Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Haha säg det till dem inom SAHF. Vet inte vilka dem jobbar för men inte är det för att föra aveln framåt iaf.
Detta åtminstone vad gäller OLWS..som är det recessiva anlag som är upphovet till denna regeländring...
Frame-genet er ikke recessivt.
OLWS anlaget är recessivt!!
Jeg gjentar, frame-genet er ikke recessivt. Det er jo samme gen, og frame-genet er dominant. Det er dødelig i dobbel dose, ja, men det synes jo klart og tydelig når hesten har ett gen, så hvorfor insisterer du på at det er recessivt? Jeg lover deg at dette ikke er noe jeg sitter og finner på selv.
Tyvärr är det nog så att det spelar ingen roll hur många som än protesterar, det är nämligen så att EU-rätt står över svensk lagstiftning, och bestämmer EU att sverige INTE kan ha en defektlista så ryker den sin väg fort som f-n!Jag har inte läst alla inlägg - men jag tycker det är ett fruktansvärt dåligt beslut att slopa listan!
Jag vet bara att sista ordet absolut inte är sagt i ämnet, det är redan inlämnat protseter från flera håll...
Tyvärr är det nog så att det spelar ingen roll hur många som än protesterar, det är nämligen så att EU-rätt står över svensk lagstiftning, och bestämmer EU att sverige INTE kan ha en defektlista så ryker den sin väg fort som f-n!
Nej Sverige kan inte ha högre krav än andra EU-länder. Att listan överhuvud taget börjar diskuteras måste finnas en anledning till, Jordbruksverket har blivit överkört flera ggr av Eu-Rätten, och hade SJV varit säkra på att dom hade rätten på sin sida hade aldrig listan diskuterats eller ändras. Tyvärr är det nog så att remissinstanserna kan säga/skrika hur mkt dom vill, SJV måste fälja EU-rätt. Ett bra exempel är väl OLW problemet, du kan betäcka/avla med hästar i övriga EU-länder som bär den genen, men inte i sverige. Hade EU-rätten förbjudet sån avel pga av en defektlista skulle all sån avel varit förbjuden i hela EU.Om Jordbruksverket vill kan de förmodligen få igenom att Sverige kan få ha ha högre krav. Om de vill få igenom det förslag de lagt nu komer de förmodligen få köra över flera av sina remissinstanser och därigenom tappa stort i förtroende.
Jag har inte läst hela förslaget, bara fått det refererat för mig, men att slopa defektlistan var det verkligen ett EU-krav? Jag förstod det som att de motiverade med att listan var inaktuell och ifrågasatt och att all lagstiftning skulle bygga på aktualitet och sånt som används.
Defektlistan behöver ses över, men Jordbruksverket borde ge pengar till forskning om det istället för att ta bort den helt!
Tyvärr är det nog så att det spelar ingen roll hur många som än protesterar, det är nämligen så att EU-rätt står över svensk lagstiftning, och bestämmer EU att sverige INTE kan ha en defektlista så ryker den sin väg fort som f-n!
Nej Sverige kan inte ha högre krav än andra EU-länder. Att listan överhuvud taget börjar diskuteras måste finnas en anledning till, Jordbruksverket har blivit överkört flera ggr av Eu-Rätten, och hade SJV varit säkra på att dom hade rätten på sin sida hade aldrig listan diskuterats eller ändras. SJV måste fälja EU-rätt. Ett bra exempel är väl OLW problemet, du kan betäcka/avla med hästar i övriga EU-länder som bär den genen, men inte i sverige. Hade EU-rätten förbjudet sån avel pga av en defektlista skulle all sån avel varit förbjuden i hela EU.
Detta stämmer nog till fullo!!
Väldigt snyggt helgarderad mening förresten. Politiker?