Skydd mot flugor...

Nu ska jag va motvals... Tycker inte huva är bra alls! Stor risk att det kommer in en geting eller liknande och sticker den stackars pållen! De hittar ju inte ut när de väl kommit in! :( Kan man inte hitta ett medel att lägga på i ansiktet istället? Kanske MD-Hästdeo? Smörj runt ögonen med tjärsalva. Hej hopp! :)

Nä! Man får ju se till att det sitter ordentligt kring nosen! Våra hästar i stallet har gått med huva hela somrarna i ett par år och aldrig har något sånt hänt.
Dock tycker jag inte att man ska använda sig av huvor med elastisk nosdel. Vet inte men det känns inget bra att de blir "stasade" där, många går ju med huva dygnet runt och då ska den sitta bekvämt.

annars finns det en hel del om flugskydd om du går in på hästvård och kollar där. Bl a recept på hemmagjorda flugskydd! :idea:

Finns en jättebra spray, Broms-broms tror jag den heter. Går tyvärr inte att köpa i affären utan måste köpas genom en privat återförsäljare. Den stinker inte citrus som alla andra flugmedel gör. Visst, den luktar skit men den hjälper väldigt bra. Innehåller hjorthornsolja o sånt. Helt naturliga ingredienser också. Man kan ta lite av den på fingret och gnugga in i hästens panna och vid öronen. P g a den starka lukten skulle jag däremot inte sätta den längre ner på huvudet, kan störa hästens luktsinne. Men den funkar jättebra! har använt den i två år nu och kommer aldrig att byta om jag kan avhjälpa det. :bump:

tycker huvan jag har har varit suverän, men dock sägs det att min häst är mer eller mindre blind i den :crazy:. Men den ger bästa skyddet och man slipper kletiga och irriterade slemhinnor.

har en flughuva med öron. eller hade, pållan har haft sönder ena "örat" eftersom det är i ett tunnare material än övriga delar av huvan, så jag klippte bort dem.

hej! använder Aussie (den lila) dock har stoet fått skavmärken efter (trots att hööks skriver att d inte blir något) :crazy: valacken har en svart huv asom funkar jättebra! tycker att du borde testa huva, jag tycker att d e det bästa.

Jag vet inte om hjorthornsolja blivit förbjudet men det blev fel i vad Broms-broms innehåller. Det innehåller tydligen inte hjorthornsolja alls. För en full innehålls- förteckning kan de som är intresserade gå in på tillverkarens hemsida: Näckens Naturprodukter

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 616
Senast: Blyger
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 882
Kläder & Bli fin Är i mitten av de trettio och har på senare år upplevt att det är så himla svårt att hitta kläder att ha på sig. Har tidigare i livet...
Svar
9
· Visningar
1 983
Senast: Buzzter
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 866
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18