Slakt = Pengar?

Sv: Slakt = Pengar?

ÄN en gång, varför måste hon avliva hästen??

Om dom inte tar emot hästar på slakteriet så hade jag inte tvekat en sekund om att tagit ut en veterinär som vet vad han gör &låtit honom bultat hästen... För hästens eget bästa...

Med en jägare tycker jag låter helt sjukt, tänk om hästen bufflar till geväret så att man "råkar" avfyra ett skott el vad som helst kan hända så att skott avfyras så att hästen blir skadad & får liva... Huu...

Varför ingår fortvarande inte i tråden!
Varför brukar bara leda till en massa okunniga okänsliga ifrågasättanden i avlivningstrådar.
PL

Det skall vara fruktansvärt akut om det skall accepteras att använda yxa el hagel för att avliva en häst!!!
PL

ÄN en gång, varför måste hon avliva hästen??

Om dom inte tar emot hästar på slakteriet så hade jag inte tvekat en sekund om att tagit ut en veterinär som vet vad han gör &låtit honom bultat hästen... För hästens eget bästa...

Med en jägare tycker jag låter helt sjukt, tänk om hästen bufflar till geväret så att man "råkar" avfyra ett skott el vad som helst kan hända så att skott avfyras så att hästen blir skadad & får liva... Huu...

Om du nu så gärna vill veta så ska hästen avlivas för att han har problem med ett bakben som aldrig kommer bli bra och han mår inte bra av att gå som bara sällskap

Oki... Tycker att det lät konstigt att dom inte tog emot hästar för slakt. Kan ju annars kolla upp med andra ställen nära eran stad som tar emot hästar för slakt.
Blir kanske bara en liten längre transport tur för hästen men då blir det klokt gjort i stället för att en jägare gör det...
Då får hästen ett slut på sitt lidande & så slipper ägaren tänka på andra saker som tillstånd för begravning & tranport till ev grav el om en dump skall hämta hästen.

alltså jag har kanske fel men min pappa har jobbat på slakteri innan, och han sa att det skar av halsen först och sen sprättade upp dem, och den där bult-saken dör de inte direkt av. inte ens grisar gjorde det, så ibland måste det göra flera gånger. Men det kan ju ha ändrats, det är inte direkt som om han går och kollar för han klarade inte av att jobba där särskilt länge...
Men om jaghar fel så ber jag om ursäkt men det är vad jag har hört

Här är du verkligen ute och cyklar! Bultar man hästen så är den hjärndöd. Och vad jag förstår så var inte din pappa slaktare eftersom han "inte klarade av att jobba där särskilt länge"!?

Kicki :)

Oki... Tycker att det lät konstigt att dom inte tog emot hästar för slakt. Kan ju annars kolla upp med andra ställen nära eran stad som tar emot hästar för slakt.
Blir kanske bara en liten längre transport tur för hästen men då blir det klokt gjort i stället för att en jägare gör det...
Då får hästen ett slut på sitt lidande & så slipper ägaren tänka på andra saker som tillstånd för begravning & tranport till ev grav el om en dump skall hämta hästen.

Inte slakt däremot hjälper de gärna till med avlivning och detruktion (?).

Jag personligen skulle ha låtit en jägare skuta min häst(om jag hade någon).
För att då anar hästen minst att det är något på G.
Kommer vet ut och skall ge den sprutor så blir det kanske uppstressad och orolig.
Samma sak med en bultpistol.

Om en jägare skjuter hästen i hagen(dödar på 1:a skottet) så anar hästen inget och slipper bli uppspelt.

Kommer vet ut och skall ge den sprutor så blir det kanske uppstressad och orolig.

Om en jägare skjuter hästen i hagen(dödar på 1:a skottet) så anar hästen inget och slipper bli uppspelt.

Skulle aldrig välja en jägare framför en bultpistol! Finns inte en sådan träffsäkerhet att jägaren skjuter en häst som står lös. Vad händer tror du om det blir en dålig träff!? Bultpistolen sätts mot huvudet lugnt och stilla, så på vilket vis skulle hästen bli uppspelt!? Har alltid hållit mina hästar vid bultning samt bultat nötkreatur själv. Så för mig är det det självklara valet.

Jag tror inte du vet vad bultpistol innebär.
Själv skulle jag utan tvekan välja bult och aldrig någonsin jägare!

Immer

Skulle aldrig välja en jägare framför en bultpistol! Finns inte en sådan träffsäkerhet att jägaren skjuter en häst som står lös. Vad händer tror du om det blir en dålig träff!? Bultpistolen sätts mot huvudet lugnt och stilla, så på vilket vis skulle hästen bli uppspelt!? Har alltid hållit mina hästar vid bultning samt bultat nötkreatur själv. Så för mig är det det självklara valet.

Delvis knapplån, delvis svar

Fast du sätter ju även ett kulvapen mot pannan, så där ser jag ingen skillnad så (träffsäkerhetsmässigt). Däremot om man ska ta det som någon skrev, att de skulle 'fatta mindre' vad det handlade om om en jägare sköt.. Tja, JAG tror ju att en liten bultpistol som ser ut som ett rör och kan döljas hyfsat väl i handen är betydligt mindre uppseendeväckande för hästen än ett kulvapen med lång pipa som sätts mot pannan..

För man skjuter ju inte hjärtskott på häst. Dvs Brunte kan ju inte gå och beta i hagen och så pang så är Brunte död..

Det finns slakterier som använder kulvapen med. Min dam som togs bort på slakteri är avlivad med kulvapen. Utan några som helst problem, enda skillnaden mot bult var det estetiska, för mig som människa alltså, ett gevär ser ju betydligt 'otäckare' ut än en bultpistol. Hästen hade ingen som helst åsikt.

Då var vi här igen!
När en människa ber om hjälp med ngt så svårt som avlivning av häst, kom inte med en massa taget ur er fantasi för att ni saknar erfarenhet, utan låt dem som har personlig erfarenhet i saken ge saklig information. Vad människor som aldrig själva varit i situationen tycker skulle jag helst sluppit veta när jag själv var i den situationen.

Inte slakt däremot hjälper de gärna till med avlivning och detruktion (?).

Det innebär troligtvis att de inte är intresserade av köttet, men kan hjälpa er med avlivningen och omhändertagande av kroppen.
Låter som ett bra alternativ om man inte har möjlighet / vill göra det hemma.

om möjligheten skulle finnas så skulle jag låta en jägare skjuta hästen.
Då anar den minst och går bort utan att veta om det.

Hur skulle du vilja ha det?
Dö utan att du vet att det skall ske eller ha en bultpistol mot ditt huvud och undra vad som pågår?

Jag skulle vilja bli skuten utan att veta om det.

En bultpistol är ett verktyg som används för att bedöva (göra medvetslös) djur innan de avlivas, till exempel genom avblodning. Bultpistol räknas till mekanisk bedövning och är godkänt för samtliga djurslag som räknas upp i Djurskyddsmyndighetens föreskrifter.

Med bultpistol gör du djuret medvetslös innan du kan avliva det.
Jag tycker det låter hemskt:crazy:

Dö utan att du vet att det skall ske eller ha en bultpistol mot ditt huvud och undra vad som pågår?

Skillnaden på jägare med kulvapen eller vet el likn. med bult är:
Kulvapen mot huvudet eller bultpistol (som ser ut som ett stålrör och får i stort sett plats i handen) mot huvudet.

Oavsett hur man väljer så märker hästen förmodligen ingenting om man avleder intresset med lite godsaker i en hink...

För att få gräva ner avlivad häst hemma krävs tillstånd från länsstyrelsen. Avlivning får en person med utbildning göra, dvs veterinär, slaktare och ev. jägare med kunskap om hur han ska avliva en häst. Regler för avlivning står i föreskrifterna (L22). De går att hitta på jordbruksverkets hemsida. Nödslaktbilen kan göra trotjänaravlivning vilket jag skulle rekommendera. De sköter avlivningen och transporten av hästen för destruktion. De är dessutom mycket kunniga och slarvar inte. Det handlar inte om särskilt mycket pengar när man skickar till slakt så de pengarna kan nog din kompis både ha och mista om hon tänker efter. Om en veterinär avlivar kontaktar man samtidigt kadaverhämtningen i kommunen så att de kan hämta kroppen.

Jag tycker inte om trådens utveckling kring diskussionen om att använda en jägare före bult och därför lägger jag mig nu i diskussionen.

Jag är jägare och har varit det i över 10 år. Jag har skjutit både rådjur och älg med studsare och vet väl vad det innebär. För att skjuta så att inte hästen skulle märka att ngt är på gång skall alltså skottet ske från ett visst avstånd.

Jag har skjutit både älg och rådjur med kulvapen med perfekta hjärtträffar, dvs kulan har gått rakt in i hjärtat från ett korrekt avstånd. I flertal av fallen har djuren efter detta sprungit i full fart i upp till 100 meter innan de störtar till marken. Alltså trots att det är en perfekt träff i hjärtat. Detta är helt normalt och skulle mycket väl även kunna hända om man skjuter en häst med kulvapen rakt i hjärtat.

När jag tog min jägarexamen fick vi lära oss att man aldrig skjuter med stutsare mot ett djurs huvud från avstånd, detta eftersom det är en mkt liten träffyta som är direktdödande där.

Själv använder jag alltid bult om en häst skall avlivas i mitt stall. Möjligen skulle jag kunna använda mig av en studsare i ett mycket akut läge om hästen redan ligger ner.

/Lina, som VET hur det går till när man avlivar med kulvapen

Jag tycker det låter hemskt:crazy:

Vet du, All avlivning av hästar är hemsk, jättehemsk! Tyvärr är det ibland ett måste då alternativet kan vara ännu värre.

Det är därför viktigt att veta skillnaden mellan de olika sätten. Bult är ett direktdödande sätt, även om det i teknikaliteterna heter att det är avblodningen som är det definitiva. Det är skottet från bulten som dödar. Den kliniska benämningen av att vara död är inte samma som vår mening med att vara död.

/Lina

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 639
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 740
Senast: Karminnie
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 903
S
Hästmänniskan Anonymt nick p.g.a. ev. skadeglada människor. Vet inte riktigt hur jag ska göra med min häst och eftersom jag inte har någon direkt...
2
Svar
35
· Visningar
4 137
Senast: MamaJustify
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka