Skulle en border collie fungera?

Sv: Skulle en border collie fungera?

Jag tror inte att intelligensen skiljer ;). Men för att komma någon vart på tävling behöver hunden kunna koncentrera sig. Tiden skiljer sig från mycket kort i agility till över 15 min i elitlydnad. Och att kunna koncentrera sig långa stunder är BC'ns trumfkort. Sedan är det inte jättelätt att få tag på en BC som är tillräckligt bra till SBK-grenarna. En hund som har väldigt mycket eye, eller en som är extremt förarvek är verkligen inte lättränad, särskilt inte för en nybörjare. Och ljudrädslor är ganska vanligt förekommande, det går inte att sticka under stol med. De här hundarna kan vara fantastiska vallhundar, och därmed ett perfekt avelsresultat. Men för den som vill tävla i andra grenar funkar det inte.

Det var väl någon studie som gjordes där man av alla hundar upplevde att border collien hade högst intelligens. Nu tror jag det beror på vad man menar med intelligent men kapaciteten att förstå kommandon och ord var väl sättet de bedömde det på. Shelties och border collies var högt på listan. Och det du säger, koncentration är huvudet på spiken för min del! Det är något vi har diskuterat, att just koncentrationen är en viktig egenskap.

Om jag jämfört med mina egna som jag har tränat upp från grunden har jag fått extremt mycket gratis från min tik som har koncentration. Hon har förståelse och därmed har vi inom agility klättrat upp ovanligt fort i klasserna. Min nya lilla förmåga, hennes bror, har inte alls koncentrationen men ett sjuhelsikes driv. Gräset sprutar under hans tassar när har springer men vad gör det, han kräver extremt mycket kunskap av mig som förare därför att han saknar förståelse och allt måste läras in. Så driv i all ära, det är nog mycket mer som krävs och jag tror man kommer en bra bit på en intelligent hund med normal motivation.

Och jag håller med det du säger. Veka, lättberörda hundar som samtidig innehar massor med driv är definitivt inte lätta att träna med om man inte vet vad man gör..

Fast jag tror att det är helt omöjligt att mäta intelligens hos hundar eftersom det förutsätter att alla hundar har samma motivation vilket de ju inte har.
Motivation är ju jätteviktigt när man mäter intelligens hos människor så att helt överse den hos hundar där man inte ens har några belägg kring hur man bäst mäter är ju bara skräp.

Sedan handlar det ju om hur pass mycket man får gratis också. Jag är helt säker på att jag hade kunnat tävla elitlydnad med Ian...om han var min enda hund och jag hade lagt all den tiden jag har på att få honom dit. Jag medger dock att jag är lat och gillar att få vissa saker gratis, och det är ju det som skiljer raserna åt. Vissa raser är så himla självgående, lär sig snabbt, ifrågasätter sällan. Andra raser är smartare ( hehe) och behöver mer jobb och motivation för att utföra det man önskar av dem, de köper inte ens ideér rakt av bara :D. Dessa hundar brukar vara i sitt esse när de får arbeta med något självständigt, typ spår :)

Jag undrar dock av ren nyfikenhet - säg att du medvetet nu köpte en till westie och bestämde dig för att den ska bli elithund inom valfri gren. Om vi bortser från att hunden faktiskt kan ha fysiska begränsningar till att bli det du vill. Utan vi tänker bara på mentaliteten.

Du väljer linjer som du vet har störst chans att lämna samarbetsvilliga hundar och valpen i kullen är inköpt i noga samråd med uppfödaren. Du sätter upp en plan för att lära den att kampa är det absolut bästa som finns från dag 1 hunden är hemma hos dig. Du lär den att lek, godis, belöning etc. är mer värt än något annat och att arbeta är bättre än luften man andas. Tror du att det vore omöjligt att hjärntvätta en westie till att faktiskt få motivation och driv nog för att faktiskt kunna ta sig någon vart?

Jag undrar dock av ren nyfikenhet - säg att du medvetet nu köpte en till westie och bestämde dig för att den ska bli elithund inom valfri gren. Om vi bortser från att hunden faktiskt kan ha fysiska begränsningar till att bli det du vill. Utan vi tänker bara på mentaliteten.

Du väljer linjer som du vet har störst chans att lämna samarbetsvilliga hundar och valpen i kullen är inköpt i noga samråd med uppfödaren. Du sätter upp en plan för att lära den att kampa är det absolut bästa som finns från dag 1 hunden är hemma hos dig. Du lär den att lek, godis, belöning etc. är mer värt än något annat och att arbeta är bättre än luften man andas. Tror du att det vore omöjligt att hjärntvätta en westie till att faktiskt få motivation och driv nog för att faktiskt kunna ta sig någon vart?

Den hunden du beskrev ovan har jag hemma, jag har full koll på hans linjer och han köptes för att jag skulle ha en mindre tävlingshund. Jag har dock inte som mål att han ska nå eliten, men en lydnadsklass III någon gång i livet-absolut! Han är grymt lättlärd, har stor kamplust och driv och har redan tävlat lydnad med bra resultat..med andra ord-utan minsta tvekan!

Han är dock en terrier och det ÄR mer att pyssla än vad det är med schäfern som är mer självgående. Ian (westien) jobbar väldigt gärna, men hans bästa gren är spåret, för där får han göra det han gör bäst-att lösa uppgiften själv.

Det var lite min poäng, man kan ta vilken hund som helst till eliten. Det är jag helt övertygad om, det är bara olika lätt/svårt. Det finns en anledning till att folk som når högst oftast har mjuka och samarbetsvilliga raser vid sin sida. Det går helt enkelt mycket snabbare att ta sig dit :)

Sedan handlar det ju om hur pass mycket man får gratis också. Jag är helt säker på att jag hade kunnat tävla elitlydnad med Ian...om han var min enda hund och jag hade lagt all den tiden jag har på att få honom dit. Jag medger dock att jag är lat och gillar att få vissa saker gratis, och det är ju det som skiljer raserna åt. Vissa raser är så himla självgående, lär sig snabbt, ifrågasätter sällan. Andra raser är smartare ( hehe) och behöver mer jobb och motivation för att utföra det man önskar av dem, de köper inte ens ideér rakt av bara :D. Dessa hundar brukar vara i sitt esse när de får arbeta med något självständigt, typ spår :)

Ja är så jag menar.
Jag som haft belgare tävlade i elit. Och jag är 100 % säker på att jag kom dit pga rasen som var arbetsvillig och gjorde allt för att få jobba.
Skulle inte komma så långt med en schnauzer på långa vägar, just för jag är lat och inte skulle ha tålamodet. Jag vill ha lite gratis också :D
Men har man kunskapen, tålamod och viljan. Då kan man komma långt, precis som min vän gjort. Han tränar på ett trevligt sätt, är noga, skulle aldrig acceptera ett snett sitt (som jättemånga gör och sen klagar de för de får problem i slutändan).
Han är helt enkelt jäkligt duktig och vet vad han vill. Oavsett vilka raser han haft.

Den hunden du beskrev ovan har jag hemma, jag har full koll på hans linjer och han köptes för att jag skulle ha en mindre tävlingshund. Jag har dock inte som mål att han ska nå eliten, men en lydnadsklass III någon gång i livet-absolut! Han är grymt lättlärd, har stor kamplust och driv och har redan tävlat lydnad med bra resultat..med andra ord-utan minsta tvekan!

Han är dock en terrier och det ÄR mer att pyssla än vad det är med schäfern som är mer självgående. Ian (westien) jobbar väldigt gärna, men hans bästa gren är spåret, för där får han göra det han gör bäst-att lösa uppgiften själv.

Det var lite min poäng, man kan ta vilken hund som helst till eliten. Det är jag helt övertygad om, det är bara olika lätt/svårt. Det finns en anledning till att folk som når högst oftast har mjuka och samarbetsvilliga raser vid sin sida. Det går helt enkelt mycket snabbare att ta sig dit :)

Håller med! Vi tänker precis lika :)

Fast jag tror att det är helt omöjligt att mäta intelligens hos hundar eftersom det förutsätter att alla hundar har samma motivation vilket de ju inte har.
Motivation är ju jätteviktigt när man mäter intelligens hos människor så att helt överse den hos hundar där man inte ens har några belägg kring hur man bäst mäter är ju bara skräp.

Motivation har en belgare, schäfer, arbetsavlad golden, kelipe etc. också. Will to please och orken för finlir finns ju verkligen i dessa raser men av någon anledning slår bc högre i många olika tävlingsformer. Du kan inte komma och säga att en bc är mer motiverad än någon annan ras.

Om jag ska sätta finger på något tror jag tror det har med vallningen att göra och hur man har något specifikt att ta på när man avlar. D.v.s. hunden ska ha specifika medfödda egenskaper för att kunna valla och som blir riktlinjer för aveln och som nischar sig på saker som gör hunden lättlärd, intelligent med hög koncentrationsförmåga. Men för lydnad, bruks, agility etc. så är det mer diffust och mycket vad föraren lär hunden. Vilket gör miljöpåverkan betydligt högre. Visst handlar det också om förare i vallning men jag kan inte sluta fascineras av att man kan släppa in valpar och unghundar till boskap som på något sätt faktiskt har förståelse för deras uppgift.

Ja då är vi helt på samma noter! :)

En teori som bekräftas iom att bcs som inte avlas på vallning snabbt blir som vilken sällksapslabbe som helst.

Ja, vallningen gör väl att de har lättare att läsa av även oss och blir mer lättränade.

Håller med om att drivet och motivationen gör att man har mycket gratis. Visst, min dvärgschnauzer skulle säkert kunnat gå längre med annan förare, han är lite feltränad från början (första hunden, lite väl mkt prova sig fram istället för målinriktad träning. Skit samma, det var inte för tävling jag skaffade honom), men skulle nog ha väldigt svårt att konkurrera för drivet finns inte från början. Andra från samma ras kan nog vara bättre. Hos aussien har jag extremt mycket gratis, jag kan redan (unghund) lägga mer tid på detaljer där jag med min vuxna sällskapshund fortfarande får kämpa mig blå för att motivera.

*KL*
Nu blir det lite trådkapning med min fråga, men då ni verkar veta mycket om BC undrar jag om även den har linjer som avlas utan vallning? Tänkte på det Migo skrev här uppe.
Jag är inte intresserad av att skaffa en BC så ingen behöver oroa sig (ha ha), jag är bara nyfiken då jag ser så otroligt många sådana i stan.
Eller är det bara så att människor skaffar en hund utan att bry sig om rasen...?

Det var väl någon studie som gjordes där man av alla hundar upplevde att border collien hade högst intelligens. Nu tror jag det beror på vad man menar med intelligent men kapaciteten att förstå kommandon och ord var väl sättet de bedömde det på. Shelties och border collies var högt på listan. Och det du säger, koncentration är huvudet på spiken för min del! Det är något vi har diskuterat, att just koncentrationen är en viktig egenskap.

Finns lite info här:
http://www.varldenshaftigaste.se/topplistor/varldens-10-smartaste-hundraser/

Längre lista, på engelska med lite mer kommentarer:
http://petrix.com/dogint/intelligence.html

Liknade tema, intelligenstest för hundar
http://home.swipnet.se/~w-77537/inttest.html

Komma till eliten kan man nog med den mest usla hund. Att kunna konkurrera däremot....det är en annan femma.

Ja, vallningen gör väl att de har lättare att läsa av även oss och blir mer lättränade.

Håller med om att drivet och motivationen gör att man har mycket gratis. Visst, min dvärgschnauzer skulle säkert kunnat gå längre med annan förare, han är lite feltränad från början (första hunden, lite väl mkt prova sig fram istället för målinriktad träning. Skit samma, det var inte för tävling jag skaffade honom), men skulle nog ha väldigt svårt att konkurrera för drivet finns inte från början. Andra från samma ras kan nog vara bättre. Hos aussien har jag extremt mycket gratis, jag kan redan (unghund) lägga mer tid på detaljer där jag med min vuxna sällskapshund fortfarande får kämpa mig blå för att motivera.

Tja, kolla Chottans-hundarna på agilityplan som tävlar med PO. Tycker han gjort jättebra med sina :)

Jag är ganska säker på att mina hade varit som vilka lata, självständiga shelties som helst om inte jag la ned tiden på grundträningen. Det finns faktiskt förvånansvärt nog en hel del sådana.. ;)

*KL*
Nu blir det lite trådkapning med min fråga, men då ni verkar veta mycket om BC undrar jag om även den har linjer som avlas utan vallning? Tänkte på det Migo skrev här uppe.
Jag är inte intresserad av att skaffa en BC så ingen behöver oroa sig (ha ha), jag är bara nyfiken då jag ser så otroligt många sådana i stan.
Eller är det bara så att människor skaffar en hund utan att bry sig om rasen...?

För att border collie ska få registreras i SKK krävs att föräldrarna har genomfört ett av SVaK godkänt vallhundsprov. Det är inte några enorma krav, men borgar för att hunden iaf inte är helt tappad bakom en vagn vad gäller djurhantering.

Border collies som öht inte avlas på vallning blir således inte registrerbara och är med andra ord inte renrasiga. Dessutom blommar marknaden för buskuppfödare av oreggade BCs, som glatt stoltserar med att deras hundar helt saknar vallning. Ändå marknadsförs valparna som border collies... Väldigt många av de sk. border collierna som påstås må jättebra som familjehundar och inte alls behöver valla, visar sig vara oreggade om man frågar rakt ut.

Väldigt ofta så är det minst sagt uppenbart vilka hundar som är renrasiga, reggade och avlade på vallning, och vilka som råkar se ut som BCs men helt saknar det som är rasens viktigaste egenskap: Driften och förmågan att kontrollera djur i rörelse.

Komma till eliten kan man nog med den mest usla hund. Att kunna konkurrera däremot....det är en annan femma.

Jag känner dock till fler hundar i eliten som "konkurrerar" som jag inte anser har någon bra mentalitet, sedan är ju frågan hur man tolkar "usel". Hundarna är dock snabba i sina utföranden, mjuka och lyhörda med förare som vet hur de ska tas. I just lydnaden kan du faktiskt komma riktigt långt med en hund som inte har alla hästar i stallet om du bara är hängiven, där finns inga direkt belastande moment om man säger så, sedan är frågan om förarna köper en till sådan hund efter det ;)

Har haft border collie som favoritras i 2 år nu. Har en schäfer för tillfället som haft problem som sprungit efter bilar, hoppat på människor och m.m, men har blivit bättre och bättre nu.

Jag leter nu efter en hund som jag kan tävla på i hög nivå och fastnade så klart för border collie. Saker jag tänkt syssla med är lydnad, agility, tricks, freestyle och bruks utöver promenader varje dag.

En liten tanke, vet inte om den nämnts, men varför inte träna din schäfer så pass att du sedan med den kan göra allt du vill göra, ha det som mål i träningen? Gå kurser med schäfern som du kanske redan tänkte göra med eventuell ny hund.

Man kan ju köpa utställningsavlade BC's utomlands, räknas de som renrasiga i Sverige?

Jag har inte stenkoll, men tror inte att det går utan att föräldrarna har avlagt motsvarande prov. Här är SVaKs sida om registreringsregler för border collie: http://www.svak.se/?page_id=69

Edit: Lite googlande leder till att om hunden är registrerad i sitt lands officiella kennelklubb så förs den automatiskt in i V-registret (SKK) vid import. Däremot måste den avlägga VP för att i sin tur kunna få registrerbara avkommor.

Senast ändrad:

Ja jag har sett ett antal utställningsavlade bcn i Sverige men de är som sagt importer, ofta från Finland. Mer päls och grövre och med lite showigare, mer balanserad kropp.

Vet inte riktigt varför man köper en sån i Sverige, måste nog vara den tråkigaste rasen att ställa ut med så få utställningar per år som de faktiskt får delta i.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 816
Senast: ildiko
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 473
Senast: Ragdoll
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 923
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Nu är ju läget fortfarande oklart hur nästa år kommer te sig men man kan ju hoppas på ljusning iallafall. Som det ser ut nu så ligger...
2
Svar
39
· Visningar
3 308

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka