Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har andra arabföreningar kunnat ha andra regler än dom som WAHO bestämt och ändå haft en godkänd stambok för araber? Vilket land??Knapplån!!
O alla försök att förbättra så skyller man på att man inte får det för moderföreningen...trots att andra föreningar kan "gå runt" moderföreningen i vissa frågor.
Njäe, inte riktigt va? Den gen som orsakar OLWS sitter möjligen nära anlaget för Frame Overo och följer den oftast. Men det kan alltid ske "överkorsningar" så att dessa två anlag skiljs åt i förärvningen. Ju närmare varandra dessa anlag sitter på kromosomen, desto mindre risk att överkorsningar sker. Men när det är två olika anlag så kan man inte säja att de _alltid_ följer varandra.
"få fram" är väl kanske att ta i lite, för detta är ju inget man kan styra. Men teoretiskt sett så borde det kunna vara möjligt ja.Det var precis så jag menade. Det kan ju rimligen inte vara samma gen som styr både färgen och OWLS?
Och i så fall borde det ju gå att få fram "riktiga" frame-overos som inte bär OWLS-genen.
"få fram" är väl kanske att ta i lite, för detta är ju inget man kan styra. Men teoretiskt sett så borde det kunna vara möjligt ja.
"få fram" är väl kanske att ta i lite, för detta är ju inget man kan styra. Men teoretiskt sett så borde det kunna vara möjligt ja.
och vad det geller frame overo så finns det minst 15 raser till som bär den genen, tro mig jag vet, så då har vi 15 raser till som vi inte ska få använda i Svensk avel bl.a Hbl och Fullblod.
Finns det något som heter Svenskt varmblod?? Det var väl länge seden det är ju uppblandat sedan länge.
Jag har en kompis som sålde en nu svenskt varmblod (hbl) reggad i ASVH och hur många har inte paint/hbl korsningar som har sin häst i just ASVH med tex okänd härstamning, vet de som har fått sitt pass från ASVH i år och den va en frame/overo. Hon är ju ett sto så använder hon en godkänd hbl hingst så blir den väl närmare hbl även om den är framed?
jag vet att fick du gråa papper på ditt sto och hon fick en avkomma också sto vita papper
Då kom anlaget med painten och inte med halvblodsinslaget.
Och ja, tyvärr är ASVH en öppen stambok. De med okänd/ofullständig härstamning får dock inte gröna papper.
Du måste missta mig för någon annan, jag har aldrig avlat på ett sto utan gröna papper.
Har du ett fullblodssto och betäcker henne med godkänd halvblodshingst kan du visa henne (med fölet) och få henne stamboksförd. Fölet är ett halvblod (eller varmblod för att vara korrekt).