Skulle du köpa en krubbitare?

Sv: Skulle du köpa en krubbitare?

Hej, ska eventuellt köpa en D-ponny, har fått tips om en, men den
är tyvärr krubbitare och har varit så i flera år. Även om det inte påverkar hästen i övrigt (enligt ägarna) känner jag mig osäker. Har någon liknande erfarenhet? Hur påverkar det pris? Försäkring? Tacksam för synpunkter!

Jag har flera krubbitare och nej jag anser inte att det skulle påverka något alls, vare sig pris eller försäkring. Varför skulle det göra det?

Nej jag skulle inte köpa en krubbitare.

Kram

Att köpa en krubbitare är inte o rekommendera, dessa hästar löper större risk att få mag o tarmstörningar, kolik är inte alls ovanligt hos en krubbare. Dessutom kan det vara svårt att få stallplats för en krubbitarhäst.

Håller med; jag har avlivat halta hästar men aldrig en krubbitare...

Jag har själv två krubbitare (totalt 18 hästar) och det ända problemet är att det kan vara irriterande att höra på dem om de biter mycket. Hästarna verkar inte trivas sämre än sina kompisar och presterar minst lika bra. Den ena är min personliga favorit men kräver extra mycket omvårdnad och pyssel annars protesterar han högljutt... Gillar du hästen, köp den!

Beror helt på hästen.

H.M Mr Magic Bengtsson t.ex. är opererad krubbitare
H.M Lyco är krubbitare.

Hade ni inte köpt dom om ni blev erbjudna p.ga att de är krubbitare?
Det hade inte gjort mig någonting!

jag hade inte köpt en krubbitare, hade en häst som varit de hela sitt liv & fick avlivas pga att hon fick kvickdrag som orsakades pga krubbitning :S

om hästen i övrigt var min drömhäst skulle jag köpa den även om den var en krubbitare.

Jag köpte en krubbitare (D-ponny). Vi tog föl på henne och hon gick ute på bete lääänge. Sen när hon fick komma in på nätterna krubbet hon aldrig. Hade henne i 8 år och inte en enda gång att hon krubbet. Men då kom hon från ett stall utan hagar, hos oss gick hon ute länge på dagarna. Om hon någongång blev stressad kunde hon dra tänderna över boxkanten, men jag hörde henne aldrig svälja luft. Men det är väl olika häst för häst, KRÄV ATT FÅ TA DEN PÅ PROV!

LYCKA TILL

TAck för ditt svar. Tyvärr krubbar hon även med rem. Detta med rem är ju också en fråga för sig. Jag har läst att rem gör det värre för hästan, att den blir mer stressad. Hur som helst får jag nog tänka om, även om det är en fin ponny!

Ähh... Folk stör sig mest av att hästen står och drar in luft och de kan bli märken i saker och ting. Tyvärr så blir de notering på försäkringen om man nu råkar säga detta. låt hästen gå ute så mkt som möjligt. Jag har haft många krubbitare i stallet. Tycker man om ponnyn och den fungerar bra så är inte det nått att bry sig om. Ha ingen krubba i boxen och så lite kanter som möjligt för den att sätta tänderna mot. De finns en rem som heter mirakelremmen fast på engelska den är amricansk. den sägs hjälpa en del, själv kör vi utan.

jag hade inte köpt en krubbitare, hade en häst som varit de hela sitt liv & fick avlivas pga att hon fick kvickdrag som orsakades pga krubbitning :S

Ähh skit snack den hade säkert fått de ändå. Finns det bevisat att de orsakar kvickdrag. Har haft flera och har aldrig råkat ut för de.:rofl:

Hej, ska eventuellt köpa en D-ponny, har fått tips om en, men den
är tyvärr krubbitare och har varit så i flera år. Även om det inte påverkar hästen i övrigt (enligt ägarna) känner jag mig osäker. Har någon liknande erfarenhet? Hur påverkar det pris? Försäkring? Tacksam för synpunkter!

Jag köpte en D-ponny i höstas, som är krubbitare och var det då också. Hennes alla fördelar vägde lätt bortkrubbitningen... :)

Hon fungerar precis lika bra som vilken annan häst som helst, det är bara lite irriterande att höra på när hon biter. Hon blir inte alls okontaktbar eller konstig på något sätt, hon krubbiter på boxdörren bara. Om man tittar henne i ögonen och säger något så slutar hon på en gång och lyssnar på en i stället. Hon biter mest efter det att hon har ätit, mest efterv kraftfodret. Jag tycker egentligen inte att det gör så mycket att hon krubbiter, hon är inte alls stressad eller orolig i boxen. :bump:

Om du tycker om hästen i övrigt och den passar bra tycker jag att du ska köpa den, det hade jag gjort :)

ja hade en krubbitare en gång eller va man nu ska säga han behövde ingen krubba eller något att sätta tänderna emot han "svalde" luften ändå..
han va då inget fel på överhuvudtaget, både lugn avslappnad och lyhörd och ja anser att de va en frisk häst!
så självklart tycker ja att du ska köpa hästen om du tycker om den!

Varför köpa en krubbitare när det finns tusentals hästar till salu som är friska??????

Hade det varit en häst jag velat ha mkt så hade jag köpt den oavsett om den krubb bet eller ej..

En mkt duktig SM Ponny krubb biter nåt så in i :devil: . Hörs förj*vligt men han e duktig för det.

Om jag gillade hästen skulle jag nog köpt den iallafall, om den inte krubbet allt för mycket eller fick problem pga krubbitningen. Så farligt är det inte enligt mig.

Liknande trådar

Hästvård Hej, Vi är sugna på att köpa en fantastisk ponny, men som har s.k pålagringar på SI-leden. Den har aldrig uppvisat problem pga detta...
Svar
17
· Visningar
1 773
Senast: Strandad
·
Katthälsa Hej! VI köpte oss en main coon med stamtavla utan anmärkningar på besiktningen. Han började halta för en månad sedan och är nu...
Svar
17
· Visningar
1 805
Senast: MissFideli
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
298
Senast: Pegasus63
·
Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
584
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur