Slopning av defektlistan!

Sv: Slopning av defektlistan!

Men det är fortfarande en avel baserad på en färg som hänger ihop med ett recessivt letalt anlag. Och aveln har inget med prestation att göra utan bara en önkan om mer vitt...

Aveln baseras inte på färg. Däremot så tycker många att Overo och Tobiano snarare borde klassas som två olika raser. En Overo är i grund och botten en fläckig Quarter. Medans Tobianon har ett något annorlunda förflutet. Tittar man på dem så ser man också att det i princip är två olika modeller.

Tar man ett titt på Europatopplistan så är det överlägset mest Overos i toppen. Det är fakta.

Exempelvis: Vi har idag i Sverige den överlägset poängrikaste paint hingsten, en Overo. Förra året åkte han till Holland och stod på hingststation. Nu får vi använda honom här i Sverige.

Vidare har vi en annan Overohingst, som ligger på 21 plats i Världen(!), endast slagen av Amerikanska topphingstar, vad gäller avkommornas prestationer. En topphingst som alltså verkligen nedärver alla sina goda egenskaper. Han har tillbringat avelssäsonger i Danmark och Belgien. I år får han verka i Sverige.

Det är ju såna hingstar vi vill - och nu får använda i aveln.
Hästar som har presterat på tävlingsbanorna, och som därmed också visat på ett bra psyke.

Glöm inte heller att dessa hingstar inte bara kommer att lämna bärare, hälften av dem kommer inte att bära genen. Kanske finns där vår nya världsstjärna? Som aldrig kommit fram om vi inte använt denna häst....

De som sysslar med "färg-avel" skaffar sig en Tobiano som är homzygot, dvs alltid lämnar färg.

Lite kanske :D fast ämnet är ju så intressant!

Spinner vidare lite på OLWS och färg ... har det gjorts några studier gjorda på om färgen är kopplad till bättre prestation? Eller kanske t o m om ett OLWS-anlag ger bättre prestation?

För om det skulle vara så kan jag förstå bättre att man vill avla på de individerna. Eller att man i alla fall inte vill utesluta dem.

Men om det enbart är kopplat till färgen, och de individerna varken är bättre eller sämre, ja då tycker jag kanske att man får ta smällen och låta bli att använda den färgen (eller rättare sagt de av den färgen med anlaget). Förutsatt att man därmed inte riskerar att kapa populationsstorleken så att man riskerar inavel istället.

Det här är intressant! Vi har en liten population här i Sverige och därmed ökande risker för inavel om inget gjorts.

När vi nu kan användanda Overohästarna i aveln också så ökar avelsbasen på mer än ett sätt. På Overo ston använder man nämligen gärna också Quarterhingstar.

Man vill nämligen inte gärna använda en Tobiano för då får du ingen Overavkomma. Det har du om du använder en Quarter, risken finns förstås att den blir enfärgad men det är inte hela världen, den har samma goda egenskaper.

På tal om avelsbas... så här såg betäckningssiffrorna ut för painthingstar i Sverige två år sedan på Paint.
(Breedingstock = enfärgad)

"Overo" (Sabino) 16 betäckningar
Breedingstock 2
Tobiano 8
Tobiano 5
Tobiano 1
Tobiano 5
Tobiano 3
Tobiano 1
Tovero 3
Tobiano 2
Tobiano 8

Kommentar överflödig.... eller hur?....

Jag kommenterar ändå ...

Ska jag tolka den som att det finns 1 overohingst som står för nästan hälften av betäckningarna? Det kan ju faktiskt vara ett problem. Stor inavelsrisk.

Ja precis. Problemet är ju uppenbart. Och det har sett likadant ut i år.... så visst behöver avelsbasen breddas och det är vad vi nu kommer att kunna göra.

Jag passar också på att berätta att jag själv inte har någon Overo utan en Tobiano, så jag har inte jobbat i "egen sak" i detta, utan har arbetat hårt i frågan då det är så oerhört betydelsefullt för rasen som helhet. Men kanske blir det Overo igen i framtiden, det är ju fantastiska hästar....

Jag kommenterar ändå ...

Ska jag tolka den som att det finns 1 overohingst som står för nästan hälften av betäckningarna? Det kan ju faktiskt vara ett problem. Stor inavelsrisk.

Detta är kontentan av att inte få använda de OLWS positiva hingstarna som finns, vi har två av Europas mest meríttyngda hingstar i Sverige...och hittintills har vi inte fått använda dom, sååå. Och nu skall det väl bli ändring på detta, nu kanske användandet av Painthingstar ökar då vi har så bra individer att betäcka med, för fram tills nu har det inte funnits någon hingst i Sverige jag stam och prestationsmässigt velat betäcka med.
Dock fick jag år 2000 en fantastisk avkomma efter en av hingstarna som då kort efter förbjöds i aveln...

Jag kommenterar ändå ...

Det beror ju på att folk helt enkelt dragit sig från paintaveln i allmänhet, och overos i synnerhet!

Nu kommer det med all säkerhet se annorlunda ut framöver.

Jag har också enbart tobiano.....än så länge :D

Lite kanske :D

Men om det enbart är kopplat till färgen, och de individerna varken är bättre eller sämre, ja då tycker jag kanske att man får ta smällen och låta bli att använda den färgen (eller rättare sagt de av den färgen med anlaget). Förutsatt att man därmed inte riskerar att kapa populationsstorleken så att man riskerar inavel istället.

Om båda typerna är likvärdiga och man anväder de bästa i avel borde man få ett bättre resultat än om man tar bort de bästa av ena typen. Rimligtvis måste då de "näst bästa" av den andra typen in i aveln för att ersätta toppindividerna.

Jag tror inte hästar hoppar bättre för att de är skimlar, men nog har antalet skimlar ökat väldigt mycket på säg 30 år tack vare vissa topphingstar? Vad skulle det innebära att ta bort alla skimlar ur aveln eftersom de faktiskt löper större risk än andra hästar att drabbas av melanom?

. Och aveln har inget med prestation att göra utan bara en önkan om mer vitt...

Är jag helt ute och cyklar om jag har fått för mig att hingstar ibland vägts över till godkända tack vare sin färg?
Meriteras inte färgen konstantskimmel inom en del raser där färgen är lite underrepresenterad...?
I jämnlikhetens namn har det känts som att man tyckt att overoteckningen bör elimineras helt för att den kan bära på O genen medan å andra sidan konstantskimmeln meriteras. Är det för att overon är mer representerad bland (vilda) western folket och konstantskimmel hör lite mer till de "rättrogna"? Vi och dom liksom...

Det finns en del raser där ovanliga färger *kan* ge extrapoäng åt hingsten, för att man vill bevara mångfalden inom rasen.
Det är dock inget som sker med automatik för att de har dne ovanliga färgen, utan OM nämnden anser att hingsten med sin härstamning och övriga egenskaper har något att tillföra aveln - utöver sin färg - så kan de godkännan den även om den inte uppnår de magiska poängen som behövs.

Vad gäller de krumma shettisarna så får man väl gissa att det är för lite pengar inblandat i shetlandsrasen för att någon ska tycka att det är värt mödan att forska mer på det. Det hade ju varit intressant att kunna DNAtesta dem för att kunna plocka anlagsbärare ur avel redan INNAN en krum fölunge föds. Som det funkar nu så går man ju bara och väntar på att den första ska födas...

Visst är det så. Och tittar man på 2006 års Topp 20-listan över Europeiska ekipage talar den sitt tydliga språk.
14 st Overos och de fyra främsta är Overos.
4 st är Tobianos och
2 st är Tovero (Overo/Tobiano).

Och pratar man om färgavel så ser verkligheten ut så att dessa Overohästar ofta lämnar enfärgade avkommor. Färgen nedärvs alltså inte lika lätt i Overoaveln då man ju ofta använder en enfärgad partner. Men då de är de bästa individerna och man vill avla fram bra tävlingshästar så är de otroligt populära ändå. Så det är definitivt inte fråga om "färgavel" utan att få fram bra hästar.

Detta till skillnad mot Tobianon som också ibland är homozygot och därmed alltid lämnar fläckiga föl. Visst finns högpresterande hästar där också, men sanningen är den att man ibland anväder homozygota hingstar, oavsett kvalitet, bara för att garanterat få ett fläckigt föl. Så där finns i så fall färgaveln.

Det finns en del raser där ovanliga färger *kan* ge extrapoäng åt hingsten, för att man vill bevara mångfalden inom rasen.
Det är dock inget som sker med automatik för att de har dne ovanliga färgen, utan OM nämnden anser att hingsten med sin härstamning och övriga egenskaper har något att tillföra aveln - utöver sin färg - så kan de godkännan den även om den inte uppnår de magiska poängen som behövs.

Vad gäller de krumma shettisarna så får man väl gissa att det är för lite pengar inblandat i shetlandsrasen för att någon ska tycka att det är värt mödan att forska mer på det. Det hade ju varit intressant att kunna DNAtesta dem för att kunna plocka anlagsbärare ur avel redan INNAN en krum fölunge föds. Som det funkar nu så går man ju bara och väntar på att den första ska födas...

Jag kan ju garantera dig att någon form av "godkännande" av individer med overoteckningen inte sker per automatik..du får alltid en viss procentsats enfärgade avkommor när du idkar overoavel..
Och som cowsense säger, tobiano teckningen med då sina homozygota färgnedärvare, är många gånger mycket sämre individer. Folk har en benägenhet att verkligen avla färg med homozygota paints...
Så då tycker jag det är värre när det gäller de raser som kan godkännas pga sin färg, detta gäller absolut inte om du tävlar APHA klasser med din paint, där måste hästen prestera...punkt.

Om båda typerna är likvärdiga och man anväder de bästa i avel borde man få ett bättre resultat än om man tar bort de bästa av ena typen. Rimligtvis måste då de "näst bästa" av den andra typen in i aveln för att ersätta toppindividerna.

Jag tror inte hästar hoppar bättre för att de är skimlar, men nog har antalet skimlar ökat väldigt mycket på säg 30 år tack vare vissa topphingstar? Vad skulle det innebära att ta bort alla skimlar ur aveln eftersom de faktiskt löper större risk än andra hästar att drabbas av melanom?

På din första del svarar jag att jag kanske skulle tycka att det vore värt det. Nu vet jag ingenting om hur avelsbasen ser ut för paint så jag lämnar den frågan lite öppen ändå.

På den andra frågan så tro jag inte att andelen skimlar ökat (om du menar inom SWB?), inom andra raser har jag dålig koll. Sen tycker jag att det är en jättedålig jämförelse att dra upp t ex melanom eftersom det inte är en dödlig sjukdom och inte ens orsakar lidande för merparten av de drabbade hästarna (finns undantag).

På den andra frågan så tro jag inte att andelen skimlar ökat (om du menar inom SWB?), inom andra raser har jag dålig koll. Sen tycker jag att det är en jättedålig jämförelse att dra upp t ex melanom eftersom det inte är en dödlig sjukdom och inte ens orsakar lidande för merparten av de drabbade hästarna (finns undantag).

Melanom innebär väl ungefär 100gr mer lidande för hästen än vad OLWS genen gör eftersom hästen inte ens märker av den på något sätt, den är inte sjuk, den har inte ont, genen syns inte på utsidan!

Senast ändrad:

Förtydligande:

O genen är inte en sjukdom!

Dubbla O gener KAN ge en sjuk häst, därför ska man inte avla på två anlagsbärare.

Melanom innebär väl ungefär 100gr mer lidande för hästen än vad OLWS genen gör eftersom hästen inte ens märker av den på något sätt, den är inte sjuk, den har inte ont, genen syns inte på utsidan!

Ett lidande för mig är att djuret lider, dvs har ont eller inte kan utföra normala beteenden el dyl.

Skimmelmelanomen sitter ofta på utsidan av hästen, runt analöppning, på huvud etc. Så länge de inte sitter i vägen (vilket de ofta inte gör) ger de ju inget lidande? Det finns några fall där hästar får tas bort p g a melanomen, det är i regel dock äldre hästar, dvs de har levt länge utan lidande.

OLWS, inget lidande? Inte ont? Då är jag i så fall helt felinformerad om sjukdomen och skulle uppskatta en bra länk.

Ett lidande för mig är att djuret lider, dvs har ont eller inte kan utföra normala beteenden el dyl.

Skimmelmelanomen sitter ofta på utsidan av hästen, runt analöppning, på huvud etc. Så länge de inte sitter i vägen (vilket de ofta inte gör) ger de ju inget lidande? Det finns några fall där hästar får tas bort p g a melanomen, det är i regel dock äldre hästar, dvs de har levt länge utan lidande.

OLWS, inget lidande? Inte ont? Då är jag i så fall helt felinformerad om sjukdomen och skulle uppskatta en bra länk.

Att bära på O-genen, är inget som hästen ens märker av. Du och jag kan mycket väl också bära på någon recessiv gen utan att vi märker det. Men skulle vi skaffa barn med någon som bär på samma gen så riskerar vi att få ett sjukt barn, t.ex. Hirsbergers (motsvarigheten till OLWS)

Två bärare ska alltså inte pararas med varandra, för då finns risken för ett föl som dör inom några dagar. Därför är vi så glada att det finns test för O-genen, man rycker bara några tagel och skickar på DNA-analys så får man veta om ens häst bär på genen.
Om den bär på genen så parar man den med en icke-bärare och då kan du aldrig få ett sjukt föl.

Så en häst som är bärare av O-genen är alltså en fullt frisk häst.

Du kan läsa mer om OLWS och andra genetiska mutationer på ex.vis. www.spha.se och www.paintinfo.se

KL

Det jag reagerar på är att man ger hästägarna ansvar att testa hästar om de bär på speciella gener, då i första hand OLWS.
Det finns inget som kontrollerar att hästägarna gör dessa test & det är stor risk att folk börjar betäcka med dessa hingstar & chansa vad utgången blir, att de inte bryr sig om ngt av fölen får denna åkomma & faktiskt får lida den lilla stund den får leva.
Sånt här gör mej rädd eftersom jag vet hur osympatiska människor det finns.

Jag hoppas att cowsense förtydligade för dig?

Alltså, att bära på genen innebär inget lidande. Vi testar för att undvika avla två genbärare med varandra och ens riskera en sjuk häst. En OLWS SJUK häst dör alltid några timmar efter födseln.

Det vi har varit förbjudna att göra är att avla med jhästar som bär på genen, trots att det inte KAN bli en sjuk avkomma om man inte parar två anlagsbärare med varandra, vilket INGEN är intresserad av att göra!

Så, ja, en häst med melanom eller vilken annan åkomma som helst lider mer än en häst som bara bär på O genen, den har inga symptom öht. Den är fullt frisk!

KL

Det jag reagerar på är att man ger hästägarna ansvar att testa hästar om de bär på speciella gener, då i första hand OLWS.
Det finns inget som kontrollerar att hästägarna gör dessa test & det är stor risk att folk börjar betäcka med dessa hingstar & chansa vad utgången blir, att de inte bryr sig om ngt av fölen får denna åkomma & faktiskt får lida den lilla stund den får leva.
Sånt här gör mej rädd eftersom jag vet hur osympatiska människor det finns.

För det första, inte många som har råd eller lust att chansa!
Sen kan jag nästan garantera dig att hingstägare till positiva hingstar vill veta status på stona, för sin egen skull! Och jag tror ingen skulle gå med på att avla positiv/positiv.

Om så hade varit fallet hade det inte lagts så mkt krut på forskning och testning, och det hade säkert fötts fler sjuka föl innan denna lag togs i bruk! Och det händer inte i alla andra länder där det aldrig ahr funnits något förbud mot OLWS positiva hästar!

Nej, jag tror att risken du framhäver är i det närmaste obefintlig. Och skulle någon ens komma på tanken är h*n nog ganska utesluten ur den övriga paintgemenskapen i detta land :eek:

Ok, jag missförstod dig (och du och cowsense i sin tur mig). Jag trodde att du menade att ett OLWS-föl inte led, alltså ett föl med dubbla anlag som dör. Jag har inte pratat om anlagsbärarna. Det var därför jag undrade om jag hade missuppfattat defekten OLWS. Den är ju ett lidande (?).

Därmed trodde jag också att du jämförde lidande för det defekta fölet med lidandet hos en melanomhäst. Vilket ju måste sägas är mil ifrån varandra.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 860
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Hundavel & Ras Jag tycker mig se ett ganska tydligt mönster gällande hundavel som jag tyckte att vi kunde diskutera lite. Nämligen hälsotestandets vara...
2
Svar
24
· Visningar
6 088
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 777
Senast: Fetaost
·
Western Kan man tro sina ögon??? Har SJV insett det galna i bråket om OLWS??? Vi hoppas och tror att detta är på riktigt och inte en dröm...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 434
Senast: Joice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar