Skulle du köpa en krubbitare?

Sv: Skulle du köpa en krubbitare?

Fråga om du får låna hem hästen och prova den. Den kanske inte trivs i istallet där den står.
fast, visst, vanan är svår att få bort.

Känner en tjej som hade en ponny på foder. Senare gick den åter till ägaren som rätt snabbt sålde den till en ridskola. Tjejen for dit och hälsade på, och frågade personalen om de var nöjda med ponnyn.

Jodå, men inte med krubbitningen.

????
Hon hade ingen aning om vad en krubbitare var, den hade inte gjort så hos henne och trivdes uppenbarligen inte alls på ridskolan.

Sorgligt... :( Synd att hon inte köpte den.

Till TS: Om du kan ge hästen ett bra HÄSTliv, gärna lösdrift med en lagom stor flock och fri tillgång på grovfoder, då ser jag ingen anledning att inte köpa hästen.

*kl*

Jag kan inte förstå att folk här skriver att hästen är krubbitare men är frisk? Den är inte frisk om den krubbiter!
O det jobbigaste är att höra den svälja luft, biter sönder boxen? Vad tänker folk med? :crazy:

Hej, ska eventuellt köpa en D-ponny, har fått tips om en, men den
är tyvärr krubbitare och har varit så i flera år. Även om det inte påverkar hästen i övrigt (enligt ägarna) känner jag mig osäker. Har någon liknande erfarenhet? Hur påverkar det pris? Försäkring? Tacksam för synpunkter!

Min kusin köpte en häst som var krubbitare, men när hon fick komma ut hela dagarna och röra sig ordentligt slutade hon. Mitt tips är att håll hästen sysselsatt låten den av ute mycket så kommer den förmodligen att sluta.

*kl*

Jag kan inte förstå att folk här skriver att hästen är krubbitare men är frisk? Den är inte frisk om den krubbiter!
O det jobbigaste är att höra den svälja luft, biter sönder boxen? Vad tänker folk med? :crazy:

Men ursäkta mig, vad menar du med frisk? Du menar mentalt eller? Själv har jag en krubbitande häst, fick hem henne i september från holland, hon är ute på dagarna, får bra med grovfoder, står på halm o hon har dessutom krubbitarrem. Men frisk är hon fysiskt ivarje fall för detta är konstaterat hos en duktig veterinär idag. hon har varit halt förut i vintras å jag ville bara kolla så att hon fortfarande var ok sen senast då hon oxå var friskförklarad. Veterinären tycker dessutom att hästen är super fin och har fått mycket beröm för både extriör å gång, han tyckte inte att det var så mycket att hetsa upp sig för att hon krubbiter.

Klart jag menar mentalt. O då pratar jag inte mentalt störd. Det finns alltid ett skäl till att en häst gör som den gör, oftast pga av oss människor (dock inte alltid).

Det är typiskt människor, sätter på en rem för att lindra, inte ta reda på orsaken.

Om du inte pratar om mentalt störd, hur menar du med inte mentalt frisk då?

Enligt försäljaren i holland så blev denna häst såld som 3 åring, från att gått ute dygnet runt, ställd i en box och utan utevistelse och fodrad med en hel del kraftfoder vilket skulle ha gjort att hästen började krubbita. Vill även tillägga att när jag hämtade henne var hon undernärd, så hon hade inte fått tillräckligt med mat i försäljninstallet.

Denna häst går ute varje dag med 3 andra hästar, får mat 4ggr om dagen och motioneras regelbundet. Våra hästar kommer ut mellan 7-9 varje dag och tas in 20-21.30 varje dag när vädret tillåter. Vinter och höst kommer de in mellan 17-18. Ute får de när de kommer in 17-18 hö 1gång i hagen å kommer de in senare 2ggr.

På sommaren ska hon gå ute dygnet runt, men det är ju ett litet tag kvar. Har provat med att smörja in boxen med diverse antibite krämer o även tjära, men se hon är inte dummare än att hon kliar av det. Varför jag har rem på henne är att då står hon inte å krubbar utan väljer att äta mer, vilket är bra då hon behöver gå upp ytterligare. Så är inte det en bra orsak till att ha en rem om hästen äter bättre?

Om du visste bättre skulle du inte skriva så som du gör: "ta reda på orsaken"..

"Orsaken" har ju i de allra flesta krubbitarfall funnits hos en tidigare ägare, och när hästen väl en gång har börjat krubbita så är det väldigt svårt att få den att sluta - man kan göra så att de biter mindre - men att få dem att sluta helt är svårt!

Krubbitning är ingen sjukdom - bara en ovana!

Om du visste bättre skulle du inte skriva så som du gör: "ta reda på orsaken"..

"Orsaken" har ju i de allra flesta krubbitarfall funnits hos en tidigare ägare, och när hästen väl en gång har börjat krubbita så är det väldigt svårt att få den att sluta - man kan göra så att de biter mindre - men att få dem att sluta helt är svårt!

Krubbitning är ingen sjukdom - bara en ovana!

Det är inte en ovana, utan en beteendestörning som kommit på grund av att hästen inte kunnat få utlopp för sina naturliga behov. (står om det längre upp i tråden :idea: ) Den har inte kunnat bete sig som en häst.

Det finns även några längre upp i tråden som berättat om hästar som slutat med krubbitning, men jag håller med om att det är svårt.

men hur är det med tänderna då? sliter det inte ner dem?

jag har inte sagt ngt om att hästen inte ska ha rem, jag skrev att under tiden hästen har rem kanske man ska ta reda på orsaken?

Klart jag menar mentalt. O då pratar jag inte mentalt störd. Det finns alltid ett skäl till att en häst gör som den gör, oftast pga av oss människor (dock inte alltid).

Det är typiskt människor, sätter på en rem för att lindra, inte ta reda på orsaken.

Ok, jag tolkade detta inlägget som om jag inte försöker ta reda på orsaken till krubbitningen och inte försöker göra något åt det.

Orsaken enligt holländaren var då att hästen inte fick komma ut, fick för mycket kraftfoder. Han pratade om att hon var känslig för energirikt foder o att man skulle vara försiktig med kraftfodret. Hon får hos mig 1kg kraft grund, betfor, vetekli, 1kg lusern och 9kg hö. Kan inte har henne på mindre kraftfoder, och ju mer jag rider henne så kommer jag få öka på det lite grand. Hö skulle jag gärna se att hon åt mer av men jag är glad om hon äter 8kg av ransonen.

Vissa krubbitare blir aldrig av med beteendet. Har en kompis som får ha krubbitarrem dyget runt på sin häst, orasak? Jo annars så krubbar han mot stolparna i hagen å tillslut ramlar de vilket inte är bra. Han går nu i riktigt stora hagar, har sällskap, rids regelbundet å har kollats upp så att han inte ska ha ont någonstanns. Får mat 4ggr per dag om jag inte minns fel plus att det finns att pilla med i den stora hagen. Hästen har blivit bättre men kommer nog aldrig att sluta krubbita. Men den tjejen gör allt för att han ska ha det bra, är snäll mot honom och rider mjukt o fint. Han kan inte ha det bättre. Men beteendet kommer nog alltid finnas kvar.

Visst sliter det på tänderna.Vad man kan göra är att klä in alla "bitställen" med gummi för att skona tänderna.Sen ska dom helst gå på lösdrift med fri tillgång på grovfoder och regelbunden motion.Ingen rem!

Då har man nog gjort det man kan för hästen.Trots det väldigt svårt att få bort,men lindra det kan man.;)

jag har ingen möjlighet till lösdrift där jag har hästarn, och dessutom vill jag inte ha det heller. Mina hästar är ute dygnet runt på sommarmånaderna men får stå inne på natten på vinterhalvåret. Hon får gärna ha fri tillång till grovfoder, hennes foderstat är 9kg hö men när hästen knappt äter det, så får hon ju så mycket hon vill ha. Hon står dessutom på halm som hon äter av ibland ( i holland fodrade de med hösilage o halm)..

Att jag har rem på henne är ju som jag tidigare nämnt i mina inlägg angående min häst är det för att hon äter bättre när hon inte kan krubba fritt. Men ditt inlägg kanske inte var riktat till mig? Och min kompis som får ha det till sin häst även i hagen har det för att inte stolparna ska ramla pga hästen krubbar på dem. Det är en säkerhetsrisk helt enkelt som de flesta nog förstår.

Och min kompis som får ha det till sin häst även i hagen har det för att inte stolparna ska ramla pga hästen krubbar på dem. Det är en säkerhetsrisk helt enkelt som de flesta nog förstår.

En person som har sin häst typ nån km från mej har en häst som krubbiter som in i helvete men hon tar heller inte hand om den. Mockar typ en gång i veckan och ibland får hästarna inte ens komma ut även om det är fint väder. Hon brukar skylla på att han alltdid vill in när hon kommer.

Men men, åter till saken. Har ni prövat att sätta en tråd på stolparna?? Alltså att ni sätter knorren uppepå och drar en tråd igenom. Då vågar väl hästen inte bita och kanske hittar nåt annat att sysselsätta sig med i hagen??

Det var inte riktat till dig,utan rent allmänt.:smirk: Jag förstår oxå om man inte har tillgång till lösdrift,men om "man inte vill" ha hästen på lösdrift tycker jag det är lite att bara tänka på sin egen bekvämlighet,och kanske glömma hästens.Nu säger jag inte att alla krubbitares problem är att stå inne,men många krubbisar har "misskötts" på det sättet och utvecklat beteéndestörningar,såsom vävning,luftsnappning,krubbitning etc.Min krubbitare får panik i box.Vad kan det bero på ,tro..:(
Hon har definitivt blivit bättre på lösdriften,har slutat att bita på stolparna och biter bara ibland på en träbreda.;)

En person som har sin häst typ nån km från mej har en häst som krubbiter som in i helvete men hon tar heller inte hand om den. Mockar typ en gång i veckan och ibland får hästarna inte ens komma ut även om det är fint väder. Hon brukar skylla på att han alltdid vill in när hon kommer.

Men men, åter till saken. Har ni prövat att sätta en tråd på stolparna?? Alltså att ni sätter knorren uppepå och drar en tråd igenom. Då vågar väl hästen inte bita och kanske hittar nåt annat att sysselsätta sig med i hagen??

Ursäkta mig, nu blir jag lite irriterad, kan ju misstolka, MEN du skriver att det är någon som inte heller tar hand om sin hästs krubbitarproblem å citerar mig angående min kompis med hästen som står mot stolpen. Läste du inte tidigare inlägg? skrev jag inte att hästen är ute i stora hagar? rids regelbundet? uppkollad? får mat 4ggr per dag plus att det finns att pilla med i hagen? Hon gör vad hon kan för att ge hästen ett bra liv. Reagerar på att du skriver "inte heller tar hand om", min kompis tar minsan hand om sin häst och är noggrand med sin häst.

Tråd på stolp är ju oxå en bra ide, håller med dig. Men som sagt detta är inte min häst. Min häst krubbiter inte i hagen.

Det var inte riktat till dig,utan rent allmänt.:smirk: Jag förstår oxå om man inte har tillgång till lösdrift,men om "man inte vill" ha hästen på lösdrift tycker jag det är lite att bara tänka på sin egen bekvämlighet,och kanske glömma hästens.Nu säger jag inte att alla krubbitares problem är att stå inne,men många krubbisar har "misskötts" på det sättet och utvecklat beteéndestörningar,såsom vävning,luftsnappning,krubbitning etc.Min krubbitare får panik i box.Vad kan det bero på ,tro..:(
Hon har definitivt blivit bättre på lösdriften,har slutat att bita på stolparna och biter bara ibland på en träbreda.;)

Jag har inte möjlighet till lösdrift på vinterhalvåret, och jag vill inte ha det heller. Kalla mig bekväm, lat, egoistiskt ja vad du vill. Vet ingenstanns i närheten där det finns en bra lösdrift heller för den delen. Själv tycker jag inte att hon biter så farligt, vi provade med rem för å se om hon slutade helt, då upptäckte vi att hon åt bättre, och hon har då ingen panik för att hon har rem på vad vi kan se. Ingen av våra andra hästar har några betendestörningar, å då har vi fött upp 2,varav en är 4år, en är 9 plus en vi fick som fölunge som är 12år, min ena häst har vi haft sen 5år tillbaks, plus att vi har haft en del hästar som har kommit å gått genom åren som inte har haft några sk störningar. Och det är ju inte hos oss min häst har börjat, hon har med sig det från holland.

Men du skriver ju att din häst har slutat bita på stolparna men biter ibland på en träbräda, så problemet finns ju fortfarande där, trots lösdriften? eller hur?

Jag anklagar inte dig för dålig hästhållning!:crazy:
Det är i boxen rent allmänt som hon absolut inte vill vara,det är då hon får panik,inte av att sätta på henne en rem.

Har dom en gång utvecklat den har störningen så kan man inte bli av med den,men det viktiga är att man tar bort orsaken.Så skulle jag ställa henne på box med en rem skulle hon krevera.:(

Liknande trådar

Hästvård Hej, Vi är sugna på att köpa en fantastisk ponny, men som har s.k pålagringar på SI-leden. Den har aldrig uppvisat problem pga detta...
Svar
17
· Visningar
1 773
Senast: Strandad
·
Katthälsa Hej! VI köpte oss en main coon med stamtavla utan anmärkningar på besiktningen. Han började halta för en månad sedan och är nu...
Svar
17
· Visningar
1 805
Senast: MissFideli
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
298
Senast: Pegasus63
·
Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
584
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama