Slopning av defektlistan!

Sv: Slopning av defektlistan!

Men om det är som flera testförespråkare hävdar, att anlaget finns hos flera raser. Hur gör en hingstägare om det kommer ett sto av annan ras, begär han test av det också?

Jag vet ingen av overohingstägarna som tar emot andra raser. Men det skulle dom säkert göra om det förelåg anledning (tex overotecknat sto)

Vad som är intressantare i sammanhanget tycker jag är att inga andra raser testar sina hästar för OLWS, och testningsvånget gällde enbart paint! Snacka om rasism :smirk:

KL

Det jag reagerar på är att man ger hästägarna ansvar att testa hästar om de bär på speciella gener, då i första hand OLWS.
Det finns inget som kontrollerar att hästägarna gör dessa test & det är stor risk att folk börjar betäcka med dessa hingstar & chansa vad utgången blir, att de inte bryr sig om ngt av fölen får denna åkomma & faktiskt får lida den lilla stund den får leva.
Sånt här gör mej rädd eftersom jag vet hur osympatiska människor det finns.

Det du beskriver är ett scenario som inte ens existerade innan avelsförbudet fanns, så risken för att liknande skulle uppstå någonsin är helt enkelt försvinnande liten. Vi testade våra djur innan förbudet fanns, varför skulle vi sluta nu??:smirk:

Ok, jag missförstod dig (och du och cowsense i sin tur mig). Jag trodde att du menade att ett OLWS-föl inte led, alltså ett föl med dubbla anlag som dör. Jag har inte pratat om anlagsbärarna. Det var därför jag undrade om jag hade missuppfattat defekten OLWS. Den är ju ett lidande (?).

Därmed trodde jag också att du jämförde lidande för det defekta fölet med lidandet hos en melanomhäst. Vilket ju måste sägas är mil ifrån varandra.

Självklart är ett fött OLWS drabbat föl ett enormt lidande den stunden fölet får leva...
Men vi vill ju ta focus ifrån just orden defekt och lidande i samband med att vi pratar om anlagsbärare, eftersom detta är just inte ett lidande och ingen defekt individ i sig...
Vi eliminerar helt dubbla anlag, därför uppstår aldrig ett lidande eller en dödlig defekt...
Medans det du då nämner Melanom blir ett avsevärt mycket värre lidande, än något som aldrig uppstår (OLWS)...
:)

Men om det är som flera testförespråkare hävdar, att anlaget finns hos flera raser. Hur gör en hingstägare om det kommer ett sto av annan ras, begär han test av det också?

Om man har en hingst testad negativ för OLWS anlaget behöver man ju inte bry sig om vilket sto man betäcker...
Sedan som Wrangler sa...overohingstarna är ofta för värdefulla för att man skall vilja idka korsningsavel, detta står istället tyvärr en hel del av tobianohingstarna i Sverige för...
Där står någon med homozygot painthingst och betäcker vad som...sedan används även dessa hingstar av människor som tror att en painthingst till sitt varmblodssto gör en värdefull avkomma:confused:...resultatet en fläckig avkomma som oftast inte duger till så mycket.........:smirk:
Njae...jag tror dom flesta av oss jobbar för att förbättra rasen i Sverige, det gör vi inte med korsningsavel utan plan....

Jag vet ingen av overohingstägarna som tar emot andra raser. Men det skulle dom säkert göra om det förelåg anledning (tex overotecknat sto)

Vad som är intressantare i sammanhanget tycker jag är att inga andra raser testar sina hästar för OLWS, och testningsvånget gällde enbart paint! Snacka om rasism :smirk:

Men vilka andra raser (helst individer i Sverige) har testats positivt för OLWS-anlag?

Eller är detta baserat på att sabinoanlaget finns i andra raser? Då kan man ju fundera eftersom de hästar man testade i arbetet på SLU, som hade fenotypen sabino (dvs bukfläck, vit underläpp etc.) INTE testade positivt för sabino med testet från USA. (Jag har för mig att det var en häst som testade pos.).

Tycker fortfarande inte man kan klassa melanom som ett lidande generellt. Det är så ytterst få som lider av det, och de har då i regel uppnått en ganska hög ålder.

Men vilka andra raser (helst individer i Sverige) har testats positivt för OLWS-anlag?

Eller är detta baserat på att sabinoanlaget finns i andra raser? Då kan man ju fundera eftersom de hästar man testade i arbetet på SLU, som hade fenotypen sabino (dvs bukfläck, vit underläpp etc.) INTE testade positivt för sabino med testet från USA. (Jag har för mig att det var en häst som testade pos.).

Inget sådant svenskt underlag finns på testade hästar, jag antar att ägarna till andra raser inte direkt kastat iväg test bara sådär...:smirk:
Det vore ju synnerligen intressant att ha en bred studie utförd även i Sverige...det du vill ha referat på kommer dock inte från Sverige..

Tycker fortfarande inte man kan klassa melanom som ett lidande generellt. Det är så ytterst få som lider av det, och de har då i regel uppnått en ganska hög ålder.

Nej, det kanske man inte kan?, dock finns ju risken för ett lidande...eller??? Och det är ju det som det här handlar om....att kunna helt eliminera risken för ett lidande hos avkomman, och ålder borde väl inte ha någon betydelse om hästen lider?!?!? Är det försvarbart att avla på melanom då?? Hästen kanske lider...eller så lider den inte förrän den blir gammal??:smirk:
Allt detta prat om lidande...vi har fått höra i åratal att vi är kompletta idioter som vill få avla på hästar med dödliga defekter, letala anlag och ett obestridigt lidande....
All den skiten är kastad på oss, trots att vi kan bevisa att inget lidande uppstår vid kontrollerad avel...
Vid kontrollerad avel är det bara ett anlag som ej bör kombineras med ett likadant!!!!!!!
Sedan förringas då många, många tillstånd som verkligen kan ge lidande som ex. OCD, melanom m.m
Dessutom har många rasföreningar den extrema dubbelmoralen att vid konstaterade defekter, sjukdomar eller missbildningar endast kräva att hingstarna tas ur avel:confused:, medans stona kan fortsätta att producera defekter...:crazy:
Alltså du måste förstå att man reagerar...det är lätt att se det man vill se...och inget annat liksom...:smirk:

Jag förstår att ni reagerar. Men sen är det också så att det här är den första tråden jag läst (och orkat läsa ...) om ämnet där ni (jag skriver ni för jag vet inte vilka det är) inte spårat ur totalt och anklagat folk till höger och vänster. Man vinner ganska mycket på att hålla en saklig ton.

Jag vet inte vad som är rätt väg att komma tillrätta med defekter. I min idealvärld tar man bort alla djur med defekter ur avel och även alla bevisade anlagsbärare. Men det är ju sällan världen är så svart eller vit tyvärr.

Jag kan hålla med om att det är bättre att testa och göra medvetna parningar än att göra "testparningar" (som med krumma föl) och sen ta individerna ur avel.

Melanomen däremot, näe, jag kan inte se att de hamnar i samma liga alls. Om inte annat så utrotar vi hela raser (t ex lipizzaner) om vi skulle ta bort skimlarna.

Och OCD, förringas inte (på travarna kanske, men det låter som att de börjar ångra sig lite) inte på SWB i alla fall. Det pågår en stor studie på SLU just nu om arvbarhet och ett försök att klargöra arvsgången på det.

Skrämmande kan jag också tycka att anmälningarna av defekter på födda föl inte tas upp och att det inte finns en databas över dem. Det går säkert en massa defekter förbi oupptäckta (kanske även en del OLWSföl?).

Hästen kanske lider...eller så lider den inte förrän den blir gammal??:smirk:

Jag skulle vilja vända det till att hästen med största sannolikhet inte kommer lida, samt att de flesta äldre hästar tas bort pga lidande på ett eller annat sätt (krämpor, dåligt hull pga dåliga tänder etc).

Jag förstår att ni reagerar. Men sen är det också så att det här är den första tråden jag läst (och orkat läsa ...) om ämnet där ni (jag skriver ni för jag vet inte vilka det är) inte spårat ur totalt och anklagat folk till höger och vänster. Man vinner ganska mycket på att hålla en saklig ton.

Jag vet inte vad som är rätt väg att komma tillrätta med defekter. I min idealvärld tar man bort alla djur med defekter ur avel och även alla bevisade anlagsbärare. Men det är ju sällan världen är så svart eller vit tyvärr.

Jag kan hålla med om att det är bättre att testa och göra medvetna parningar än att göra "testparningar" (som med krumma föl) och sen ta individerna ur avel.

Melanomen däremot, näe, jag kan inte se att de hamnar i samma liga alls. Om inte annat så utrotar vi hela raser (t ex lipizzaner) om vi skulle ta bort skimlarna.

Och OCD, förringas inte (på travarna kanske, men det låter som att de börjar ångra sig lite) inte på SWB i alla fall. Det pågår en stor studie på SLU just nu om arvbarhet och ett försök att klargöra arvsgången på det.

Skrämmande kan jag också tycka att anmälningarna av defekter på födda föl inte tas upp och att det inte finns en databas över dem. Det går säkert en massa defekter förbi oupptäckta (kanske även en del OLWSföl?).

Tja, anklagat folk till höger och vänster, jag håller nog inte riktigt med dig till fullo,eftersom folk inte heller har varken lysssnat eller tagit till sig det som man försöker förklara, vi har då istället blivit påhoppade och som jag nämnde helt idiotförklarade...och eftersom man vägrar ge upp hoppet så skriker man till slut, det har blivit kontentan. Och i tidigare trådar i ämnet krävdes orimliga förklaringar av "oss" och "våra" frågeställningar gentemot "er" nonchalerades totalt...såå det råder delade meningar...;)

Och visst, som du säger...i en perfekt värld...men det är ju inte rimligt idag, och världen lär nog aldrig bli perfekt!

Och självklart vore väl alla uppfödares dröm en komplett databas med tillräcklig info för att kunna göra bra avelsval..

Och inom painten som är en förhållandevis liten ras i Sverige, är det nog inte lätt för ett OLWS föl att "slinka igenom"..och efter detta "kalla krig"..är nog tom den minsta paintägare och uppfödare mer än väl informerad ang. detta. Föreningen har ju även under många år tillhandahållit löpande information om genetiken samt avelsval...

Och jag undrar om du missförstått det jag sagt om melanom...jag jämför inte det tillståndet med ett OLWS föl...jag anser att en individ med melanom betingar ett större lidande än en häst som bär ett OLWS anlag...skillnaden är ju att melanom kan ge upphov till lidande hos den enskilda individen...ett OLWS anlag kan aldrig ge upphov till lidande hos den enskilda individen...förstår du vart jag försöker komma??:D

Det är alltid trevligt med folk som brinner för olika orsaker!
Jag tycker man ska slåss för det man verkligen tror på.
Och jag brukar alltid kunna hitta ngn slags vinkel som gör att förstår deras ställningstagande...

Men i fallet med OLW så står jag helt stum och undrar vad i all världen som håller på att hända???:confused:

En sak som är viktig att komma ihåg att just OLWS bara är en av alla de otal mutationer som uppstått och alltjämt uppstår. Recessiva anlag finns överallt.

Jag läste så sent som för ett par veckor sedan i tidningen om ett par som under en längre tid kämpat med läkarnas hjälp för att få ett barn tillsammans. De bar båda två på något recessivt anlag.

För bara några dagar sedan så kunde man i en av kvällstidningarna läsa om ett par med två barn. Den ena sonen var döende i en sjukdom pga recessiva anlag. Nu kämpade man med läkarnas hjälp för att få till ett friskt embryo och ett nytt barn som skulle kunna hjälpa den fortfarande friska sonen att överleva genom transplantationer.

Vi kan nog också vara säkra på att det dör X antal föl varje år, pga av något recessivt anlag som hittills inte upptäckts....

"Fördelen" med OLWS är att genen har identifierats så att man enkelt kan testa för den och därmed bedriva en säker avel vad just gäller OLWS. I övrigt så är det något av ett lotteri att få ett välskapt föl. Men OLWS kan man alltså undvika.

Förmodligen har du rätt.
Med det försvarar ju aldrig att man medvetet avlar på det...

Ja, det är väl sällan "ens fel att två träter"...

Jo, egentligen vet jag vad du menar (om melanom kontra OLWS). Jag menar bara att melanom stannar liksom där, OLWS KAN ju faktiskt ge ett värre lidande om det uppkommer (alltså en individ med två anlag).

Jag misstänker att det är där ni får "folket" emot er. Och kanske där man slutar lyssna, ett potentiellt stort lidande för ett stackars föl. Då hjälper nog inga tal om genomtänkta parningar, test etc. Det är nog en ganska mänsklig reaktion tyvärr.

Jag säger som sagt inte att er väg är fel, jag är bara inte så säker på att jag skulle välja den.

Mörkning av defekta föl sker i Sverige på andra defekter, mest som sagt p g a ingen egentligen vet var man ska vända sig för att rapportera dem. Jag misstänker att det kan vara som du säger om paint i Sverige, men jag läste på "det stora nätet" att det förekommer i USA.

För bara några dagar sedan så kunde man i en av kvällstidningarna läsa om ett par med två barn. Den ena sonen var döende i en sjukdom pga recessiva anlag. Nu kämpade man med läkarnas hjälp för att få till ett friskt embryo och ett nytt barn som skulle kunna hjälpa den fortfarande friska sonen att överleva genom transplantationer.

Sånt tycker jag däremot är att överutnyttja den teknik som finns.

För det första vill jag säga att det är trevligt med en konstruktiv diskussion för en gång skull. Även om det fortfarande är lite ava tt upprepa sig gång på gång på gång från "vår" sida....

Nu verkar en del förstå hur det ligger till, men många vänder sig per automatik emot att avla på hästar med defekta gener, oavsett de ger utslag eller ej.

Jag skulle vilja försöka mig på att vända på det hela. bara öfr att försöka få er att se det genom våra ögon.

Låt säga att det handlade om "er" ras, och vi kan säga att det handlar om svenskt halvblod. Det upptäcks en gen som är dödlig i dubbla upplag men inte ger några som helst symptom/sjukdommar i enkel uppsättning, precis som OLWS. Det visar sig att den av någon anledning finns nästan bara hos de bäst presterande hästarna, de som gör stora namn utomlands, i OS lagen, landslagen osv (låt säga att i princip alla de bästa dressyr/hopp hingstarna tex bär på genen).
Medelmåttorna bär inte alls på genen i samma utsträckning.

Hur hade ni tänkt då? hade ni tänkt, Nej vi vill inte avla på defekta anlag även om de inte kan göra skada så vi får avla på medlemåttorna istället. Eller hade ni förespråkat testning och kontrollerad avel istället?

Ok, nu vet jag att halvblod kanske inte är eran ras, men försök tänk in exemplet i vilken ras niu nu än brinner för. Särskilt om det handlar om en mindre population, i Halvblodsexemplet får vi ju anta att det är ganska många med denna defekta gen.

Och sedan tror jag att det finns oändligt många defekta gener hos hästar, även som är letala i dubbla uppsättningar. Så med resonemanget att inte avla på de om man vet om dom.... Det man inte vet har man inte ont av eller? Jag tror det satsas mer på forskning och testning om man synliggör detta och inte belägger med förbud. Tänk den dag man kan påvisa alla defekta gener och vi kanske står helt utan hästar att avla på öht....

Jag vill ju fortfarande kunna säga att man inte ska avla på defekter/defekta gener man vet om.

Att alla högpresterande hästar skulle ha en defekt gen känns inte så troligt. Speciellt eftersom prestation sällan är kopplat till en gen utan till ett flertal (eller rättare sagt många) samt att om alla de högpresterande bar på genen borde det upptäckts tidigare, eftersom de högpresterande hingstarna i regel betäcker ett par hundra ston per år (varav en del naturligtvis i sin tur är högpresterande). Alltså det borde upptäckts innan spridningen i populationen var så stor.

Men visst, vi kan anta att det är så, självklart skulle inte många stå bakom att det skulle vara avelsförbud på alla de hästarna.

Fast någonstans faller det ju lite på sin egen rimlighet. SWB är en prestationsras, om det defekta anlaget är kopplat till prestation kan man ju aldrig avla fram prestationshästar? Varje toppindivid måste för det första paras med en medelmåtta. Då kan man säga hejdå till alla avelsvärderingar etc. För man måste ha in dåliga individer i avel, för de har inte anlaget? För alla bra individer man avlar fram har anlaget? Alltså kan man inte ha något avelsframsteg m a p prestation? Och då kan man egentligen lägga ner lika gärna?

Inom travet har de haft inställningen till OCD t ex att om en häst kan vinna några miljoner har den bevisat sin hållbarhet och då spelar det ingen roll om den har OCD. Man har alltså avlat på OCD-hästar, vilket gjort att fekvensen ökat markant i populationen.

Om man tar era painthästar, rent teoretiskt sett, så skulle det kunna komma en dag när ni står med fler och fler positiva hästar, så att det finns färre och färre potentiella parningar att göra. vad gör ni då?

Fast jag skrev inte något om ifall genen är kopplad till prestation eller ej, jag bara lade fram scenen som den faktiskt ser ut för oss! För det är så det är.

Det finns inga belägg vad jag vet för att O-genen ökar i övriga världen där man avlat pos/neg under alla år. För det första är ju inte alla presterande hästar pos, MEN alla som jag känner till som äR positiva är presterande, är du med?
För det andra är det ju bara en viss del av avkommorna efter pos/neg som själva ens bär på genen.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 860
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Hundavel & Ras Jag tycker mig se ett ganska tydligt mönster gällande hundavel som jag tyckte att vi kunde diskutera lite. Nämligen hälsotestandets vara...
2
Svar
24
· Visningar
6 088
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 777
Senast: Fetaost
·
Western Kan man tro sina ögon??? Har SJV insett det galna i bråket om OLWS??? Vi hoppas och tror att detta är på riktigt och inte en dröm...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 434
Senast: Joice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar