skulle en schäfer passa mig?

Sv: skulle en schäfer passa mig?

På vilket sätt vet man att US kan få problem pga sina övervinklade bakben?
Skillnaden i HD statistiken mellan varianterna är marginell, till US fördel.

I sak håller jag med dig, men det är bra att man har något som stödjer sina påståenden o inte bara går på vad man tror pga att de är så extrema o fula/motbjudande?

kl
Vad gäller att gå långt på tävlingar så har väl en av FS uppfödda hundar som gjorde bra ifrån sig på den stora shäfertävlingen i Tyskland för några år sedan?

Det är inte HDn som påverkas av vinklarna, utan ryggen för det mesta. En övervinklad hund blir förkortad i sina "hamstrings" (typ bakre lårmuskler) som är den muskelgrupp som används för att "stötta upp" hunden. Produkten av det blir att longissimus/latissimus (ryggfiléerna, enklare uttryckt?) hela tiden sträcks, vilket försvagar dem och hunden blir mer karpryggig och överansträngd. Den har helt enkelt inte styrka nog i sin kropp att kunna utföra hårt bruksarbete, för den håller inte på samma sätt som en mindre vinklad och kompakt hund.

Det är inte HDn som påverkas av vinklarna, utan ryggen för det mesta. En övervinklad hund blir förkortad i sina "hamstrings" (typ bakre lårmuskler) som är den muskelgrupp som används för att "stötta upp" hunden. Produkten av det blir att longissimus/latissimus (ryggfiléerna, enklare uttryckt?) hela tiden sträcks, vilket försvagar dem och hunden blir mer karpryggig och överansträngd. Den har helt enkelt inte styrka nog i sin kropp att kunna utföra hårt bruksarbete, för den håller inte på samma sätt som en mindre vinklad och kompakt hund.

Bra o utförlig förklaring. ;)
Att deras konstitution inte duger till hårt bruksarbete, eller fysiskt arbete öht är nog ingen (?) som inte är ense om.
Det jag var ute efter var meningen:
Det finns en handfull till som jag skulle vara betänksam över och det beror främst på det oetiska i att avla fram djur som man vet kan få problem på grund av sin fysiska byggnad.

HDt kom med eftersom så många tror att US varianten per automatik har taskiga höfter pga sitt utseende.

På vilket sätt vet man att US kan få problem pga sina övervinklade bakben?
Skillnaden i HD statistiken mellan varianterna är marginell, till US fördel.

I sak håller jag med dig, men det är bra att man har något som stödjer sina påståenden o inte bara går på vad man tror pga att de är så extrema o fula/motbjudande?

kl
Vad gäller att gå långt på tävlingar så har väl en av FS uppfödda hundar som gjorde bra ifrån sig på den stora shäfertävlingen i Tyskland för några år sedan?

Jag syftade inte specifikt på HD-problem (vilka dessutom kan vara relativt milda), utan mer på det som MrsScabtree beskriver.

Jga har ingen tillgänglig statistik på just ryggproblem eller hältor orsakade av exteriören, men det finns säkert en anledning till att schäferns försäkringspremie är hög.

Det räcker många gånger att se hur en schäfer wobblar med bakstället pga övervinklingen för att inse att hunden inte håller för mer krävande fysisk träning.

Precis som kollegan som med sin franska bulldog måste tänka på att promenera långsamt en sommardag/ta med sig en flaska kallt vatten att kyla av hunden med. Snabbt blir hunden överhettad på grund av nosens konstruktion.

tackar så mycket för alla svar! Ska ta reda mer på rasen och prata med uppfödare för att se vad dem säger.
Men som vissa säger, att det kanske är för stort hopp mellan en schäfer och chihuahua..men jag bestämmer ingenting ännu :)
Min kompis har en schäfer-hane på två år som verkligen är jättetrevlig. Vill verkligen jobba och är alltid glad och positiv.
Det är en anledning för att jag fastnat just för schäfrar. Men hans schäfer väger mellan 46-49 kilo, inte alls tjock, bara stor och rätt
kraftig, och vill han verkligen iväg när vi är ute så tror jag inte att jag skulle ha någon chans.
Hur mycket ska en shäfer väga? hane/tik?

Låter vettigt!

Gå in på rasklubbens hemsida och kolla runt lite , finns säkert någon du kan kontakta där också för mer info.
Även viktigt att man väljer rätt kennel när det är dags för det !

Lycka till:)

tackar så mycket för alla svar! Ska ta reda mer på rasen och prata med uppfödare för att se vad dem säger.
Men som vissa säger, att det kanske är för stort hopp mellan en schäfer och chihuahua..men jag bestämmer ingenting ännu :)
Min kompis har en schäfer-hane på två år som verkligen är jättetrevlig. Vill verkligen jobba och är alltid glad och positiv.
Det är en anledning för att jag fastnat just för schäfrar. Men hans schäfer väger mellan 46-49 kilo, inte alls tjock, bara stor och rätt
kraftig, och vill han verkligen iväg när vi är ute så tror jag inte att jag skulle ha någon chans.
Hur mycket ska en shäfer väga? hane/tik?

En schäfertik brukar väga mellan 27-32 kg, och en hane 33-36 ca ca. 46 kg är enormt! Hur hög är hanen?

Hmm... Och det menar ni är ok att en hund som används i skydd nafsar efter barn?
Får bara inte hända och får man inte bort det ska hunden inte röra sig i närheten av barn, särskilt inte en som kör svenskskydd på aggression...

Varför överhuvudtaget köra skyddet på aggression?
Om du gjort det med bruksschäfer förstår jag varför du fått en hund som slagit över...

/Camilla

En schäfertik brukar väga mellan 27-32 kg, och en hane 33-36 ca ca. 46 kg är enormt! Hur hög är hanen?

Håller med, han måste ju vara enorm!
Min hane är 68 cm i mkh och väger rätt exakt 40 kg, skulle tro att han väger runt 42 kg när han är färdig (är nu 18 månader). Och han är också grov.

Varför överhuvudtaget köra skyddet på aggression?
Om du gjort det med bruksschäfer förstår jag varför du fått en hund som slagit över...

/Camilla

Fast det är ganska många som kör skydd med aggression, och de har inga problem med sina hundar trots detta.

Fast det är ganska många som kör skydd med aggression, och de har inga problem med sina hundar trots detta.

Precis. När det gäller svenskskyddet så är det inte alla hundar som har kamplust så det räcker att köra korg och en del förare vill gärna ha lite aggression i korgarbetet även om det skulle gå att köra på ren kamplust.

Mina ungar har varit med på skyddsträningar i hela sina liv och det har aldrig hänt någonting. Det värsta är väl att nån hund har snott en macka av dem eller så ;)

Skulle kanske varit tydligare... Har man hund med så mycket drifter i ändå, så gör man bara det onödigt svårt för sig själv om man lägger till aggressionen.
För det lär ju ha varit mycket i hundarna redan innan om dom slår över.
Men om man har en hund som är låg eller lite lägre, så förstår jag också att man lägger till aggressionen för att öka trycket i arbete.

/Camilla

Haller helt med.
Min tjej har sa mycket "defense", eller forsvars, instinkt att vi inte kan bygga skydd pa det. Da hon ocksa har tranats mycket i lydnad slar det lite slint i huvudet pa henne om figgen bygger skyddet pa aggression och hon stanger helt sonika av. Hon har inte bitit pa nagot, jag kunde inte fa henne att kampa, pa ungefar 6 manader for att en figge som hon kande och gillade la pa massor av aggression/forsvars instinkt. Jag fick sa smaningom upp kamplusten lite, lite med mig i alla fall ... och sedan hittade Jag en ny figge som lyssnar pa mig och helt bygger pa lek/kul/och jakt instinkt. Nu har vi borjat om igen. Vi startade med kudde och har precis borjat med armen ... det ar en lang vag tillbaka, men hon lagger sjalv in forsvar/aggresion till viss del.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 389
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 931
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 634
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
347
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vaginal vs kejsarsnitt
  • Skottlossning på skola
  • Roliga saker som barn säger