Sv: Slopning av defektlistan!
*asg*....liiiite långsökt eller vad???:smirk:
Inga som man vet, kanske. Men det ÄR teoretiskt möjligt att det skulle kunna födas frame overo-färgade föl som saknar olws-anlaget.
Dessa två anlag sitter på samma kromosom och följer varandra i princip alltid. Men då och då händer det just att denna starka bindning mellan två anlag släpper och det blir en s.k överkorsning. DÅ kan avkomman få bara det ena av dessa två anlag.
Som jag skrev i inlägget ovan - överkorsningar sker oftare ju längre ifrån varandra anlagen sitter på kromosomen. Jag antar att overoanlaget och olwsanlaget sitter nära varandra, eftersom man anser att alla frame overo har olws-anlaget. Och sitter de nära varandra så är det väldigt sällsynt med överkorsningar.
Vad som gör mig mer fundersam är dock det faktum att jag läst nånstans att det bara är frame overo-genen som är identifierad, att man ännu inte har identifierat OLWS-anlaget. Och då undrar jag ju hur man kan veta att alla frame overo verkligen har det... Men det kan ju vara så att man funnit olws sedan jag läste om detta...
*asg*....liiiite långsökt eller vad???:smirk: