Sv: Hemska tankar=hemskt beslut?
Jag hade tänkt skriva ett inlägg och hålla med alla andra, men jag såg att du redan var inne på den linjen.
Tänkte i alla fall berätta hur det var för mig... Min häst var 22 år, sedan 20 års ålder kroniskt sjuk i en konstant nedbrytande sjukdom (PPID) och hade pålagringar i bägge fram. Hon var trots det pigg och levnadsglad, men varje gång hon snubblade på en ridtur, varje gång hon hostade till, varje gång hon såg lite trött ut så fick jag hjärtklappning - "är det nu det tar slut?". Hon blev dessutom svårare och svårare att hålla i hull. Nu i våras fick hon en hovböld som vägrade läka ut, utan istället blev det nya "dotterbölder". Till slut var det aktuellt med en smärre operation där hon skulle få stå på box hela sommaren, så där och då valde jag att låta henne gå vidare
Jag saknar henne fruktansvärt mycket, det går inte en dag utan att mina ögon tåras vid tanken på henne.
Har inte råd/tid/lust att köpa en ny häst, men har en medryttarhäst. Snubblar hon så tänker jag "hoppsan", hostar hon tror jag att hon svalt en fluga men tempar förstås om hon verkar hängig. Jag törs, inom rimliga gränser förstås, låta henne busa när jag rider och tycker det är kul istället för att oroa mig för att det ska bli "för mycket".
Jag saknar förstås min häst som den hon var som ung (hade henne i 15 år) men jag saknar inte den ständiga oron som hennes krämpor medförde. Istället har jag återfått glädjen i ridningen.
Ursäkta för en väldigt lång utläggning