Slakt = Pengar?

Sv: Slakt = Pengar?

Det var som jag misstänkte, du vet inte vad teoretisk kunskap är. Det är INTE detsamma som praktisk kunskap. Du antar att det endast finns erfarenhetsbaserad kunskap (praktisk) samt rykten/hörsägen. Så är det inte. Teoretisk kunskap är sådan kunskap som man läser sig till från betrodda källor och har ingenting att göra med om man provat själv eller inte. För den skull ska man absolut inte förkasta den teoretiska kunskapen. Man går en utbildning till exempel, för att lära sig att utföra någonting i praktiken. Man är inte värdelös bara för att man inte har erfarenheten lika väl som att man kan kunna det praktiska utförandet utan att egentligen kunna teorin om vad som sker. Enligt mig är teoretisk och praktisk kunskap lika mkt värda.

Du verkar ha lite svårt för att läsa vad man skriver! :smirk: Nej teoretisk kunskap är HELT RIKTIGT inte samma som praktisk kunskap. Men där det är PRAKTISK kunskap som är utförandet av nämnda handling så är ju en teoretiker på efterkälken! Det finns mycket man kan ha teoretisk kunskap om utan att för den skull besitta ett kunnande som nu i ditt fall gör att man kan uttala sig om ett pratiskt utförande. Att avliva ett djur med bult kräver att man har, 1: teoretiskt kunskap kring tillvägagånssätt, storlek på bult, djurets anatomi samt hantering av djurslaget i fråga. 2: praktisk erfarenhet av tidigare nämda kunskaper. Så i detta fallet är inte teoretisk och praktisk erfarenhet lika mycket värda eftersom du inte KAN bulta ett djur enbart på dina teoretiska kunskaper.

Kicki :)

Jag kan ingenting om avlivning av häst över huvudtaget!
Vill du inte läsa mina egna åsikter så kan du sluta läsa nu!

Jag tycker att det låter sjukt att leta efter ett slakteri där man kan få betalt i kilopris. Jag skulle aldrig vilja skicka min häst på slakt, tanken på att min häst töms på blod, skärs i bitar och till slut hamnar i någons mage, som sedan skiter ut min häst, är sjuk!

Skulle jag nu skickat min häst på slakt i alla fall. Så hade jag aldrig velat vara med på slakten, och då skulle jag troligtvis alltid undra - avlivades han verkligen.. eller skickades han vidare till t.ex Italien ?

För det är vad jag har hört. Att hästarna skickas från ett slakteri till ett annat, för det slakteriet hästen hamnade på först får pengar av nästa slakteri om hästen hamnar där. ( är ni med ? ) Sedan har jag också hört att privatpersoner köpt (!) hästar ifrån olika slakterier..
Detta är som sagt ngt jag hört, och vet därför inte om det stämmer.

/ MVH Emma :banana:

Detta har jag sagt förut och tåls att sägas igen tydligen! Skickar man hästen till slakt så skickas den INTE vidare till något annat ställe eller säljs vidare! Slakteriet äger inte hästen för än den är slaktad och då i form av kött och kan därför INTE avyttras. DU äger hästen fram tills dess att den är död och du har fått avräkningen!

Dom hästar som skickas till Italien är inte de hästar som skickas till slakt p.g.a. det som jag tidigare skrev, utan hästar som säljs billigt till oseriösa personer för att dom t.ex. ska få "leva vidare"!

Svärmor kremerade sin hund i vinteras det kostade 6000:- hon var visseligen rund men absolut inte i storlek som en häst

har en helt annan fråga kring detta. Efter att ha läst en annan tråd kring det här med avliving blev jag en aning om hur mkt det faktiskt verkar kosta och att det skall betalas direkt på plats-tar slakterier kort...?
Ni som har avlivat häst med de olika metoderna, vad har det kostat? Och hur/när har ni betalat?

Slakteri - kostade ingenting, kom en check eller om det var en postgiroanvisning för summan för köttet (2200 kr) någon/några veckor senare.

Bultat hemma och skickat för destruktion - kostade 2200 kr, fakturerades, de fakturerar inte längre dock.

Tagit bort med somnulose på klinik, samt att de skickade till destruktion - 7900 kr. Fakturerades.

Tagit bort med 'gamla' sprutan hemma, med Distriktsveterinär. Är typ 'hundra år' sen nu, men kostade då knappa tusenlappen. Kroppen begravdes hemma.

Det var ju ganska häftigt för en hund! Här kostar det en dryg tusenlapp med separatkremering plus själva avlivningen.
PL

Det var ju ganska häftigt för en hund! Här kostar det en dryg tusenlapp med separatkremering plus själva avlivningen.
PL

Startavgift 250 kr + 25 kr/kg kostar det här. Dvs min 26 kg greyhound skulle kosta 900 kr. Jag valde dock 'gemensam' kremering eller vad det nu kallas, dvs man får inte tillbaka askan och kroppen bränns med andra kroppar. Det kostade 400 kr.

Plus avlivning givetvis (hos min hemmavet, han tar med sig kroppen till Uppsala sen), som kostar 500 kr.

Om jag ser hästen som en familjemedlem så vill jag väl inte att den ska ätas upp av folk?

Nej, inte i levande skick då hästen har en fungerande hjärna som ger den en personlighet. När den väl slaktats är det väl alldeles utmärkt om kroppen kan komma till så god nytta som möjligt istället för att grävas ned och snarast utgöra en belastning för eftervärlden???

tycker jag,

som för övrigt tycker likadant om den egna kroppen. Kan den vara till någon nytta för eftervärlden så är ni välkomna att ta hand om den nyttan på bästa sätt efter min död.

Du verkar ha lite svårt för att läsa vad man skriver! :smirk: Nej teoretisk kunskap är HELT RIKTIGT inte samma som praktisk kunskap. Men där det är PRAKTISK kunskap som är utförandet av nämnda handling så är ju en teoretiker på efterkälken! Det finns mycket man kan ha teoretisk kunskap om utan att för den skull besitta ett kunnande som nu i ditt fall gör att man kan uttala sig om ett pratiskt utförande. Att avliva ett djur med bult kräver att man har, 1: teoretiskt kunskap kring tillvägagånssätt, storlek på bult, djurets anatomi samt hantering av djurslaget i fråga. 2: praktisk erfarenhet av tidigare nämda kunskaper. Så i detta fallet är inte teoretisk och praktisk erfarenhet lika mycket värda eftersom du inte KAN bulta ett djur enbart på dina teoretiska kunskaper.

Du hade inte skrivit någonting alls om teoretisk kunskap utan endast om erfarenhetsbaserad kunskap, praktisk kunskap samt hörsägen.

Det är klart att man kan bulta ett djur på teoretisk kunskap. Hur tror du att det sker första gången då? Någon gång är alltid den första för alla. Är Gud med och visar då eller?

Säkert är det så många gånger men någon lär ju ändå ha varit först, då fanns det ingen som kunde visa och det har säkert skett i nutid oxå.

Jag har ändrat mig i denna fråga. Man får åka till slakteriet på måndag, och det har INTE med pengar att göra. Det känns äckligt att han ligger och ruttnar i en container *kräksmily*

Detta har jag sagt förut och tåls att sägas igen tydligen! Skickar man hästen till slakt så skickas den INTE vidare till något annat ställe eller säljs vidare! Slakteriet äger inte hästen för än den är slaktad och då i form av kött och kan därför INTE avyttras. DU äger hästen fram tills dess att den är död och du har fått avräkningen!

Dom hästar som skickas till Italien är inte de hästar som skickas till slakt p.g.a. det som jag tidigare skrev, utan hästar som säljs billigt till oseriösa personer för att dom t.ex. ska få "leva vidare"!

Det skall ju vara som du säger om det är ett seriöst slakteri. Det har dock förekommit att djur som sålts till slakt sålts vidare som livdjur. Det är inte acceptabelt givetvis men det har hänt och det flera gånger.

Till och med ett av våra stora föreningsslakteri har gjort så dock gällde det inte hästar och det var länge sedan. Det kanske är väldigt ovanligt men jag är lite konspiratoriskt lagd så jag litar inte 100% på ett slakteri.

Ja nog har jag många gånger utfört ingrepp jag tidigare bara haft teoretisk kunskap om.
Problemet är att i den här frågan har du framfört felaktiga påståenden(inte teoretisk kunskap) som stöd för dina åsikter.
PL

Om slakteriet säljer ett djur vidare så begår de ett stort lagbrott. Slakteriet äger inte hästen innan den är slaktad så att säga o har därmed ingen rätt att sälja hästen vidare

avlivad vår 2 åring halvblod 8 juni 07
Är det stora hästar är det bättre med bullt pistol
Vi valde att ta hem en slaktare
Han använde bultpistol, Det gick mycket bra. Häste märkte inget.
Sedan tog han med sig den döda hästen.
det kostade 3 500 med allt. Resväg mm
det va bra

Det är klart att man kan bulta ett djur på teoretisk kunskap. Hur tror du att det sker första gången då? Någon gång är alltid den första för alla. Är Gud med och visar då eller?

Ja om du anser att en van och kunnig person som bultat många djur tidigare är gud så, ja isf! Det är ju inte så att man sitter hemma och pluggar in allt man kan tänkas behöva veta och sedan tar bultpistolen och gör slag i saken. Man behöver ju sedan HANDLEDNING mer än en gång innan man kan göra detta på egen hand och detta av en som har mycket vana och kunnighet. Och innan man ens kommer dit så måste man ju vara med och titta på åtskilliga gånger. Att avliva djur med bultpistol och då i synnerhet nötkreatur kräver att man har rejält med praktisk träning och då främst av hanteringen av djuret. Blir det tjafs så finns ju risken att det går fel. Och precis som PL skrev så kan ju även en människa bli skadad om det går käpprätt i ve´n!

Senast ändrad av en moderator:

Det skall ju vara som du säger om det är ett seriöst slakteri. Det har dock förekommit att djur som sålts till slakt sålts vidare som livdjur. Det är inte acceptabelt givetvis men det har hänt och det flera gånger.

Till och med ett av våra stora föreningsslakteri har gjort så dock gällde det inte hästar och det var länge sedan. Det kanske är väldigt ovanligt men jag är lite konspiratoriskt lagd så jag litar inte 100% på ett slakteri.

Med dagens rigorösa pappers hantering samt märkning så är det mycket svårt att "mygla" undan djur. Tänker då i första hand på nötkreatur.

Du hade inte skrivit någonting alls om teoretisk kunskap utan endast om erfarenhetsbaserad kunskap, praktisk kunskap samt hörsägen.

Skrev: "det är mycket man kan ha teoretisk kunskap om utan att för den skull besitta ett kunnande som i ditt fall gör att man uttala sig om ett praktiskt utförande"

Och i ditt fall så har du även helt felaktiga teoretiska kunskaper!

Tagit bort med somnulose på klinik, samt att de skickade till destruktion - 7900 kr. Fakturerades.

Denna kostnad kan man numera teckna en tilläggsförsäkring för i sin vanliga hästförsäkring och därmed få ersättning för (om avlivningen är medicinskt motiverad). Gäller åtminstone i det försäkringsbolag jag har mina hästar försäkrade i.

Jag har ändrat mig i denna fråga. Man får åka till slakteriet på måndag, och det har INTE med pengar att göra. Det känns äckligt att han ligger och ruttnar i en container *kräksmily*

Jag menar min, min får åka till slakteriet ist.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 638
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 738
Senast: Karminnie
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 901
S
Hästmänniskan Anonymt nick p.g.a. ev. skadeglada människor. Vet inte riktigt hur jag ska göra med min häst och eftersom jag inte har någon direkt...
2
Svar
35
· Visningar
4 137
Senast: MamaJustify
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Falsterbo horse show byter namn