Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej för hon var första hunden och hon var så här redan efter första veckan och var därför jag sa ''medfött''(fattar att det inte är det, men hennes pappa är lika jobbig + hennes syskon = dålig avel och mentalitet på föräldrarna vilket hon födds med också om jag inte har fel?) Hon har sjukt mycket energi, men jag håller på med henne varje dag och hon får åtminstone på även dem värsta mest tidsbristande dagarna 2 timmars promenad och lite spårande.
Skönt att jag inte är ensam "glädjedödare" här
Det finns många, många varianter på aussie, men en seg har jag inte stött på. Du har ju 1-2 år på dig att kolla aussie och kelpie kors och tvärs, men det är ju ingen garanti för att du får det du söker.Har inte hittat en aussie som är så pass small och nät som en border collie. Var inne på rasen(tänkte dumpa tanken på bc), men dem känns så mycket segare och gillar inte när hunden ser så stor ut och är för ''fluffig'' i steget när den hoppar runt på agility banan utan vill ha en hund som satsar allt och inte lika självständig som visa aussie kan vara.
Är även inne på kelpie(inte utseende) lika mycket som border collie, men kan inte bara släppa en ras som man fastnat för så mycket efter att ha sätt hur bra dem är ute på tävlingar. Troligen så blir det en kelpie i alla fall. Har sett en del bc som gör bra ifrån sig utan att behöva valla, men vad vet jag och kanske innerst inne är dem olyckliga?
Skall det tolkas så är det naturligtvis helt OK!Så fattar jag det också som, och det måste väl anses som fullt tillräckligt då det inte verkar vara så ofta?
Vill man upp i eliten eller tävla SM är det ofta extremt aktiva hundar som krävs, för att man behöver en hund som vill jobba.
Vi lyssnade på fel människor i början av min hunds valp ålder. Dem sa olika metoder som vi skulle använda som jag spyr över idag. Hon blev som hon blev och vi har gjort vårat bästa för att fixa det.
Jag tror att det är längtan efter extremer, efter nåt ovanligt och häftigt, precis som många vill ha dyraste bilen osv. Det känns vanligt inom just hundvärlden att folk blir bländade av häftigheten, antingen det är världens extremaste vallhund eller världens största hund eller världens snabbaste hund eller världens mest varglika hund. Jag har träffat massor av folk, även kunniga, som talar lyriskt om den superhäftiga hundrasen de läst om och absolut vill ha trots att de skulle passa bäst ihop med nåt betydligt mer alldagligt typ golden retriever men det finns inte på kartan eftersom det anses som tråkigt.
Vill man upp i eliten eller tävla SM är det ofta extremt aktiva hundar som krävs, för att man behöver en hund som vill jobba.