Skor eller barfota?

Sv: Skor eller barfota?

Min är barfota runt om och har varit i snart 1 år nu. Är 17 nu, och har gått skodd hela livet (så vitt jag vet). Så det är aldrig för sent att sko av!
Min hade dåliga hovar när vi skodde av. Så fick rida med boots en övergångsperiod. Men nu när hoven är nästintill perfekt så rids hon obehindrat utan boots. Går lite försiktigare på grövre o större stenvägar, men det är endast EN väg som ser ut så, och det är vägen från stallet till övriga vägar (100 meter lång endast).

Går annars på gräs, asfalt, skogsvägar, grusvägar osv i alla gångarter i ett högt tempo. Minst 1 h dagligen, oftast 1,5-2 h.

Tränas även i dressyr och westernridning, på lätt A nivå i dressyr och lokal nivå i western.

Så det är absolut ingen promenadhäst.

Vad har du för källa till det uttalandet?

Jag tror inte ett dugg att väldigt få hästar inte funkar barfota. Snarare är det så att dom flesta funkar barfota men att ägarna är för lata för att ta tag i det/skor för att man minsann ska osv.

Min erfarenhet är tvärt om. Ägare vill ha hästen barfota för att det är naturligt trots att hästen har ont i hovarna.

Min erfarenhet är tvärt om. Ägare vill ha hästen barfota för att det är naturligt trots att hästen har ont i hovarna.

Behöver du en källa till det uttalandet så pm:a mig. Förstod redan i TS att det är en förtäckt barfota tråd.

Jag tror inte ett dugg att väldigt få hästar inte funkar barfota. Snarare är det så att dom flesta funkar barfota men att ägarna är för lata för att ta tag i det/skor för att man minsann ska osv.

Och om det verkligen inte går?

På vilket vis är man lat?

Tkr att det finns lika många rötägg i varje kategori.

Folk som skor för att de är snåla och lata för att inte vänta in en bra hovkvalitet och söka upp boots i omgångar medan hästens hovar ändrar form.
Folk som kör barfota för att det är snåla o lata som inte väntar på hovslagare som inte passar tider, tappskor mm

Slits hästens hovar med än vad den klarar av ska de skyddas (skor eller boots kvittar)

Huvudsaken som är nämnt i tråden är att hästen FÅR INTE ha ont! :)

Det finns givetvis såna rötägg också. Folk snålar och tänker att det är så billigt att ha hästen barfota. Dom tänker inte på att hovarna bör verkas relativt ofta.

Och om det verkligen inte går?

På vilket vis är man lat?
Man är ju lat om man tar den enkla vägen istället för det som är bäst för hästen. Som sagt, ömhet kan bero på många orsaker och slår man på skor riskerar man ju bara att dölja symptom av något annat.

Tkr att det finns lika många rötägg i varje kategori.

Folk som skor för att de är snåla och lata för att inte vänta in en bra hovkvalitet och söka upp boots i omgångar medan hästens hovar ändrar form.
Folk som kör barfota för att det är snåla o lata som inte väntar på hovslagare som inte passar tider, tappskor mm
Tyvärr är det ju så, att vissa har barfota av fel anledning. För billigare än att sko, är det inte!

Huvudsaken som är nämnt i tråden är att hästen FÅR INTE ha ont! :)

Håller med dig där!

KL
Jag skulle vilja ha mina hästar barfota, men det går helt enkelt inte. Tanten är ett gammalt avelssto som gått barfota när hon bara gått i hage men som vi skodde eftersom det inte gick att rida henne få hon var så ömfotad. Hon har så sköra hovar och tunna sulor att barfota inte går då hon rids aktivt.
Våra vägar här är så steniga att man skulle vara tvungen att ha boots på hela tiden, lika bra kan man väl sko då? Och hur skulle man göra på vintern då det är halt, ha boots med broddar (som någon sa att det fanns?) på hela tiden?

Om man har en häst som ömmar mycket barfota tycker jag det inte är värt att försöka vänja den eftersom spändheten ömmandet kan leda till kan ge upphov till andra problem.
Visst kan det vara så att ömmandet beror på andra problem, men så är inte alltid fallet. Är hästen dessutom van vid att gå med skor och har haft det så hela sitt liv, är det svårt att vänja den vid något annat.
Dock tycker jag som tidigare i tråden skrivits, hästar som är vana vid att gå barfota och bra klarar av det ska få gå så. :)

Den erfarenheten delar jag. Stackars hästar som får tassa runt barfota år efter år bara för att ägaren har principer. Heder åt alla som verkligen vill ha sina hästar barfota men inser att det inte är hästens bästa och skor på.

Att ha boots när man rider är ju inte alltid ett alternativ. Tänker på mina unghästar som inte klarade av vinterns halka. Det är inte djurvänligt att låta dem ha det likdant en vinter till, de måste ha broddar.

Vad har du för källa till det uttalandet?

Källor: Hovslagare (utbildade sådana) samt egna erfarenheter.
Fast det beror ju på vad man menar för ridning som sagt. Jag rider fälttävlan så det vore inte ens ett alternativ utan skor.
Det tar också lång tid om man ska vänja av en häst som haft skor hela livet, jag tror det bara kommer skapa mer problem än nytta. Det är så dumt att ändra på något om det funkar, "bara för att". Då tycker jag det är djurplågeri att hästen ska gå och ha ont bara för att man läst någonstans att barfotaverkning minsann är det bästa som finns för alla hästar.

Syns också ganska tydligt på många unghästar som får mycket bättre gång och vågar ta för sig mer när de fått skor på sig.

Fast det beror ju på vad man menar för ridning som sagt. Jag rider fälttävlan så det vore inte ens ett alternativ utan skor. Varför skulle det inte gå att rida fälttävlan barfota menar du? Det finns det ju folk som gör.
Det tar också lång tid om man ska vänja av en häst som haft skor hela livet, jag tror det bara kommer skapa mer problem än nytta.Det behöver det inte göra. Ingen av mina tidigare hästar har haft ont vid avskoning. Det är så dumt att ändra på något om det funkar, "bara för att". Då tycker jag det är djurplågeri att hästen ska gå och ha ont bara för att man läst någonstans att barfotaverkning minsann är det bästa som finns för alla hästar.
.

Jag tycker det verkar finnas mycket fördomar kring barfota.

Jag tycker det verkar finnas mycket fördomar kring barfota.

Räkna gärna upp lite folk som tävlar fälttävlan barfota..

Det verkar även finnas fördomar bland barfotafolket gällande skoning.
Jag säger inte att barfota är dåligt. Det är jättebra - på de hästar det funkar på.
Men lika lite som vissa hästar inte klarar sig med bara grovfoder utan behöver extra kraftfoder, på samma sätt klarar inte alla att gå barfota. Det går inte att säga ett rätt eller fel tycker jag.

Viktigast är att hästen är korrekt verkad och inte ska behöva lida.

Tog bara sista
Min 16 åriga dam är skodd runt om trots att hon inte gör ett smack. Hon har bra hovkvalitet men kan inte gå barfota fram iom sin taskiga benställning som gör att hon sliter hoven mycket snett. Bakskorna sitter där för att hon har en skada fram och jag är livrädd att hon ska avlasta ev ömma bakfötter framåt.

Min 3 åring skoddes fram för ett par veckor sedan. Hennes rörelsemönster förbättrades markant både i hagen och lös på ridbanan trots att hon inte sett ut att ömma innan.

Jag har samma erfarenthet som många andra här. Många barfotahästar får gå barfota för att ägaren inte ser/vill se hur den ömmar alternativt av ekonomiska skäl. Den typ av underlag som finns där jag bor kräver skor eller boots om man ska rida mer än i mycket begränsad omfattning. För min del är då skor det naturliga valet. Boots har inte de egenskaper jag önskar hos ett hovskydd.

Jag har helst mina hästar barfota eftersom jag verkar själv. Använder boots när det behövs. Tycker det funkar ypperligt! Jag slipper söka land och rike runt efter en vettig hovslagare och dessutom så slipper jag tappskor!

Kl
När jag hade fjordingar och en överväxt ponnykorsning som foderhäst funkade det bra med oskott eller ev skor fram. Oskott ger oftast bra fäste, har t ex ridit jakt på barfotahäst, men det vete tusan om jag skulle våga ge mig på en rejäl fälttävlansbana utan att kunna brodda.

När jag köpte egen häst och red mer på sand/grusvägar med rätt mycket branta backar tvingades jag i början sko om på ca 3 1/2 vecka innan jag med hovslagarens hjälp kommit fram till att lite tjockare, tåriktade skor med pålagd svets i tån faktiskt höll nästan 6 veckor innan de var utnötta. Undrar hur länge det tagit att vänja hovarna vid att gå barfota på det underlaget. På den tiden fanns inte boots, är det någon som kan göra en uppskattning av hur länge de skulle ha hållt för liknade slitage?

När vi flyttade till helt annat underlag (och drog ner på ridningen) gick det bra med vanliga skor och 6-veckorsintervall.

Man är ju lat om man tar den enkla vägen istället för det som är bäst för hästen.

Vad är en enkel väg? En häst går oskodd, med ökad träning/ridning visar på att hästen blir öm då hornet slits snabbt. Vad skulle du ha gjort i det läget?

KL...
Har en liten funderingen angående föl/unghästar och skor.
I våras var det så isigt överallt att vårt föl/ettåring vurpade i hagen och skar upp hela nosen på isen. Veterinär fick komma ut och sy, det var djupt och krävde rätt många styng. Veterinärens kommentar när hon öppnade upp såret var "Oj, hon har nästan fått ett extra andningshål".
Nu hade vi tur, i och med att det fortfarande var kallt ute på nätterna osv, läkte såret bra och så, så det enda som syns idag är ett långt, smalt ärr. Och en liten donna hemma som numera är lite mer försiktig på isen.
Det fick mig dock att fundera. Kan man sätta skor med brodd även på föl (de är ju nästan ett år när det blir aktuellt), under de 4-8 veckor som det är som mest isigt, blött och halkigt ute.
Vet att man egentligen inte ska ha skor på föl/unghästar, men detta är ju under en högst begränsad period. Det känns så otroligt onödigt att fölen/unghästarna ska halka och gör sig illa och i värsta fall göra sig så illa att man måste låta dem somna in. Att grusa stora hagar osv känns inte som ett rimligt alternativ...
Vad säger ni?

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
8 435
Tjatter Hej någon mer än jag som roar sig ibland med att göra ai-bilder? Tänkte det kunde vara kul att dela med sig lite av det och se andras...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 700
Senast: cili
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 112
Senast: Nevermind
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 934

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka