Slakt = Pengar?

Sv: Slakt = Pengar?

och jag ska kanske tillägga att hästen inte dör när de börjar skära i den, det går ett par sekunder, eller så.....

:confused: Nu vte du nog inte vad du pratar om. Om inte jga hört/fattat fel så bultar de på slakterierna. De sticker inte kniven i dem hur som helst.

Även slakterierna måste hålla sig till ett humant avlivningssätt och kan inte bete sig hur som helst.

och jag ska kanske tillägga att hästen inte dör när de börjar skära i den, det går ett par sekunder, eller så.....

på slakteri så tar de hästen med bult och då dör den direkt (hjärndöd = död), och den känner inget när de väl börjar skära i den. för den är som sagt död...
fast ingen vet väl egentligen hur mycket man känner när man är död:angel:

Och du har varit på många slakterier märker jag.!?! När jag tagit bort mina har h*n varit helt ensamna som djur. förutom hästarna som stog utanför i hagarna och njöt av deras hö. Det va kliniskt rent och luktade inget konstigt alls där inne. Hästen blir hjärndöd av bulten det är i stort sett samma sak som död. dom känner inget. hör inget märker inget och vaknar defenitivt inte upp igen. Så det där med att det tar ett tag innan dom dör är bara skitsnack..

:confused: Nu vte du nog inte vad du pratar om. Om inte jga hört/fattat fel så bultar de på slakterierna. De sticker inte kniven i dem hur som helst.

Även slakterierna måste hålla sig till ett humant avlivningssätt och kan inte bete sig hur som helst.

alltså jag har kanske fel men min pappa har jobbat på slakteri innan, och han sa att det skar av halsen först och sen sprättade upp dem, och den där bult-saken dör de inte direkt av. inte ens grisar gjorde det, så ibland måste det göra flera gånger. Men det kan ju ha ändrats, det är inte direkt som om han går och kollar för han klarade inte av att jobba där särskilt länge...
Men om jaghar fel så ber jag om ursäkt men det är vad jag har hört

alltså jag har kanske fel men min pappa har jobbat på slakteri innan, och han sa att det skar av halsen först och sen sprättade upp dem, och den där bult-saken dör de inte direkt av. inte ens grisar gjorde det, så ibland måste det göra flera gånger. Men det kan ju ha ändrats, det är inte direkt som om han går och kollar för han klarade inte av att jobba där särskilt länge...
Men om jaghar fel så ber jag om ursäkt men det är vad jag har hört

alltså bult saken först sen hänger de upp dem skär av halsen och tar buken... inte skär först...

Och du har varit på många slakterier märker jag.!?! När jag tagit bort mina har h*n varit helt ensamna som djur. förutom hästarna som stog utanför i hagarna och njöt av deras hö. Det va kliniskt rent och luktade inget konstigt alls där inne. Hästen blir hjärndöd av bulten det är i stort sett samma sak som död. dom känner inget. hör inget märker inget och vaknar defenitivt inte upp igen. Så det där med att det tar ett tag innan dom dör är bara skitsnack..

Gud va folk blir snabbt arga här!
Jag sa att jag inte visste helt om ni l'ser vidare, alla går vi efter vad vi vet/hört eller hur?!
Okej så jag har en riktigt dum fråga som jag bara måste ställa till dig: så om du är hjärn död, typ som koma, så har du inget imot att de skär upp dig?
Var tvungen att ställa den för jag tyckte det där va löjligt, ingen vet hur det är att var hjärndöd, för ingen har vaknat upp efter det, eller finns det någon som har det?!
Jag vet inte men jag tror inte det, och då vet vi ju inte hur det är eller hur?!

såg att du ändrat sen..
Om vi läser vidare vart? ?dina inlägg senare menar du eller? jag blir inte arg man måste väl få argumentera. eller?
Ja, om jag va hjärndöd får dom gärna stänga av allt. för det är väl knappast ett sätt att leva på? Vet det eftersom min bästa kompis pappa blev hjärndöd och hamnade i koma. så är rätt insatt i saken..

Oj, ja jag skulle inte vilja att din pappa tog sig an nå mer djur iaf. Om man måste göra det flera gånger så måste dom ha missat. inte direkt humant sätt..

ALLTSÅ ursäkta mig för att jag skriver något som du tycker är helt idiotiskt men jag har väl rätt att säga min mening här också inte sant?!
och för din information så rörde min pappa inte ens djuren han fick ta han om kadavrena, Men du bryr dig inte om det, du tycket tydligen om att kritisera folk

Nej det tycker jag verkligen inte. läs mitt inkägg ovan innan du blir så grinig. MAn måste väl få argumentera för det man tycker är bra?
Förlåt ts om det blev lite annat här nu..
Hoppas allt löser sig med din kompis häst..

Nej jag pallar verkligen inte argumentera med dig, vi har olika uppfattningar om saker och ting
Och till dig som skrev tråden från början, vad ni än gör med hästen i fråga så är det ert beslut och det går säkert bra med vad ni än väljer.

Men hallå, lugn nu! I trådarna diskuteras det hejvilt och många har olika uppfattning, ta det inte personligt!! ;)

Tycker inte att du skall klaga på att andra kritiserar dig. Hela ditt första inlägg var ett direkt påhopp på alla som kan tänka sig att lämna hästen till slakteri. Dessutom var det helt okunnigt.
PL

Jag tog bort min älskade gammelhäst för en dryg månad sen. Körde henne till det lokala slakteriet fem kilometer härifrån. Där avlivar de med bult, utomhus och stående i en liten fålla med utsikt över sjön. Hästarna körs sedan snabbt in i slakteriet där de avblodas, går på mindre än en minut...
Kan också tillägga att veterinär är närvarande under förloppet.
Jag fick ca 1500:- för kroppen, vägde dryga 200 kg slaktad (kommer inte ihåg exakta siffrorna) och det var ett vbl sto.
Ett alternativ är ju att ansöka om tillstånd att gräva ner kroppen, föredrar själv bultning framför spruta (jo jag har varit med om bägge delarn!).
Hoppas att det går bra med kompisens häst, är ju inget lätt beslut att ta och att dessutom behöva fundera över praktiska sakerna gör det ju inte lättare!

Och till fuzeta, de skär INTE i hästarna innan de är döda, DET är nog bara en taskig skröna! Om din pappa dessutombara körde kadaverbilen så var han troligen inte ens närvarande vid slakten.
Jag kan lova dig att hästarna "försvinner" direkt efter att bulten träffat hjärnan, och det är inte ens särskilt otäckt att se.

Det är ingen skillnad på bultning på slakteri eller hemma, i båda fallen avblodas hästen

Där avlivar de med bult, utomhus och stående i en liten fålla med utsikt över sjön. Hästarna körs sedan snabbt in i slakteriet där de avblodas, går på mindre än en minut...

Det var ett trevligt upplägg av det hela. Nu förändrades min syn på slakterierna till det bättre.

Gud va folk blir snabbt arga här!
Jag sa att jag inte visste helt om ni l'ser vidare, alla går vi efter vad vi vet/hört eller hur?!

Men att uttala sig, på ett starkt och klart färgat sätt, baserat på TRO, i det här fallet - det är betydligt värre än att säga att man tror att bananer är rosa..

Du får nog ha föståelse för om männinskor blir upprörad när du
skriver om "hörsägen" när det gäller en så pass känslig sak som att
ta bort sin bästa vän. Det är tillräckligt jobbigt utan att behöva höra historier från människor som inte har egna erfarenheter i ämnet.

Jag körde min häst till slakteri i april och jag kan säga att inget av det du hört stämmer på den upplevelsen.

Okej. då var det ju bra att det funkade på din häst.
och min ponny märkte inget, stod och mumsade havre och i nästa stund lång hon ner...
...
Visst hon fick ett värdigt slut, hon fick ju stå och mumsa i dej god havre. Men jag skulle känna att jag hade lurat henne på nåt sätt om jag hade vart du. Vet inte hur jag skulle välja tabort min häst, har aldrig vart tvungen att tagit ett sånt beslut. Men tex hundar har vi sprutat dom så dom fick somna in.

Sen tycker jag att det är helt sjukt att äta upp sin kompis. men det är min åsikt.

håller helt och hållet med dej. Äter aldrig hamburgekött. Det har säkert slinkit ner nån gång när någon har lurat i mej nån skinka.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 639
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 740
Senast: Karminnie
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 903
S
Hästmänniskan Anonymt nick p.g.a. ev. skadeglada människor. Vet inte riktigt hur jag ska göra med min häst och eftersom jag inte har någon direkt...
2
Svar
35
· Visningar
4 137
Senast: MamaJustify
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka