Skulle du köpa en krubbitare?

Sv: Skulle du köpa en krubbitare?

om hästen i övrigt var min drömhäst skulle jag köpa den även om den var en krubbitare.
Det är ungefär som att man köper en trasig bil och man vet att den inte går att reparera för det finns inga delar - men man gillar färgen! :rofl:

Det är ungefär som att man köper en trasig bil och man vet att den inte går att reparera för det finns inga delar - men man gillar färgen! :rofl:

Hur kan du jämföra så?

En trasig bil är ju just trasig dvs. har nersatt funktion.

En krubbitare har inte nersatt funktion och den är ju inte trasig heller.

Magic Bengtsson ser ganska hel ut och har full funktion!

var snäll å förklarar dig? börjar bli trött på folk som jämför halta/sjuka hästar med krubbitare :mad:

Jisses...

Det blir bara värre och värre :crazy:

När man inte kan skilja på något som är trasigt (hälta) eller en repa i lacken (krubbitning) :angel:

nämen ni ser väl ikonen som följer med bakanför citatet... kan faktiskt va menat som ett skämt också.. ja tog de då inte på fullast allvar på de Bill skrev..

ok ja ger mig..ni har rätt.. hade inte läst dom..

Ähh skit snack den hade säkert fått de ändå. Finns det bevisat att de orsakar kvickdrag. Har haft flera och har aldrig råkat ut för de.:rofl:

de är inte säkert att de utvecklas, men min fd häst hade ngt som kan leda till kvickdrag & veterinär mfl sa att krubbitning är inget bra när dom redan har problem med (minns inte vad det heter) för det hjälper till på traven att utveckla kvickdrag.
Det har jag hört .

Ja! Herregud man ska aldrig sluta förvåna sig åt folk.

Jag fick det förklarat av veterinär + att vi pratade med en hästklinik & dom förklara varför krubbitning kunde vara skadligt om hästen hade något som senare kunde leda till kvickdrag, det var inte bra eftersom att "de hjälpte till på traven".
Jag har hört det och jag berättar det eftersom jag har hört det.
Vad som är sant vet jag inte, men jag tycker inte att veterinärer mfl mycket kunniga människor skulle ljuga om det :S

Jag skulle inte köpa en krubbitare.

jag har en krubbitare...

inga som helst problem, förutom alla som inte VET vad det innebär å att det INTE smittar...

mitt stora problem med henne är att hon gnager sönder hela boxen...
+ att det är jobbigt å höra henne suga luft...

Jag fick det förklarat av veterinär + att vi pratade med en hästklinik & dom förklara varför krubbitning kunde vara skadligt om hästen hade något som senare kunde leda till kvickdrag, det var inte bra eftersom att "de hjälpte till på traven".
Jag har hört det och jag berättar det eftersom jag har hört det.
Vad som är sant vet jag inte, men jag tycker inte att veterinärer mfl mycket kunniga människor skulle ljuga om det :S

Det finns ingen som helst sanning i ditt påstående.

Kvickdrag är en följd av kronisk bronkit och har inget med att de försöker att svälja luft

COPD - kronisk obstruktiv lungsjukdom

Vad är COPD?
COPD betyder kronisk obstruktiv lungsjukdom och är en nyare benämning på det som tidigare kallades kvickdrag. Orsaken till sjukdomen är allergi mot damm och mögel. När hästen utsätts för ett ämne den inte tål, reagerar den och drabbas av nedsatt prestationsförmåga, hosta, näsflöde och andningsbesvär.

Vilka är symptomen?

* Nedsatt prestationsförmåga
* Hosta
* Näsflöde
* Förhöjd andningsfrekvens
* Ansträngd andning
* Viktminskning

Vad orsakar COPD?
Sjukdomen beror på allergi mot damm och mögel i dåligt foder, eller dålig stallmiljö. Dammet eller möglet som hästen är allergisk mot, leder till en inflammation av luftvägarna, de små luftrören i lungorna drar ihop sig och det bildas slem. Följden blir att hästen får svårare att andas och svårare att ta upp syre. Det leder till att hästen kommer att prestera sämre. För att kompensera den minskade förmågan att ta upp syre, ökar hästen andningsfrekvensen. Ansamlingen av slem, gör att hästen måste hosta.

Symptomen kommer för det mesta smygande, men de kan också ha ett mera dramatiskt förlopp. Det är vanligt att sjukdomen debuterar i samband med en vanlig förkylning orsakad av virus. Det gör att det verkar som om förkylningen aldrig går över.

Benägenheten att utveckla allergin är troligen ärftlig.

LÄnk

Som du kan läsa ovan så har det ingen som helst betydelse med att de försöker att svälja luft :smirk: Det skulle gå lika bra att säga att hästen fått kvickdrag av att väv då :angel:

de är inte säkert att de utvecklas, men min fd häst hade ngt som kan leda till kvickdrag & veterinär mfl sa att krubbitning är inget bra när dom redan har problem med (minns inte vad det heter) för det hjälper till på traven att utveckla kvickdrag.
Det har jag hört .

Håll isär begreppen!

Kvickdrag kommer av damm och mögel och blir en följd av kronisk bronkit. Dvs en kronisk inflammation i luftvägarna

Krubbitning är en symptom av stress, dvs en olat. Har ingen medicinsk betydelse. Här försöker de svälja luft i matstrupen inte i lungorna!

Som du kan läsa ovan så har det ingen som helst betydelse med att de försöker att svälja luft :smirk: Det skulle gå lika bra att säga att hästen fått kvickdrag av att väv då :angel:

å är du heeeelt säker på att de inte kan få det av vävning då ;) :D :p :angel:

Jag menar inte att dom utvecklar krickdrag pga av krubbitning, men att det inte är ngt postivit om hästen har bronkit, det som sagt "hjälper till på traven".
hästen "drar" faktiskt ner damm m.m vid krubbitning, så alltså, inte bara luft.

Jag har oxå en krubbitare har inte haft ett problem under våra 9 år tillsammans , men håller med i tidigare inlägg just med de som tror att det är smittsamt osv, De är väl de största problemet!!!
Sen finns det väl kanske krubbitning i olika stadier, vissa kanske mår dåligt av det men inte min i alla fal ;) , Lycka till

Sen finns det väl kanske krubbitning i olika stadier, vissa kanske mår dåligt av det men inte min i alla fal ;) , Lycka till

Det tror jag oxå på. Om en häst lever kvar i den miljö som gjort att den utvecklat beteendestörningen mår nog inte alls bra.

Men om man ändrar hästens levnadsförhållande så kan den må riktigt bra även om den inte slutar krubbita.

*knapplån*

Skulle jag haft hästen inackorderade hade jag INTE köpt en krubbare. Hemma kan jag välja att ha den ute m e m dygnet runt. Minskar stressen och förhoppningsvis tendensen att krubba & snappa luft.

Oavsett fakta är det svårt att hitta stall som tar emot krubbare (och vävare för den delen!). Dessutom är jag då helt i händerna på stallägare, stallkompisar och rutiner. Mindre chans att hitta fungerande rutiner för just den krubbande individen.

De krubbare jag träffat på (i o f s inte så många) har samtliga haft problem med magen. Med hänvisning till tidigare presenterade fakta måste det ha varit en slump.

Jag skulle se på vad jag kunde erbjuda för miljö för hästen. Skulle jag kunna ha den på lösdrift, fri tillgång på grovfoder och ett aktivt liv så skulle jag nog köpa den om det var en trevlig häst i övrigt.

Men om jag skulle stalla upp den på box så skulle jag inte köpa den.

De krubbare jag träffat på (i o f s inte så många) har samtliga haft problem med magen. Med hänvisning till tidigare presenterade fakta måste det ha varit en slump.

nej då! En häst som har problem med magen kan börja krubbita, tex kolikhästar...

missförståndet ligger i när folk tror att de FÅR problem med magen/kolik AV krubbitning.. för så är inte fallet :)

skulle tippa på att beteendestörning ändå är det vanligaste till att de börjar...

däremot tror jag inte att det passar alla att vara ute dygnet runt... då tror jag mer på de här automatiska fodringsapparaterna på krafft (10ggr/dag) å fri tillgång på strå... då blir inte matmomentet så stor grej..

men krubbar så fort man ger henne mat.. :(
sen kan hon snappa luft bara för att visa missnöje eller påkalla uppmärksamhet...

står jag däremot å håller i henne när hon äter så biter hon inte...
det är lixom bara en j*t dum ovana från förr som hon inte kan bryta :( med rem biter hon inte, men då blir det spänningar i nacken å massa skav.. .jag kör utan rem...

Liknande trådar

Hästvård Hej, Vi är sugna på att köpa en fantastisk ponny, men som har s.k pålagringar på SI-leden. Den har aldrig uppvisat problem pga detta...
Svar
17
· Visningar
1 773
Senast: Strandad
·
Katthälsa Hej! VI köpte oss en main coon med stamtavla utan anmärkningar på besiktningen. Han började halta för en månad sedan och är nu...
Svar
17
· Visningar
1 805
Senast: MissFideli
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
298
Senast: Pegasus63
·
Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
584
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur