Slakt = Pengar?

Sv: Slakt = Pengar?

En bultpistol är ett verktyg som används för att bedöva (göra medvetslös) djur innan de avlivas, till exempel genom avblodning. Bultpistol räknas till mekanisk bedövning och är godkänt för samtliga djurslag som räknas upp i Djurskyddsmyndighetens föreskrifter.

Med bultpistol gör du djuret medvetslös innan du kan avliva det.
Jag tycker det låter hemskt:crazy:

Ja, jag vet vad bultpistol är, och jag har varit med vid flera avlivningar med denna metod.
Har du?

Immer

Oj, oj det där lät inte kul! :( Hoppas att läkaren fick sig en åthutning!?

Kicki :)

Tycker det är horribelt att folk ser slakt som en möjlighet att få pengar för sin vän. Det är ett liv som ska avslutas på bästa sätt, inte belöning för att man har valt slakt. Usch!

Men själva slakten har ju inget med avslutet att göra? Hästen är ju redan död och "borta" när man tar hand om kroppen?
Så vad spelar det egentligen för roll?

Men då får du inte stå och hålla hästen! Risken att något går fel är ju mycket större än med en bultpistol. Risken för "kringskador" är ju obefintlig med bultning.

Och som du säger en bultpistol märks ju knappt, kan i hästens värd vara allt från en sax till en klippmaskin! ;)

Jo, det är ju betydligt otrevligare om 'skott' går av där det inte ska med kulvapen. Men man får ju hoppas att 'skytten' har såpass mycket koll att denne bara kramar av när h*n är helt säker. Men jag tror de som tycker 'jägare skjuta hästen i hagen' har några ideer om hjärtskott. Dvs Brunte går och betar, jägaren står 100 meter bort, Brunte faller död ner. De som hänför att hästen 'förstår' vad som sker vid bultning är jag rätt säker på att de skulle yla i högan sky ang vad hästen ev 'förstår' av en gevärspipa mot pannan.

(Jag föredrar bult jag med, isf kulvapen, om det inte framgått. Men jag tror det kvittar HÄSTEN fullständigt lika. Är det lugnt runtomhästen så kvittar resten. Min dam togs ju bort på slakteri med en hästkropp liggandes bredvid. Hon brydde sig nada. Och det är vad som är viktigt för mig, att HÄSTEN är lugn och avslappnad. Dock så förmänskligar ju halva tråden hästen. Undrar VEM det är som skulle föredra jägare i hagen egentligen - hästen eller matte :angel:)

Tycker det är horribelt att folk ser slakt som en möjlighet att få pengar för sin vän. Det är ett liv som ska avslutas på bästa sätt, inte belöning för att man har valt slakt. Usch!

Och jag, som valde slakt för att det var det bästa för hästen, och det som kändes bäst för mig med den hanteringen efteråt. PENGARNA sket jag fullständigt i. Jag kollade upp alla alternativ, och valde sen det som passade mig och hästen bäst.

Fram tills hästen är död är det viktiga att det är så bra som möjligt för hästen. Efter hästen är död spelar det hästen ingen roll, men där kan man som ägare ha åsikter. För MIG så får mina hästar hundra gånger hellre gå till slakt, dvs styckas på plats efter de är döda, än åka kadaverbil med X antal andra djur i olika föruttningsstadier över 'halva landet'...

Och det är vad som är viktigt för mig, att HÄSTEN är lugn och avslappnad. Dock så förmänskligar ju halva tråden hästen. Undrar VEM det är som skulle föredra jägare i hagen egentligen - hästen eller matte :angel:)

:bow: Tyvärr så agerar ju folk efter sig själv utan att tänka på att hästars tankar kring sin egen död eller döden överhuvudtaget är väldigt begränsad.

Fram tills hästen är död är det viktiga att det är så bra som möjligt för hästen. Efter hästen är död spelar det hästen ingen roll, men där kan man som ägare ha åsikter. För MIG så får mina hästar hundra gånger hellre gå till slakt, dvs styckas på plats efter de är döda, än åka kadaverbil med X antal andra djur i olika föruttningsstadier över 'halva landet'...

:bow::bow: Instämmer helt!

En bultpistol är ett verktyg som används för att bedöva (göra medvetslös) djur innan de avlivas, till exempel genom avblodning. Bultpistol räknas till mekanisk bedövning och är godkänt för samtliga djurslag som räknas upp i Djurskyddsmyndighetens föreskrifter.

Med bultpistol gör du djuret medvetslös innan du kan avliva det.
Jag tycker det låter hemskt:crazy:

Det är mest en definitionsfråga att man säger att hästen är bedövad och inte död efter bultpistolens skott. Hästen är ju hjärndöd men räknas definitonsmässigt som död först när den är avblodad. Avblodningen garanterar ju att hästen verkligen är död.

Jag förstår inte att det skulle vara annorlunda om du använder ett jaktvapen mer än att risken för att du missar är större.

Man får inte mycket kg pris för en häst på slakteriet ca 2000:- det beror på vikten. det bästa är att köra till slakteriet själv om du ska ha någon som hämtar får du betala jätte mycket jag ringde runt då jag skulle ta bort en häst ifall jag inte hittade rätt hem åt den som väl var behövde jag inte gå den vägen men om någon hämtar räkna med att det kostar kanske dubbelt upp mot vad du får

Vad jag förstått så är det i bara några få fall som man träffar så exakt med bultpistolen så att hästen blir helt hjärndöd. Resten blir väl typ medvetslösa och skulle alltså vakna upp igen om man inte avblodade dem.

Men på vilket sätt skulle det vara mer omoraliskt än att ta ut försäkringpengarna. Sen har vi ju frågan om miljö o moral milömässigt är slakt till livsmedel bättre än destruktion.
Är det snyggare att transpotera ett hästkadaver till destruktinon än att snyggt o prydligt slakta upp hästen för livsmedel?
PL

Om jag ser hästen som en familjemedlem så vill jag väl inte att den ska ätas upp av folk?

Jmf med en hund, katt eller människa i familjen som går bort. Dom bränns oftast upp men inte sjutton vill man att dom ska bli mat åt någon? Det har ju med känslor att göra.

Om du däremot likställer hästen med en gris eller en ko/tjur så blir det naturligt att tänka sig hästen som livsmedel (om man inte är vegetarian, vilket jag inte är).

Det har ingenting att göra med vad som är snyggst och den miljömässiga aspekten är ju någonting helt annat.

Om jag ser hästen som en familjemedlem så vill jag väl inte att den ska ätas upp av folk?

Jmf med en hund, katt eller människa i familjen som går bort. Dom bränns oftast upp men inte sjutton vill man att dom ska bli mat åt någon? Det har ju med känslor att göra.

Om du däremot likställer hästen med en gris eller en ko/tjur så blir det naturligt att tänka sig hästen som livsmedel (om man inte är vegetarian, vilket jag inte är).

Det har ingenting att göra med vad som är snyggst och den miljömässiga aspekten är ju någonting helt annat.

Nu framför du en högst personlig åsikt som du försöker få till fakta.

Jag kan intyg att hästen definitivt INYE skulle vakna upp efter en bultning, no way!!!! Har under årens lopp tagit bort ett antal hästar och mitt ex jobbade som slaktare när vi träffades så jag har hunnit se ett antal avlivningar.....
De dör garanterat även utan avblodning skulle jag säga, dock påskyndar avblodningen tömningen av blod i hjärtat.

*KL*
Jag har varit med när jägare slaktade 2 tjurar, tröja över ögonen (på tjurarna;) )och skott i pannan på nära håll. En i taget så klart.
Snabbt och smidigt

Men om alternativet till att bli uppäten är detta?

Din döda häst lastas på en container där det redan ligger x antal kadaver som befinner sig i förruttnelseprocessen. Containern fraktas, när den är full, till en förbränningsanläggning där kropparna mals i en kvarn innan de bränns.

För du tror väl inte att varje död häst läggs i en kista som skjuts in i förbränningsugnen under pietetsfulla förhållanden?

Immer

Föredra att ta hem djurambulansen eller nödslak som använder bult. Har funkat knaon den redan svåra stund som det är:cry:
Har varit med om avlivning med spruta som gick helfel o hästen "chockade"o kämpade emot i det sista, en fruktansvärd upplevelse:eek:
Tacka vet jag bult hemma. Man kan ta farväl i lugn o ro av sin käre vän o när hästen är avslappnad slutar den sina stund på jorden med munnen full av havre o"glatt" ovetande om vad som komma skall.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 639
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 740
Senast: Karminnie
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 902
S
Hästmänniskan Anonymt nick p.g.a. ev. skadeglada människor. Vet inte riktigt hur jag ska göra med min häst och eftersom jag inte har någon direkt...
2
Svar
35
· Visningar
4 137
Senast: MamaJustify
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10