skulle en schäfer passa mig?

2012maj

Trådstartare
Som rubriken lyder, tror ni att en schäfer skulle kunna vara något för mig?
Jag är nu snart 19 år. När jag går ut skolan kommer jag vara 20 år.
Hade då tänkt skaffa min andra hund, eftersom jag då kommer att ha tid att vara hemma med valpen osv. Har nu en chihuahua-hane på snart 3 år, vi är ute mycket i skogen och tränar även lydnad och agillity. Han lyssnar bra på mig men han tycker inte det är speciellt roligt att träna lydnad osv, tappar intresset snabbt. Därför har jag börjat fundera på att eventuellt skaffa en schäfer. Helst mot brukshållet, skulle gärna vilja gå kurser i rallylydnad eller spår. Hur mycket motion kräver egentligen en schäfer, räcker ca 40 minuter på morgonen, en timma på kvällen + lite hjärnhjympa? såklart kortare kisspauser också.
Tycker det är väldigt kul att jobba med hundar och vill ha en ras som tycker om att jobba men som håller sig lugn innomhus och inte är allt för ivrig.
Och andra frågan är väl hur ni tror att det skulle funka med min lilla chihuahuakille?
Blir nog en tik jag skaffar eftersom dem är väl lite mindre och kanske inte lika dominanta?
Tacksam för alla svar! :)

Sv: skulle en schäfer passa mig?

Spontant känns inte en bruksschäfer helt rätt. Det finns aktiva hundar som inte klättrar på väggarna om den inte jobbar tokmycket varje dag. Min Rottistjej t.ex. skulle inte klara av den lilla stimulansen du erbjuder, och då är väl bruksschäfrarna snäppet värre, tror jag. Kanske en pudel skulle passa dig bättre? Eller en papillon, fast du kanske vill ha en stor hund?

Som jag ser det så är en schäfer en kanonhund att jobba med, men kan vara rätt jobbiga i vardagen. Dom är ofta som en fjäder som drar upp sig själv till max och det blir pip, gnäll och ett stort hallå då det vankas jobb/motion.
Om man däremot jobbar varje dag med dom och verkligen låter dom arbeta så blir dom ju guvetvis lugnare hemma. Men jag personligen tycker schäfrar i regel är mkt hund, mkt motor, mkt vilja! Finns givetvis många undantag men köper man valp mot bruks får man nog räkna med en arbetsmaskin.

Det finns betydligt enklare raser med mindre driv som ändå är trevliga att jobba med, retriver, pudel m.m.

Tror jag absolut, att schäfer passar dig. Men varför skaffa från brukshållet? Vi har en schäfer och russkiy toy, dom går utmärkt ihop men schäfern var vuxen när vi fick hem den lilla hunden som då också var vuxen. Du måste vara alert på att schäfern är försiktig med den lilla hunden och eftersom det är en valp så kommer den inte förstå själv i början. Vår schäfer tog det lugnt redan från början och förstod att lilla hunden inte tål ruffiga tag.

Lycka till, schäfer är världens bästa ras:love:

Som jag ser det så är en schäfer en kanonhund att jobba med, men kan vara rätt jobbiga i vardagen. Dom är ofta som en fjäder som drar upp sig själv till max och det blir pip, gnäll och ett stort hallå då det vankas jobb/motion.
Om man däremot jobbar varje dag med dom och verkligen låter dom arbeta så blir dom ju guvetvis lugnare hemma. Men jag personligen tycker schäfrar i regel är mkt hund, mkt motor, mkt vilja! Finns givetvis många undantag men köper man valp mot bruks får man nog räkna med en arbetsmaskin.

Det finns betydligt enklare raser med mindre driv som ändå är trevliga att jobba med, retriver, pudel m.m.

Håller med. Jag personligen anser att man ska "leva hund" lite om man kollar på raser som brukschäfer och malinois. Schäfertikar är ofta mer förarvänliga ja, men min uppfattning är att de inte är mindre dominanta. Schäfertanter är ofta damer med mycket skinn på näsan och en god portion egen vilja.

Jag skulle kolla på en annan ras om det är den aktivitetsnivån du har att erbjuda...men tyvärr har jag inget bra förslag på vad det skulle kunna vara :)

Jag skulle nog inte rekommendera bruksschäfer till dig i första hand. Du verkar intresserad och ambitiös men samtidigt så är hoppet från den ras du har idag till schäfer väldigt stort! Mina erfarenheter av schäfrar ( under snart 25 års tid ) är att i de flesta fall så funkar de som bäst när de antingen får arbeta i tjänst eller verkligen får träna (spår, sök, skydd) om inte dagligen så näst intill. I annat fall så blir de rätt snart ganska "odrägliga" typer:) De har en enorm energi och det är inte alltid som av och på knappen fungerar!

Jag har f n en rottistik och DET är däremot en bra kombination av soffpotatis och bruksegenskaper i lite mindre format. Detta är något som jag mer skulle kunna tänka mig passar den aktivitetsnivå du har tänkt dig. Sen kan man visst träffa på långsamma och lite träiga, dominanta rottistikar men de flesta funkar utmärkt i lydnad och i vardagen.

Hrmmm, min Rottistik skulle aldrig nöja sig med den aktivering som TS erbjuder. Men det är ju lite som med schäfern, att det finns vissa rottisar sm är avlade för utställning och därmed inte har samma driv som en som är avlad för bruks.

Det du beskriver är mer än vad min Schäfer får i form av motion. Förut var jag ganska fanatisk med vad en Schäfer kräver men idag har jag insett att man inte alls behöver vara ute och springa åtta timmar om dagen. Däremot anser jag fortfarande att de behöver arbeta och definitivt få röra sig fritt. En timme koppelpromenad om dagen ger en Schäfer som klättrar på väggarna. En timme lösspringande per dag plus spår/sök/skydd tre -fyra gånger i veckan räcker däremot alldeles utmärkt.

Till en nybörjare rekommenderar jag däremot inte valp ur de mest sport-inriktade kombinationerna. De är alldeles för svåra för en nybörjare att klara av. De svenska brukslinjerna är lägre tempererade och därmed enklare att börja med.

Men varför skaffa från brukshållet?

Därför att det frågades efter en Schäfer att jobba med och då lär hunden ha de egenskaperna också. Exteriörvarianten lämnar mycket att önska både i form am fysik, arbetsegenskaper och mentalitet.

Det beror ju på vad man jämför med...efter att ha haft tre bruksschäfrar som alla har varit ämnade för tjänstebruk så jo - de rottisar jag har haft och haft kontakt med är, i jämförelse med schäfrarna, definitivt soffpotatisar! Som sagt det finns ju olika individer inom den rasen också men om jag för min egna lilla statistik så är en rottis betydligt mer laidback mellan arbetspassen eller träningen - och det är inget negativt i det:)

Sen att jag inte skulle vilja gå ut i tjänst med en rottis det är en annan femma...

Visst att de kanske är det jämfört med dina hundar, men de är fortfarande inga soffpotatisar som nöjer sig med det TS skrev. Iaf inte min, och iaf inte i ung ålder. De flesta hundar mognar ju och lär sig ta det lugnare med åren. Men sen kan man ju välja rottis från en kennel som inte avlar för bruks.

Då har jag haft tur 2 ggr med mina "råttor", båda har varit oerhört förarveka, soffpotatisar - och alldeles underbara familjehundar. En timme om dan i lagom tempo får min 4-åriga tik och hon är fullt nöjd med det. Hon skulle säkert inte tacka nej till spår o sök m m men nöjer sig utmärkt med nuvarande nivå också.
Hon kommer från en kennel där kullarna faktiskt gett lite av varje, både bruks och utställning.
Rottisar (tikar) är fantastiska familje och gårdshundar för den någorlunda hundvana personen.

Förstår inte alls varför det inte skulle räcka åt en "vanlig svensk bruksschäfer". Klart det räcker, men man får kolla upp noga så man inte råkar få en dåre. Men dom "vanliga" bruksschäfrarna skulle nog nöja sig bra med det där, sen brukar det ju eskalera en del när schäferägarna inser hur kul det är att träna så det blir en hel del mer träning än man kanske tänkt från början :laugh:

Det du beskriver motsvarar min hund ganska bra också. Bortsett från flera korta kissrundor får min schäfer en timmes promenad per dag, lösspringande i skogen. Brukar alltid bli lite kast med pinnar, eller med fotbollen hemma.
Utöver detta tränar vi viltspår samt lydnad flera 3-4 dagar i veckan. Och min hund klättra inte på väggarna av det.

Vad bra att du är nöjd och jag är nöjd :). Vi kan väl konstatera att det inom rottorna finns olika individer. Tycker du inte?!

Tycker inte jag, på den nivån hon vill jobba tror jag att det skulle bli perfekt.
Har en "utställningsschäfer" och hon är lugn och fin, nöjer sig med en långpromenad om dagen (är då lös och får springa stor del) och lite lydnadsträning eller free style träning för skojs skull.

Tycker inte jag, på den nivån hon vill jobba tror jag att det skulle bli perfekt.
Har en "utställningsschäfer" och hon är lugn och fin, nöjer sig med en långpromenad om dagen (är då lös och får springa stor del) och lite lydnadsträning eller free style träning för skojs skull.

Det där har ju ts redan provat på med sin chihuahua och insett att hon vill ha en hund som vill mer. Då är bruksschäfer vad man ska ha, hon ville ju inte ha en ny chihuahua med annat utseende.

"Lite hjärngympa" skriver du. Det kan ju helt klart tolkas olika utifrån vad man själv har för referensramar, men spontant (och med en 1-årig schäferpojke här hemma) skulle jag säga att det inte är nog.

Sambon är med i en sökgrupp som kör sök en gång i veckan, utöver det kör de spår, skydd och lydnad ungefär en gång i veckan. Sen tränar sambon själv förstås, uppletande, lydnad,, budföring, allmänlydnad osv. Han är ofta lös på promenader (hunden, inte sambon ;)) och rör sig mycket, samtidigt som vi passar på att lägga in korta "träningspass" under promenadens gång också. När vår andra hund flyttar kommer det bli mer träning.

Efter en långpromenad sover han gärna ett par timmar, sen är det full rulle igen! Han klättrar inte på väggarna men kommer gärna bärandes på en strumpa/leksak, placerar den i ens knä, backar och väntar på en reaktion. :D Efter träning är han betydligt mer nöjd.
Sambons första schäfer var ett riktigt otyg, helt enkelt för hög i temperament, för kvick i huvudet för en nybörjare och för lite "will to please". Det tog 2½ år innan det blev någorlunda styr på hunden, trots uppbackning av duktig tränare. Med en erfaren hundförare hade han kunnat bli en toppenhund. Nu har vi båda lärt oss en hel del och än så länge är den nuvarande killen en riktig pärla, otroligt rolig att umgås och jobba med!

Det blev visst lite långt... :o Men kontentan är denna, motionen är i mina ögon inte det viktigaste, det är aktiveringen av hjärnan som ger en nöjd hund! Det finns väl en hel del hundar som är förigare än chihuahua men inte samma arbetsnarkomaner som en bruksschäfer..

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 389
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 931
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 634
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
346
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka