skurupsbygdens rf 12-13/7?

Sv: skurupsbygdens rf 12-13/7?

*kl*

Jag kan ju avge lite rapport från gårdagen

Lilla Tysken gjorde som vanligt en bra dressyr, dock så var det ännu en domare som drog ner alla poäng pga gången :( Tråkigt när man inte premierar lydighet, lösgjordhet och precision. Nu var det spända hästar med gång som fick bra med poäng.

Felfri hoppning och terräng. Banan i den lätta klassen var alldeles för lätt i mitt tycke och det tyckte nog Lukas med. Tyvärr hade jag förmånen att rida i det värsta regnet. Men han skötte sig bra och det var det viktigaste. Nu kanske det är dags att ta ett steg upp känns det som.

STILL0765.jpg

STILL0768.jpg

STILL0788.jpg

STILL0777.jpg

STILL0755.jpg

STILL0757.jpg

STILL0794.jpg

*kl*

Jag kan ju avge lite rapport från gårdagen

Lilla Tysken gjorde som vanligt en bra dressyr, dock så var det ännu en domare som drog ner alla poäng pga gången :( Tråkigt när man inte premierar lydighet, lösgjordhet och precision. Nu var det spända hästar med gång som fick bra med poäng.

Oj oj hörde du det Novalie :devil:

Felfri hoppning och terräng. Banan i den lätta klassen var alldeles för lätt i mitt tycke och det tyckte nog Lukas med. Tyvärr hade jag förmånen att rida i det värsta regnet. Men han skötte sig bra och det var det viktigaste. Nu kanske det är dags att ta ett steg upp känns det som.

Men du sen när är hoppningen i lätt klass 80cm :angel: GUUD va högt ni har i banhoppningen i Skåne ;)

STILL0765.jpg

STILL0768.jpg

Tio ironiska tecken :p

Senast ändrad:

Sedan så debuterade jag esten :rofl:

Han fick hoppa sitt första terränghinder i onsdags och var väl sådär förberedd. Men eftersom det är så lite tävlingar nu framöver så bestämde vi oss för att han fick gå ändå.

Kom på att jag aldrig ridit ett dressyrprogram på honom :crazy: självklart så har jag ridit dressyr på honom men aldrig program eller på en dressyrbana faktiskt inte ens med dressyrsadel

Men väl där gå gick han bra, självklart med en del missar men en straff på 50 var jag jättenöjd. Han har ju väldigt bra gång och han kan bli hur bra som helst där med lite träning.

Hoppningen gick som vanligt bra med honom och han var hög och fin. Inga tendenser på att vara spänd och rädd för folket på banan vilket var väldigt roligt och skönt.

Terrängen var en upplevelse :rofl: Trodde faktiskt inte att han skulle hoppa ettan ens, men han överraskade mig! Hoppade ettan dock med mycket luft och hängande unghästben. Så roligt ut. Tyvärr fick vi ett stopp på tvåan då han upptäckte att det satt folk i gräset bredvid hindret (hindervakter kallas det).

Sedan hoppade han hinder efter hinder fram till vattnet där han stannade en bar bit innan och gick sakta fram till det. När han fick ner en fot så backade han och vi fick ett stopp. Sedan red jag framåt igen mot vattnet men hörde då samtidigt att den bakom mig kommer ikapp. Snäll som jag är så vände jag ifrån och red undan varvid funktionären säger att det var stopp nummer två :confused:

Nej sa jag jag rider ju undan för nästa ryttare och man skall flytta på sig. Jag red i vart fall på vattnet igen och då gick han i omdelbart. Resten av banan gick bra men resultatet säger att jag var utesluten. Överdomaren kom fram till mgi och gav mig bannor :o men när jag förklarade hur det gått till så har jag gjort rätt och skall således inte vara utesluten. Dock så bråkade vi inte över det för jag var nöjd med hästen och brydde mig inte så mycket om resultatet i sig.

Måste säga att han överraskade mig enormt mycket.

STILL0759.jpg

STILL0760.jpg

STILL0763.jpg

Tio ironiska tecken :p

Tja du banhoppningen har inte varit speciellt hög någonstans i år tycker jag :crazy: Hermanstorp var ju ännu lägre :rofl:

Sedan bilderna är på hinder ett och två och det pluttiga andra hindret på bilden tillhör deb.

Och när det gäller dressyren så såg jag de som låg i topp :angel:

;)

*kl*

Lätt klass-banan VAR lätt. Det skiljde 3-4 hinder från debutantbanan, annars ingick nästan alla debutanthindren. Men det är väl en bra bana att debutera på antar jag. Och den där jäkla skuren som drog in var inte alls kul. Då saknade jag mina gummistövlar där jag satt uppe på höjden...

Det här är faktiskt lite intressant, jag hörde vad du fick på gången och den bedömningen hör ju inte riktigt hemma i fälttävlan tycker inte jag då fälttävlan inte förhoppningsvis skall vara en dressyrtävling.
Jag har ju en häst precis som din Fiorino som har ponnytraven allan, ingen spänst eller sväv i traven så långt ögat når, nu red jag väl lätt klass på honom sist för säkert hmm 6 år sedan och då låg vi konstant runt 50 straff kanske. Sedan blev han ju allergisk och kastade och slängde med huvudet och då fick vi ju givetvis inga bra poäng.

MEN vad jag ville komma till är att jag skall faktiskt försöka hinna ut på någon debutant innan säsongens slut och det skall bli intressant (eller inte kanske) att se vad han får för poäng nu. Det blir ju inte alls kul om han inte kan få betalt för hans övriga egenskaper då han är väldigt avspänd och lydig han är ju oxå en sådan häst som alltid är felfri i terrängen och hoppningen och det blir ju oerhört trist om man inte kan placera sig bra bara för att han inte är någon gångartshäst :(

Sedan hoppade han hinder efter hinder fram till vattnet där han stannade en bar bit innan och gick sakta fram till det. När han fick ner en fot så backade han och vi fick ett stopp. Sedan red jag framåt igen mot vattnet men hörde då samtidigt att den bakom mig kommer ikapp. Snäll som jag är så vände jag ifrån och red undan varvid funktionären säger att det var stopp nummer två :confused:

Nej sa jag jag rider ju undan för nästa ryttare och man skall flytta på sig. Jag red i vart fall på vattnet igen och då gick han i omdelbart. Resten av banan gick bra men resultatet säger att jag var utesluten. Överdomaren kom fram till mgi och gav mig bannor :o men när jag förklarade hur det gått till så har jag gjort rätt och skall således inte vara utesluten. Dock så bråkade vi inte över det för jag var nöjd med hästen och brydde mig inte så mycket om resultatet i sig.

Skämtar du :eek: Skall man verkligen bedömas för ett stopp om man flyttar sig för bakomvarande ryttare det MÅSTE man ju göra, verkar ju inte klokt :grin:

Det här är faktiskt lite intressant, jag hörde vad du fick på gången och den bedömningen hör ju inte riktigt hemma i fälttävlan tycker inte jag då fälttävlan inte förhoppningsvis skall vara en dressyrtävling.
Jag har ju en häst precis som din Fiorino som har ponnytraven allan, ingen spänst eller sväv i traven så långt ögat når, nu red jag väl lätt klass på honom sist för säkert hmm 6 år sedan och då låg vi konstant runt 50 straff kanske. Sedan blev han ju allergisk och kastade och slängde med huvudet och då fick vi ju givetvis inga bra poäng.

MEN vad jag ville komma till är att jag skall faktiskt försöka hinna ut på någon debutant innan säsongens slut och det skall bli intressant (eller inte kanske) att se vad han får för poäng nu. Det blir ju inte alls kul om han inte kan få betalt för hans övriga egenskaper då han är väldigt avspänd och lydig han är ju oxå en sådan häst som alltid är felfri i terrängen och hoppningen och det blir ju oerhört trist om man inte kan placera sig bra bara för att han inte är någon gångartshäst :(

Jag stod och diskuterade detta med en annan på tävlingsplatsen som själv rider dressyr (äldre herre vars son nu tävlar fälttävlan)

Han tycker över lag att dressyren är på väg åt fel håll när man premierar spända hästar framför avspända.

han menade att själva grundtanken med dressyr är just avspändhet, lydnad och lösgjorhet.

han kunde inte förstå att jag blir nerdömd ena tävlingen och får bra den andra. har legat på 48 straff kontra 60 straff nu på varannan tävling. Där jag fått bättre poäng har jag fått beröm för hästens balans, lydighet, rakhet, form och min ridning dvs vägar och inverkan.

Det är så tråkigt när man får dåliga poäng "bara" för gången speciellt i fälttävlan. Hoppas att hans lydighet ger mer poäng internationellt när vi väl är där.

Här är en videosnutt från en tävling förra året där han blev helt nerdömd på sin gång
http://s77.photobucket.com/albums/j55/olgaklara/Lukas/?action=view&current=MOVIE0042.flv

Skämtar du :eek: Skall man verkligen bedömas för ett stopp om man flyttar sig för bakomvarande ryttare det MÅSTE man ju göra, verkar ju inte klokt :grin:

Ja tydligen.

Men när jag förklarade detta för överdomaren så sa hon att jag hade gjort rätt.

Synd bara på mitt slutresultat, hade sett betydligt bättre ut med genomfört än utesluten. :(

*KL*

Liten rapport från mig då...jag måste ju varit en av de som satt på "en spänd häst med gång"....då eftersom jag hade 46,5 straff och låg 6:a efter dressyren..:angel::D

En liten ryttarmiss gav ett nedslag på inhoppet i kombinationen trots att hindret låg nedgrävt i marken så gick det bevisligen inte att hoppa i sidled...

Men terrängbanan var ju jättefin, som aicha sa så var den ju inte så svår men det är den inte i Hermanstorp, Qvinnersta, Mariestad och Baståsen heller så! Tyvärr så var jag en av dem som fick starta i hällregnet, det blåste dessutom stormvindar uppe på åsen och trots att det kändes som om han sprang som hejsan så visar ju mina enorma tidstillägg att så inte var fallet.:eek:

Lille Grå gillar inte alls att kuta runt i hällregn och storm och han tyckte nog inte att han såg hindren så bra för han kändes tittig och gick på omtramp mer eller mindre hela banan. Men runt kom vi och noll hinderfel hade vi, t om vattnet lyckades jag trycka ned honom i utan allt för stora bekymmer och den fantastiska häcken innan glodde vi VÄLDIGT nära på innan vi skuttade över...:angel:

Så första kvalet är nu avklarat och Brun Sydländsk häst och Brun Norrländska ska inte känna sig så himla säkra längre!

Fast din brukar ju gå bra i dressyren och har betydligt mer gång än min :D

Men du sa ju själv att du inte var nöjd med dressyren så ;)

Men jag såg en del av de andra och där var det spända hästar, varav en slog sig fri ett par gånger på banan som ändå fick väldigt höga poäng :crazy:

Sedan så tyckte jag nog att Hermanstorps lätta var betydligt större en denna.

Dock så kanske jag tyckte att deb var i svåraste laget med den början. Det såg man ju också på en hel del av de debuterande hästarna som hade problem

Nej, jag var inte nöjd för jag fick omslag i ena förvända och jag tyckte överlag att min häst kan gå bättre så därför var mina dressyrpoäng en liten glad överraskning för mig!:D Visst brukar vi få hyfsat i dressyren men Hermanstorp gick han ju enligt mig väldigt bra i och då fick vi helkass poäng....

Jag såg ingen annan i dressyren så jag kan inte alls säga hur de gick...

Ang Hermanstorp så tycker jag inte att hindren var betydligt större där faktiskt, däremot mycket justare start hinder både i deb och lätt klass. Att hoppa steeple häck på "skrå" som hinder nr 3 är ju inte helt lätt...

Dum fråga kanske, men red du lätt klass i Hermanstorp??

Tror inte ett enda hinder i Skurup kom upp i höjden på hindren i Hermanstorp :crazy:

Sedan var där bara en kombination, ingen spets, koffin etc.

Jag tyckte banan var jättelätt men nu har jag iof ridit en del lätta och efter Naestved så känns allt litet :rofl:

Däremot så tyckte jag att deb början var för svår, tex just häcken på skrå

*KL* på mig själv...

Off topic...jag jagade ju ÖD för en påskrift på mitt Breeders cert...fick mig en REJÄL skrapa för att jag inte lämnat in mitt bevis innan start...jag påpekade då att man inte behövde lämna in förrän kval.resultat uppnåtts...och h*n fick ett mindre utbrott på mig och upplyste om att så var det minsann INTE!....här ett litet citat saxat från Swedehorse hemsida:

När kvalificerande resultat har uppnåts lämnas deltagarbeviset till arrangören för bestyrkande.

:cool:

Vill samtidigt dock lämna en stor eloge till "funktionärs-susanne" som gjorde allt för att hjälpa mig med att hitta ÖD och sen få henne att skriva på....:bow:

:crazy:

Pinsamt att de inte visste det. Det skiljer ju sig från Falsterbokvalen där man måste lämna in innan.

Står det inte på kvalpappret??

Dum fråga kanske, men red du lätt klass i Hermanstorp??

Tror inte ett enda hinder i Skurup kom upp i höjden på hindren i Hermanstorp :crazy:

Sedan var där bara en kombination, ingen spets, koffin etc.

Jag tyckte banan var jättelätt men nu har jag iof ridit en del lätta och efter Naestved så känns allt litet :rofl:

Däremot så tyckte jag att deb början var för svår, tex just häcken på skrå

Nej, det gjorde jag inte men jag gick banan! Och både vedtraven och fasanskyddet var helt klart i klass med Hermanstorp liksom häcken innan vattnet. Övriga hinder var inte stora det håller jag med om. Men Hermanstorp är ingen stor bana om du jämför med t ex Trossnäs.

Och ja, häcken i början var lite väl häftig det tycker jag med, iaf som den var placerad och att den var som nr 3.

:crazy:

Pinsamt att de inte visste det. Det skiljer ju sig från Falsterbokvalen där man måste lämna in innan.

Står det inte på kvalpappret??

Nej, men det står klart och tydligt på hemsidan vilket jag lite försynt försökte säga men då reste sig denna ÖD från sin stol, slet av sig kepsen och såg ilsken ut som en terrier och väste att jag skulle minsann läsa på bättre för ALLA regler var ändrade i år så det så!

När man står där och ber snällt om en påskrift, har 5,5 timmars restid hem och klockan är 6 på kvällen så går man inte i clinch om en sån sak....men jag kunde förstås inte låta bli att gå in på hemsidan och läsa reglerna igen när jag kom hem!:grin:

Men för övrigt vill jag påpeka att alla utan undantag som jobbade med denna tävling var enormt trevliga och tillmötesgående, alla frågor som jag ställde i sekretariatet besvarades glatt och hon hade fullkomlig koll på det jag ville veta! Trevligt.:bow:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter För tredje året i rad står Gärds RF och Kristianstad International Eventing som värd för Folksam Svenskt mästerskap i fälttävlan för...
Svar
0
· Visningar
356
Senast: Gunnar
·
Utrustning Jag har en ponny som nu har gått barfota i lite mer än ett halvår. Då han hittills bara har gått i hage o promenerar har han inga...
Svar
7
· Visningar
236
Senast: Tossa90
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
32 881
Senast: netia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Härnösand
  • Servisfrågor
  • Tips på Fiskmiddagar