skulle ni sälja eran häst hit??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: skulle ni sälja eran häst hit??

Jag hade inte sålt. Hästar födosöker/äter i genomsnitt 16 timmar/dygn i det fria och de behoven kan inte tillgodoses i box. Hästen är vaken ca 20 timmar/dygn och av de 15 timmar den måste stå inne är den då mestadels vaken. Hästar har visserligen inte samma behov som människor, men Jag hade inte funnit det särskillt givande att stirra ut ur en box i ett tyst stall nattetid. :)

Jag hade inte sålt. Hästar födosöker/äter i genomsnitt 16 timmar/dygn i det fria och de behoven kan inte tillgodoses i box. Hästen är vaken ca 20 timmar/dygn och av de 15 timmar den måste stå inne är den då mestadels vaken. Hästar har visserligen inte samma behov som människor, men Jag hade inte funnit det särskillt givande att stirra ut ur en box i ett tyst stall nattetid. :)

Var inte fånig, självklart kan en häst äta i en box.
Och varför utgår du ifrån att hästen är vaken alla 15h i boxen? Min häst sov nattetid... Gärna på sidan nergrävd i torven.

9h är helt normalt enligt mig, vissa ställen har ännu kortare tid. Dessutom kommer hästen troligtvis att aktiveras kvällstid iaf på vardagar då jag utgår ifrån att ägaren har ett jobb vilket minskar ner på antalet timmar hästen står i box.

Var inte fånig, självklart kan en häst äta i en box.
Och varför utgår du ifrån att hästen är vaken alla 15h i boxen? Min häst sov nattetid... Gärna på sidan nergrävd i torven.

9h är helt normalt enligt mig, vissa ställen har ännu kortare tid. Dessutom kommer hästen troligtvis att aktiveras kvällstid iaf på vardagar då jag utgår ifrån att ägaren har ett jobb vilket minskar ner på antalet timmar hästen står i box.

Klart att den kan äta, men inte på samma sätt. Att vandra i samband med födosöket (en tugga här, en tugga där, en tugga 10 meter bort osv osv) är inte möjligt i en box. Oftast serveras maten i krubba och är uppäten på en timma. Om hästen har halmbädd kan den ju förståss pyssla med den lite, men den får fortfarande inte utlopp för sina instinkter på samma sätt. Jag skrev att hästen mestadels skulle stå vaken. Sover den alla sina ca 4 timmar inne i boxen så kommer den ändå att vara vaken i ca 11 timmar. Om ägaren aktiverar den i ca 3 timmar efter "ingång" och den sover sina 4 timmar inne så kommer den fortfarande att stå hyffsat sysslolös i 8 timmar.
Vuxna hästar ligger ner väldigt korta stunder åt gången då hjärtat får svårt att tranportera tillräckligt med blod till lungorna pga av hästens vikt, och föredrar då oftast att sova/vila stående. Föl som inte väger så mycket har det lättare. Jag menar inte att hästarna måste gå ute dygnet runt (även om det är det bästa, tycker jag) men man borde i alla fall försöka tillgodose deras naturliga instinkter och behov så mycket som möjligt. Hästar är inte som människor och behöver inte sova 8 timmar om dygnet för att må bra. Det finns alltid de som har det värre, men det är inte en anledning till att sluta försöka uppnå något som är bättre. :) Ursäkta TS om jag spinner iväg för mycket. :S

Men det som inte många vet angående travstall och deras hästhållning (nu kommer väl alla travisar här bli galna) är att i de flesta travstall står hästarna inne helt på söndagar (personalbrist?) och släpps ej ut alls (med vissa undantag). DET skulle jag inte gilla!

Beror väldigt mycket på det, i proffsstall kan det vara så men hos amatörtränare är det mer sällan så.

Min stallägare är en "travgubbe" och hans hästar är ute dagligen mellan 7/8 på morgonen och till mellan 19 (vintertid om det är kallt) och 22 (vår och höst) samt ute dygnet runt hela sommaren sånär som på hästar som skall till att starta för de kan behöva sova inne.

Flera av proffstränarna på Romme har också ut sina hästar dagligen. En tjej jag känner jobbar i dag just för att Christina Erlandssons hästar ska både ut och in trots att det är söndag... John Byströms hästar går ute dygnet runt det stora flertalet, utifrån den info jag fått.

Däremot är det ju tyvärr så att hästar i proffsträning ofta inte kan få vara ute fler timmar än de är. Det tycker jag personligen är väldigt synd. Dessutom bör man enligt min uppfattning ha större hagar än de flesta hagar på travbanorna runt om i landet.

Det viktigaste för hästen är nog inte att stå ute i en hage största delen av dygnet utan att bli väl omhändertagen, motionerad och älskad av sin ägare.

Där håller jag nog inte med dig riktigt faktiskt. Jag tror egentligen inte att hästar nödvändigtvis bryr sig om huruvida vi älskar dem eller inte. Väl omhändertagna och bra sysselsättning tror jag är det viktigaste och bra sysselsättning får en häst om den går i en stor hage största delen av dygnet.

Enligt min uppfattning...

Tycker att du kollar upp stall, träffar den "ev" köparen igen pratar igenom allt som inte känns riktigt ok. Sen prata med henne om det finns chans till att din häst kanske kan få gå ute längre tider om hon svullnar för mycket om benen.
Kanske går att lösa med stallägaren, eller om hon själv kan ta in sin häst ibland när det passar henne, är som sagt bäst att du tar upp de frågor du är orolig över,och ser om det finns en lösning. Man ska aldrig sälja om det inte känns helt rätt. Ta tid på dig, känn efter ordentligt sen tar du ett beslut.
Lycka Till!

Vadå i krubba?
Ger inte du grovfoder till dina hästar?
I krubban ger man kraftfoder, sen utöver det ger man givetvis grovfoder.
Har då aldrig mött en häst som är missnöjd med att få en hög hö istället för att leta gammalt äckligt vintergräs :angel:

Att ha fodret som argument håller verkligen inte.
En häst som inte rids kan säkert hållas "naturligt" året runt, men under vinterhalvåret krävs stödfodring för hästar i träning och då spelar det ju knappast någon roll om de får en hög hö i hagen, eller en i boxen.

Det andar håller jag med om, att det måste vara tråkigt att stå i en box, men å andra sidan kan man ju även här hävda att hästar i träning behöver sin vila.
Visst kan de få vila ute också om man har tillgång till stora hagar med bra skog och en bra ligghall - och givetvis en jättebra flock - men det fungerar ju sällan i verkligheten.
För sånt krävs mkt mark och om jag ska vara helt ärlig så tror jag inte att den mängd mark finns att tillgå till alla hästar i hela sverige :p
Som vi exv, vi har över 26 hästar. Skulle man ha dem på lösdrift skulle vi ju behöva åtminstonde 5 lösdriftar för att vara helt säkra på att det skulle vara väl fungerande flockar i varje. Alla hästar fungerar ju inte ihop tyvärr..
Och för varje flock behövs rejält med mark. Vilket givetvis inte finns. :p
Det är ju (tyvärr) så att ju mer hästarna går ute, desto mer mark behöver dem.
Vi måste ha begränsad utegång här under vinterhalvåret iom att marken inte håller annars.
(Och då vill dom ändå bygga ut så det ska komma in fler hästar :grin: )

Nu blev det väl lite sidospår, men väl värt att diskutera :)

Med de tiderna ut 6-6.30 och in 15-1530 blir det väl 11 timmar ute och 13 inne:confused:

Vadå i krubba?
Ger inte du grovfoder till dina hästar?
I krubban ger man kraftfoder, sen utöver det ger man givetvis grovfoder.
Har då aldrig mött en häst som är missnöjd med att få en hög hö istället för att leta gammalt äckligt vintergräs :angel:

Våra hästar går ute dygnet runt, året runt och får foder därefter. Grovfodret tar ändå inte särskilt lång tid att äta upp såvida inte någon sprider ut det över hela golvet och hoppas att hästen inte ska skitna ner det. Oavsett hur hästen äter så kan den inte vandra i en box i samband med födosöket, som är en instinkt för hästen att göra. I boxen blir den stationerad att äta på samma ställe, oavsett vart i boxen den äter.

Det andar håller jag med om, att det måste vara tråkigt att stå i en box, men å andra sidan kan man ju även här hävda att hästar i träning behöver sin vila.
Visst kan de få vila ute också om man har tillgång till stora hagar med bra skog och en bra ligghall - och givetvis en jättebra flock - men det fungerar ju sällan i verkligheten.
Det fungerar lyckligtvis för oss. :p

För sånt krävs mkt mark och om jag ska vara helt ärlig så tror jag inte att den mängd mark finns att tillgå till alla hästar i hela sverige :p
Som vi exv, vi har över 26 hästar. Skulle man ha dem på lösdrift skulle vi ju behöva åtminstonde 5 lösdriftar för att vara helt säkra på att det skulle vara väl fungerande flockar i varje. Alla hästar fungerar ju inte ihop tyvärr..
Och för varje flock behövs rejält med mark. Vilket givetvis inte finns. :p
Det är ju (tyvärr) så att ju mer hästarna går ute, desto mer mark behöver dem.
Vi måste ha begränsad utegång här under vinterhalvåret iom att marken inte håller annars.
(Och då vill dom ändå bygga ut så det ska komma in fler hästar :grin: )
Du har nog tyvärr rätt där. Fler hästar ska det tas fram hela tiden, samtidigt som mer och mer mark säljs som villatomter eller för nån annan typ av utbyggnad som inte gynnar hästarna. :|

Nu blev det väl lite sidospår, men väl värt att diskutera :)
Avsolut. :)

Hursomhelst, så tycker jag att TS kanske ska försöka förhandla fram längre utegångstid ifall hästen har problem med benen och har behov utav att få röra på sig. Om den ev. nya ägaren och hästen kommer överens så är det ju en bra bit på vägen i alla fall. :)

Där håller jag nog inte med dig riktigt faktiskt. Jag tror egentligen inte att hästar nödvändigtvis bryr sig om huruvida vi älskar dem eller inte. Väl omhändertagna och bra sysselsättning tror jag är det viktigaste och bra sysselsättning får en häst om den går i en stor hage största delen av dygnet.

Enligt min uppfattning...

Och där håller jag inte med dig.
Jag tror inte att en häst känner sig särskilt omhändertagen och sysselsatt bara för att den får vara ute i en hage.
Min valack går tillsammans med 2 avelsston, ett 2-årigt sto och ett hingstföl. Han sysselsätter sig själv med att bära pinnar, grenar och andra grejer.
Vi har andra valacker men han gå inte gå med dessa pga olika anledningar.
"Killarna" grejar med lite allt möjligt under dagen men stona står mest och häckar eller muckar gräl med nån.....ett sto kan bara gå tillsammans med en annan märr som vet när hon ska flytta på sig.....ett annat sto (liten och smal) sjasar runt sina två kompisar dagarna i ända.
Vi har stora hagar till hästarna men jag kan inte påstå att vi behöver gå och hämta dom när det är dax att gå in. Sommartid är dom ute till ca 19.30 och då är det bråttom in i boxarna.

Vi har enbart travare, de flesta i mer eller mindre hård träning utom avelsdjuren förstås. Men alla är lika måna om att komma in....På vintern går de in mycket tidigare eftersom det blir kolsvart här ute i skogen.

Sätt inte för mycket mänsklig prägel på hästarna, hur många har - i ärlighetens namn - så stora hagar att hästarna strövar runt och letar mat 12 månader om året?

Jag tror inte heller att hästen bryr sig om ifall vi älskar den eller ej, det är ett sätt att uttrycka sig. Däremot så tror jag att en häst som ägaren tycker väldigt mycket om blir en häst som får mycket kärlek och det kan väl aldrig skada?

Om en säljare kom och hade anmärkningar på min stallplats och bara ville sälja till mig om jag skaffade en där utevistelsen var ett par timmar extra och betet ett par veckor extra skulle jag som köpare backa ur affären på en gång. Säljer man så släpper man taget om hästen. Jag tyckte inte alls hennes stallplats lät illa. 9h utevistelse och två månaders bete är väl ganska mycket så som det generellt ser ut på många ställen. Hästen är visserligen van vid en sak, men den kommer få vänja sig vid nya saker oavsett vem du säljer till. Det vore drömmen att hitta en köpare med exakt samma hästsyn varje gång man sålde häst - men inte realistiskt. Vi är alla olika, och sålänge det inte är något som är dåligt för hästen så. Du kommer troligtvis inte hitta en köpare som gör likadant med hästen som du.

Vettiga åsikter är för mig inga vettiga åsikter när hästen ska stå inne 15 timmar per dygn.

Jag håller med!

Jag tycker det är löjligt att väldigt många i tråden klämmer fram med: "Det är ju många som har ännu kortare utevistelse än så". Vadådå? Det hör väl inte hit.

TS: Du vet nog bäst själv vad som är rätt för din fina häst! Men åk du och titta på stallet och prata med kvinnan igen.

*wow* Det är vääääldig skilda åsikter här. Utan att lägga mina egna värderingar i frågan, så tror jag faktist att du gjorde det svårare för dig själv att ställa frågan här. Eg. är det väldigt enkelt, om än hårt. "Ja" eller "Nej". Det är DIN häst det handlar om, så länge den inte är betald eller något är skrivet så är den DIN och du bestämmer över den. Du KAN ställa alla möjliga krav på en presumtiv köpare, men du kan inte påverka NÅGOT när du väl sålt. Hästen kan säljas igen inom 5 minuter och du har INGET att säja till om (såvida du inte har ett sju-jäkla kontrakt med skadeståndsklausuler hit och dit :P ). Så känns det så "dåligt" att du känner att du behöver fråga X antal tusen människor från olika platser i landet, då har du redan svaret... :)

Lyssna inåt, inte på höga röster utifrån :)

Lycka till!

// Mvh - J

Våra hästar går ute dygnet runt, året runt och får foder därefter. Grovfodret tar ändå inte särskilt lång tid att äta upp såvida inte någon sprider ut det över hela golvet och hoppas att hästen inte ska skitna ner det. Oavsett hur hästen äter så kan den inte vandra i en box i samband med födosöket, som är en instinkt för hästen att göra. I boxen blir den stationerad att äta på samma ställe, oavsett vart i boxen den äter.

Om grovfodret går åt för fort så beror det ju på att man gett för lite och inte att man har den på box.

Poängen är ju att man måste ge grovfoder oavsett om hästen är ute eller inne.
Den kan alltså inte "födosöka" efter sitt hö ute heller (Där är det ju ännu viktigare att ha det på ett ställe, såvida man inte mockar bort gammalt varje dag..)
Att gå och leta efter grässtrån kan de ju göra de timmar de går i hage - om de nu inte går i sandpaddock - så det är ju inte så att de absolut inte får göra något naturligt.

Vem du än säljer till så kan ju personen flytta till en stall med såna rutiner. Tycker som många andra att det inte är ngt vidare fel på det stallet hon står i nu.
När jag köpte min förra häst stod vi i ett stall med vissa rutiner, ngt år senare flyttade vi till ett stall med helt andra rutiner och sen ytterligare ngt år senare till ett annat stall, även det med helt andra rutiner än dom två tidigare och där hade ju faktiskt ägaren inget att säga till om.

*hugger sista knappen* För mig är det ett solklart nej. Mina hästar går ute 05.00-20.00 mitt i smällkalla vintern (hage på 6 ha med tillgång till lösdrift med hö.)(på helgen ut något senare såklart och in senare) Ute dygnet runt går dom från mitten av april eller något tidigare till mitten av oktober-början av november typ.15 timmar på box är enligt mig gräsligt..det är dom inte gjorda för.

Tkr själv att kl 15 är tidigt att komma in i boxen, kan ta in min häst runt 3-4 på vintern om vi ska ut och rida så då kmr hon ju iaf inte in för natten förens 5-6, även om jag egentligen tkr att det oxå är ganska tidigt egentligen...

jag har mina hästar i ett inackorderingsstall med 15 hästar och det känns bra, inte alls stökigt.
samt, på vintern går mina ute kl 8 - kl 16 och det verkar dom inte lida av alls, jag bor i södra norrland och det är ändå kolsvart och kallt vid den tiden mitt i vintern så dom står mest och hänger vid grinden ändå redan från 15-tiden. dom flesta kommer och rider efter jobbet så hästarna får komma ut en stund till ändå.

när det ljusnar får dom vara ute längre och på sommaren har jag dom ute dygnet runt.

tycker inte mina hästar lider alls av den tiden på box och förstår inte varför så många reagerar så starkt.

(kan tillägga att om jag fick bestämma själv skulle jag ta ut dom tidigare så dom fick vara ute längre men är man i ett större stall så får man finna sig i rutinerna. tyckte jag att hästarna led av det skulle jag flytta dom men det gör de inte.)

om kvinnan verkar bra och kunnig i övrigt så skulle inte jag tveka att sälja. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 271
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 196
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 847
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar