Skor eller barfota?

Sv: Skor eller barfota?

Intressant så olika det kan vara... Där vi bor är det det material man i princip alltid fyller ut vägar med. Vet inte hur många punkteringar vi fått på bildäcken, just för att vassa sprängstenar skurit eller tryckt sig genom gummit... Det har nog lite att göra med vad man har runt omkring sig. Bor i ett område med mycket gruvor mm, så jag antar att det är ett "billigt" material... Dock känns det som att rida ut utan skor, är inte ett alternativ och i perioder känns det som att man egentligen borde ha sulor på hästarna också, då de tydligt visar att det inte är en särskilt trevlig upplevelse att gå på detta...

Att man fyller med sprängsten är en sak, men ytlagret brukar hålla en annan typ av grus/sten i regel här hemma. Det är dock sällan annat ytlager kommer till på fjäll/bergsvägarna, de får vara som de är lagda.

Vi har också väldigt mycket stora, vassa stenar på vägarna vid och runt stallet, "mindre" sprängsten ca 5-10 cm stora men på vissa ställen större stenar. Vassa saker.

Det är tydligen billigt, håller för tunga maskiner. Enkelt och billigt att hälla på sten om vägarna blir sönderkörda vilket i princip alla vägar var där i vintras. Brukar bli mjukare grus efter några år sen men då stenas en ny väg.. :P Järnskodda hästar = ja tack!

Kl.

En tanke när jag läser om alla ömfotade hästar. Är det inte knäppt att så många hästar behöver skor för att inte ömma/ha ont? Hur har vi lyckats med det?

Enligt mig borde en frisk häst må bra och inte ömma/ha ont i en varierande stor hage utan skor. Så det är väll fråga om dagens hästar föds så sjuka att det inte är möjligt eller om vi själva gör våra hästar sjuka.

Den dagen hästägarna lär sig två saker.

1. Ensidigt underlag

2. Ensidig ridning.

Så är jag övertygad om att flera hästar skulle kunna vara barfota.

Det största problemet är dock att ingen hästägare i detta land kan erbjuda hästen deras naturliga förutsättningar, även om en viss "grupp" envisas med att tro att deras inskränkta inställningar envisas med att påstå motsatsen.

9 av 10 barfotaförespråkare som påstår att hästen inte ömmar utan skor blir förvånade den dagen hästen är skodd och det är först då dom märker skillnaden och förstår vilket onödigt långvarit lidande dom utsatt sin "älskling" för.

Svaret på hela diskutionen är enkel: utsätts hästens hovar för större slitage än tillväxt så kommer den ömma. sedan är det bara att bestämma sig för om man ska ha häst för att titta å klappa på den eller om man vill motionera och utbilda den dagligen.

Att en så enkel sak kan förefalla så inveckad för vissa begriper jag inte då det tillhör sund hästvård.;)

Jag har mina hästar barfota. Den ena är en liten shettis som inte rids så hårt. Ibland kör han men vi har bra körbana i närheten så det är inga problem plus att det inte belastar lika mycket när man kör. Han har aldrig visat tecken på att han har ömma hovar
Sen har jag en unghäst som kommer skos då hon redan nu har ganska ömma hovar så hon ska skos när hon börjas rida på riktigt.

Den dagen hästägarna lär sig två saker.

1. Ensidigt underlag

2. Ensidig ridning.

Så är jag övertygad om att flera hästar skulle kunna vara barfota.

Det största problemet är dock att ingen hästägare i detta land kan erbjuda hästen deras naturliga förutsättningar, även om en viss "grupp" envisas med att tro att deras inskränkta inställningar envisas med att påstå motsatsen.

9 av 10 barfotaförespråkare som påstår att hästen inte ömmar utan skor blir förvånade den dagen hästen är skodd och det är först då dom märker skillnaden och förstår vilket onödigt långvarit lidande dom utsatt sin "älskling" för.

Svaret på hela diskutionen är enkel: utsätts hästens hovar för större slitage än tillväxt så kommer den ömma. sedan är det bara att bestämma sig för om man ska ha häst för att titta å klappa på den eller om man vill motionera och utbilda den dagligen.

Att en så enkel sak kan förefalla så inveckad för vissa begriper jag inte då det tillhör sund hästvård.;)

+1!
jag föredrar att ha mina skodda då hästarna används -men ska de bara gå i (gräs)hagen så kan de gå utan. Jag har testat att ha mina utan skor i två omgångar nu i "vuxen" ålder (de var oskodda fram till 3 års ålder -till när de började vistas på flera olika underlag) och ja, även om ingen av dem är så ömma att de haltar fram så märker jag ändå tydligt att de inte trivs. Båda mina är bedömda med 8or på gången, men utan skor blir de tassiga och ser ut som trötta ridskolehästar -vilket jag tolkar som att det inte är trevligt att gå utan.
Har man en häst med naturliga järnfötter -grattis!

Fungerar hästen lika bra barfota som med skor så har jag den barfota. Annars blir det skor.

Min gamle häst som inte finns hos mig längre skodde jag under vintern pga halkrisken och sen fick han vara barfota under sommarperioden.

Är varken hysterisk åt varken det ena eller det andra hållet. Försöker se till vad individen trivs bäst med.
Har just nu två barfota (sto med åring) och en skodd (7 årig valack).

Jag skor när det behövs. Tycker det är lättast så. Småttingarna som inte arbetar behöver inte skor och den vuxna som arbetar har än så länge inte visat tecken på att behöva skor. Under vintern så jobbar vi lite mindre och då klarar hon sig också barfota, de hala dagarna så rider jag inte. Hagen är så stor så den håller sig fin utom en väldigt kort period på senvåren innan deras stigar har smält bort.

Skulle hon visa minsta lilla ömhet/kännas konstig i ridningen/slita för mycket, så blir det skor på.

Mycket intressant att läsa vad ni alla väljer att göra med era hästar!
Hur anser ni att en hov ska se ut förresten? Vissa har nämnt att hästen börjat ömma när hornet slitits ner. Men många som föredrar barfota säger att hovväggen ska vara i jämn höjd med sulan, då undrar jag, vad tycker ni om detta resonemang?

Kl.

En tanke när jag läser om alla ömfotade hästar. Är det inte knäppt att så många hästar behöver skor för att inte ömma/ha ont? Hur har vi lyckats med det?

Enligt mig borde en frisk häst må bra och inte ömma/ha ont i en varierande stor hage utan skor. Så det är väll fråga om dagens hästar föds så sjuka att det inte är möjligt eller om vi själva gör våra hästar sjuka.

Barfotaverkning är det mest naturliga för hästen (detta är ofta barfotaförespråkares argument, vilket stämmer) och hoven blir bäst utan skor, eftersom det är så det ska vara. Hästar i det vilda har ju inga skor. Grejen är den att det vi gör med hästarna (rider, kör) egentligen inte är "naturligt" för hästen, den är ju inte från början gjord för att bära människan. Då går barfotaverkning och ridning ofta inte ihop. I det vilda rör sig hästar inte som de gör när de är tama. Kommer det ett stenigare ställe går de inte av och ann över det, utan högst ett par gånger, sen går de vidare.
När vi använder hästarna som vi gör idag är det inte konstigt att barfota inte passar för alla hästar, eftersom de som vildhästar inte skulle gå på samma sätt. Därför bör man anpassa efter varje hästs behov och användning. :)

det är ju också så att i och med domesticeringen av hästar, när vi börjat lägga oss i deras fortplantning och överlevnad, så gäller inte längre "survival of the fittest". Dvs de hästar som blir ömfotade eller har hovar som inte tål nötning bra sorteras inte längre bort av naturligt urval. Detta har pågått många hundra år, genom oerhört många generationer av hästar, så det naturliga urvalet är sedan länge borta.
Därmed kan man inte heller försöka återskapa något "naturligt" bara genom att verka hoven på ena eller andra sättet, för det är mer än så som krävs.

Vissa har nämnt att hästen börjat ömma när hornet slitits ner. Men många som föredrar barfota säger att hovväggen ska vara i jämn höjd med sulan, då undrar jag, vad tycker ni om detta resonemang?

Jag förstår vad du försöker komma till men är det inte bättre att du antingen läser alla dom barfotatrådar som redan avhandlat detta "ärende" eller startar en ny tråd där du kan framföra ditt resonemang?

Som tidigare framgått så ömmar hästen när slitaget blir större än tillväxten och när det uppstår sultryck så ömmar hästen även om du inte tycker om det resonemanget.

Orsaken till att många "missar" att hästen faktiskt ömmar är dels okunskap och dels att om hästen ömmar på samma benpar eller ännu värre på båda benparen så blir den "jämnhalt" vilket av vissa förknippas med att den ser ohalt ut.

Jag tycker hela resonemanget haltar.

Mycket intressant att läsa vad ni alla väljer att göra med era hästar!
Hur anser ni att en hov ska se ut förresten? Vissa har nämnt att hästen börjat ömma när hornet slitits ner. Men många som föredrar barfota säger att hovväggen ska vara i jämn höjd med sulan, då undrar jag, vad tycker ni om detta resonemang?

Jag har testat att låta min häst bli verkad ev en sk "barfotaverkare". Detta fungerar INTE, hästen blev öm i ca 1-2 veckor efter verkning - pga att hovväggen verkas ner för hårt. Synd tycker jag, då dessa personer annars verkar ha ett bra helhetstänk kring hästen.
Jag har även fått byta ut sk välutbildade holvslagare för att de inte kan göra en korrekt verkning, men då blir det andra problem som tex för långa tår. Nu är min häst född med lite sneda ben, så det är extra "svårt"...
Åker numera in till klinik, där jag äntligen verkar ha hittat en hovslagare som faktiskt har både känsla och kunskap.

Min häst blev av med väldigt mkt muskelspänningar när jag tog av skorna för att antal år sedan. Dock använder jag alltid hovboots vid uteridning, och när underlaget i hagen kräver skydd eller broddar, det skulle aldrig hålla utan boots.

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
8 435
Tjatter Hej någon mer än jag som roar sig ibland med att göra ai-bilder? Tänkte det kunde vara kul att dela med sig lite av det och se andras...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 700
Senast: cili
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 112
Senast: Nevermind
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 934

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka