skulle en schäfer passa mig?

Sv: skulle en schäfer passa mig?

Känner igen det där Flixon:) Har haft TVÅ såna där "otyg" - men när man väl får ordning på just de där otygen så brukar det bli just dem som man älskar allra mest:love:

"Lite hjärngympa" skriver du. Det kan ju helt klart tolkas olika utifrån vad man själv har för referensramar, men spontant (och med en 1-årig schäferpojke här hemma) skulle jag säga att det inte är nog.

Sambon är med i en sökgrupp som kör sök en gång i veckan, utöver det kör de spår, skydd och lydnad ungefär en gång i veckan. Sen tränar sambon själv förstås, uppletande, lydnad,, budföring, allmänlydnad osv. Han är ofta lös på promenader (hunden, inte sambon ;)) och rör sig mycket, samtidigt som vi passar på att lägga in korta "träningspass" under promenadens gång också. När vår andra hund flyttar kommer det bli mer träning.

Efter en långpromenad sover han gärna ett par timmar, sen är det full rulle igen! Han klättrar inte på väggarna men kommer gärna bärandes på en strumpa/leksak, placerar den i ens knä, backar och väntar på en reaktion. :D Efter träning är han betydligt mer nöjd.

Det blev visst lite långt... :o Men kontentan är denna, motionen är i mina ögon inte det viktigaste, det är aktiveringen av hjärnan som ger en nöjd hund! Det finns väl en hel del hundar som är förigare än chihuahua men inte samma arbetsnarkomaner som en bruksschäfer..

Tack för att du skrev det så bra. Måste även tillägga att min Rotta är precis som du beskriver! Jag tänkte mer på typ en golden, eng. springer, Papillon osv. till TS. man behöver inte gå på det "värsta" bara för att man har kommit på att "ahh, jag vill ha en förigare hund.".

Känner igen det där Flixon:) Har haft TVÅ såna där "otyg" - men när man väl får ordning på just de där otygen så brukar det bli just dem som man älskar allra mest:love:

Eller hur, lite som med ston - när man väl får dem på sin sida är de fantastiska, men innan dess... :devil: Ettåringen passar oss betydligt bättre, han är mer angelägen om att vara med husse och matte, han vill leka och jobba med OSS och inte hitta på eget skit... :p

Ravishing - Nä precis, man måste inte ha en schäfer/malle/rottis eller liknande för att det ska vara förigt! Svärmor har en labbe/nån-slags-spaniel som är himla förig men väldigt mycket lättare än vårt yrväder tex. En annan vän har en tollare som också är väldigt förig samt full fart men mer hanterbar, kanske vore nåt för TS?

Jag skriver under på det. Har också haft några rottisar innan och jämfört med min nuvarande, mediokert tempererade schäfer så var de soffpotatisar. Snarkade ofta, mycket och gärna.

Fast vill man jobba med hunden är det bortkastad tid och energi att dra runt på en exteriörvariant. Man får mycket mer gratis med brukstypen. Och varför stödja avel på exteriört defekta hundar.

Du har inte funderat på vit herdehund?
Mildare än bruksschäfern men fortfarande arbetsglad och samarbetsvillig.
Frisk ras som är på framfart.
Tycker om att arbeta men blir inte tokig av att ha "slappdagar".
Allroundhund som passar till det du känner för att göra, lydnad, agility, bruks, rally, you name it.

Det beror väl lite på vad man är för människa. En retriever kan vara bra mycket jobbigare än en schäfer också (!!!) enligt min erfarenhet.

Men om man redan vet att man tycker att det är roligt att träna med hund varför ska man då välja en hundtyp som inte är avlad för att jobba? Schäfern är ju heller inte "det värsta", där placerar jag hh och malle. Visst kan några bruksschäfrar passa in i "det värsta", min bl.a men de är få jämfört med hur många som kan jämföras med en golden retriever i aktivitets/motionsbehov.

"Lite hjärngympa" i form av att lära hunden trix kan ju jämföras med att träna vilka lydnadsmoment som helst. Att ibland gå ut och lägga spår och söka är ju inte jobbigt heller om man inte tränar för tävling och hunden är lika nöjd efteråt ändå. Agility, som ts vill köra, är ju tröttande om något och kräver full fokus och fart.

Det som är bra med att ta en bruksschäfer som första träningshund är ju att om man vill göra mer än man tänkt från början så är hunden med på det och den kommer inte att sakna det om den inte får det. Tar man en inte-arbets-avlad hund så fastnar man så att säga när man upptäcker att det inte går att motivera hunden nog, den är förig och hänger på men det räcker inte så långt som man kanske ville nå.

