Skulle en border collie fungera?

Sv: Skulle en border collie fungera?

Nej för hon var första hunden och hon var så här redan efter första veckan och var därför jag sa ''medfött''(fattar att det inte är det, men hennes pappa är lika jobbig + hennes syskon = dålig avel och mentalitet på föräldrarna vilket hon födds med också om jag inte har fel?) Hon har sjukt mycket energi, men jag håller på med henne varje dag och hon får åtminstone på även dem värsta mest tidsbristande dagarna 2 timmars promenad och lite spårande.

Det är medfödda drifter som du inte lyckats styra upp. Det är drifter som en bra schäfer ska ha, och en schäfer ska ha sjukt mycket energi annars fungerar den inte som tex tjänstehund hos polis och väktare där det blir jobb timme efter timme. Så två timmars promenad och lite spårande är inte arbete, det är bara att lufta pälsen lite.

Och de raser du kollar på både bc, aussie och kelpi har precis lika mycket energi och drifter i sig genetiskt även om det inte är exakt samma drifter.
Ingen av de raserna som du tittat på kommer någonsin bli trötta av en promenad, om du så går dygnet runt, det krävs ordentligt hjärnarbete för det.

/Camilla

Skönt att jag inte är ensam "glädjedödare" här:D

Fast livet med hund ska vara roligt och har man en icke passande ras brukar det inte vara kul. Så glädjedödare borde du inte se dig som, snarare till god hjälp ;)

Till ts, har du tid med en till vovve? Jag själv kommer skaffa en hund till nån gång i framtiden men just nu räcker det bra med en hund eftersom jag vill ge honom de rätta förutsättningarna att bli så bra som möjligt :)

Har inte hittat en aussie som är så pass small och nät som en border collie. Var inne på rasen(tänkte dumpa tanken på bc), men dem känns så mycket segare och gillar inte när hunden ser så stor ut och är för ''fluffig'' i steget när den hoppar runt på agility banan utan vill ha en hund som satsar allt och inte lika självständig som visa aussie kan vara.

Är även inne på kelpie(inte utseende) lika mycket som border collie, men kan inte bara släppa en ras som man fastnat för så mycket efter att ha sätt hur bra dem är ute på tävlingar. Troligen så blir det en kelpie i alla fall. Har sett en del bc som gör bra ifrån sig utan att behöva valla, men vad vet jag och kanske innerst inne är dem olyckliga?
Det finns många, många varianter på aussie, men en seg har jag inte stött på. Du har ju 1-2 år på dig att kolla aussie och kelpie kors och tvärs, men det är ju ingen garanti för att du får det du söker.
Om jag får säga det, så var det i mitt tycke inte mycket till aktivitet din nuvarande hund får. Du skrev 2 timmars promenad + litet spår/dag. Koppelpromenader? Har du testat att låta hunden få bli riktigt trött i både kropp och hjärna? Bara en fundering alltså. Jag har haft en biljagande hund (7-mån omplaceringsschäfer med diverse medföljande ovanor). Det gick så småningom bort efter mycket jobb när det fanns roligare och i mitt tycke lämpligare saker att göra. Mycket spår, uppletande, lydnad och när åldern var inne cykling.

Som jag läste inlägget så handlade det om två timmars promenad och lite spårning de dagar TS hade tidsbrist. Inte som ett exempel på en normal dag.

Så fattar jag det också som, och det måste väl anses som fullt tillräckligt då det inte verkar vara så ofta?

En allmän undran bara:)

Varför vill så många ha extremt aktiva och stora hundar?
Det är så många som har stora krävande raser som inte får utlopp för energin.
Just border collie förstår jag verkligen inte varför man ska ha om man inte vallar , liksom husky, varför ha husky som inte får dra?

Det fnns så otroligt många raser och småhundar är såå underskattade.

Jag har två småhundar, 4 kg och 6 kg, och jag kan göra allt med dom, allt som går att göra med en stor hund, och de är nöjda efter aktiveringen/motionen, och är jag sjuk eller har tidsbrist en period så klarar dom sig på enbart rastning utan att utveckla problembeteendet, det är så smidigt.

Jag går/joggar långpromenader på ca en mil några gånger i veckan, och tränar agility ,vardagslydnad, uppletande någon eller några dagar i veckan.

De skulle klara detta varje dag om man vill.

Finns även stora raser som är lättare än just de mest krävande raserna.

Vill man upp i eliten eller tävla SM är det ofta extremt aktiva hundar som krävs, för att man behöver en hund som vill jobba.

Vill man upp i eliten eller tävla SM är det ofta extremt aktiva hundar som krävs, för att man behöver en hund som vill jobba.

Å andra sidan tror jag att de allra flesta överskattar sina egna ambitioner att ta sig hela vägen upp till eliten...

Jag tror att det i vissa kretsar är status att äga vissa hundraser.

Ok, ja absolut, men är många som har ex border collie som varken vill upp i eliten eller vallar, hmm tror många raser har allt för fördelaktigt utseende för sitt eget bästa.

Och många mindre krävande raser är allt för underskattade.

Ja absolut, en del köper bara med utseendet i åtanke.
Därför är det rätt bra med sådana här trådar, där folk som verkligen har olika raser kan berätta hur de är.

Vi lyssnade på fel människor i början av min hunds valp ålder. Dem sa olika metoder som vi skulle använda som jag spyr över idag. Hon blev som hon blev och vi har gjort vårat bästa för att fixa det.

Du ska ha en :bow: för att du säger detta. Att du själv ser och kan förstå varför det blev fel ger dig mycket bättre förutsättningar att få det rätt nästa gång. Ingen kan allt från början, men en bra inställning är att vara ödmjuk och lyssna till duktiga människor man litar på, fortsätta gå kurser med varje hund och försöka lära sig lite mer hela tiden. Så blir det lite bättre för både hund och människa med tiden.

Kanske lapsk vallhund kan vara något för dig? Lite lagom stor och väldigt tacksam att jobba med.

För min del räcker inte drivet hos en sällskapsras till. Jag har testat.

Men ja, jag håller med om att det är ett problem. Just bc tycker jag har rykte om sig att vara vackra, lättlärda och lydiga. Och resten blir ju vad man gör det till (ironi). Och nej, nu syftar jag inte på ts.

Jag tror att det är längtan efter extremer, efter nåt ovanligt och häftigt, precis som många vill ha dyraste bilen osv. Det känns vanligt inom just hundvärlden att folk blir bländade av häftigheten, antingen det är världens extremaste vallhund eller världens största hund eller världens snabbaste hund eller världens mest varglika hund. Jag har träffat massor av folk, även kunniga, som talar lyriskt om den superhäftiga hundrasen de läst om och absolut vill ha trots att de skulle passa bäst ihop med nåt betydligt mer alldagligt typ golden retriever men det finns inte på kartan eftersom det anses som tråkigt. :grin:

Det där är alltid ett dilemma för mig när folk frågar om rasråd rörande BC. JAG upplever ju att de är lättränade, enkla och jättesmidiga hundar. Med mina omständigheter så ÄR de superbt enkla.

Däremot så ser jag varje vecka ekipage som haft ett roligare liv på varsitt håll. Hundar som hade behövt mer lyhörda förare, och förare som hade behövt hundar med lägre drifter. Och jag inser att BCn verkligen inte är en generellt sett enkel ras, men fortfarande lider lite av "Turbosyndromet" att folk tror att de föds färdigtränade och alltid bara är söta och trevliga.

(Jag jobbar så mycket med mina att jag behöver ha minst tre BCs, för jag tränar slut på dem nästan varje dag. Idag har de vallat ett hårt pass var (Fridolf tre pass), simmat nästan 40 min och dessutom varit med och träffat folk och hundar på träningsfältet i 10 h. En ganska slapp dag för trion, som avslutade med att leka och äta köttben på gårdsplan.)

Jag tror att det är längtan efter extremer, efter nåt ovanligt och häftigt, precis som många vill ha dyraste bilen osv. Det känns vanligt inom just hundvärlden att folk blir bländade av häftigheten, antingen det är världens extremaste vallhund eller världens största hund eller världens snabbaste hund eller världens mest varglika hund. Jag har träffat massor av folk, även kunniga, som talar lyriskt om den superhäftiga hundrasen de läst om och absolut vill ha trots att de skulle passa bäst ihop med nåt betydligt mer alldagligt typ golden retriever men det finns inte på kartan eftersom det anses som tråkigt. :grin:

Klokt skrivet - och direkt applicerbart på den tråd som är aktuell just nu på forumet om ovtjarkor. Vi är många där som anser att man, även om faktiskt är i behov av en boskapsvaktare eller en vakthund i största allmänhet(vilket folk sällan fattar vad det faktiskt innebär att äga) så finns det många raser som skulle fungera utmärkt utan att vara extrema. Ändå är det ovtjarkor folk köper.

Ja, visst är de lättlärda men många glömmer bort drivet och nackdelarna. Min hund blir ofta misstagen för en bc (bland mindre insatta iaf) och jag vet inte hur många gånger jag fått kommentaren att"åh, det är en sån där som blir så lydig".

Tack! Du är välkommen att sno min text rakt av eller omformulera den till ovtjarkatråden eftersom jag själv inte ens orkar öppna den...

Mina hundar är inte extremt aktiva och min äldre hund har tävlat SM 2011 och var kvalad i år med missade pga skada. Hon bor hos sin husse halva veckan och där är hon endast sällskapshund. Unghunden satsar jag lika högt med och har behöver inte heller tokaktiveras varja dag. För att förtydliga så är mina hundar inte bordercollies men man kan komma långt med dem ändå.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 816
Senast: ildiko
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 473
Senast: Ragdoll
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 923
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Nu är ju läget fortfarande oklart hur nästa år kommer te sig men man kan ju hoppas på ljusning iallafall. Som det ser ut nu så ligger...
2
Svar
39
· Visningar
3 308

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka