skulle ni sälja eran häst hit??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: skulle ni sälja eran häst hit??

kl

Jag tycker det låter som om du redan har bestämt dig för att inte sälja din häst till den kvinnan.
Personligen tycker jag inte att det är så hemskt med utevistelsen, finns hästar som är ute mycket kortare tid än så, men det viktigaste tycker jag är tt du känner dig bekväm med var hästen hamnar.
Du ska inte behöva ångra dig eller känna att det känns fel. Lita på din magkänsla och kasta dig inte in i ett köp som du instinktivt känner är fel.
Lycka till!

Jag skulle verkligen inte sälja min häst till denne om det är 15 timmar i box. Skulle inte så gärna se att min häst kom till ett stort travstall heller, inget illa menat, det finns såklart undantag. Men i travstall som är så pass stora så brukar det ofta vara ett jävla liv.. jag har också märkt att hästarna i travstall (även där finns undantag) brukar vara inne hela söndagarna, jag vet inte varör men har somsagt märkt det då hagarna är tomma på söndagar, min hovslagare har hästar i ett travstall o han säger att de flesta travstall har det så. Och sen måste jag få tycka att så svårt borde det väl inte vara att bestämma sig, ett stall där hästen får stå inne 15 timmar/dygn.. man måste väl kunna hitta nåt bättre? :)

När hästarna har tillgång till så stora hagar tycker jag att det är ok att de är ute länge. Men i ett grannstall till oss står hästarna ute från tidigt på morgonen till sena kvällen. De har hagar som i stort sett de kan vända i. Mitt på dagen om de har tur får de en tuss hö.

Våra kommer ut vid åtta tiden och kommer in vid fyra tiden på vintern och cirka fem på eftermiddagen. Då vill de in och är glada när vi kommer. I och för sig förmodligen pga mat osv.

Jag vill inte lägga mig i om ts ska sälja eller inte. Vill bara ha sagt att en maximal utevistelse behöver inte vara det optimala om det missköts. Gissa om där går åt stolpar! Hästarna tuggar i sig det mesta i brist på sysselsättning. Dessutom går de flesta ensamma i sin lilla ruta.

Nix. Tycker inte att så kort utevistelse är ok.

Besök gärna ett antal (större) travstall innan du drar alla över en kam. Definiera gärna ett "jävla liv". Jag tycker knappast det är värre liv i ett travstall än i ridstall. och hur mycket går egentligen tävlande hopp- och dressyrhästar ute jämfört med våra travare? Jag har sett alldeles för många RIDhästar gå i små paddockar, en och en för tänk om de sparkade varandra.. Inom travet är det som regel, på de flesta ställen, enbart hingstar som går åtskilda.
Sen är det en väldig variation på hur helgerna ser ut. På vissa ställen är skötarna lediga på söndagarna, och hästarna står inne. Men på många ställen jobbas det lika flitigt vare sig det är måndag eller söndag.
Det här ska väl inte bli en debatt om detta men jag måste få reagera när det kommer tomma påhopp mot travet.

Besök gärna ett antal (större) travstall innan du drar alla över en kam. Definiera gärna ett "jävla liv". Jag tycker knappast det är värre liv i ett travstall än i ridstall. och hur mycket går egentligen tävlande hopp- och dressyrhästar ute jämfört med våra travare? Jag har sett alldeles för många RIDhästar gå i små paddockar, en och en för tänk om de sparkade varandra.. Inom travet är det som regel, på de flesta ställen, enbart hingstar som går åtskilda.
Sen är det en väldig variation på hur helgerna ser ut. På vissa ställen är skötarna lediga på söndagarna, och hästarna står inne. Men på många ställen jobbas det lika flitigt vare sig det är måndag eller söndag.
Det här ska väl inte bli en debatt om detta men jag måste få reagera när det kommer tomma påhopp mot travet.

:bow:

Där jag hade min första häst fanns en hel drös travare och lika många halvblod. Alla hästarna kom ut vid halv 8-8 på morgonen och in mellan 16 och 18 på vintern ( att ta in 16 hästar ensam tar ju lite tid). Det var inte ett jävla liv i stallet, tvärtom!! Alla hästarna gick blandat i hagarna så att det blev små flockar som passade fint i hop....

Min häst var den enda med täcke på alltid och jag släppte ut honom med en tuss hö redan vid 6-halv 7 på morgonen innan skolan! Han kunde gå själv den timman på morgonen utan problem så han tog ingen skada av att komma ut före de andra.

Att ha små rutor till hästarna och låta dem gå i dem helt ensamma bara för att de är ridhästar och tävlar och allt vad det är, känns lite överdrivet..... och då bara några timmar mitt på dagen ovanpå det! Jag anser i alal fall att ridfolket inte behöver kasta sten i glashus!

När hästarna har tillgång till så stora hagar tycker jag att det är ok att de är ute länge. Men i ett grannstall till oss står hästarna ute från tidigt på morgonen till sena kvällen. De har hagar som i stort sett de kan vända i. Mitt på dagen om de har tur får de en tuss hö.

Våra kommer ut vid åtta tiden och kommer in vid fyra tiden på vintern och cirka fem på eftermiddagen. Då vill de in och är glada när vi kommer. I och för sig förmodligen pga mat osv.

Jag vill inte lägga mig i om ts ska sälja eller inte. Vill bara ha sagt att en maximal utevistelse behöver inte vara det optimala om det missköts. Gissa om där går åt stolpar! Hästarna tuggar i sig det mesta i brist på sysselsättning. Dessutom går de flesta ensamma i sin lilla ruta.

:bow::bow::bow::bow::bow:

precis. man ska inte stirra sig blind på tiden, man kan titta på kvalitén på utevistelsen också.

Jag tycker tydligen tvärtemot de flesta här.
tycker inte ett dugg synd om mina hästar som är ute så länge de vill på vintern. allt som oftast står de vid grinden och häckar vid tretiden. de är då ute kortare tid än vad som anges att hon kunde erbjuda. sedan har jag själv valt att släppa på bete så tidigt det bara går och sedan ta in så sent det bara går, men ändå.

jag tycker det låter som en vettig stallösning som jag hade accepterat rakt av när det gäller mina hästar om jag nu hade dem inackorderade.
15 hästar är inget stort stall, travfolket är ofta desamma (vilket jag inte kan säga om de folk som har inackorderade hästar och komemr och går på ett helt annat sätt). vet inte så många andra inack i stockholmstrakten i alal fall som erbjuder längre utevistelse.

man ska alltid se helheter, inte bara detaljer. hästar som har en bra box, gott om strö, fri tillgång till foder och som aktiveras em/kväll för det mesta och inte minst viktigt - av en klok och förståndig människa - är det inte synd om så länge de får gå ute under dagens ljusa timmar. ingen kan begära att andra ska ge den ultimata hästmiljön - för det är nästan omöjligt. dels måste vi faktiskt ta hänsyn till våra egna behov, utan att för den skull se oss som själviska, dels har hästarna olika behov och i större stallar jämkar man så att alla mår bra - och ingen far illa. det finns alltid folk som vill ha ute sina hästar längre eller kortare och hästar som hatar att vara ute i regn och andra som inte bryr sig. som privat hästhållare kan man lättare anpassa sig....

En bra hästmänniska är guld värd - dessa ska man måna om "även" om de "bara" erbjuder 11 timmar (för det var väl ett räknefel???) ute. men om du inte vill sälja till den personen så är det helt upp till dig,. det är din häst. men kvinnan verkar ärlig (vilket alla inte är!) och har berättat mer för dig än vad jag någonsin gjort vid ett hästköp - och jag har genomfört några vid det här laget.... och när du väl släppt hästen kan en ägare, oavsett hur mcyket de lovar att ha den ute, ha den inne dygnet runt. så själv hade jag valt 11 ärliga timmar anytime hos en människa som verkar bry sig än att hoppas på att den som säger vad man själv vill höra inte ljuger.....
lycka till med hästsäljeriet!

hej hej allihopa!
Och tack för era tips och råd.

Nu är min häst såld och jag sålde till kvinnan.
Hennes hästsyn är kalas och jag kände att hästen och kvinnan skulle passa bra ihop och att det förhoppningsvis fungerar även med stallet.

man kan som sagt inte få allt tyvärr... men jag tycker ändå att jag gjorde ett bra val som sålde henne till denna underbara person.
visst hade jag personligen valt ett annat stall, men fick reda på att kvinnan bor mittemot stallet så det är inte alla dagar som hästen kommer in så tidigt och kvinnan har full översikt.

så jag är nöjd.
Tack igen för era åsiker och råd.

tänkte bara säga att det inte vart ett räknefel :crazy:
det är 9 tim ute och 15 tim på box dvs 9+15= 24h/dygn
så det vart rätt så. :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 271
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 196
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 847
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar