P
pantern
Sv: Slopning av defektlistan!
Bara för att inga sjuka föl föds betyder det inte att aveln inte skadas.
Ju fler pos/neg parningar som görs, desto fler avkommor kommer att födas som bärare av genen. Desto fler som bär genen, desto svårare att hitta en kombination där bara en är bärare....
Jag skulle vilja veta hur ni kan gardera er för att frekvensen inte ökar. För vi borde väl vara överens om att en ökad frekvens ger problem med aveln i framtiden, eller...
Men vad du inte verkar ha förstått min vän är att vi avlar inte otestat eller positiv/positiv....:smirk:
Vi använder test...det är en självklarhet hos oss som avlar paint.
Och avlar man positiv/negativ finns ingen risk för sjuka/döda eller skadade avkommor....
Att avla med sunt förnuft underminerar ingen avel, det stärker den så vi kan få fram ännu bättre individer i avelsprogrammen.
Att fritest inte krävs betyder inte att hingst/stoägarna kommer att undlåta test av sina individer, vi har testat så länge test har funnits och vi har avlat positiv/negativ.....
Bara för att inga sjuka föl föds betyder det inte att aveln inte skadas.
Ju fler pos/neg parningar som görs, desto fler avkommor kommer att födas som bärare av genen. Desto fler som bär genen, desto svårare att hitta en kombination där bara en är bärare....
Jag skulle vilja veta hur ni kan gardera er för att frekvensen inte ökar. För vi borde väl vara överens om att en ökad frekvens ger problem med aveln i framtiden, eller...