Skriver inte för att göra reklam för schäfer som nån superduperhund utan menar att om nu ts fastnat för schäfer så kan det absolut bli jättebra bara man väljer en valp efter rätt hundar (som med alla raser). Sen är det ju bra att titta på alternativ, kanske tex flatcoated retriever är mer rätt men man ska inte tro att alla schäfrar är arbetsnarkomaner som dööör om de inte får cykla 3 mil och sen spåra/skyddsa/söka osv.

Ett bra sätt annars att ta reda på om det är rätt ras för en är ju att kontakta uppfödare man tycker verkar vettiga och se om de alls är villiga att sälja en valp till en.

Du har inte funderat på vit herdehund?
Mildare än bruksschäfern men fortfarande arbetsglad och samarbetsvillig.
Frisk ras som är på framfart.
Tycker om att arbeta men blir inte tokig av att ha "slappdagar".
Allroundhund som passar till det du känner för att göra, lydnad, agility, bruks, rally, you name it.

Ursäktar mig såhär i förhand, din hund är säkert jättefin och bra på alla sätt men de vita herdar jag träffat har inte varit några kanonhundar direkt och definitivt inte milda. Tittar man på statistiken på hälsa och mentalitet så är det bland de få hundar som är beskrivna/undersökta inte heller några superresultat. Jag undrar hur det sett ut om alla födda hundar gått MH/röntgats.

Jag tror en schäfer hade passat dig. Tänk dock på att schäfrar kan ha mycket problem med både höfter och allergier! Finns ju ett uttryck att en hund kan ha schäfer öron. Alltså akuta inflammationer och liknande...

Varför är du intresserad av just en Schäfer? Vilka specifika egenskaper är det du fastnat för?

Det du beskriver motsvarar min hund ganska bra också. Bortsett från flera korta kissrundor får min schäfer en timmes promenad per dag, lösspringande i skogen. Brukar alltid bli lite kast med pinnar, eller med fotbollen hemma.
Utöver detta tränar vi viltspår samt lydnad flera 3-4 dagar i veckan. Och min hund klättra inte på väggarna av det.

Nej jag förstår att den inte klättrar på väggarna av det, för din hund får ju arbeta :D Inte hysteriskt mkt men lagom för din hunds aktivitetsnivå eftersom den är lugn. Men så mkt aktivitet som du beskriver får man ju räkna med minst när man skaffar en schäfer, TS skrev:
"Hur mycket motion kräver egentligen en schäfer, räcker ca 40 minuter på morgonen, en timma på kvällen + lite hjärnhjympa? såklart kortare kisspauser också."

+ lite hjärngympa är i min värld inte nog. Sedan finns det ju olika tolkningssätt på det. Men en schäfer vill helst jobba, dvs. spår, sök, lydnad eller vad man nu vill göra. Ngn form av koncenrtationskrävande bruks är ju att föredra någon/några ggr i veckan iaf. Lite hjärngympa för mig är lite trix, gömma godis och få hunden att klura lite, det är ingen "arbete".

Ursäktar mig såhär i förhand, din hund är säkert jättefin och bra på alla sätt men de vita herdar jag träffat har inte varit några kanonhundar direkt och definitivt inte milda. Tittar man på statistiken på hälsa och mentalitet så är det bland de få hundar som är beskrivna/undersökta inte heller några superresultat. Jag undrar hur det sett ut om alla födda hundar gått MH/röntgats.

Mina hundar, plural;)
Då är jag extremt nyfiken på att veta vilken del av landet du bor som träffat dessa hundar och hur längesen det var?
Även var du läst all den statistiken?
Jag skrev inte heller att de är milda, jag skrev att de är mildare är bruksschäfern.
Jag känner väldigt många vita herdar och rent generellt så är de flesta bra mentalt. De var sämre förr men är på väg åt rätt håll.
Sen finns det en del som absolut inte är så bra också och som inte är särskilt bra representanter för rasen.
Större delen av de vita genomför både MH och röntgas.

Mina hundar, plural;)
Då är jag extremt nyfiken på att veta vilken del av landet du bor som träffat dessa hundar och hur längesen det var?
Även var du läst all den statistiken?
Jag skrev inte heller att de är milda, jag skrev att de är mildare är bruksschäfern.
Jag känner väldigt många vita herdar och rent generellt så är de flesta bra mentalt. De var sämre förr men är på väg åt rätt håll.
Sen finns det en del som absolut inte är så bra också och som inte är särskilt bra representanter för rasen.
Större delen av de vita genomför både MH och röntgas.

Resultaten för hela rasen kollas lätt upp på avelsdata. Närmare info om hundarna vill jag inte ge ut då det är en liten ras.

2010 föddes 162 hundar, 8 har känd mental status. (5%)
Nedan är då ingen för ung för att ha kunnat beskrivas
2009 föddes 125 hundar, 24 har känd mental status. (19%)
2008 föddes 167 hundar, 50 har känd mental status. (30%)
2007 föddes 77 hundar, 38 har känd mental status. (49%)
2006 föddes 88 hundar, 26 har känd mental status. (30%)
2005 föddes 109 hundar, 50 har känd mental status. (46%)
2004 föddes 97 hundar, 22 har känd mental status. (23%)

Skulle vilja påstå att trenden går åt fel håll.

HD-röntgen då.

2010 med 162 hundar: 30 röntgade. (19%)
2009 med 125 hundar: 59 röntgade. (47%)
och här börjar man inte kunna skylla på att de är unga längre
2008 med 167 hundar: 89 röntgade. (53%)
2007 med 77 hundar: 41 röntgade. (53%)
2006 med 88 hundar: 45 röntgade. (51%)
2005 med 109 hundar: 64 röntgade. (59%)
2004 med 97 hundar: 43 röntgade. (44%)

ED ser ungefär lika ut. I RAS-dokumenten från 2006

För att sätta det hela i ett perspektiv så står det i RAS-dokumentet om mentalitet för vit herdehund (januari 2006) att

"De mentalbeskrivningar som utförts samt anmärkningar på mentaliteten i domarkritiker från utställningar tyder på en signifikant andel rädda/skygga individer inom rasen."

och senare:
"För att förbättra kunskapenvom rasens mentalstatus behöver fler individer mentalbeskrivas."

och målen inom rasklubben blir därefter:
"Långsiktigt mål: Långsiktigt mål är att öka andelen mentalbeskrivna vita herdehundar samt att förbättra rasens nuvarande mentala status. Därefter bör även en rasprofil samt en målprofil gällande rasens mentalitet framarbetas.
Kortsiktigt mål: Att få en bättre insikt i rasens mentala status."

Om HD:

"För det första bör man betänka att det är ett litet antal hundar och en kort tidsperiod som statistiken täcker (2000 blev rasen gk av SKK va? Detta skrevs som sagt 2006). Därför ska man vara försiktig med att dra några slutsatser om hur rasen ligger till i dagsläget eller ta för hårt på eventuella tendenser. Om rasen fortsätter att växa kommer vi om några år få en mer tillförlitlig statistik som går att använda som underlag för eventuella avelsåtgärder."

och målen där blir:

"Långsiktigt mål: Att genom noggrant avelsarbete förbättra höftledsstatusen.
Kortsiktig mål: Att förbättra rasens nuvarande höftledsstatus samt att öka antalet officiellt röntgade hundar (vid en ålder av minst 12 månader) från idag ca. 50 % för att lättare se den verkliga statistiken. En större andel röntgade
hundar ger ett säkrare urval av avelsdjur."

Puuuh. Reserverar mig för fel. Jag tycker inte, med tanke på att det är en så liten ras också, att uppfödarna gör sitt för att ge en överblick över hur rasen ligger till. Oseriöst känns det när det finns på pränt i RAS att man behöver förbättra antalet beskrivna djur för att kunna förbättra rasen och få fungerande hundar. Man kan inte skylla detta enbart på valpköparna, det finns sätt att få dom till MH som att låta avgiften ingå i valppriset och anordna kull-mh och sätta ett datum tidigt.

Tillägg: DinA hundAR kan fortfarande vara hur finA som helst, men jag skulle då inte rekommendera en vit herde ändå.

Senast ändrad:

2010 föddes 162 hundar, 8 har känd mental status. (5%)
Nedan är då ingen för ung för att ha kunnat beskrivas
2009 föddes 125 hundar, 24 har känd mental status. (19%)
2008 föddes 167 hundar, 50 har känd mental status. (30%)
2007 föddes 77 hundar, 38 har känd mental status. (49%)
2006 föddes 88 hundar, 26 har känd mental status. (30%)
2005 föddes 109 hundar, 50 har känd mental status. (46%)
2004 föddes 97 hundar, 22 har känd mental status. (23%)

Skulle vilja påstå att trenden går åt fel håll.

HD-röntgen då.

2010 med 162 hundar: 30 röntgade. (19%)
2009 med 125 hundar: 59 röntgade. (47%)
och här börjar man inte kunna skylla på att de är unga längre
2008 med 167 hundar: 89 röntgade. (53%)
2007 med 77 hundar: 41 röntgade. (53%)
2006 med 88 hundar: 45 röntgade. (51%)
2005 med 109 hundar: 64 röntgade. (59%)
2004 med 97 hundar: 43 röntgade. (44%)

ED ser ungefär lika ut. I RAS-dokumenten från 2006

För att sätta det hela i ett perspektiv så står det i RAS-dokumentet om mentalitet för vit herdehund (januari 2006) att

"De mentalbeskrivningar som utförts samt anmärkningar på mentaliteten i domarkritiker från utställningar tyder på en signifikant andel rädda/skygga individer inom rasen."

Puuuh. Reserverar mig för fel. Jag tycker inte, med tanke på att det är en så liten ras också, att uppfödarna gör sitt för att ge en överblick över hur rasen ligger till. Oseriöst känns det när det finns på pränt i RAS att man behöver förbättra antalet beskrivna djur för att kunna förbättra rasen och få fungerande hundar. Man kan inte skylla detta enbart på valpköparna, det finns sätt att få dom till MH som att låta avgiften ingå i valppriset och anordna kull-mh och sätta ett datum tidigt.

Tillägg: DinA hundAR kan fortfarande vara hur finA som helst, men jag skulle då inte rekommendera en vit herde ändå.

Tackar för det.
Helt ärligt så trodde jag faktiskt att statistiken för både MH och röntgen var betydligt högre.
Den del som jag fetmarkerat kan jag förstå fullt ut att det såg så ut 2006. Den erfarenhet jag har visar dock att mentaliteten har blivit betydligt bättre.
Jag vet inte om jag bara har turen att känna så många bra hundar och från seriösa uppfödare?

Nu måste jag ju ta och kolla upp detta som du lagt fram, kanske börjar med ett samtal till min uppfödare, hon har bra koll på läget inom vh-världen:)

Dock skulle jag ändå varmt rekommendera denna ras, men, som med alla andra raser, vara MYCKET noggrann med att kolla upp föräldradjuren osv.

Tackar för det.
Helt ärligt så trodde jag faktiskt att statistiken för både MH och röntgen var betydligt högre.
Den del som jag fetmarkerat kan jag förstå fullt ut att det såg så ut 2006. Den erfarenhet jag har visar dock att mentaliteten har blivit betydligt bättre.
Jag vet inte om jag bara har turen att känna så många bra hundar och från seriösa uppfödare?

Nu måste jag ju ta och kolla upp detta som du lagt fram, kanske börjar med ett samtal till min uppfödare, hon har bra koll på läget inom vh-världen:)

Dock skulle jag ändå varmt rekommendera denna ras, men, som med alla andra raser, vara MYCKET noggrann med att kolla upp föräldradjuren osv.

Jag förstår att du trodde det :) Jag har ingen koll på linjer och hundar alls men har som sagt bara tråkiga erfarenheter av hundarna, det är defintivt inga nybörjarhundar. De jag träffat har haft rädsla blandat med skärpa, går hellre på än flyr.
Jag har inte tittat närmare på vilka hundar och om det finns hela kullar som är beskrivna och vart de kommer ifrån, det hade ju varit intressant. Kanske finns några uppfödare som är jätteseriösa och har bra hundar som är beskrivna medan resterande bara avlar på utan eftertanke.

Vill du titta själva så går du in på http://kennet.skk.se/avelsdata, klicka på raser, sök/välj ras och vitingar så har du all info.

Tack, har suttit på avelsdata, rasklubben och uppfödarens sida hela em/kvällen och dessutom ifrågasatt detta på klubbens Facebook sida:D
Efter en snabb koll på avelsdata insåg jag att de flesta jag känner som har vh kommer från de kennlar som har valpköpare som gör MH och röntgar.
Tycker det är riktigt trist att du fått den uppfattningen av rasen då jag inte har den uppfattningen alls.
Men än en gång visar det hur noggrann man bör vara vid val av uppfödare.
Förhoppningsvis satsas det nu än mer på rasens mentalitet sen den blev godkänd i SBK.

Jag är väl medveten om att det finns exemplar som definitivt inte är trevliga hundar, hade oturen att träffa på några sådana i somras.
Ska nog ta och sätta mig in i detta djupare då jag brinner för rasen och dess utveckling.
Önskar att du en dag får träffa en vit herde som är som de ska vara, med stabilt psyke! :)

Fast vill man jobba med hunden är det bortkastad tid och energi att dra runt på en exteriörvariant. Man får mycket mer gratis med brukstypen. Och varför stödja avel på exteriört defekta hundar.

Vad är defekta hundar/Schäfrar?

Vad är defekta hundar/Schäfrar?

En hund som har en fysik och mentalitet som inte lämpar sig till hårt bruksarbete.

maffay_stack2.jpg

(Som att du inte visste det?)

hjbnjhkuololkö

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 389
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 931
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 634
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
346
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka