Sv: Nu har helvetet frusit till is
För att vidare klargöra vad detta handlar om lägger jag in delar av en insändare jag skrivit år 2000
OLWS (Overo Lethal White Syndrome) är en genetisk färgkollision som när den uppstår, resulterar i ett helt eller nästan helt vitt föl som föds med ett outvecklat tarmsystem, vilket innebär att fölet dör, oftast inom 24 timmar efter födseln av ett kolikliknande tillstånd. Men, ett OLWS föl har alltid ärvt anlaget från båda sina föräldrar. Det betyder att man måste betäcka två (2) anlagsbärare med varandra för att ens risken med ett OLWS föl skall kunna uppstå.
Och även om man betäcker två (2) anlagsbärare med varandra, är risken mindre än 25% att resultatet blir ett OLWS föl (L/L), (50% risk att avkomman får anlaget (N/L), och över 25% chans att avkomman är fri från anlaget (N/N). En häst med ett OLW anlag är per definition en helt frisk och sund individ.
en anlagsbärande häst har ingen som helst sjukdomsbild, inga defekter, befästs inte med något lidande, den är alltså helt utan anmärkning!
För det andra har det ingen betydelse vilket land du än vänder dig till, om du söker en overohingst med mycket färg , med tanke på att 95% av alla overohingstar i världen är anlagsbärare. Så var du än vänder dig för att finna en anlagsfri overohingst med färg, är chansen i princip obefintlig att du finner någon. Och just med tanke på det höga procentantalet anlagsbärare, är det väl en glädjande vetskap att sedan den första Painthästen kom till Sverige 1982, har ett enda OLWS föl fötts. Och det trots att de genetiska tester som nu finns att bruka, då inte fanns att tillgå. Så, vad visar detta? Att OLWS är den mest sällsynta dödsorsaken hos våra föl?
Funderar man på att betäcka sitt sto, bör man inom vilken ras och disciplin som helst, tillförskaffa sig ordentligt med fakta och information. Man kan inte ge sig in i avelsbranschen utan att ha gedigen kunskap med sig i bagaget. Man måste skaffa sig tillräcklig vetskap om den ras aveln avser, avel kan inte idkas utan kunskap!
Därmed inte sagt att jag som stoägare måste kunna allt om genetik, och inte heller läggs hela ansvaret på stoägarna. Vid betäckning med en anlagsbärande hingst, var allt jag egentligen behövde veta att mitt sto var anlagsfritt (N/N), vilket jag inte kan påstå är särskilt komplicerat. Jag fick även grundlig information om OLWS av hingstägaren vars hingst jag använde mig av.
Ingen har heller i SPHA varit på något vis motvillig att informera och besvara frågor gällande OLW, tvärtom! När vi hade funderingar fick vi från dåvarande SPHA:s styrelse grundlig information om detta.
Ryktesspridningen om OLWS och HYPP, och rädslan för den okända genetiken blir så mycket värre efter en insändare av det slag som publicerats. Informationen är missvisande, och på flera punkter helt osanna.
De seriösa intressenterna av denna ras har inget emot att sprida korrekt fakta om detta anlag –och gör även så!
Så mitt råd till alla er som funderar över detta och har frågor, vänd er med förtroende till SPHA för korrekta upplysningar, SPHA kan även tillhandahålla fakta från forskningsuniversitet i USA. Så får vi hoppas att vi slipper fler otäcka påhopp av det här slaget i framtiden.
Sorry att de blev så långt