skulle en schäfer passa mig?

Sv: skulle en schäfer passa mig?

tackar så mycket för alla svar! Ska ta reda mer på rasen och prata med uppfödare för att se vad dem säger.
Men som vissa säger, att det kanske är för stort hopp mellan en schäfer och chihuahua..men jag bestämmer ingenting ännu :)
Min kompis har en schäfer-hane på två år som verkligen är jättetrevlig. Vill verkligen jobba och är alltid glad och positiv.
Det är en anledning för att jag fastnat just för schäfrar. Men hans schäfer väger mellan 46-49 kilo, inte alls tjock, bara stor och rätt
kraftig, och vill han verkligen iväg när vi är ute så tror jag inte att jag skulle ha någon chans.
Hur mycket ska en shäfer väga? hane/tik?

Efter att ha varit på MH utbildning och fått gå med på MH tester med schäfrar i helgen så förstärktes min syn på rasen som jag redan hade.
Jag talar inte illa om rasen, absolut inte, jag har själv ägt en scäfer. Mkt trevlig hund för övrigt.

MEN! Dom är som jag beskrev innan, som en fjäder som drar upp sig själv till bristningsgränsen om dom inte får stimualnsen dom behöver.
Och detta visar sig inte bara genom att dom blir pipiga, far omkring och allmänt jobbiga.
Det var en tik som var ut sent i startfältet och hon va så lugn fin och behaglig hela dagen, förvånanavärt trevlig lugn hund tänkte nog många. MEN när hon kom ut på testbanan ja, då kom det ju fram orsaken till detta. Hon bar på stora rädslor och stress som hon tog itu genom att dra ned rullgardinen. Spökena kollade hon på 5 sek sen gick hon åt andra hållet och satte sig så långt kopplet räckte och tittade inte mer på dom. Hon sa helt enkelt, äh fy fan vad jobbigt det här blev och packade ihop och sa hej då. Samma sak på dumpen. Hon stack och satte sig bakom oss i "publiken" och ville för allt i världen inte veta av vad som just hänt.

Denna hunden fick jag senare veta att den levde ett fruktansvärt ostimulerande liv och där kom ju hundens beteende som ett brev på posten. Hade hunden fått ett annat liv och få jobba ordentligt tror jag inte resultatet hade blivit riktigt så tråkigt, rädslorna hade förmodligen till viss del funnits men den hade kanske fått lättare att hantera sin stress och tagit i tu med problemet istf att stänga ner.

Det jag ville säga med detta inlägg är alltså att säkert finns det schäfrar som inte kräver så mkt för att vara harmoniska, men en lugn hund är inte automatiskt = harmonisk hund. Inre stress kan visa sig på olika sätt.
Och att se denna hunden i så fel situation (gårds/vakthund som inte gör ett skit) i livet som så tydligt syndes på hunden, den såg deprimerad ut rent ut sagt, får mig verkligen att bli ledsen.

Är man inte beredd att jobba så mkt som en normal/lite mer krävande hund av rasen kräver, så bör man nog fundera på ngt annat. Även en valp från inte så krävande föräldrar kan ju plocka anlag längre bak och bli en för rasen rätt krävande hund.

Därför att det frågades efter en Schäfer att jobba med och då lär hunden ha de egenskaperna också. Exteriörvarianten lämnar mycket att önska både i form am fysik, arbetsegenskaper och mentalitet.

Alltid detta skitsnack om "utställning" vs "bruks".
Finns absolut hundar med sämre arbetsegenskaper men det gäller definitivt på båda sidor. Har sett flera "bruksschäfrar" som knappt går in och biter/ dåliga bett i skyddet, trots sin "motor". Och det här med motor kan man ju se på många sätt. En schäfer ska kunna slappna av inomhus, inte pipa och stressa! Den ska klara att växla om till träning när det är dags och sen koppla bort och vila.

Finns absolut hundar med sämre arbetsegenskaper men det gäller definitivt på båda sidor. Har sett flera "bruksschäfrar" som knappt går in och biter/ dåliga bett i skyddet, trots sin "motor". Och det här med motor kan man ju se på många sätt. En schäfer ska kunna slappna av inomhus, inte pipa och stressa! Den ska klara att växla om till träning när det är dags och sen koppla bort och vila.

Visst ska hunden kunna koppla av inomhus (utomhus också för den delen) men får den inte tillräckligt med aktivering så gör den knappast det.

Fast rent generellt sett så är utställningstypen inte lika bra mentalt och fysiskt som brukstypen (då menar jag för det arbeta som den är avlad för, inte som sällskapshund eller liknande). Det finns ju en anledning till varför inte utställningstypen används mer inom brukset eller tjänst (sen finns det såklart individer som är bra).

Visst ska hunden kunna koppla av inomhus (utomhus också för den delen) men får den inte tillräckligt med aktivering så gör den knappast det.

Fast rent generellt sett så är utställningstypen inte lika bra mentalt och fysiskt som brukstypen (då menar jag för det arbeta som den är avlad för, inte som sällskapshund eller liknande). Det finns ju en anledning till varför inte utställningstypen används mer inom brukset eller tjänst (sen finns det såklart individer som är bra).

Det beror ju också vad man menar med mentalt, bruksarna har ju en klar tendens att "slå över", man kan nästan se hur det snurrar i skallen på dom (enligt mig pga extremavel). I det fallet är schäfern nästan på väg att bli som en malle mentalt. Hade en bruksare tidigare men blev tvungen att sätta bort han då jag inte kunde lita på han med barnen ju mer skydd vi körde och så ska en schäfer absolut inte påverkas.

Fast att du hade en bruksare som inte funkade har ju inget med rasen som helhet att göra. De jag har träffat (bruks) har alla varit bra i huvudet faktiskt. Flera av dem bor med barn, och de tränar/tävlar skydd eller är tjänstehundar. Även min kille är helt underbar bland barn.

Senast ändrad:

Vad menar du med att de "slår över" förresten? Att de går upp i varv är väl egentligen inte konstigt? Det gör ju min lilla blandras som är sällskapshund också när han gör ngt han älskar!

Vad menar du med att de "slår över" förresten? Att de går upp i varv är väl egentligen inte konstigt? Det gör ju min lilla blandras som är sällskapshund också när han gör ngt han älskar!

Självklart ska dom gå upp i varv och vara väldigt höga i drift men en del verkar bli alldeles för stressade för sitt eget bästa, man ser att hunden inte mår bra. Men det gäller nu ett fåtal extrema men man får hoppas detta inte är något man ser som positivt och kallar det "bra motor" vid användning i avel.

Det beror ju också vad man menar med mentalt, bruksarna har ju en klar tendens att "slå över", man kan nästan se hur det snurrar i skallen på dom (enligt mig pga extremavel). I det fallet är schäfern nästan på väg att bli som en malle mentalt. Hade en bruksare tidigare men blev tvungen att sätta bort han då jag inte kunde lita på han med barnen ju mer skydd vi körde och så ska en schäfer absolut inte påverkas.

Låter som att du träffat på 1-2 dåliga exemplar och dömer utifrån det? Vilka linjer var det på dessa hundar som slog över/ hade dålig avknapp och inte kunde bita? Tränar själv skydd flera dagar i veckan med min, och hon är i allra högsta grad en stabil barnhund, utöver när det gäller till den sociala kampen som jag fått styra upp lite, då hon gärna vill suga tag i det mesta som fladdrar (allt från kläder när man viker tvätt till överaktiva ungar som vevar lite för mycket med armar och ben ;) )

/.../utöver när det gäller till den sociala kampen som jag fått styra upp lite, då hon gärna vill suga tag i det mesta som fladdrar (allt från kläder när man viker tvätt till överaktiva ungar som vevar lite för mycket med armar och ben ;) )

:rofl: Oj vad jag känner igen det där! Nu är ju vår bara ett år än så länge, så lite skyller vi på det... :angel: Men man får absolut styra upp det där lite!

:rofl: Oj vad jag känner igen det där! Nu är ju vår bara ett år än så länge, så lite skyller vi på det... :angel: Men man får absolut styra upp det där lite!

Hmm... Och det menar ni är ok att en hund som används i skydd nafsar efter barn?
Får bara inte hända och får man inte bort det ska hunden inte röra sig i närheten av barn, särskilt inte en som kör svenskskydd på aggression...

Hmm... Och det menar ni är ok att en hund som används i skydd nafsar efter barn?
Får bara inte hända och får man inte bort det ska hunden inte röra sig i närheten av barn, särskilt inte en som kör svenskskydd på aggression...

Vår hund tävlar inte i skydd och har än så länge bara körts i trasa enstaka gånger.
Klart det inte är okej att de nafsar efter barn, jag kan bara tala för vår hund och han är inte intresserad av barn i sig, däremot tycker han det är jättekul när någon hoppar runt, tjoar och flaxar med armar och ben, vilket barn ofta gör. Därför brukar vi säga nej när barn vill hälsa på honom, och mina småsyskon som han träffar ett par gånger om året (8 och 10 år) vet precis hur de ska bete sig med honom. Det ska gå ganska långt i upphetsningen innan han väl går över till sånt oönskat beteende, och ju äldre han blir desto bättre blir han förstås på att kontrollera sig själv (och lyssna på oss).
För övrigt känner vi ingen med små barn, och jag vet inte var du får aggression från, för det handlar ju om lek! Hundar leker med munnen, de måste dock lära sig när det är okej och inte, och vad man får stoppa i munnen och inte.

Konstigt då att man i princip aldrig ser en exteriör på vm eller sm. Om de nu skulle vara lika bra:grin:. Koppla av kan de flesta bruksschäfrar, om de har förare som kan hantera dem.

Fast vill man jobba med hunden är det bortkastad tid och energi att dra runt på en exteriörvariant. Man får mycket mer gratis med brukstypen. Och varför stödja avel på exteriört defekta hundar.

Exakt!

I min värld finns det en schäfer som är värd att kallas schäfer. De där utställningshundarna är bortsett sin extrema exteriör inte avlade för vare sig sällskap eller bruksprov.

Vill man inte ha en krävande brukshund så finns i så fall mängder av andra raser att välja mellan som inte är utställningsschäfer.

Men - igen - det är exteriören som är helt fel. Jag skulle inte vilja ha en felkonstruerad hund oavsett ras. En nakenhund (oavsett ras), bulldog eller vad-heter-de-nu-igen-skrynkliga-från-kina-hundarna.

Det finns en handfull till som jag skulle vara betänksam över och det beror främst på det oetiska i att avla fram djur som man vet kan få problem på grund av sin fysiska byggnad.

Vem tycker att det är ok?

Om någon frågar om råd för ras (vilken det än månde vara), så anser jag inte att man skall rekommendera fysiskt försvagade raser. Jag skulle exempelvis aldrig rekommendera en fransk bulldog efter vad jag vet om rasen nu när en kollega har en sådan.

Slutligen, aldrig att jag skulle rekommendera en utställningsschäfer heller.

Håller med. Skulle aldrig kunna stödja sådan avel. För mig finns det också bara en schäfer.

Elias: Jag säger som Jadzia, varför ser man inte mer av utställningsvarianten på de högre tävlingarna om de nu är så bra? Och att en schäfer inte skulle kunna koppla av är struntprat. Min kille kan sova på de mest konstiga ställena. Och då menar jag verkligen sova, djupt. Ibland ligger han och drömmer när vi åker tåg... eller när vi satt på centralen i stockholm.

Men vilket svammel. "Nästan som en malle" ;) Vad tror du att vi som har småbarn och skyddstränade mallar gör då?

Ska man ha en brukshund att jobba med så ska man givetvis välja den variant som avlas för arbete, oavsett ras. Sen finns det givetvis bruksschäfrar som inte är bra mentalt på olika sätt (det kan ju alltid gå fel i avel), men det är ju oändligt mkt troligare att man får en oduglig hund om man väljer en utställningsschäfer.

Det där med barnvänliga hundar och att koppla av inne är ganska mkt en fråga om uppfostran skulle jag säga (inte bara av hundarna utan även av barnen).

Det finns en handfull till som jag skulle vara betänksam över och det beror främst på det oetiska i att avla fram djur som man vet kan få problem på grund av sin fysiska byggnad.

På vilket sätt vet man att US kan få problem pga sina övervinklade bakben?
Skillnaden i HD statistiken mellan varianterna är marginell, till US fördel.

I sak håller jag med dig, men det är bra att man har något som stödjer sina påståenden o inte bara går på vad man tror pga att de är så extrema o fula/motbjudande?

kl
Vad gäller att gå långt på tävlingar så har väl en av FS uppfödda hundar som gjorde bra ifrån sig på den stora shäfertävlingen i Tyskland för några år sedan?

Nej, det är naturligtvis inte okej att en hund suger tag i ungars kläder, varför jag skrev "styra upp". Att den gör det ha ringenting med aggression att göra, utan som jag skrev-den sociala kamplusten. Det finns inget allvarsbetingat i det, som Flixon skrev: Hunden tycker att det är kul, men man får lära den när det är okej att använda munnen och inte. Ingenting konstigt i min värld.

Det är så ofta jag hör talas om de där fantastiska exteriörhundarna, och hur dugliga de är i tjänst och bruks..trots det har jag hittils inte sett en enda som pallat med belastningar, och jag tycker att det är betydligt vanligare att dessa hundar "slår över" pga dålig nervkonstruktion.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 389
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 931
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 634
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
347
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Vaginal vs kejsarsnitt
  • Roliga saker som barn säger