Skulle du köpa en krubbitare?

Sv: Skulle du köpa en krubbitare?

Jag menar inte att dom utvecklar krickdrag pga av krubbitning, men att det inte är ngt postivit om hästen har bronkit, det som sagt "hjälper till på traven".
hästen "drar" faktiskt ner damm m.m vid krubbitning, så alltså, inte bara luft.

Vet du vad kvickdrag är?? Det verkar ju inte det eftersom du skriver att de drar ner damm????

Kvickdrag inflammation i luftrör/lungor

krubbitning sväljer luften ner i magen, sedan tvistar man om ifall de verkligen får ner någon luft eller inte.

Det är två helt olika delar i kroppen och har inget gemensamt. Du kan inte ha bronkit i magen :angel:

Jag kan ju säga som så att jag rekommenderar inte dig till o köpa en krubbitare eftersom det kan innebära stora veterinärkostnader pga kolik, mag o tarmstörningar, det är ingen garanti att hästen håller sig "frisk" bara för att den har gjort det hittills. Dessutom ersätter inte försäkringsbolaget "sjukdomar" som uppkommit pga krubbitningen.

Dessutom ersätter inte försäkringsbolaget "sjukdomar" som uppkommit pga krubbitningen.

Vilket bolag då? Vilka sjukdomar då?

Vet en häst (ej min egen) som ibland får gaskolik eftersom hästen inte har rem på sig. Hennes försäkringsbolag ersätter allt. Har aldrig hört att försäkringsbolagen skulle ha något att invända mot en krubbitare, mitt har inte det iaf för mitt försäkringsombud vet om att min häst är krubbitare och de har inte sagt något.

Sen är det ju ganska svårt för försäkringsbolaget att bevisa att ett kolikanfall är orsakat direkt från krubbitningen och inte hade inträffat ändå. Även hästar som inte är krubbitare kan få kolik.

Jag kan ju säga som så att jag rekommenderar inte dig till o köpa en krubbitare eftersom det kan innebära stora veterinärkostnader pga kolik, mag o tarmstörningar, det är ingen garanti att hästen håller sig "frisk" bara för att den har gjort det hittills. Dessutom ersätter inte försäkringsbolaget "sjukdomar" som uppkommit pga krubbitningen.

Jisses igen!!!

Varför skriver man saker som inte stämmer med verkligheten????

varför skrämma upp folk helt utan anledning??

Varför inte ta reda på fakta innan man skriver sådana saker???

Ursäkta men under alla år jag tävlat och ridit har jag aldrig råkat ut för några av dessa saker som folk här försöker påstå! Det är ändå snart 30år nu :angel:

Återigen krubbitning är en OLAT som oftast kommer sig av tristess, när de väl börjat krubbita så slutar de aldrig eftersom det frigör endorfiner som blir som knark för hästen.

INGA studier visar på att krubbitare har större benägenhet för kolik och absolut inte tarmstörningar som beror på bakterier som inte är godartade.!

Sedan kan vissa hästar som har problem med magen börja krubbita, men där är ju inte orsaken just krubbitningen utan en annan orsak där krubbitningen är symptomen.

att ett försäkringsbolag inte skulle ersätta kolik om man har en krubbitare är fel!!

har inga reservationer på min ena häst för krubbitning, det är inte ens något de frågar efter när man försäkrar en häst. Var har du fått de uppgifterna ifrån?

Jag har själv haft en krubbitar häst med återkommande kolikanfall, pga att hon fick i sig för mkt luft, i hennes försäkring stog det att hon hade resservation för Krubbitnings relaterade sjukdomar, Detta är iof ganska många år sedan o kan ha ändrats sedan dess.

Nu har man kommit fram till att den mängden luft en krubbitare får i sig är så liten att den inte påverkar.

Den mesta luften vänder i strupen av sig självt.

Jag har haft flera krubbitare och flera olika försäkringsbolag och ingenstans har jag fått reservation för detta.

Det enda krubbitning kan påverka är att gomseglet blir förstorat/förslappat, dock i väldigt sällsynta fall.

JUST DET! du kan INTE ha bronkit i magen !!

Jag har ingen egen erfarenhet mer än de krubbitare jag sett på ridskolan när jag var liten.
Har aldrig hört att det skulle påverka försäkringen på något sätt.

Däremot har jag hört att det ska vara svårt att bli av med när hästen väl har börjat. Vill du försöka få bort krubbitningen är det nog mycket utevistelse som gäller, i stora hagar med kompisar samt stor tillgång på stråfoder, så att hästen håller sig sysselsatt. Och givetvis så lite stress som möjligt.

Stackars hästar, de utvecklar steriotypa beteenden pga människans oförmåga/okunskap :mad:

:bow: :bow: :bow: :cry: ;)

många här verkar ha mycket konstiga saker att komma med som verkligen inte är sant. att hästen kan få kolik är inte sant efter som dom inte sväljer luften och om är det mycket litet. men som nån nämde så kan magproblem vara orsaken att det börjar. .jag tycker att om du tycker om hästen så veterinär besikta hästen och säger veterinären att den inte tror att det är några problem så kan du ju ta hem den till dit stall och prova det är inte alls säkert att den kommer att krubbbita där...

Min kompis köpte just en gammal ridskole häst som var krubbitare.
Han bor på lösdrift nu och har fri tillgång på hö och de verkar inte finnas några tendenser kvar. Till och med ligghallen får vara ifred..

Jag hade INTE köpt en krubbitare!:smirk:

Krubbbiter den med rem skulle jag nog själv undvika det.

Jag tycker det påverkar priset.
Skulle inte köpt någon själv. Det finns ju hästar som inte krubbiter, skulle satsat på en av dem ist.

Att köpa en krubbitarhäst är värre än att köpa en halt häst. Den halta hästen kan tillfriskna det kan inte krubbitaren.

Fast en krubbitare går ju ändå att använda. Du kan knappast inte rida en halt häst. Dessutom finns det inget som säger att hästen inte blir halt igen när du sätter igång den.

Iag har själv en krubbare och det är inga som alls problem! Tkr jag eftersom vi har byggt om där han bor så det finns inte så mkt o krubba mot. Och så har vi smörjt in på ngn offbite från granng*rden som är super!! Nu krubbar han inget alls. och han är ute hela dagarna och kmr in sent på kvällarna. Och får daglig motion...
Han mår utmärkt så jag förstår inte hur folk kan jämföra en halt häst med en krubbare??? Förklara hur ni menar :mad:

Så om du verkligen gillar hästen så skulle jag inte tveka en sekund om det bara gäller om den krubbar...

Lycka till med hästköpet!! Vilken häst den än blir :p

Jag har en krubbitare, men han biter inte med remmen på. Det är en mycket lugn och harmonisk häst, både med och utan rem, det verkar helt enkelt bara vara en ovana - som nagelbitning.

Det har ALDRIG påverkat honom prestationsmässigt (tävlar msv hoppning) och jag har aldrig fått ett nej när jag har velat byta stall. Däremot tycker jag att man ska vara tydlig med att berätta om man har en krubbitare om man vill byta stall - det är schysstast så tycker jag (även om den inte biter med remmen på).

Så om hästen inte biter med rem på anser inte jag att det är något problem att köpa en krubbitare. MEN som några andra har sagt här före mig: biter den även med remmen på så ska du nog inte köpa den.

Här kommer lite info ang krubbitare. En som oxå har en krubbitare.
Busfro skrev detta 2004-09-26!!

KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Jag är så LESS på att höra alla missuppfattningar om krubbitning! Jag har själv haft två krubbitare och pluggat hästbeteende på SLU. Jag har noga tagit del av den forskning som finns på området och delar gärna med mig. Som alla idag tar för självklart; jorden är rund. Men när man först kom med det påståendet betraktades man som totalt knäpp. På samma vis är det med krubbitning. Det man vet om det idag är tvärtemot vad som står i många hästböcker, som bygger på gamla fakta. Ibland är hästvärlden bara alltför mycket; "så är det för så har det alltid varit". Allt går framåt, även forskning inom hästvärlden!

1) Krubbitning är en beteendestörning (inte en ovana) som kan drabba hästen om den inte får möjlighet att få utlopp för sina naturliga beteenden (t ex utymme att röra sig, att äta regelbundet och ofta, sociala interaktioner med andra hästar)

2) Krubbitning smittar INTE. Eftersom det är en beteendestörning som uppkommer när hästen har "brist" på något av ovanstående så drabbas inte en häst som får utlopp för sina naturliga beteenden. Däremot, för en häst som lever i en miljö som är så dålig att den är på gränsen för att utveckla en beteendestörning, kan en häst med en beteendestörning vara den stressfaktor som "får bägaren att rinna över". Men det finns inget som säger att den hästen då också blir krubbitare, den kan lika gärna bli t ex vävare.
Om flera hästar i samma stall är krubbitare finns det all anledning att se över stallrutinerna med andra ord... Vad är det som är så illa att hästarna får beteendestörningar?

3)Krubbitning är lika beroendeframkallande som knark. Genom krubbitningen har den drabbade hästen hittat ett sätt att hantera den situation den lever i. Krubbitningen frigör endorfiner, som får hästen att må bättre. Därför är det så svårt för den att sluta, även om den kommer till en bättre miljö. Men naturligtvis ska man alltid försöka förbättra miljön, man vill ju inte att hästen ska behöva fortsätta må dåligt! Med en bättre miljö kan man också få krubbitningen att minska i omfattning. Väldigt få hästar krubbiter till exempel när de får gå i en tillräckligt stor hage med kompisar och sysselsättning ( t ex gräs), dvs så som en häst är gjord för att leva.

4) Krubbitning orsakar inte kolik! Man har i tester bevisat att hästen inte lyckas svälja luft genom krubbitning, luften vänder i halsen. Den enda skada hästen kan få av att krubbita är att framtänderna slits ned. Krubbitarrem är därför helt onödigt, för att inte säga taskigt. Varför hindra hästen från det enda sätt som den hittat att hantera sin "hemska situation"?! Se istället till att de kanter hästen tar stöd mot är mjuka (t ex klädda med gummi) så att inte tänderna slits. Det är ett råd direkt från en av forskarna som jobbat med detta!
Numer tror man snarare att det är så att hästar som har lätt för att få kolik blir krubbitare, som ett sätt att hantera obehaget från magen. Krubbitning ger alltså inte kolik, men kolikhästar löper större risk att utveckla krubbitning!

Snälla, se till att skaffa aktuella fakta, forskningen går framåt varje dag!! Var källkritiska!! Jag har kämpat i över fem år för att nå ut med detta, men de flesta är skeptiska eftersom de en gång lärt sig annorlunda. Kolla själva med SLU och de forskningsrapporter som finns i så fall! Visst, det tog lång tid innan man erkände att jorden var rund, men vi har väl kommit lite längre än så va..?!

5) Forskning visar också samband mellan magproblem och krubbitning. Man tror att hästen genom att krubbita ökar saliveringen vilket i sin tur kan dämpa magproblemen, ofta magsår. Bästa sättet att minska beteendet är mycket utevistelse med kompisar och mycket grovfoder. I övrigt håll dig uppdaterad på den forskning som görs!

Liknande trådar

Hästvård Hej, Vi är sugna på att köpa en fantastisk ponny, men som har s.k pålagringar på SI-leden. Den har aldrig uppvisat problem pga detta...
Svar
17
· Visningar
1 773
Senast: Strandad
·
Katthälsa Hej! VI köpte oss en main coon med stamtavla utan anmärkningar på besiktningen. Han började halta för en månad sedan och är nu...
Svar
17
· Visningar
1 805
Senast: MissFideli
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
298
Senast: Pegasus63
·
Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
584
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama