Slakt = Pengar?

Sv: Slakt = Pengar?

Vi körde en av våra hästar till ett slakteri (eller rättare sagt, pappa körde). Slakteriet har en dag i veckan då dom slaktar häst. Vi fick en bestämd tid då vi skulle vara där, och då var vi helt ensamma. Hästen lastades ur och bultades utanför slakteriet där hon fick stå och äta. Fattade inte någonting. Blir ju inte värre än att bulta hemma om hästen är van vid nya platser!

håller helt och hållet med dej. Äter aldrig hamburgekött. Det har säkert slinkit ner nån gång när någon har lurat i mej nån skinka.

Då tror jag nog mer på att du fått i dig hästkött via korv på ett korvkok, ofta innehåller deras korv även hästkött
(har själv sålt sån korv)

Måste bara berätta när jag skickade 2 hästar till det lokala slakteriet för en 10 år sedan. Först bultades o avblodades den första o hängdes upp, sedan städades slaktavdelningen från blodrester o när vi kom in med nästa häst var det lika rent o fint som innan vi kom in med första hästen, ingen av hästarna var varken stressade eller ens brydda av att komma in i dessa lokaler, båda följde med som om de alltid hade varit där.

Visst hon fick ett värdigt slut, hon fick ju stå och mumsa i dej god havre. Men jag skulle känna att jag hade lurat henne på nåt sätt om jag hade vart du. Vet inte hur jag skulle välja tabort min häst, har aldrig vart tvungen att tagit ett sånt beslut. Men tex hundar har vi sprutat dom så dom fick somna in.

Du tycker alltså att hästen bör förstå att den snart ska dö för att den inte ska känna sig lurad? :confused: Varför?

du har aldrig varit med på ett slakteri va?
Vi har tagit bort en häst på slakteri. Vi åkte själva dsit med hästen, han var lugn o oberörd. Personalen var väldigt lugn o bra med djur, hästen bultades utomhus, föll ihop stendöd, inget konstigt alls. Inga skrikande djur o blodlukt. De hänger upp djuren på krokar o tömmer på blod men då är de döda ingen tvekan om saken. Så skriv inte en massa du inte vet ngt om!

För mig känns det lika makabert att äta hästkött som det skulle kännas att äta hund eller männsikokött. Man äter inte kompisar lixom.
Blev bjuden på hästkött utomlands -rått dessutom. Kände mig nästan förolämpad...:mad:
Fast det visste ju inte de som gav mig maten såklart..

Har läst hela den här tråden och måste få uttrycka min åsikt ang avlivning av djur.
När man skaffar sig ett djur förbinder man sig oxå att hantera det faktum att det en dag tar slut och då är förberedd på att göra det bästa för sitt älskade djur!
Det KAN inte vara en överaskning att djur sällan lever längre än människan.
Att ta bort en häst är bland det otrevligaste man måste göra som hästägare, och när en person ber om råd ang ngt så svårt, tycker jag att personer som helt saknar erfarenhet av dylika saker utan abar har "jag har hört att", "min pappa säger" osv att komma med, bör hålla sig i bakgrunden till förmån för människor med egen erfarenhet av saken!
Beslut av det slaget att ens älskade häst skall galoppera vidare är svåra nog att ta utan skräckhistorier eller tyckande från personer utan erfarenhet och kunskap!
Till sist: alla som har egen häst eller djur överhuvudtaget: Om ni inte har en plan för den dagen ni måste avliva ert djur så är det hög tid att sätta sig in i det NU!
Den dagen du ska ta beslutet kommer ni att tacka er själva för den planen!

(tog själv bort min älskade ponny som funnits med mig i 15 år för exakt två år sedan genom bultning hemma, det är aldrig kul att ta bort en vän, men den upplevelsen kunde inte blivit bättre tackvare god förberedelse och en fantastisk veterinär...)

jag tycker att bulta är bättre!
Tar man bort med spruta är det "behagligare" att se för ägaren, men det är värre för hästen. Tar man och bultar hästen är det obehagligt att se men hästen märker absolut ingenting. Det handla om att hjälpa sin bästa vän på ett så bra sätt som möjligt in i trapalanda! (Hästarnas himmel)

e det inte bättre att en jägare skjuter hästen när den går å betar än att man trycker upp en bulltpistol i huvudet på den?? eller att man låter den lida när man ger den en spruta,så den kämpar att stå? har själv varit me om både bult,jägare och spruta och jag föredrar jägare,då hästen inte lider ett dugg...

Min häst fick ingen bultpistol "upptryckt i huvudet" på sig.
Den lades inte an på värre sätt än man klappar honom på pannan och Rö var lugn hela tiden. Han som skötte det hela var mycket förtroendeingivande och lugn.

e det inte bättre att en jägare skjuter hästen när den går å betar än att man trycker upp en bulltpistol i huvudet på den?? eller att man låter den lida när man ger den en spruta,så den kämpar att stå? har själv varit me om både bult,jägare och spruta och jag föredrar jägare,då hästen inte lider ett dugg...

Var skjuter jägarna hästen? Hjärtat? Huvudet? Har själv ingen erfarenhet alls av jakt, så vet inget alls. Men är det inte större risk att man missar så att hästen lider en aning innan den dör? Jag menar, på håll blir det ju svårare att träffa. Eller hur gör de?

Tack för alla svar!

Hur det än blir så blir det inte slkat för det närmaste slakteriet tar inte emot hästar. Så någon form av avlivning kommer det bli. Hur och när vet vi inte ännu.

Har avlivat 2 hästar med spruta och det har gått bra, så jag skulle aldrig välja något annat sätt.

hästarna dog fort, det gick lungt till, jag tycker att det var ett värdigt slut.

Vi kan inte veta hur det känns att avlivas, varken med bult eller spruta....med bult så måste man avbloda för att vara säker på att hästen är död...

För vem är det värdigt att avliva med spruta? För hästen eller för ägaren?

Hej om man skuter med jaktvapen skuter man i hjärnan på upp till nogra dec avstånd även hagelgevär går att använda (hagelsvärmen uppträder som en kula i början ,att använda akut i nödfall)Vid användning av älgvapen måste man tänka på kulfång den ger genomslag och kan vara mkt farlig ganska långt .Tillfyllest kompetent använt.Jag äger jaktvapen men skulle utan tvekan använda bultpistol.Ikompetenta händer är yxnacken fullgod i nödfall.Sprutavlivning betraktar jag som sk djurägar behandling för att tillfredsställa ägaren .

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 639
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 740
Senast: Karminnie
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 903
S
Hästmänniskan Anonymt nick p.g.a. ev. skadeglada människor. Vet inte riktigt hur jag ska göra med min häst och eftersom jag inte har någon direkt...
2
Svar
35
· Visningar
4 137
Senast: MamaJustify
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka