Sv: skulle ni sälja eran häst hit??
Vadå i krubba?
Ger inte du grovfoder till dina hästar?
I krubban ger man kraftfoder, sen utöver det ger man givetvis grovfoder.
Har då aldrig mött en häst som är missnöjd med att få en hög hö istället för att leta gammalt äckligt vintergräs
Att ha fodret som argument håller verkligen inte.
En häst som inte rids kan säkert hållas "naturligt" året runt, men under vinterhalvåret krävs stödfodring för hästar i träning och då spelar det ju knappast någon roll om de får en hög hö i hagen, eller en i boxen.
Det andar håller jag med om, att det måste vara tråkigt att stå i en box, men å andra sidan kan man ju även här hävda att hästar i träning behöver sin vila.
Visst kan de få vila ute också om man har tillgång till stora hagar med bra skog och en bra ligghall - och givetvis en jättebra flock - men det fungerar ju sällan i verkligheten.
För sånt krävs mkt mark och om jag ska vara helt ärlig så tror jag inte att den mängd mark finns att tillgå till alla hästar i hela sverige
Som vi exv, vi har över 26 hästar. Skulle man ha dem på lösdrift skulle vi ju behöva åtminstonde 5 lösdriftar för att vara helt säkra på att det skulle vara väl fungerande flockar i varje. Alla hästar fungerar ju inte ihop tyvärr..
Och för varje flock behövs rejält med mark. Vilket givetvis inte finns.
Det är ju (tyvärr) så att ju mer hästarna går ute, desto mer mark behöver dem.
Vi måste ha begränsad utegång här under vinterhalvåret iom att marken inte håller annars.
(Och då vill dom ändå bygga ut så det ska komma in fler hästar
)
Nu blev det väl lite sidospår, men väl värt att diskutera