Slakt = Pengar?

Sv: Slakt = Pengar?

Vad jag förstått så är det i bara några få fall som man träffar så exakt med bultpistolen så att hästen blir helt hjärndöd. Resten blir väl typ medvetslösa och skulle alltså vakna upp igen om man inte avblodade dem.

:confused: Vad har du för grund till detta kan man ju undra!? Tror du att den som bultar blundar och trycker av lite på måfå? Sådansa misstag händer mycket sällan!!
Har du varit med vid en avlivning med bultpistol eller utfört detta själv!?

Kicki :)

Men om alternativet till att bli uppäten är detta?

Din döda häst lastas på en container där det redan ligger x antal kadaver som befinner sig i förruttnelseprocessen. Containern fraktas, när den är full, till en förbränningsanläggning där kropparna mals i en kvarn innan de bränns.

För du tror väl inte att varje död häst läggs i en kista som skjuts in i förbränningsugnen under pietetsfulla förhållanden?

Immer

:bow::bow: Instämmer!

Ja även av dina två alternativ väljer jag att inte låta hästen bli mat.

Det är då långtifrån alla hästar som mals ner innan de bränns i alla fall. I Uppsala (Ultuna) mals dom inte efter att dom avlivats.

Det är tydligen väldigt svårt att pricka helt exakt.
Nej jag har inte varit slaktare eller deltagit vid slakt av häst. Kunskap kan man ha ändå. Sedan ser det ju så olika ut i praktiken. Att det förekommer mindre lyckade avlivningar av häst gäller både bult och avlivningsspruta.

Jag skulle heller aldrig slakta mina hästar.
Förstår inte varför vissa här verkar störa sig på oss som av moraliska skäl inte tycker slakt av sällskapsdjur är rätt?

Jag tycker inte slakt är ett värdigt slut. Sen om andra tycker det, fine.

Nej jag har inte varit slaktare eller deltagit vid slakt av häst. Kunskap kan man ha ändå. Sedan ser det ju så olika ut i praktiken. Att det förekommer mindre lyckade avlivningar av häst gäller både bult och avlivningsspruta.

Nej inte för en kunnig person, då vet man var man sätter bultpistolen samt att den är anpassade för det aktuella djurslaget! Och man kan inte besitta praktisk kunskap utan att ha utövat det praktiskt allt annat blir då hörsägen.
Att man kan misslyckas är en sak men att påstå att det bara är vid få fall som man träffar rätt anser jag är fel.

Det förekommer ju misslyckade avlivningar med alla metoder... Där något gått snett....

Men om man nu står där med en häst som måste tas bort av någon anledning... Vilken metod skall man välja då?

Själv föredrar jag bult.... även om slaktaren skulle missa något.. Avblodningen ser till att det lilla liv som eventuellt finns kvar i hjärnan slocknar tillräckligt fort ändå.

Jag är jägare och skulle aldrig under några som helst omständigheter ställa upp på att skjuta någons häst... om det inte var extremt bråttom av rena djurskyddskäl..

Jag har inga problem med att folk väljer att låta sina hästar gå till slakt. Jag äter själv väldigt gärna hästkött.

Slaktar man sin häst så minskas ju importen av hästkött.

Förstår inte varför vissa här verkar störa sig på oss som av moraliska skäl inte tycker slakt av sällskapsdjur är rätt?

Problemet är att många med din åsikt är väldigt fördömande mot de som tycker det är ok att skicka hästen till slakteri.
Själv har jag inte haft några problem med att köra in hästar till det lilla lokala slakteriet där jag har kontroll men skulle tveka mer om det gällde ett storskaligt slakteri jag inte kände till.
Tycker själv att slakt är värdigare än kadaverkontainern under förutsättning att det går lugnt fram till skottet.

PL

Tycker själv att slakt är värdigare än kadaverkontainern under förutsättning att det går lugnt fram till skottet.
PL

Jag tror faktiskt att flertalet av dessa slaktmotståndare tror att deras (med avlivningsvätska, så klart) avlivade hästar körs en och en till krematoriet och att de sedan, en och en under högtidliga former, körs in i ugnen där de kremeras. Allt medan det strömmar en stämningsfull musik ur högtalarna.

Immer

Jag tror faktiskt att flertalet av dessa slaktmotståndare tror att deras (med avlivningsvätska, så klart) avlivade hästar körs en och en till krematoriet och att de sedan, en och en under högtidliga former, körs in i ugnen där de kremeras. Allt medan det strömmar en stämningsfull musik ur högtalarna.

Immer
Det finns ju faktiskt de som är villiga att kosta på den varianten (fast utan musiken o högtidligheten!) o det är fullt tillåtet även om jag personligen tycker att det är slöseri med pengar o miljö.
PL

Läser man här låter det som om var o varannan häst skulle reagara. Själv har jag sett en reaktion på 25 år i jobbet samt en på beviplev iv.
Några av inläggen här tyder på fel teknik.
PL

Ja, visst finns det. Men jag tror ändå att många tror att alla döda hästar behandlas så.
Själv skulle jag inte lägga 15000 på en separat kremering. Nu kommer det dock snart att startas ett hästkrematorium här i Ängelholms kommun, och där blir det andra priser. Runt 5000 kronor lär det komma att kosta för en separat kremering. Lite mer överkomligt.

Immer

Om ni nu tycker vi som anser det ovärdigt att slakta sina älsklingar har en fördömande syn på er som vill slakta era djur, vad uttrycker dina inlägg?

Man ska inte kasta sten i glashus:smirk:

Tror knappast NÅGON tror att det spelas fin musik vid krematorierna..
Du har en väldigt nedlåtande ton när du pratar om oss som avlivar med spruta o sedan inte slaktar sin häst.

Tänk efter...

Nej då, ingen nedlåtande ton alls.
Men varför föredrar ni transport på kadaverbilar, kvarnmalning och bränning framför slakt där hästen blir till mat? Visserligen bryr sig hästen inte om vad som händer när den är död, men om den hade fått välja tror jag att den hade valt att bli uppäten.

Immer

Jag håller med man äter inte sina kompisar och älsklingar!

Kålmården har ett ekologiskt alternativ , dom bultar o sen matas hästen till djuren där.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 638
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 740
Senast: Karminnie
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 901
S
Hästmänniskan Anonymt nick p.g.a. ev. skadeglada människor. Vet inte riktigt hur jag ska göra med min häst och eftersom jag inte har någon direkt...
2
Svar
35
· Visningar
4 137
Senast: MamaJustify
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka