade för mycket vitt, då slutade det inte bra...."

Och visst finns det hos halvbloden också. Finns ju bl.a. en mycket känd hingst (hopp), med bukfläck som kulle vara intressant att testa....

Det är jättebra att ni testar alla individer:bump:
Men alla kanske inte gör det och alla kanske inte tänker stort och det är dessa som kan sätta avelsarbetet ur spel...

Oseriösa uppfödare finns inom alla raser och kommer nog alltid att finnas. Erat problem är ju att 'eran' defekt är direkt dödlig och enbart genetiskt betingad. Det gör att ni har fördelen att kunna utrota den ganska enkelt om ni bara vill. Ardenner folket har ju länge kämpat med att få bukt på hovbroskföbeningen exempelvis. Jag skulle personligen inte sätta in ett varmblodssto i avel som har ocd el dylikt, medans andra inte tvekar.

Jag kan säga att jag skulle heller aldrig avla på hovbroskförbening eller OCD hästar....
Jag skulle aldrig riskera något av tillstånden på mina hästars avkommor....
Tyvärr kan jag ju inte gardera mig mot dessa åkommor, för jag kan inte testa mina hästar...jag kan försöka genom att röntga avelsdjuren...men jag kan inte gardera mig.
Så då är det enda jag kan göra att röntga mina avelsdjur...
Men när det gäller OLWS så kan jag gardera mig...jag testar mina avelsdjur och undviker helt ett eventuellt problem...
Och som cowsense sa, utrotar vi o - genen så utrotar vi frame overon...den riktiga painten...
Alla idioter som skiter i moral och etik...tänker jag inte ens kommentera...såna finns överallt inom alla discipliner...det enda vi kan göra med dom är att försöka utrota dom...

Rasen är världens tredje största ras...om så vore fallet som du beskriver borde inga negativa individer finnas längre...samt borde rasen vara på utdöende!!!!!

Rasen paint är stor, men kanske inte den riktiga overopopulationen som jag syftar på.

Och visst finns det hos halvbloden också. Finns ju bl.a. en mycket känd hingst (hopp), med bukfläck som kulle vara intressant att testa....

Nu tror man att dessa individer igentligen kan vara sabino.
Har nyligen gjorts ett examensarbete om bukskäck och sambandet mellan vit underläpp, vit bukfäck och vita ben. Hästarna som ingick var efter hingstar med viss teckning.

Hur menar du??

Ok, jag är insatt i genetiken men inte i eran ras.
Ett försök till förklaring:
Paint hästen är världens tredje största ras?
Inom den förekommer både overos och solida färgade hästar?
Det är bland overohästarna som den letala genen finns mest eftersom den hänger ihop med färgen?

När jag skrev mina tidigare inlägg tänkte jag mig en avel med enbart overofärgade hästar och inte att man även blandade in hästar utan overogenen. Gör man det sprids ju inte anlaget lika fort:angel:

Jag förstod det som att ni var glada över det nya förslaget, inklusive borttagandet av defektlistan. Som jag ser det borde det vara möjligt för er att få igenom att ni får avla kontrollerat på anlagsbärare utan att man för den delen måste slopa alla regler om defektavel. Men jag hade tydligen fel?

På svensk varmblodig ridhäst forskas det mycket om defekter, så där är du felinformerad. Sen finns det inte så många genetiska defekter i de raser du räknar upp som liknar det specifika OLWS. De flesta har en betydligt mycket mer komplicerad nedärvning och ofta finns det en miljöfaktor inblandad också. Vilket gör det hela mycket svårare.

Även på varmblodig travare förekommer det en hel del forskning, men då främst på defekter som påverkar hållbarhet och resultat.

I stort spelar det ju egentligen inte så stor roll vilken ras man forskar på heller, hästarna har i princip samma anlag, om än i olika utsträckning oavsett ras.

Självklart är det lättare att få forskningspengar och mycket intressantare för forskare att forska om något som OLWS, än mindre utbredda och "tråkigare" sjukdomar som finns på andra raser. Det behöver inte ens vara paintföreningen som forskat fram resultaten, det kan lika gärna vara ett oberoende företag som sett en möjlighet att tjäna pengar på testerna, eller oberoende forskare som egentligen studerat färger. Så jag är inte helt övertygad om att paintföreningen ska ta åt sig all ära där inte.

Inte heller håller jag med om att USA ligger i täten för "genforskningen". Några av världens bästa "genforskare" sitter faktiskt i Uppsala. Och en del av dem som sitter i USA kommer från Sverige ...

Fast jag kan hålla med om att det alltid finns utrymme för mer forskning och därmed behövs det mer pengar.

Inget förespråkande har funnits för ett borttagande av defektlistan, frågeställningar om den borde framföras till SJV...
Som jag tidigare nämnt kan man tro att borttagandet av defektlistan blev en följd av kravet att följa EUs regelverk...
Att avla på djur med defekterna som nämns på denna lista är ju fortfarande förbjudet eftersom man orsakar djuren lidande.

Det som paintfolket åberopat samt krävt är att kontrollerad avel positiv/negativ individ som är bärare av testningsbart recessivt anlag skall få förekomma, eftersom det bevisligen inte orsakar något lidande eller något sjukdomstillstånd hos djuren.
Vi ansåg att SJV inte hade belägg för att förbjuda paintavel med OLWS bärare samt stämpla avelsförbud i passen...
Och detta var ju också korrekt, annars hade SJV inte backat i frågan...

Nä, ingen ras har bara en defekt..skulle jag tro. Men inom DIN ras, hur många gener är kartlagda? Och finns det något test??

Nu har jag inte någon "egen" ras. Jag har hästar av rasen SWB, New Forest och Shetlandspony för tillfället.

Inom SWB är idag det som diskuteras mest OCD, och det forskas det på på SLU (med pengar från bl a ASVH). Tyvärr är det inte så enkelt att man kan testa för det, dels för att det beror på miljö till stor del och dels för att det förmodligen påverkas av flera gener. Tro mig, om det gick att testa för detta hade åtminstone alla hingstar testats och alla anlagsbärare sållats bort från avel. Naturligtvis finns det fler defekter på SWB än OCD, men inga rasspecifika (vad jag vet).

New Forest, ja, det är en väldigt "defektfri" ras. Mig veterligen finns inga rasspecifika defekter.

Shetlandsponny, har ju problemet med krumma föl. Här borde det verkligen forskas mer! Krumma föl nedärvs recessivt, men genen är inte kartlagd vad jag vet och inget test finns. Hingstar som visat sig lämna krumt föl är dock kasserade för vidare avel, ston rekommenderas att tas ur aveln. Eftersom hingstarna tas ur aveln minskar ju i alla fall risken för att fölen får två anlag. Jag tycker dock att shettispopulationen är tillräckligt stor för att man ska ta alla anlagsbärare ur avel. Och att test borde finnas!

Och hur många gener som är kartlagda i "mina" raser, ja, exakt lika många som i DIN ras skulle jag tro ... hästgenomet är detsamma oavsett ras ...

Senast ändrad:

Ok, jag är insatt i genetiken men inte i eran ras.
Ett försök till förklaring:
Paint hästen är världens tredje största ras?
Inom den förekommer både overos och solida färgade hästar?
Det är bland overohästarna som den letala genen finns mest eftersom den hänger ihop med färgen?

När jag skrev mina tidigare inlägg tänkte jag mig en avel med enbart overofärgade hästar och inte att man även blandade in hästar utan overogenen. Gör man det sprids ju inte anlaget lika fort:angel:

Nej, precis...nu kan vi börja diskutera ;)
När man avlar overopaints får man ta med i beräkningen att en viss procent föds enfärgade, dom besitter alla andra kvaliteér som en regular paint dvs. overotecknad, men dom saknar den vita färgen. Dessa hästar anses av vissa inte vara värda lika mycket som en overo paint, men det enda dom saknar är fläckarna och som avelsdjur är dom oumbärliga. Sedan måste vi också lägga in i det här att man ofta betäcker låt säga en overo med antingen en quarter eller ett fullblod, vilka är raser som tillåts i stamboken...

Nu tror man att dessa individer igentligen kan vara sabino.
Har nyligen gjorts ett examensarbete om bukskäck och sambandet mellan vit underläpp, vit bukfäck och vita ben. Hästarna som ingick var efter hingstar med viss teckning.

Tror? Varför sitter man och gissar när man kan testa hästarna?
Det finns test för såväl O-genen som för sabino.... Bara att rycka några tagel och skicka iväg på DNA-test. Såsom paintfolket gjort så länge test funnits.

Någon som fortfarande tycker att det är VI som är bakåtsträvande? :angel:

Men tror du verkligen att det går att avla bort en gen?

Utvecklingen av hästarna består ju av förändrade gener!

Och i det stora hela är det inte såå många genbärare, alla bär ju inte på genen. Och alla som bär på genen kasnke inte duger avelsmässigt ändå, det är ju många faktorer som ska spela in!

Natgurligtvis går det inte att avla bort en gen. Men det går att avla bort alleler, defekta eller avvikande varianter av gener. Så fort det finns två varianter av alleler så kan man ju avla bort den ena.

Tror? Varför sitter man och gissar när man kan testa hästarna?
Det finns test för såväl O-genen som för sabino.... Bara att rycka några tagel och skicka iväg på DNA-test. Såsom paintfolket gjort så länge test funnits.

Någon som fortfarande tycker att det är VI som är bakåtsträvande? :angel:

De hästar som ingick i studien hade alla fenotypen sabino, MEN alla utom EN testades negativt för sabino med det test som är framtaget i USA.

Bakåtsträvande anser jag att det kan vara ja att tro att det man tagit fram är det enda rätta ... det finns två alternativ. Antingen är sabino inte en fenotyp utan en alleluppsättning eller så är testet bara tillämpligt på en ras.

Antalet skäckar i SWB-avel idag är försvinnande liten, och har ladrig varit speciellt stort. Man kan kanske anta att anlaget därmed inte är speciellt spritt i populationen.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 857
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Hundavel & Ras Jag tycker mig se ett ganska tydligt mönster gällande hundavel som jag tyckte att vi kunde diskutera lite. Nämligen hälsotestandets vara...
2
Svar
24
· Visningar
6 088
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 777
Senast: Fetaost
·
Western Kan man tro sina ögon??? Har SJV insett det galna i bråket om OLWS??? Vi hoppas och tror att detta är på riktigt och inte en dröm...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 434
Senast: Joice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar