Skulle du köpa en krubbitare?

Sv: Skulle du köpa en krubbitare?

Om den har allt annat som du vill ha och går igenom veterinärbesiktning - köp den!
Fördelen med krubbitare är att de är billigare än andra hästar på samma utbildningsståndpunkt.
Om de som äger stallet där du tänkt stalla upp inte tar emot krubbitare är de okunniga och ouppdaterade, och då skulle jag ändå inte vilja ha min häst där.

En del försäkringsbolag ger dig reservation pga krubbitning, på sjukdomar som kan kopplas till krubbitningen. Men eftersom det inte finns några sådana, så brukar det inte spela ngn roll. Tvärtom, har visat sig att magproblem ger krubbitning och inte tvärtom. Jag har själv fått ta bort en krubbitare vars blindtarm slutade fungera, ingen koppling till krubbitningen och full utbetalning på försäkringen.

Som jag sagt 1000 ggr förut, kolla upp aktuell forskning istället för att lyssna på folks tyckande!!!

Ngn skrev att en ridskoleponny svalde luft för "magen var utspänd" - skönt att du med ögat kan se saker som forskarna säger tvärtemot! Jag väljer att lyssna på forskarna, sorry... Känns som om de har lite mer än tyckande på fötterna.
De har mätt och kan se att INGEN luft passerar ner till magen, men du kanske vet bättre... *suck*
Du skulle inte kunna tänka dig att ponnyn hade problem med magen (man tror ju t ex att 60% av de "vanliga" hästarna har magsår..) och att det gav både den utspända buken och krubbitningen??

Krubbitningen uppstår pga att hästen hindras från att utföra sina naturliga behov. Om man sedan tillgodoser dem kan krubbitningen minska, men försvinner sällan helt (ökar ofta i stressade situationer), eftersom det är som knark för hästen. Men vet du att du erbjuder den ett bra hästliv utifrån hästens perspektiv så låt den hålla på. Remmen är bara stressande, bränn den!

Återigen, gillar du hästen - köp den! Antagligen ett fynd prismässigt pga folks ålderdomliga kunskaper. Läs sedan in dig på aktuell forskning så du kan försvara den och dig själv. Se också till att den får ett bra hästliv, även det ngt att läsa in sig på, så kommer ni båda kunna njuta av ert liv tillsammans, lycka till!

Har suttit här och läst både det ena och andra.....
Mina egna erfarenheter: Jag har haft en ponny som krubbet.
Hon bet alltid i boxen, men det blev inga märken då hon "bara" stöttade tänderna mot träet. I hagen gick hon utan rem och det gick bra. Hon reds dagligen och tävlade upp till SM. Hon har aldrig haft någon biverkning av sitt krubbitande (förutom en gång när jag red,jag hade glömt ta av remmen) Det var ingen annan i stallet som började krubbita(där fanns ett 50-tal). Nu har jag sagt mitt......:banana:

Rem fungerar för många hästar utan att stressa dem. Min blir inte stressad av sin rem ivf. Inte heller min kompis häst blir stressad av rem.

Remmen är bara stressande, bränn den!
!

Det behöver inte vara sant, många hästar blir mycket mer stressade av att kunna krubbita. Min förra häst var krubbitare och hon blev nästan hysterisk på att bita om hon stod utan rem, men tog man på den var det som om hon andades ut, slappnade av och började istället äta höet. På somrarna gick hon ute på bete dygnet runt och hade inte rem på sig, hon bet väl aldrig så mycket som då. Jag fick sätta elisolatorerna ovanpå staketstolparna för att hindra henne från att stå där hela dagen och inte gå och beta.
På vintern när hon var uppstallad bet hon minst, eftersom hon då hade rem på sig inne och då lade hon nästan av med beteendet, att ens försöka.
Så jag anser att remmen nästan är ett snällare medel att få dem att inte hållas, än att låta dem stå och bita som galningar och glömma bort att äta. För det frigörs ju endorfiner när de biter som stimulerar, och dessa upplever hästen som så trevliga att de hellre biter än äter om man har otur. :crazy:
Min häst mådde bra utan att bita, med sin rem på. Hon blev stressad av att bita.

Det är så skönt att folks tyckande känns mer sanningsenligt för dem än vad man genom studier uppmätt... Själv väljer jag att tro på det man studerat med lite mer sofistikerade metoder (t ex mätning av streeshormoner, puls etc) och på ett större underlag än egenstudier visuellt hemma i stallet. Men det är bara min syn på saken.
Jag hoppas dock att alla strävar efter att ge sina hästar ett liv där de inte utvecklar beteendestörningar. Och att de stackare som redan gjort det får bättre anpassad miljö därefter.

