Slopning av defektlistan!

Sv: Slopning av defektlistan!

Men menar ni att bara för att ni vill ha igenom att ni ska få avla på hästar med ett defekt anlag så måste alla defekter tillåtas? Känns ganska bakåtsträvande i mina ögon.

Sen hela den här OLWS-grejen. Problemet blir ju de som inte är så noga. De som inte avlar på godkända hingstar eller testade ston. Då kan olyckliga parningar uppstå. Och FÅR ni verkligen enligt EU ha som krav att alla hästar måste testas?

Nu har du nog missuppfattat en hel del här...
Ingen vill väl avla på defekter?? Att avla på okontrollerbara defekter vill väl ingen?? Rörelsestörningar, missbildningar, högfrekvent hovbroskförbening eller OCD......dessa med fler borde väl vara önskvärt för varje uppfödare att eliminera..detta är ingen möjlighet idag...Inga gen tester finns för att påvisa ett anlag för dessa tillstånd..
Om rasföreningar/jordbruksverk/regering sponsrade forskning om detta skulle säkerligen gentester kunna tas fram....

Anledningen till att många jobbat hårt med att tillåta avel med OLWS positiva individer är ju för att anlaget är recessivt samt att det är testningsbart...
Vi har ju avlat positiv/negativ innan förbudet ens fanns, vilket ju innebär att paintuppfödarna ändå tog sitt avelsansvar på fullaste allvar och på ett moraliskt och etiskt sätt..
Att förbudet kom till var ju pga anmälning ej pga att det föddes massa OLWS drabbade föl här...Det har under alla år painten funnits i sverige endast fötts ett eller två OLWS föl???? Så det finns ingen grund att basera ett förbud på eftersom uppfödarna alltid använt sunt förnuft och moral...

Och vad gäller bushuppfödarna vill jag inte ens kommentera det, såna kommer väl alltid att finnas mer eller mindre. Och min inställning är att ingen som inte kan sin ras och har tillräckligt med kunskap och erfarenhet borde ens hålla på med avel.....

Och om man FÅr eller ej ha testkrav...vi har alltid förespråkat testning.....och vi gör så....

:)

Och samma regel gör det numera även lagligt att avla och föda upp Belgien Blue här i landet...

Ett bra exempel är väl OLW problemet, du kan betäcka/avla med hästar i övriga EU-länder som bär den genen, men inte i sverige. Hade EU-rätten förbjudet sån avel pga av en defektlista skulle all sån avel varit förbjuden i hela EU.

EU är mindre nogräknad än Sverige i sådana fall, det är väl ingen som kan tycka det är bra?
Typiskt folk att villa avla på genetiska avarter.

*KL*

Jag vill hjälpa Wild Rein att förtydliga en sak!

Det är ingen (av "oss") som vill avla på några sjuka hästar! Vi ville få bort förbudet att använda hästar i aveln som är positiva för OLWS genen men dessa hästar är inte sjuka. Vi skulle aldrig avla på tex en bärare av Hypp, som inte fungerar på samma sätt!
Det finns ju ett djurskydd i det här landet som oavsett vad EU el defektlistor säger, säger att man inte får förorsaka ett djur lidande! En häst som bär på OLWS genen är fullt frisk, lider inte. En häst som bär på Hypp-genen kan bli sjuk och således lida, likaså en häst med hovbroskförbening eller grovt överbett.

Alltså, det vi pratar om är inte samma sak som cystor, OCD, div missbildningar och annat som faktiskt är DEFEKTER! Som sagt, bättre att lägga krut på att få fram tester och förmå uppfödarna att testa sina avelssdjur.

Vi paintuffödare är glada för vår skull vad gäller just OLWS förbudet.... men vi vill inte avla fram några lethal white föl för det!

wrangler;9949585Det finns ju ett djurskydd i det här landet som oavsett vad EU el defektlistor säger skrev:
Fats det där djurskyddet fungerar inte alltid fullt ut i praktiken.

Menar du att ingen alls vill avla fram ett lethal white föl?

NEJ, det finns väl för jösse namn ingen som vill avla fram ett lethal white föl????:crazy:
Herregud, det är värdefulla djur vi håller på med, det finns ingen vinning i att ens riskera ett lethal white föl, det skulle vara en stor förlust både ekonomiskt och känslomässigt...

Och att djurskyddet inte fungerar fullt ur...nej, så länge det finns okunniga och oseriösa människor i hästbranschen (eller vilken bransch som helst) så finns det inga regler och lagar som fungerar fullt ut!!!!!!!:smirk:

Verkligen inte!!! Ett lethal white föl lider och dör, det vill självklart ingen!!! :eek: Det är ju det man vill undvika till varje pris både känslomässigt och ekonomiskt (det är inte småpengar det handlar om att avla fram ett bra föl, då vill man ju inte riskera att det dör heller!)

Det är just därför vi har testat våda avelsdjur, även långt innan Sverige lade sig i. Även när vi inte var tvugna att testa!
Men testning kan man ju vara 100% säker på att inget lethal white föl föds! Man parar inte en positiv indivit med en annan positiv, så enkelt är det!

Just när det gäller djuravel har det visat sig att EU står på dess sida som kämpar för genetiska defekter.
Nu tar du nog lite väl stora ord i din mun!
Som jurist blir jag alltid lika förvånad över okunskapen speciellt bland hästfolk om gällande EU-rätt och regler. När man läser vissa inlägg på detta forum får man ibland uppfattningen att det enda EU (vad nu detta är, EU är vi alla en del av och kan faktiskt påverka) är att komma med idiotiska regler. Ditt inlägg ovan visar precis på en sån okunnighet.
Tror du på allvar att meningen med alla gemensamma regler inom EU är att vi inom hästaveln ska avla så mkt som möjligt på defekter?

Men menar ni att bara för att ni vill ha igenom att ni ska få avla på hästar med ett defekt anlag så måste alla defekter tillåtas? Känns ganska bakåtsträvande i mina ögon.

Sen hela den här OLWS-grejen. Problemet blir ju de som inte är så noga. De som inte avlar på godkända hingstar eller testade ston. Då kan olyckliga parningar uppstå. Och FÅR ni verkligen enligt EU ha som krav att alla hästar måste testas?

Bakåtsträvande? Det är precis tvärtom vad gäller de amerikanska raserna och dess moderföreningar i USA. De lägger ner stora pengar i forskning för att identifiera såna här gener så att man ska kunna avla på ett klokt sätt.
Görs detta på Svenskt halvblod? Varmblod? Arabiskt fullblod? Russ? Connemara? PRE? osv osv osv. Svaret är NEJ.

Så USA ligger i täten för DNA-forskningen. Något som uppfödarna kan dra nytta av.

Här i Sverige har också den svenska rasföreningen ständigt pågående information om detta. Jag är också övertygad om att hingstägarna kommer att ta ett stort ansvar, precis som tidigare. Det är trots allt fortfarande olagligt att avla fram ett sjukt föl.

Ska man hård-dra det hela, så är det kanske ett större problem i svensk avel att vem som helst får ta ett föl på sitt sto. De kan ha såväl psykiskt som fysiskt dåliga hästar... de har kanske ingen kunskap överhuvudtaget om fölning... de vet inte hur stoet ska skötas efter fölning osv osv osv. Där finns nog en hel del onödigt lidande...

Senast ändrad av en moderator:

INGEN vill väl avla fram ett föl som dör? För det är precis vad ett lethal white föl gör.

Det är dessutom inte ens lagligt att göra. Skulle du vara så dum att du parar två bärare med varandra och får ett Lethal White föl, då har du gjort dig skyldig ett brott mot Djurskyddslagen. Det är fortfarande olagligt att avla så att lidande uppkommer.

Tack, det var precis det jag ville säga i mitt inlägg med djurskyddet... :bow:men tydligen misslyckas jag med att göra mig förstådd.... :crazy:

Jag förstod det som att ni var glada över det nya förslaget, inklusive borttagandet av defektlistan. Som jag ser det borde det vara möjligt för er att få igenom att ni får avla kontrollerat på anlagsbärare utan att man för den delen måste slopa alla regler om defektavel. Men jag hade tydligen fel?

På svensk varmblodig ridhäst forskas det mycket om defekter, så där är du felinformerad. Sen finns det inte så många genetiska defekter i de raser du räknar upp som liknar det specifika OLWS. De flesta har en betydligt mycket mer komplicerad nedärvning och ofta finns det en miljöfaktor inblandad också. Vilket gör det hela mycket svårare.

Även på varmblodig travare förekommer det en hel del forskning, men då främst på defekter som påverkar hållbarhet och resultat.

I stort spelar det ju egentligen inte så stor roll vilken ras man forskar på heller, hästarna har i princip samma anlag, om än i olika utsträckning oavsett ras.

Självklart är det lättare att få forskningspengar och mycket intressantare för forskare att forska om något som OLWS, än mindre utbredda och "tråkigare" sjukdomar som finns på andra raser. Det behöver inte ens vara paintföreningen som forskat fram resultaten, det kan lika gärna vara ett oberoende företag som sett en möjlighet att tjäna pengar på testerna, eller oberoende forskare som egentligen studerat färger. Så jag är inte helt övertygad om att paintföreningen ska ta åt sig all ära där inte.

Inte heller håller jag med om att USA ligger i täten för "genforskningen". Några av världens bästa "genforskare" sitter faktiskt i Uppsala. Och en del av dem som sitter i USA kommer från Sverige ...

Fast jag kan hålla med om att det alltid finns utrymme för mer forskning och därmed behövs det mer pengar.

Jag förstod det som att ni var glada över det nya förslaget, inklusive borttagandet av defektlistan. Som jag ser det borde det vara möjligt för er att få igenom att ni får avla kontrollerat på anlagsbärare utan att man för den delen måste slopa alla regler om defektavel. Men jag hade tydligen fel?

På svensk varmblodig ridhäst forskas det mycket om defekter, så där är du felinformerad. Sen finns det inte så många genetiska defekter i de raser du räknar upp som liknar det specifika OLWS. De flesta har en betydligt mycket mer komplicerad nedärvning och ofta finns det en miljöfaktor inblandad också. Vilket gör det hela mycket svårare.

Även på varmblodig travare förekommer det en hel del forskning, men då främst på defekter som påverkar hållbarhet och resultat.

I stort spelar det ju egentligen inte så stor roll vilken ras man forskar på heller, hästarna har i princip samma anlag, om än i olika utsträckning oavsett ras.

Självklart är det lättare att få forskningspengar och mycket intressantare för forskare att forska om något som OLWS, än mindre utbredda och "tråkigare" sjukdomar som finns på andra raser. Det behöver inte ens vara paintföreningen som forskat fram resultaten, det kan lika gärna vara ett oberoende företag som sett en möjlighet att tjäna pengar på testerna, eller oberoende forskare som egentligen studerat färger. Så jag är inte helt övertygad om att paintföreningen ska ta åt sig all ära där inte.

Inte heller håller jag med om att USA ligger i täten för "genforskningen". Några av världens bästa "genforskare" sitter faktiskt i Uppsala. Och en del av dem som sitter i USA kommer från Sverige ...

Fast jag kan hålla med om att det alltid finns utrymme för mer forskning och därmed behövs det mer pengar.

Det vore ju trevlig om folk läste allt man skriver och inte bara lösa fragment...
Ingen av oss som slagits för rätten att få avla positiv/negativ är förespråkare för avel med defekta djur på något sätt...
Om hela defektlistan slopas...är inget som OLWS folket har jobbat för, troligen en direkt följd av att följa EUs regler...och som tidigare nämnt, det är fortfarande förbjudet att avla fram defekta individer!

Och vad gäller forskningen..så får vi nog ta fram och presentera hur mycket pengar rasföreningarna i USA har bidragit med till forskningen, själv kände jag personligen Dr Ann T Bowling som forskade i OLWS, tyvärr är Mrs Bowling numera avliden...så att påstå att inte rasföreningarna skall få credit för forskningsresultaten, känns för mig lågt.

Och oavsett vart i världen forskarna sitter så är det ändå föreningar i USA som har kunnat presentera dessa arbeten samt jobbat för att gen test skall finnas att tillgå!!!!!!!!

Jag ber om ursäkt för att jag missförstod. Men så fort man pratar genetiska defekter skriker paintfolket OLWS och har inget annat för ögonen. Ni verkar beredda att gå ganska långt för att få avla på dessa hästar (vilket jag iofs har ganska svårt att förstå) och även när jag läst alla inlägg från er här så verkar ni försvara den revidering som Jordbruksverket vill göra inkl. borttagandet av defektlistan.

Ni föerspråkar eget ansvar, vilket iofs är bra men sällan fungerar. Vad man än tycker så finns det buskavlare och även okunniga mer seriösa avlare också, inom alla raser. Tyvärr.

Vad jag menade med min kommentar om var forskningen sker är för att ni ofta vill påskina att paint tar sitt ansvar till skillnad från andra avelsföreningar genom att bedriva forskning. Ofta även med en viss USA-romantisism dessutom. Visst, men ni har också en ganska hemskt defekt som är utbredd anlagsmässigt i er population. Att inte ta ansvar i den situationen skulle vara pinsamt. Så naturligtvis ska avelsföreningen ha cred för forskningen, jag uttryckte mig lite väl drastiskt. Jag menade mest att den kanske inte ska ALL cred.

För även om forskningen för att få fram själva gentestet är finansierad av paintfolket, så har någon har forskat fram nedärvningsgången, någon tagit fram vilken gen det är, någon har tagit fram metoderna för att det ska vara möjligt och för att göra allt detta har man förmodligen tittat på andra studier gjorda av andra forskare på liknande ämnen.

Tycker därför att det är lite magstarkt att slå sig för bröstet och säga att det är paintföreningen i USA som minsann har forskat fram. Då pratar vi dessutom EN defekt och EN gen och ETT gentest. Har ni bara en defekt?

Sen tycker jag man ska vara försiktig och säga att det minsann inte förekommer forskning på defekter inom andra raser när det gör det. Man påstår alltså saker om andra för att framstå i bättre dager själv. Påståenden som man alltså inte har grund för.

Nu har jag dragit er alla över en kam i detta inlägg, jag vet. Du behöver inte ta åt dig av det som inte gäller dig.

Nu tar du nog lite väl stora ord i din mun!

Tror du på allvar att meningen med alla gemensamma regler inom EU är att vi inom hästaveln ska avla så mkt som möjligt på defekter?

Jag pratade inte om hästaveln,( och vad gällande lethal white föl så var det bara en fråga), utan om det djurskydd som nämndes, sedan får du vara hur mycket jurist som helst.

Menar du att EU aldrig gått stick i stäv med de svenska reglerna vad gällande djurskydd på det sättet att förhindra sjukdomar genom att förbjuda avel och gener som orsakar lidande hos djur?

Jag som är så okunnig tala om för mig hur man påverkar EU och sådana beslut?
Kanske lika enkelt som att få tidelag straffbart i Sverige, eller är det enklare?

Precis! Kan du då förklara för mig varför man bara har varit tvungen att testa paintar för olws genen, som är knutet till en färgteckning?

Du har missförstått oss!
För min del hade gärna defektlistan fått vara kvar, jag vill inte avla fram några defekter och det gör jag heller inte om jag avlar Pos/neg vad gäller just olws.
Slopandet av defektlistan är som WR säger en följd av beslutet att EU's regler gäller.

Och våra rasföreningar (AQHA och APHA) lägger stora pengar på all genforskning, även tex hypp, herda och gbed. Nya tester kommer fram hela tiden!

Nu blev det nog lite missförstånd här...

Självklart är vi glada över beslutet. Defektlistan är något helt annat.
Defekta hästar vill ingen ha.

Bärare av O-genen är friska hästar. Som lämnar friska avkommor med en partner som inte bär O-genen. Hälften av avkommorna kommer att bära genen, hälften kommer att vara fria från den.

Men sen handlar det inte bara om OLWS.
GBED, HERDA, HYPP, PSSM är andra gener man idag kan testa för. PSSM identifierades så sent som ifjol och genom den forskning som pågår så kommer hela tiden nya gener att kunna identifieras. Ett test för Herda såg dagens ljus i april 2007.

Just OLWS är färgrelaterad och därför mest förekommande på Paint men har också identifierats hos ett flertal andra raser. OLWS finns också hos människor men heter då Hirschsprungs sjukdom. Vidare hittar du genen också hos t.ex. marsvin och Dalmatiner.

På samma sätt så finns också t.ex. HYPP och Herda hos människor.

Så vad får dig att tro att dessa genförändringar inte finns hos andra hästraser? De finns ju hos såväl, hundar, smådjur, människor....

Faktum är att det inom alla hästraser varje år dör X antal föl. Att de dör beror ju såklart på en defekt av något slag. Vi vet bara inte vad och varför. Forskningen har inte kommit fram till det ännu.

Men vad gäller ett antal genförändringar såsom OLWS, så finns test. Därför kan vi undvika att föl dör pga detta!

Du säger vidare: "Som jag ser det borde det vara möjligt för er att få igenom att ni får avla kontrollerat på anlagsbärare utan att man för den delen måste slopa alla regler om defektavel. Men jag hade tydligen fel?"

Ja tyvärr, du hade fel... Du kan inte ana vad det har kämpats och försökts med just det under många år. Tid och pengar har lagts ut...
För ganska exakt 2 år sedan så skrev ett 70-tal paint- och quarteruppfödare under en avelsplan som innefattade en önskan om dispens för avel bärare/icke bärare av recessiva gener (ej dominanta som HYPP).

Tyvärr avslogs detta och man tvingades gå vägen via EU för att få till stånd en ändring. Där är vi idag.

Tack igen! :bow:

Synd bara att det verkar vara svårt för många att verkligen läsa vad som skrivs :crazy:

(har Gunnar opererat om bland smileysarna nu eller är det jag som har blivit knasig?)

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 857
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Hundavel & Ras Jag tycker mig se ett ganska tydligt mönster gällande hundavel som jag tyckte att vi kunde diskutera lite. Nämligen hälsotestandets vara...
2
Svar
24
· Visningar
6 088
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 777
Senast: Fetaost
·
Western Kan man tro sina ögon??? Har SJV insett det galna i bråket om OLWS??? Vi hoppas och tror att detta är på riktigt och inte en dröm...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 434
Senast: Joice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II