Slakt = Pengar?

Sv: Slakt = Pengar?

Om färre skickade sina hästar på slakt så skulle färre behöva transporteras på så hemska sätt till andra länder...:crazy:

*kl*

Hur vida hon vill skicka på slakt av ekonomiska skäl lägger jag mig inte i. Eftersom hon inte får något på försäkringen så kan jag förstå om hon vill få en liten slant som startkapital till ny häst.

OM hon skickar hästen på slakt kommer de och hämtar hästen då eller får man köra dit den?
Finns det någon sida på nätet där man kan kolla närmaste slakteri?
Någon som vet på ett ungefär hur mycket pengar det kan handla om hästen väger levandevikt ca 550 kg.

Om hon väljer att låta en jägare skjuta den vart gör hon sedan av kroppen?

Senast ändrad:

Eh? Öka efterfrågan för att minska behovet? Den var ny...

Det är inte de hästar som lämnas till slakt som skickas till Italien.
Det är de hästar som bortskänkes/säljes billig som "sällskap"/promenadhästar som får den resan. Dvs de hästar som lider offer för blödiga mattar och hussar inte klarar av att ta ansvaret att ta bort sina hästar när de är trasiga/gamla. Itället köps de upp av hästhandlare som inte räknar annat än på kilopriset medans de lovar stora gröna hagar och en massa kompisar "livet ut".

Om färre skickade sina hästar på slakt så skulle färre behöva transporteras på så hemska sätt till andra länder...:crazy:

Skulle man kunna tro, men näe, inte direkt.

Om fler ÅT hästkött, så skulle efterfrågan på hästkött öka, och slakterierna skulle höja det pris som de betalar per kilo hästkött. Då skulle det dels löna sig mindre att skicka hästar till sydeuropa, och fler skulle skicka sina hästar på slakt istället för att sälja dem för en spottstyver.

Men i dagsläget så tack vare att det finns massor med slakterier i sydeuropa, t ex sicilien, som 'inte har så mycket att göra' som de borde, så sitter EU och SUBVENTIONERAR dem med bidrag, vilket gör att de kan betala betydligt mer per kilo kött än t ex Sverige där marknadspris råder.

Men nu är det för mer tvivelaktiga personer lönsamt att köpa upp billiga hästar, packa dem som sillar på transporter ner till sydeuropa. Ju mindre transporten/häst kostnar (dvs ju fler hästar/yta, och ju mindre mat, vatten och stopp på vägen = tid som går åt och kostar pengar) dessto mer att tjäna.

Det är i princip ingen 'vanlig hästägare' som skickar sin häst på slakttransport utomlands, utan hästarna sälja, billigt, och köps av tvivelaktiga personer (som inte direkt skyltar med vad de tänker göra med hästen).

Mer hästköttsätande i Sverige = ökad efterfrågan = ökat pris = fler hästar skulle skickas till slakt istället för att säljas för en låg summa = inget att tjäna för de som pysslar med slakttransportena utomlands.

Så, vi måste se till att det lönar sig MER att skicka hästar till slakt i Sverige.. Och då kommer fler hästar gå till slakt i Sverige. Vilket i sammanhanget blir utmärkt. (Sen spökar passen och passreglerna till det lite, men)

Beror på vem du anlitar. Nödslakt här i trakten kommer hem till gården, avlivar och transporterar kadavret till slakt (alt. destr.)

Ska hästen begravas egenhändigt efter att ha blivit skjuten av jägare har jag för mig att det krävs tillstånd för markägaren av... ja jag vet faktiskt inte av vem. Jordbruksverket?

Sen finns det slakterier dit du själv kan köra hästen och lämna av.

:rofl:

*Ser en galen jägare i orange keps kutandes efter en galopperande älg i skogen med en liten spruta i högsta hugg...!*

Blåsrör!?

Skulle man kunna tro, men näe, inte direkt.

Om fler ÅT hästkött, så skulle efterfrågan på hästkött öka, och slakterierna skulle höja det pris som de betalar per kilo hästkött. Då skulle det dels löna sig mindre att skicka hästar till sydeuropa, och fler skulle skicka sina hästar på slakt istället för att sälja dem för en spottstyver.

Men i dagsläget så tack vare att det finns massor med slakterier i sydeuropa, t ex sicilien, som 'inte har så mycket att göra' som de borde, så sitter EU och SUBVENTIONERAR dem med bidrag, vilket gör att de kan betala betydligt mer per kilo kött än t ex Sverige där marknadspris råder.

Men nu är det för mer tvivelaktiga personer lönsamt att köpa upp billiga hästar, packa dem som sillar på transporter ner till sydeuropa. Ju mindre transporten/häst kostnar (dvs ju fler hästar/yta, och ju mindre mat, vatten och stopp på vägen = tid som går åt och kostar pengar) dessto mer att tjäna.

Det är i princip ingen 'vanlig hästägare' som skickar sin häst på slakttransport utomlands, utan hästarna sälja, billigt, och köps av tvivelaktiga personer (som inte direkt skyltar med vad de tänker göra med hästen).

Mer hästköttsätande i Sverige = ökad efterfrågan = ökat pris = fler hästar skulle skickas till slakt istället för att säljas för en låg summa = inget att tjäna för de som pysslar med slakttransportena utomlands.

Så, vi måste se till att det lönar sig MER att skicka hästar till slakt i Sverige.. Och då kommer fler hästar gå till slakt i Sverige. Vilket i sammanhanget blir utmärkt. (Sen spökar passen och passreglerna till det lite, men)

När våran affär sålde hästkött så köpte jag och gav till katterna. Gissa om dom var glada. Man behöver alltså inte äta det själv för att göra en god sak.

*kl*

Hur vida hon vill skicka på slakt av ekonomiska skäl lägger jag mig inte i. Eftersom hon inte får något på försäkringen så kan jag förstå om hon vill få en liten slant som startkapital till ny häst.

OM hon skickar hästen på slakt kommer de och hämtar hästen då eller får man köra dit den?
Finns det någon sida på nätet där man kan kolla närmaste slakteri?
Någon som vet på ett ungefär hur mycket pengar det kan handla om hästen väger levandevikt ca 550 kg.

Om hon väljer att låta en jägare skjuta den vart gör hon sedan av kroppen?

Man får köra dit, eller l¨åta slaktbilen hämta. Det sistnämnda är inte så vanligt när det gäller 'vanliga hobbyhästar'. Beroend epå hur långt du har till närmsta slakteri kan det fungera att ta bort hemma och forsla kadavret med.

Det blir inte mycket pengar, dagspriset på hästkött varierar en del, och det beror också på vilken klassning köttet får etc. Jag fick drygt 2200 kr för en kallblodsmadame på ca 600 kg levandevikt (blev 220 kg kött) , ganska..gott hull om vi säger så (inte fet, men rund). Det var dock längesen, och priset låg ganska 'högt' då.

Om du tar bort hemma (exvis en jägare) så får du endera (innan) söka tillstånd för att gräva ner kroppen på egen mark. Eller så får du ringa Lantbrukstjänst/kadaverbilen och låta dem hämta kroppen. Det kostar i princip lika mycket som om lantbrukstjänst kommer och bultar och tar med sig kroppen. Dvs jägaren är bara en komplikation i det fallet.

Senast ändrad:

När våran affär sålde hästkött så köpte jag och gav till katterna. Gissa om dom var glada. Man behöver alltså inte äta det själv för att göra en god sak.

Helt sant, man kan ju faktiskt köpa och kasta det om man vill ja. Bara man köper det =)

*kl*

Och jag anser att man som hästägare måste ha en plan för den dagen hästen ska vandra vidare, så att man är beredd på och har utrymme för den kostnaden. (Det är inte alltid man har ett val liksom, ang när, var och hur..)

Dock så om man sedan, av vilken anledning det nu månne vara, väljer slakt så har jag inga problem med det. Men när man börjar blanda in 'låta en jägare skjuta' etc känns det som om det VIKTIGASTE är att det blir 'minst gratis', och då känns det som man tappat aspekten 'vilket är lämpligast för den här hästen?'.

Därför reagerar/reagerade jag.

Du har helt rätt. Jag kan hålla med dig där och jag har redan en plan. MIn häst kommer få trotjänaravlivning kosta vad det kosta vill.

Däremot vill jag inte sätta mig över eller klanka ner på andra människor och deras val. Anledningen till att hon ville använda jägare var för att den tilltänkta jägaren känner hästen och hon tror att det blir lättare för henne då. Eller ja hon säger det i alla fall.

Vill tacka för alla svar!

Undrar fortfarande vart man kan hitta närmaste slakteri.

Vill tacka för alla svar!

Undrar fortfarande vart man kan hitta närmaste slakteri.

Alltså, det där med slakteri är ingen bra idé. Om hon verkligen tycker om den hästen och vill att den ska få den absolut bästa avslutningen på sitt liv ska hon inte skicka den till slakt. Djur väntar tillsammans med andra, på att dö, de känner lukten, rädslan i atmosfären och vet att de kommer dö. De hör andra djurs skrik, sista andetag osv. DET ÄR INGET VÄRDIGT SLUT ALLS!
Om den måste dö, så välj nått som går snabbt, har haft turen att aldrig behöva avliva någon av mina, men om jag e tvungen att någon gång behöva göra det så skulle jag absolut inte skicka den till slakteri. Men om hon nu inte vill skänka bort hästen eller inte bryr sig om vad som hände rmed hästen och vill ha ut pengar eller inte se vad som händer med den så skicka den till slakteri, Men jag skulle aldrig kunna göra nått sånt

och jag ska kanske tillägga att hästen inte dör när de börjar skära i den, det går ett par sekunder, eller så.....

Alltså, det där med slakteri är ingen bra idé. Om hon verkligen tycker om den hästen och vill att den ska få den absolut bästa avslutningen på sitt liv ska hon inte skicka den till slakt. Djur väntar tillsammans med andra, på att dö, de känner lukten, rädslan i atmosfären och vet att de kommer dö. De hör andra djurs skrik, sista andetag osv. DET ÄR INGET VÄRDIGT SLUT ALLS!
Om den måste dö, så välj nått som går snabbt, har haft turen att aldrig behöva avliva någon av mina, men om jag e tvungen att någon gång behöva göra det så skulle jag absolut inte skicka den till slakteri. Men om hon nu inte vill skänka bort hästen eller inte bryr sig om vad som hände rmed hästen och vill ha ut pengar eller inte se vad som händer med den så skicka den till slakteri, Men jag skulle aldrig kunna göra nått sånt

Kvalificerat skitsnack från någon som uppenbart aldrig tagit bort på slakteri!

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 639
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 740
Senast: Karminnie
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 903
S
Hästmänniskan Anonymt nick p.g.a. ev. skadeglada människor. Vet inte riktigt hur jag ska göra med min häst och eftersom jag inte har någon direkt...
2
Svar
35
· Visningar
4 137
Senast: MamaJustify
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka