Sv: Slakt = Pengar?
Då kan väl du svara på frågorna jag ställde i inlägg 114.
Riktat till Orvar!
PL
Då kan väl du svara på frågorna jag ställde i inlägg 114.
Riktat till Orvar!
PL
Senast ändrad:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En bultpistol är ett verktyg som används för att bedöva (göra medvetslös) djur innan de avlivas, till exempel genom avblodning. Bultpistol räknas till mekanisk bedövning och är godkänt för samtliga djurslag som räknas upp i Djurskyddsmyndighetens föreskrifter.
Med bultpistol gör du djuret medvetslös innan du kan avliva det.
Jag tycker det låter hemskt![]()
Tycker det är horribelt att folk ser slakt som en möjlighet att få pengar för sin vän. Det är ett liv som ska avslutas på bästa sätt, inte belöning för att man har valt slakt. Usch!
Men då får du inte stå och hålla hästen! Risken att något går fel är ju mycket större än med en bultpistol. Risken för "kringskador" är ju obefintlig med bultning.
Och som du säger en bultpistol märks ju knappt, kan i hästens värd vara allt från en sax till en klippmaskin!
Kicki![]()
Tycker det är horribelt att folk ser slakt som en möjlighet att få pengar för sin vän. Det är ett liv som ska avslutas på bästa sätt, inte belöning för att man har valt slakt. Usch!
Och det är vad som är viktigt för mig, att HÄSTEN är lugn och avslappnad. Dock så förmänskligar ju halva tråden hästen. Undrar VEM det är som skulle föredra jägare i hagen egentligen - hästen eller matte)
Fram tills hästen är död är det viktiga att det är så bra som möjligt för hästen. Efter hästen är död spelar det hästen ingen roll, men där kan man som ägare ha åsikter. För MIG så får mina hästar hundra gånger hellre gå till slakt, dvs styckas på plats efter de är döda, än åka kadaverbil med X antal andra djur i olika föruttningsstadier över 'halva landet'...
En bultpistol är ett verktyg som används för att bedöva (göra medvetslös) djur innan de avlivas, till exempel genom avblodning. Bultpistol räknas till mekanisk bedövning och är godkänt för samtliga djurslag som räknas upp i Djurskyddsmyndighetens föreskrifter.
Med bultpistol gör du djuret medvetslös innan du kan avliva det.
Jag tycker det låter hemskt![]()
Men på vilket sätt skulle det vara mer omoraliskt än att ta ut försäkringpengarna. Sen har vi ju frågan om miljö o moral milömässigt är slakt till livsmedel bättre än destruktion.
Är det snyggare att transpotera ett hästkadaver till destruktinon än att snyggt o prydligt slakta upp hästen för livsmedel?
PL
Om jag ser hästen som en familjemedlem så vill jag väl inte att den ska ätas upp av folk?
Jmf med en hund, katt eller människa i familjen som går bort. Dom bränns oftast upp men inte sjutton vill man att dom ska bli mat åt någon? Det har ju med känslor att göra.
Om du däremot likställer hästen med en gris eller en ko/tjur så blir det naturligt att tänka sig hästen som livsmedel (om man inte är vegetarian, vilket jag inte är).
Det har ingenting att göra med vad som är snyggst och den miljömässiga aspekten är ju någonting helt annat.
Om jag ser hästen som en familjemedlem så vill jag väl inte att den ska ätas upp av folk?
Jmf med en hund, katt eller människa i familjen som går bort. Dom bränns oftast upp men inte sjutton vill man att dom ska bli mat åt någon? Det har ju med känslor att göra.