Slakt = Pengar?

Sv: Slakt = Pengar?

Alltså, det där med slakteri är ingen bra idé. Om hon verkligen tycker om den hästen och vill att den ska få den absolut bästa avslutningen på sitt liv ska hon inte skicka den till slakt. Djur väntar tillsammans med andra, på att dö, de känner lukten, rädslan i atmosfären och vet att de kommer dö. De hör andra djurs skrik, sista andetag osv. DET ÄR INGET VÄRDIGT SLUT ALLS!
Om den måste dö, så välj nått som går snabbt, har haft turen att aldrig behöva avliva någon av mina, men om jag e tvungen att någon gång behöva göra det så skulle jag absolut inte skicka den till slakteri. Men om hon nu inte vill skänka bort hästen eller inte bryr sig om vad som hände rmed hästen och vill ha ut pengar eller inte se vad som händer med den så skicka den till slakteri, Men jag skulle aldrig kunna göra nått sånt

Suck. Du borde verkligen tänka efter innan du skriver...

Precitionsskytte på lös häst på avstånd,endast i yttersta nödfall tex trafikskadadhäst som ej går att fånga eller mkt farlig häst eller häst som gått genom is och det av djurskyddsskäl eller risk för räddare . Isamband med bränder kan den vara bra.Dessutom måste risken för genomslag och dåligt kulfång nogs beaktas .Det är ingen leksak som används. använd bultpistol!!

Senast ändrad:

TACK för dina inlägg.

Det kan låta så bra. En jägare kommer och "tar bort" hästen, den behöver inte märka ngt. Ett poff så är den borta. Tyvärr är det inte så enkelt (om man inte väljer just bult).

Jag har använt mig av farmartjänst. Även om jag har en vet i släkten och trots att i princip hela släkten är jägare. Farmartjänstkillarna (kanske finns tjejer med, jag vet inte) som jag har varit i kontakt med har varit underbara. Inte nog med att de har fått mina hästar att vara helt coola innan skottet, de har även stått ut med mina tårar på ett mycket proffsigt sätt.

/Lina

Precitionsskytte på lös häst på avstånd,endast i yttersta nödfall tex trafikskadadhäst som ej går att fånga eller mkt farlig häst eller häst som gått genom is och det av djurskyddsskäl eller risk för räddare . Isamband med bränder kan den vara bra.Dessutom måste risken för genomslag och dåligt kulfång nogs beaktas .Det är ingen leksak som används. använd bultpistol!!

Jo, visst finns det tillfällen då det kan vara nödvändigt. Men, enligt mig ALDRIG för "planerad" avlivning

Det börjar kännas som om det är dags att avsluta den här tråden nu. Hon har fått både relevanta och totalt irrelevanta svar, om hon vill ha ytterligare info så har hon ett helt gäng människor med erfarenhet på den här tråden att vända sig till.
Hur det än går med kompisens häst så önskar jag er lycka till med det svåra ni har framför er!! Jag vet att för många så känns det bättre bara det är klart... för mig så var det definitivt så och jag hoppas att det blir så även för er!
Som sagt lycka till, och TACK alla ni andra som delar med er av verkliga upplevelser och en spark där bak till er som sitter och slänger fram era blodiga fantasier i text när ni inte har fakta bakom er!!!

Hejsan! visst stämmer det att man kan skicka hästen på slakt, har själv gjort det och då får man en slant i mitt fall fick jag 1600kr för en mindre travare.
För mig spelar det ingen roll att kadavret går till mat, hästen är ju död och det är ju det viktigaste. vet inte om jag tycker det är så mycket "snällare" att låta den ligga i en container och ruttna tillsammans med andra kadaver bara för att den skall destrueras iställer, för den som inte vet så kan det ju dröja innan kropparna väl bränns upp...

min förra häst därimot avlivades med bult och grävdes ner i skogen, det var för mig det bästa jag kunde göra för henne och jag hade då möjligheten att göra på det sättet, tyvärr så är detta lite svårt om man inte har egen mark eller känner någon som kan ge tillstånd att använda dennes mark för nedgrävning. Sen så krävs oxå tillstånd och en hel del planering, och det kan ju vara lite psykiskt jobbigt..

sen att betala över 4000 tusen för avlivning vette tusan om jag nån gång kommer att göra, då slaktar jag hellre för som sagt är hästen avlivad så är den ju död, och sen vad som händer med kadavret berör inte mig..

det viktigaste för mig är att hästen dör snabbt och för mig är bult det bästa, det går fort och hästen hinner inget märka innan den ligger. på slakten avlivas hästarna med bult oxå.

Tack för alla svar!

Jag ska absolut avråda henne från att använda jägare. Farmartjänst låter mycket bättre då även om det kostar en summa. Har hon inte råd själv så betalar jag. Är det någon som vet om de vill ha pengarna i handen eller om man får faktura?
////Mysaan *med tårar i ögonen för alla fina genomtänkta svar och ilska i hjärtat för alla idiotsvar.*

Tack för alla svar!

Jag ska absolut avråda henne från att använda jägare. Farmartjänst låter mycket bättre då även om det kostar en summa. Har hon inte råd själv så betalar jag. Är det någon som vet om de vill ha pengarna i handen eller om man får faktura?
////Mysaan *med tårar i ögonen för alla fina genomtänkta svar och ilska i hjärtat för alla idiotsvar.*

Oftast vill de ha pengar direkt i handen.

/Lina

Du har helt rätt, dessutom står det i författningen att djurets rörelsefrihet skall begränsas( utom när det gäller djur som inte kan fångas in) jag hoppas att ingen skjuter med studsare mot hästens huvud mens ägare håller i grimskaftet.
PL

Så det är omoraliskt att få ett par tusenlappar på slakteriet istället för att betala dubbelt så mkt för avlivning bortforsling i container o destruering?
PL

Jag kan precis som Peachezz se det omoraliska i det ja. Om man utgår från hästen som en familjemedlem så... Men det är ju olika vad man har för åsikter när det gäller etik och moral också. Det som är etiskt rätt för en person är det inte för en annan. Handlar ju mkt om känslor, värderingar och inställning.

om möjligheten skulle finnas så skulle jag låta en jägare skjuta hästen.
Då anar den minst och går bort utan att veta om det.

Hur skulle du vilja ha det?
Dö utan att du vet att det skall ske eller ha en bultpistol mot ditt huvud och undra vad som pågår?

Jag skulle vilja bli skuten utan att veta om det.

På vilket vis tror du att hästen vet om att den ska dö när den ser en bultpistol!? Var har den fått sina referensramar till det? En häst och en människa TÄNKER inte i samma banor kring döden! Det du nu gör är att föra över dina egna tankar och funderingar till hästen.

Kicki :)

Men på vilket sätt skulle det vara mer omoraliskt än att ta ut försäkringpengarna. Sen har vi ju frågan om miljö o moral milömässigt är slakt till livsmedel bättre än destruktion.
Är det snyggare att transpotera ett hästkadaver till destruktinon än att snyggt o prydligt slakta upp hästen för livsmedel?
PL

Delvis knapplån, delvis svar

Fast du sätter ju även ett kulvapen mot pannan, så där ser jag ingen skillnad så (träffsäkerhetsmässigt). Däremot om man ska ta det som någon skrev, att de skulle 'fatta mindre' vad det handlade om om en jägare sköt.. Tja, JAG tror ju att en liten bultpistol som ser ut som ett rör och kan döljas hyfsat väl i handen är betydligt mindre uppseendeväckande för hästen än ett kulvapen med lång pipa som sätts mot pannan..

För man skjuter ju inte hjärtskott på häst. Dvs Brunte kan ju inte gå och beta i hagen och så pang så är Brunte död..

Men då får du inte stå och hålla hästen! Risken att något går fel är ju mycket större än med en bultpistol. Risken för "kringskador" är ju obefintlig med bultning.

Och som du säger en bultpistol märks ju knappt, kan i hästens värd vara allt från en sax till en klippmaskin! ;)

Alltså, det där med slakteri är ingen bra idé. Om hon verkligen tycker om den hästen och vill att den ska få den absolut bästa avslutningen på sitt liv ska hon inte skicka den till slakt. Djur väntar tillsammans med andra, på att dö, de känner lukten, rädslan i atmosfären och vet att de kommer dö. De hör andra djurs skrik, sista andetag osv. DET ÄR INGET VÄRDIGT SLUT ALLS!
Om den måste dö, så välj nått som går snabbt, har haft turen att aldrig behöva avliva någon av mina, men om jag e tvungen att någon gång behöva göra det så skulle jag absolut inte skicka den till slakteri. Men om hon nu inte vill skänka bort hästen eller inte bryr sig om vad som hände rmed hästen och vill ha ut pengar eller inte se vad som händer med den så skicka den till slakteri, Men jag skulle aldrig kunna göra nått sånt

Är ju många som komenterat detta redan men jag nåste få göra det jag med!

Tycker helt spontant att har man aldrig varit med på en slakt överhuvudaget på slakteri så ska man vara tyst!! Just sådana här utspel görs av personer som INTE har någon egen erfarenhet och endast har suttit och tittat på hemskheter inlagda på youtube! Dom vet INTE att dom ska dö! "De hör andra djus skrik, sista andetag", ja hjälp vilket svammel! :crazy: Ta och gör ett studiebesök på ett slakteri innan du gör liknande uttalanden är mitt tips.

Och detta resonemang om att skänka bort hästen, som om det är en bättre lösning än att skicka på slakt!? Har sagt det förr och jag säger det igen, Det finns VÄRRE saker man kan göra sin häst än att slakta den, vare sig det är på slakteri eller hemma!!

Tycker det är horribelt att folk ser slakt som en möjlighet att få pengar för sin vän. Det är ett liv som ska avslutas på bästa sätt, inte belöning för att man har valt slakt. Usch!

Oförsiktig hantering o bråkiga renar.
I ena fallet blev det en ganska ful infektion eftersom läkaren inte insåg vikten av en kraftig sårrensning. Bulten tog med sig renhjärna, blod, hår, galonbyxa o långkalsong in i muskeln!
PL

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 639
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 740
Senast: Karminnie
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 902
S
Hästmänniskan Anonymt nick p.g.a. ev. skadeglada människor. Vet inte riktigt hur jag ska göra med min häst och eftersom jag inte har någon direkt...
2
Svar
35
· Visningar
4 137
Senast: MamaJustify
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10