Här kommer lite info ang krubbitare. En som oxå har en krubbitare.
Busfro skrev detta 2004-09-26!!
KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...
Jag är så LESS på att höra alla missuppfattningar om krubbitning! Jag har själv haft två krubbitare och pluggat hästbeteende på SLU. Jag har noga tagit del av den forskning som finns på området och delar gärna med mig. Som alla idag tar för självklart; jorden är rund. Men när man först kom med det påståendet betraktades man som totalt knäpp. På samma vis är det med krubbitning. Det man vet om det idag är tvärtemot vad som står i många hästböcker, som bygger på gamla fakta. Ibland är hästvärlden bara alltför mycket; "så är det för så har det alltid varit". Allt går framåt, även forskning inom hästvärlden!
1) Krubbitning är en beteendestörning (inte en ovana) som kan drabba hästen om den inte får möjlighet att få utlopp för sina naturliga beteenden (t ex utymme att röra sig, att äta regelbundet och ofta, sociala interaktioner med andra hästar)
2) Krubbitning smittar INTE. Eftersom det är en beteendestörning som uppkommer när hästen har "brist" på något av ovanstående så drabbas inte en häst som får utlopp för sina naturliga beteenden. Däremot, för en häst som lever i en miljö som är så dålig att den är på gränsen för att utveckla en beteendestörning, kan en häst med en beteendestörning vara den stressfaktor som "får bägaren att rinna över". Men det finns inget som säger att den hästen då också blir krubbitare, den kan lika gärna bli t ex vävare.
Om flera hästar i samma stall är krubbitare finns det all anledning att se över stallrutinerna med andra ord... Vad är det som är så illa att hästarna får beteendestörningar?
3)Krubbitning är lika beroendeframkallande som knark. Genom krubbitningen har den drabbade hästen hittat ett sätt att hantera den situation den lever i. Krubbitningen frigör endorfiner, som får hästen att må bättre. Därför är det så svårt för den att sluta, även om den kommer till en bättre miljö. Men naturligtvis ska man alltid försöka förbättra miljön, man vill ju inte att hästen ska behöva fortsätta må dåligt! Med en bättre miljö kan man också få krubbitningen att minska i omfattning. Väldigt få hästar krubbiter till exempel när de får gå i en tillräckligt stor hage med kompisar och sysselsättning ( t ex gräs), dvs så som en häst är gjord för att leva.
4) Krubbitning orsakar inte kolik! Man har i tester bevisat att hästen inte lyckas svälja luft genom krubbitning, luften vänder i halsen. Den enda skada hästen kan få av att krubbita är att framtänderna slits ned. Krubbitarrem är därför helt onödigt, för att inte säga taskigt. Varför hindra hästen från det enda sätt som den hittat att hantera sin "hemska situation"?! Se istället till att de kanter hästen tar stöd mot är mjuka (t ex klädda med gummi) så att inte tänderna slits. Det är ett råd direkt från en av forskarna som jobbat med detta!
Numer tror man snarare att det är så att hästar som har lätt för att få kolik blir krubbitare, som ett sätt att hantera obehaget från magen. Krubbitning ger alltså inte kolik, men kolikhästar löper större risk att utveckla krubbitning!
Snälla, se till att skaffa aktuella fakta, forskningen går framåt varje dag!! Var källkritiska!! Jag har kämpat i över fem år för att nå ut med detta, men de flesta är skeptiska eftersom de en gång lärt sig annorlunda. Kolla själva med SLU och de forskningsrapporter som finns i så fall! Visst, det tog lång tid innan man erkände att jorden var rund, men vi har väl kommit lite längre än så va..?!