Jag har en krubbitare. Hade rem på honom för att det var det man "brukar" göra. Läste på lite om saken, och bestämde att prova utan. I början var han som tokig, krubbet oavbrutet på precis allt han kom åt, och tog stöd mot uppbindningslinor och svalde luft, han var absolut hemsk. Tänkte ta på den igen i min förtvivlan, men bestämde att ändå ge det lite tid för att se om det var "nyhetens behag" som gjorde att han var så manisk...
Det var det!

Efter bara någon vecka lugnade han ner sig. Visst krubbiter han utan remmen, men inte ett dugg mer än MED rem. Dessutom har hela hästen blivit lugnare och mer harmonisk. Han är inte lika rastlös, och har helt enkelt mer ro i kroppen.

Som sagt är det BEVISAT att remmen inte har någon praktisk inverkan. Hästen kan dra in luften iallafall, och för övrigt är det värsta med krubbitning ändå skadegörelsen på tänderna.
Remmen kan kanske ha en psykologisk inverkan på vissa hästar, men jag tror ändå att det är bättre utan rem. Eftersom remmen inte har någon direkt verkan, har jag svårt att tro att de skulle bli lugnade av den. OM remmen hade hindrat luftslukandet, går jag med på att den kanske hade kunnat hjälpa ur ett psykologiskt perspektiv, då hästen kanske känner sig hindrad av den och då kan övergå till annan sysselsättning (men å andra sidan tror jag det hade stressat den ändå att inte kunna göra det den vill och behöver). Men eftersom det är bevisat genom försök att remmen inte hindrar luften från att dras ned, har den ju inget syfte utom att irritera hästen än mer. Som sagt trodde jag själv att min häst var värre utan rem, men han gav sig efter bara en kort tid, och är på samma nivå i krubbandet nu, som med remmen tidigare. Värt att prova tycker jag.
Jag har bara sett fördelar än så länge.

Självklart strävar man att ha hästar utan betendestörningar, som jag nämnde i tidigare inlägg så har vi aldrig haft hästar med betendestörningar förrän jag köpte detta stoet, och hon hade med sig krubbitandet från holland. Och självklart så försöker jag ge min häst en sån bra tillvaro i livet jag kan genom daglig utevistelse och det gärna från morgon till kväll, se till att hon får motion och omtänke genom skötsel, bra kvalite på foder och en ren box varje gång hon kommer in. Tar henne till veterinär om hon behöver och ser till att hovarna skötts. Detta gäller alla våra hästar.

Jag personligen har inte ont av att lyssna på en häst som krubbiter, mig stör det inte. Men när hästen äter bättre dvs mer hö med rem så är det väl ändå att föredra och ha en rem på henne? Vetenskapliga studier eller inte, jag ser ju hur mycket hö hon får i sig i boxen eller hur? Det är skönt att hon inte krubbar i hagen ivf tycker jag.

Vad hade du gjort i mitt läge? tilläggas bör ju oxå att hästen var väldigt mager när hon kom i september och är ganska fin i hullet nu men behöver fortfarande lägga på sig.

Jag hade smörjt in alla bitarställen med "krubbitarsmet" som man kan köpa på de flesta ställen.Sen hade jag skrotat remmen och iakttagit hur hon svarade på detta.
Mitt sto rör inte de insmetade ställena.

Jag hade smörjt in alla bitarställen med "krubbitarsmet" som man kan köpa på de flesta ställen.Sen hade jag skrotat remmen och iakttagit hur hon svarade på detta.
Mitt sto rör inte de insmetade ställena.

Redan gjort. Har provat 4 olika "krubbitarsmet" som enligt försäljare ska vara super! luktfria osv bla bla bla, även provat med tjära. Tjära var det som fungerade någalunda bra. Fröken skrubbar av smörjan, jag har sett henne in action plus att manen blir fin fin:smirk: . Hade inte rem de första månaderna utan var envis med de olika smörjorna. Men nu tycker jag att det fungerar med rem iom att hon äter mer så är ju bara det positivt.

Vill tillägga att hon är ju inte är helt hystierik med krubbandet, vet hästar som är bra mycket värre. Hon krubbar ex inte om man grejar med henne i boxen å hon inte har rem. Men upprepar än en gång, när hästen behöver äta mycket o hon får i sig mer mat med rem så väljer jag att ha kvar remmen.

Liknande trådar

Hästvård Hej, Vi är sugna på att köpa en fantastisk ponny, men som har s.k pålagringar på SI-leden. Den har aldrig uppvisat problem pga detta...
Svar
17
· Visningar
1 773
Senast: Strandad
·
Katthälsa Hej! VI köpte oss en main coon med stamtavla utan anmärkningar på besiktningen. Han började halta för en månad sedan och är nu...
Svar
17
· Visningar
1 805
Senast: MissFideli
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
298
Senast: Pegasus63
·
Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
584
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama