Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
"Lite hjärngympa" skriver du. Det kan ju helt klart tolkas olika utifrån vad man själv har för referensramar, men spontant (och med en 1-årig schäferpojke här hemma) skulle jag säga att det inte är nog.
Sambon är med i en sökgrupp som kör sök en gång i veckan, utöver det kör de spår, skydd och lydnad ungefär en gång i veckan. Sen tränar sambon själv förstås, uppletande, lydnad,, budföring, allmänlydnad osv. Han är ofta lös på promenader (hunden, inte sambon) och rör sig mycket, samtidigt som vi passar på att lägga in korta "träningspass" under promenadens gång också. När vår andra hund flyttar kommer det bli mer träning.
Efter en långpromenad sover han gärna ett par timmar, sen är det full rulle igen! Han klättrar inte på väggarna men kommer gärna bärandes på en strumpa/leksak, placerar den i ens knä, backar och väntar på en reaktion.Efter träning är han betydligt mer nöjd.
Det blev visst lite långt...Men kontentan är denna, motionen är i mina ögon inte det viktigaste, det är aktiveringen av hjärnan som ger en nöjd hund! Det finns väl en hel del hundar som är förigare än chihuahua men inte samma arbetsnarkomaner som en bruksschäfer..
Känner igen det där FlixonHar haft TVÅ såna där "otyg" - men när man väl får ordning på just de där otygen så brukar det bli just dem som man älskar allra mest
![]()
Du har inte funderat på vit herdehund?
Mildare än bruksschäfern men fortfarande arbetsglad och samarbetsvillig.
Frisk ras som är på framfart.
Tycker om att arbeta men blir inte tokig av att ha "slappdagar".
Allroundhund som passar till det du känner för att göra, lydnad, agility, bruks, rally, you name it.
Det du beskriver motsvarar min hund ganska bra också. Bortsett från flera korta kissrundor får min schäfer en timmes promenad per dag, lösspringande i skogen. Brukar alltid bli lite kast med pinnar, eller med fotbollen hemma.
Utöver detta tränar vi viltspår samt lydnad flera 3-4 dagar i veckan. Och min hund klättra inte på väggarna av det.
Ursäktar mig såhär i förhand, din hund är säkert jättefin och bra på alla sätt men de vita herdar jag träffat har inte varit några kanonhundar direkt och definitivt inte milda. Tittar man på statistiken på hälsa och mentalitet så är det bland de få hundar som är beskrivna/undersökta inte heller några superresultat. Jag undrar hur det sett ut om alla födda hundar gått MH/röntgats.
Mina hundar, plural
Då är jag extremt nyfiken på att veta vilken del av landet du bor som träffat dessa hundar och hur längesen det var?
Även var du läst all den statistiken?
Jag skrev inte heller att de är milda, jag skrev att de är mildare är bruksschäfern.
Jag känner väldigt många vita herdar och rent generellt så är de flesta bra mentalt. De var sämre förr men är på väg åt rätt håll.
Sen finns det en del som absolut inte är så bra också och som inte är särskilt bra representanter för rasen.
Större delen av de vita genomför både MH och röntgas.
2010 föddes 162 hundar, 8 har känd mental status. (5%)
Nedan är då ingen för ung för att ha kunnat beskrivas
2009 föddes 125 hundar, 24 har känd mental status. (19%)
2008 föddes 167 hundar, 50 har känd mental status. (30%)
2007 föddes 77 hundar, 38 har känd mental status. (49%)
2006 föddes 88 hundar, 26 har känd mental status. (30%)
2005 föddes 109 hundar, 50 har känd mental status. (46%)
2004 föddes 97 hundar, 22 har känd mental status. (23%)
Skulle vilja påstå att trenden går åt fel håll.
HD-röntgen då.
2010 med 162 hundar: 30 röntgade. (19%)
2009 med 125 hundar: 59 röntgade. (47%)
och här börjar man inte kunna skylla på att de är unga längre
2008 med 167 hundar: 89 röntgade. (53%)
2007 med 77 hundar: 41 röntgade. (53%)
2006 med 88 hundar: 45 röntgade. (51%)
2005 med 109 hundar: 64 röntgade. (59%)
2004 med 97 hundar: 43 röntgade. (44%)
ED ser ungefär lika ut. I RAS-dokumenten från 2006
För att sätta det hela i ett perspektiv så står det i RAS-dokumentet om mentalitet för vit herdehund (januari 2006) att
"De mentalbeskrivningar som utförts samt anmärkningar på mentaliteten i domarkritiker från utställningar tyder på en signifikant andel rädda/skygga individer inom rasen."
Puuuh. Reserverar mig för fel. Jag tycker inte, med tanke på att det är en så liten ras också, att uppfödarna gör sitt för att ge en överblick över hur rasen ligger till. Oseriöst känns det när det finns på pränt i RAS att man behöver förbättra antalet beskrivna djur för att kunna förbättra rasen och få fungerande hundar. Man kan inte skylla detta enbart på valpköparna, det finns sätt att få dom till MH som att låta avgiften ingå i valppriset och anordna kull-mh och sätta ett datum tidigt.
Tillägg: DinA hundAR kan fortfarande vara hur finA som helst, men jag skulle då inte rekommendera en vit herde ändå.
Tackar för det.
Helt ärligt så trodde jag faktiskt att statistiken för både MH och röntgen var betydligt högre.
Den del som jag fetmarkerat kan jag förstå fullt ut att det såg så ut 2006. Den erfarenhet jag har visar dock att mentaliteten har blivit betydligt bättre.
Jag vet inte om jag bara har turen att känna så många bra hundar och från seriösa uppfödare?
Nu måste jag ju ta och kolla upp detta som du lagt fram, kanske börjar med ett samtal till min uppfödare, hon har bra koll på läget inom vh-världen
Dock skulle jag ändå varmt rekommendera denna ras, men, som med alla andra raser, vara MYCKET noggrann med att kolla upp föräldradjuren osv.
Fast vill man jobba med hunden är det bortkastad tid och energi att dra runt på en exteriörvariant. Man får mycket mer gratis med brukstypen. Och varför stödja avel på exteriört defekta hundar.
Vad är defekta hundar/Schäfrar?