Skulle en border collie fungera?

Sv: Skulle en border collie fungera?

Nu tog jag ju upp motivation som ett exempel på en faktor som påverkar resultat på intelligenstester. Finns ju fler faktorer. Men även när man räknar bort den delen så kvarstår ju att det knappast finns några tillförlitliga intelligenstest för hund.
Det blir helt enkelt helt meningslöst att prata om intelligens bland hundar.

Men även när man räknar bort den delen så kvarstår ju att det knappast finns några tillförlitliga intelligenstest för hund.
Det blir helt enkelt helt meningslöst att prata om intelligens bland hundar.

Ok. Jag håller helt enkelt inte med. Uppenbarligen tycker man sig kunna mäta intelligens hos kråkor och apor eftersom det finns flera studier i ämnet och det diskuteras som vedertagna begrepp, då torde hund gå också. :)

Det beror ju på hur man definierar intelligens. BCn "vinner" många sådana tester för att den hat läyy att samarbeta med människor. Annan definition- ev annat resultat.

Jag har inte stenkoll, men tror inte att det går utan att föräldrarna har avlagt motsvarande prov. Här är SVaKs sida om registreringsregler för border collie: http://www.svak.se/?page_id=69

Edit: Lite googlande leder till att om hunden är registrerad i sitt lands officiella kennelklubb så förs den automatiskt in i V-registret (SKK) vid import. Däremot måste den avlägga VP för att i sin tur kunna få registrerbara avkommor.
Japp hundar som är reggade som BCs i sitt lands FCI anslutna klubb reggas som renrasiga BCs i Sverige. Samma med ISDS reggade hundar oavsett ursprungsland.

Undantag mest intressant för nördar är att BCs med NZ i sin stamtavla aldrig kan reggas i ISDS, oavsett om de kvalar in via ROM (REGISTRATION ON MERIT), detta pga att man avlade in stående fågelhundar vid förra sekelskiftet för att få hundar med större bröstkorg o mjukare bett.

En liten tanke, vet inte om den nämnts, men varför inte träna din schäfer så pass att du sedan med den kan göra allt du vill göra, ha det som mål i träningen? Gå kurser med schäfern som du kanske redan tänkte göra med eventuell ny hund.

Precis min tanke! TS har ju redan en brukshund, sätt igång och träna och tävla med den! De kommer kanske inte upp i någon högre nivå, men TS kommer att lära sig massor om hundträning!

Från första inlägget:
Jag leter nu efter en hund som jag kan tävla på i hög nivå och fastnade så klart för border collie. Saker jag tänkt syssla med är lydnad, agility, tricks, freestyle och bruks utöver promenader varje dag.

Börja då med tävling på låg nivå med schäfern. Då kan du prova dig fram och se vilken av de olika grenarna du verkligen vill satsa på. Dessutom får du reda på om du är den typen som vill satsa så mycket som krävs för att komma till elitnivå.

Ja jag har sett ett antal utställningsavlade bcn i Sverige men de är som sagt importer, ofta från Finland. Mer päls och grövre och med lite showigare, mer balanserad kropp.

Vet inte riktigt varför man köper en sån i Sverige, måste nog vara den tråkigaste rasen att ställa ut med så få utställningar per år som de faktiskt får delta i.

För att man vill ha en fluffhund som är som Turbo O_o? Det vet ju alla att en showavlad bc givetvis är lika smart och duktig (och föds färdig väluppfostrad och med massa konster redan intränade) som en vallavlad men inte kräver vallning eller ens direkt aktivering :banghead:.

Och ja, jag är ironisk...

Precis. Och även om du (TS) inte får tävla bruks med din schäfer så kan du ju träna! Man lär sig massor på att jobba med en hund som kanske inte har alla förutsättningarna på plats från början.

Jag tror att det är lätt att stirra sig blind på de hinder man ser hos sin hund och inte på de möjligheter som kanske också finns där (och nu menar jag inte TS utan mer generellt). Det är så lätt att tänka att "jag köper en ny hund" - gärna av en egentligen mer krävande och faktiskt svårare ras - "så får jag en "riktig" hund att träna och tävla med".
Samtidigt ÄR det helt klart lättare med vissa raser, precis som nämnts i tråden tidigare. Det är ett räkmackeåkande med min jaktlabbe om jag jämför med min cairn även om terriern är en väldigt arbetsglad och samarbetsvillig liten terrier.
Men man skall inte tro att det är plättlätt att ha t ex en bc, kelpie, aussie eller en belgare bara för att de har kapacitet att nå i princip hur långt som helst...

Det beror ju på hur man definierar intelligens. BCn "vinner" många sådana tester för att den hat läyy att samarbeta med människor. Annan definition- ev annat resultat.

Javisst så fungerar ju alla undersökningar. Man definerar vad allmänheten betraktar som intelligens och som är mätbart på ett sätt som går att utföra om och om igen.

För att man vill ha en fluffhund som är som Turbo O_o? Det vet ju alla att en showavlad bc givetvis är lika smart och duktig (och föds färdig väluppfostrad och med massa konster redan intränade) som en vallavlad men inte kräver vallning eller ens direkt aktivering :banghead:.

Och ja, jag är ironisk...

Då kan man väl välja en aussie?? Det är bc gone show tycker jag! ;)

Då kan man väl välja en aussie?? Det är bc gone show tycker jag! ;)

Aussie, BC gone show säger du? Njae, jag vet inte det jag ;) :D!

dirrapp5.jpg

skogsarbete-med-jonna-och-mathilda-301.jpg

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 816
Senast: ildiko
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 473
Senast: Ragdoll
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 923
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Nu är ju läget fortfarande oklart hur nästa år kommer te sig men man kan ju hoppas på ljusning iallafall. Som det ser ut nu så ligger...
2
Svar
39
· Visningar
3 308

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Extremt het häst
  • Bildtråd