Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
KL
Det jag reagerar på är att man ger hästägarna ansvar att testa hästar om de bär på speciella gener, då i första hand OLWS.
Det finns inget som kontrollerar att hästägarna gör dessa test & det är stor risk att folk börjar betäcka med dessa hingstar & chansa vad utgången blir, att de inte bryr sig om ngt av fölen får denna åkomma & faktiskt får lida den lilla stund den får leva.
Sånt här gör mej rädd eftersom jag vet hur osympatiska människor det finns.
Ok, jag missförstod dig (och du och cowsense i sin tur mig). Jag trodde att du menade att ett OLWS-föl inte led, alltså ett föl med dubbla anlag som dör. Jag har inte pratat om anlagsbärarna. Det var därför jag undrade om jag hade missuppfattat defekten OLWS. Den är ju ett lidande (?).
Därmed trodde jag också att du jämförde lidande för det defekta fölet med lidandet hos en melanomhäst. Vilket ju måste sägas är mil ifrån varandra.
Men om det är som flera testförespråkare hävdar, att anlaget finns hos flera raser. Hur gör en hingstägare om det kommer ett sto av annan ras, begär han test av det också?
Jag vet ingen av overohingstägarna som tar emot andra raser. Men det skulle dom säkert göra om det förelåg anledning (tex overotecknat sto)
Vad som är intressantare i sammanhanget tycker jag är att inga andra raser testar sina hästar för OLWS, och testningsvånget gällde enbart paint! Snacka om rasism :smirk:
Men vilka andra raser (helst individer i Sverige) har testats positivt för OLWS-anlag?
Eller är detta baserat på att sabinoanlaget finns i andra raser? Då kan man ju fundera eftersom de hästar man testade i arbetet på SLU, som hade fenotypen sabino (dvs bukfläck, vit underläpp etc.) INTE testade positivt för sabino med testet från USA. (Jag har för mig att det var en häst som testade pos.).
Tycker fortfarande inte man kan klassa melanom som ett lidande generellt. Det är så ytterst få som lider av det, och de har då i regel uppnått en ganska hög ålder.
Hästen kanske lider...eller så lider den inte förrän den blir gammal??:smirk:
Jag förstår att ni reagerar. Men sen är det också så att det här är den första tråden jag läst (och orkat läsa ...) om ämnet där ni (jag skriver ni för jag vet inte vilka det är) inte spårat ur totalt och anklagat folk till höger och vänster. Man vinner ganska mycket på att hålla en saklig ton.
Jag vet inte vad som är rätt väg att komma tillrätta med defekter. I min idealvärld tar man bort alla djur med defekter ur avel och även alla bevisade anlagsbärare. Men det är ju sällan världen är så svart eller vit tyvärr.
Jag kan hålla med om att det är bättre att testa och göra medvetna parningar än att göra "testparningar" (som med krumma föl) och sen ta individerna ur avel.
Melanomen däremot, näe, jag kan inte se att de hamnar i samma liga alls. Om inte annat så utrotar vi hela raser (t ex lipizzaner) om vi skulle ta bort skimlarna.
Och OCD, förringas inte (på travarna kanske, men det låter som att de börjar ångra sig lite) inte på SWB i alla fall. Det pågår en stor studie på SLU just nu om arvbarhet och ett försök att klargöra arvsgången på det.
Skrämmande kan jag också tycka att anmälningarna av defekter på födda föl inte tas upp och att det inte finns en databas över dem. Det går säkert en massa defekter förbi oupptäckta (kanske även en del OLWSföl?).
För bara några dagar sedan så kunde man i en av kvällstidningarna läsa om ett par med två barn. Den ena sonen var döende i en sjukdom pga recessiva anlag. Nu kämpade man med läkarnas hjälp för att få till ett friskt embryo och ett nytt barn som skulle kunna hjälpa den fortfarande friska sonen att överleva genom transplantationer.