Skulle en border collie fungera?

Sv: Skulle en border collie fungera?

Fast jag skrev ofta, inte alltid. Det är klart att även hundar man främst köpt för sällskap visar sig kunna tävla och kommer långt om man själv kommer på att det är kul.
Hundarna behöver ju ha ett visst eget driv, att ha en hund utan sådan energi som krävs för eliten så är det svårt att bygga upp den. Det är (i mina ögon) lättare att varva ner en hund på det sättet som behövs. Hur ska jag förklara.....En golden som anses tråkig (som det var exempel på ovan i tråden) är kanske svårare att motivera för att komma långt, än en dito jaktavlad som är avlad för att jobba på ett annat sätt.

Vet inte hur jag ska förklara annars.

KL

Och rasen är ju inte vad som avgör hur långt man kommer.
Föraren ska veta vad den gör och hunden ska ha rätt driv...... Om jag bara visste det när jag skaffade hund. :arghh:

Och man kan komma långt utan att ha värsta prestationsavlade turbohunden. De högtempererade sportschäfrarna ser oneklugen häftiga ut men oj vad lätt det är att köra dem i diket. Vad har man då för nytta av sin supersporthund när man inte klarar av att köra den.

Fast frågan är hur mycket driv man de facto behöver för att just tävla. Jag tror inte det är särskilt mycket, speciellt inte inom agilityn och jag misstänker att detsamma gäller för de andra grenarna TS är intresserad av. Där handlar det främst om vilken plan du lägger upp för hunden i min mening. Har du a) en hund som har en exteriör gjord för att springa/arbeta b) inga psykiska begränsningar så som rädslor/aggressioner och c) du tränar upp från valp till vuxen med tanken att det ska bli en elithund i bakhuvudet kommer du nog längre med än en turbo-hund som aldrig varvar ned om inte den får träna timmar varje dag men du inte kan erbjuda så mycket. Speciellt om du är ny och oerfaren inom sporten. Har man en idé och en röd tråd i sin träning, vet vilka misstag man gjort förr och vet vad man ska sikta på så är det nog jättekul med en turbo. Men är du nybörjare är det betydligt mer tacksamt att välja något mer normalt som du aktivt bygger upp, som är förlåtande med dina misstag och som inte äter upp halva huset stup i kvarten för att den är uttråkad.

Och sen beror det nog mycket på dig som förare. Jag är van att pusha hundar och få fram mer driv och tycker det är betydligt skönare att arbeta med sådana hundar om man gör det rätt än de som måste dämpas och är halvt hysteriska emellanåt (som en av mina pojkar nu - ibland undrar jag om skrället ens är kapabel till att tänka nåt när han springer :arghh:).

Fast om du vill ha en större hund så är det inte många raser man har att välja mellan för att konkurrera i large på elitnivå.
Och om man ser till andra grenar så finns det verkligen inte många sällskapsraser som kan konkurrera med de stora och driftstarka hundarna.

Ditt resonemang kanske fungerar på lägre nivå. Och i TS fall är det säkert fullt tillräckligt för hon har kanske inte tankar på någon elitsatsning..

Men i diskussionen generellt så har jag väldigt svårt att tro att en sällskapshund skulle ha driv nog för att klara av den detaljträningen som krävs på elitnivå. Hur duktig man än är på att träna. Speciellt i tex tävlingslydnad. Eller brukset.
Sen finns det ju såklart undantag, som med allt annat.

*kl*

Nu medan jag har ett par stycken i tråden.
Vallande raser, kanske inte just BC men.. småvallande raser.
Bollvallning? Bu eller bä? Om man vill ha en specific ras med lite vallning men inte möjlighet till får/träning.

Bollvallning kan aldrig någonsin ersätta vallhundens behov av att läsa och kontrollera djur i rörelse.

Bollvallning har öht inget med vallning att göra.

Okej.
Vi pratade om det på kursen och jag har aldrig träffat en vallhund så jag har ingen aning men blev nyfiken :)

Många BCs o Aussies är large, likaså en del Berger des Pyrérées à face rase. Min är 59 i manken.

Ja?
Och om man vill konkurrera i eliten i large så är det ju typ BC som gäller. Med plus för ytterligare några arbetsnarkomaner som även de skulle kunna funka.

Min poäng var att det inte räcker med vilken ras som helst om man vill konkurrera tex på SM i agility. Det funkar inte med hundar som är mer av sällskapskaraktär. Vilket Kakis tycktes påstå.

Fast om du vill ha en större hund så är det inte många raser man har att välja mellan för att konkurrera i large på elitnivå.
Och om man ser till andra grenar så finns det verkligen inte många sällskapsraser som kan konkurrera med de stora och driftstarka hundarna.

Ja om man tvunget vill ha en large är det lite andra förutsättningar.

Fast jag skrev ofta, inte alltid. Det är klart att även hundar man främst köpt för sällskap visar sig kunna tävla och kommer långt om man själv kommer på att det är kul.
Hundarna behöver ju ha ett visst eget driv, att ha en hund utan sådan energi som krävs för eliten så är det svårt att bygga upp den. Det är (i mina ögon) lättare att varva ner en hund på det sättet som behövs. Hur ska jag förklara.....En golden som anses tråkig (som det var exempel på ovan i tråden) är kanske svårare att motivera för att komma långt, än en dito jaktavlad som är avlad för att jobba på ett annat sätt.

Vet inte hur jag ska förklara annars.

Absolut lyckas man inte med vad som helst på banan. Men i small och medium behöver man inte ha en utpräglad arbetsnarkomansras för att lyckas. Sveriges snabbaste smallhund är en pudel :)

Ja?
Och om man vill konkurrera i eliten i large så är det ju typ BC som gäller. Med plus för ytterligare några arbetsnarkomaner som även de skulle kunna funka.

Min poäng var att det inte räcker med vilken ras som helst om man vill konkurrera tex på SM i agility. Det funkar inte med hundar som är mer av sällskapskaraktär. Vilket Kakis tycktes påstå.

Då missupfattade du mig. Jag tror definitivt inte att man kan ta vilken hund som helst och konkurrera med den. Däremot måste det inte vara en arbetsnarkoman utan hundar på högre nivå kan funka även som vanliga sällskapshundar.

Ja om man tvunget vill ha en large är det lite andra förutsättningar.

Ja. Eller som sagt om man vill lyckas även inom andra grenar, som tex tävlingslydnad.

Då missupfattade du mig. Jag tror definitivt inte att man kan ta vilken hund som helst och konkurrera med den. Däremot måste det inte vara en arbetsnarkoman utan hundar på högre nivå kan funka även som vanliga sällskapshundar.

Det har jag jättesvårt att tro. För att verkligen kunna konkurrera inom de flesta grenar krävs så pass mycket träning och finslip att hunden måste ha ett enormt driv och arbetsvilja om den inte ska tröttna.
Nu pratar jag alltså i ett litet större perspektiv än bara small-agility.

Ditt resonemang kanske fungerar på lägre nivå. Och i TS fall är det säkert fullt tillräckligt för hon har kanske inte tankar på någon elitsatsning..

Men i diskussionen generellt så har jag väldigt svårt att tro att en sällskapshund skulle ha driv nog för att klara av den detaljträningen som krävs på elitnivå. Hur duktig man än är på att träna. Speciellt i tex tävlingslydnad. Eller brukset.
Sen finns det ju såklart undantag, som med allt annat.

Som jag skrev:
Har man en idé och en röd tråd i sin träning, vet vilka misstag man gjort förr och vet vad man ska sikta på så är det nog jättekul med en turbo. Men är du nybörjare är det betydligt mer tacksamt att välja något mer normalt som du aktivt bygger upp, som är förlåtande med dina misstag och som inte äter upp halva huset stup i kvarten för att den är uttråkad.

Jag talade ju för TS och hennes situation.

Jag upplever inte att drivet är det som gör hundarna till crème de la crème - en schäfer, bc, tollare, aussie, dobermann, ACD, belgare, pumi och kelpie har alla driv utav bara sjutton. Men det bcn har är något annat - en ren intelligens som är utöver det vanliga när man jämför med andra raser. Och ofta en kropp som hjälper mer än den stjälper!

Och sen tror jag att föraren gör mycket, jag gör faktiskt det. En bra förare som kan göra detaljträning roligt, locka fram det bästa hos sina hundar och inse vad deras svagheter är och hur man ska överkomma dem - det är en förare som kan vaska fram guld ur sten :)

Och sen tror jag att föraren gör mycket, jag gör faktiskt det. En bra förare som kan göra detaljträning roligt, locka fram det bästa hos sina hundar och inse vad deras svagheter är och hur man ska överkomma dem - det är en förare som kan vaska fram guld ur sten :)

Tror jag också. En vän till mig har kommit till SM med alla sina hundar. Och de flesta av hundarna har varit schnauzer, som inte är den lättaste att få motiverad. Men lyckas man och har kunskapen och tålamod, som min vän har, så går det alldelses utmärkt.

Senast ändrad:

Som jag skrev:

Jag talade ju för TS och hennes situation.

Jag upplever inte att drivet är det som gör hundarna till crème de la crème - en schäfer, bc, tollare, aussie, dobermann, ACD, belgare, pumi och kelpie har alla driv utav bara sjutton. Men det bcn har är något annat - en ren intelligens som är utöver det vanliga när man jämför med andra raser. Och ofta en kropp som hjälper mer än den stjälper!

Jag tror inte att intelligensen skiljer ;). Men för att komma någon vart på tävling behöver hunden kunna koncentrera sig. Tiden skiljer sig från mycket kort i agility till över 15 min i elitlydnad. Och att kunna koncentrera sig långa stunder är BC'ns trumfkort. Sedan är det inte jättelätt att få tag på en BC som är tillräckligt bra till SBK-grenarna. En hund som har väldigt mycket eye, eller en som är extremt förarvek är verkligen inte lättränad, särskilt inte för en nybörjare. Och ljudrädslor är ganska vanligt förekommande, det går inte att sticka under stol med. De här hundarna kan vara fantastiska vallhundar, och därmed ett perfekt avelsresultat. Men för den som vill tävla i andra grenar funkar det inte.

Jag tror inte att intelligensen skiljer ;). Men för att komma någon vart på tävling behöver hunden kunna koncentrera sig. Tiden skiljer sig från mycket kort i agility till över 15 min i elitlydnad. Och att kunna koncentrera sig långa stunder är BC'ns trumfkort. Sedan är det inte jättelätt att få tag på en BC som är tillräckligt bra till SBK-grenarna. En hund som har väldigt mycket eye, eller en som är extremt förarvek är verkligen inte lättränad, särskilt inte för en nybörjare. Och ljudrädslor är ganska vanligt förekommande, det går inte att sticka under stol med. De här hundarna kan vara fantastiska vallhundar, och därmed ett perfekt avelsresultat. Men för den som vill tävla i andra grenar funkar det inte.

Fast den blir ju bara mer och mer populär i både rapport och sök?

Tror jag också. En vän till mig har kommit till SM med alla sina hundar. Och de flesta av hundarna har varit schnauzer, som inte är den lättaste att få motiverad. Men lyckas man och har kunskapen och tålamod, som min vän har, så går det alldelses utmärkt.

Sedan handlar det ju om hur pass mycket man får gratis också. Jag är helt säker på att jag hade kunnat tävla elitlydnad med Ian...om han var min enda hund och jag hade lagt all den tiden jag har på att få honom dit. Jag medger dock att jag är lat och gillar att få vissa saker gratis, och det är ju det som skiljer raserna åt. Vissa raser är så himla självgående, lär sig snabbt, ifrågasätter sällan. Andra raser är smartare ( hehe) och behöver mer jobb och motivation för att utföra det man önskar av dem, de köper inte ens ideér rakt av bara :D. Dessa hundar brukar vara i sitt esse när de får arbeta med något självständigt, typ spår :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 816
Senast: ildiko
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 473
Senast: Ragdoll
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 923
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Nu är ju läget fortfarande oklart hur nästa år kommer te sig men man kan ju hoppas på ljusning iallafall. Som det ser ut nu så ligger...
2
Svar
39
· Visningar
3 308

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka