Skor eller barfota?

Sv: Skor eller barfota?

Nä jag skulle inte sko faktiskt, däremot titta på galoscher med brodd eller ordna med en hage som inte blir så isig. Tex Poly Grip

Tycker inte man kan säga generellt att det ena är bättre än det andra. Det beror helt och hållet på individens förutsättningar; hovform, hovkvalitet, användning etc.

Det bästa är såklart om hästen kan vara barfota hela livet, men ofta fungerar inte det tillräckligt bra och då måste man ge hästen någon form av skydd. Fungerar hästen fint oskodd men är lite öm på grusväg eller sliter hovarna för mkt så kan den få boots istället för skor.

Jag tycker det finns alltför många barfota hästar som går omkring med ömma hovar. De är tassiga, går försiktigt, försöker gå i vägrenen osv. På vintern går de i helspänn och vågar knappt röra sig pga rädsla för att gå omkull. Det ses av många barfotafanatiker som helt normalt. Det är aldrig okej att hästen är öm!!!!

Kan den inte gå helt obehindrat på alla underlag (det innebär att den skall röra sig lika bra på grusvägen som i hagen!) så måste den få boots vid ridning (eller skos). Den måste även få halkskydd på vintern. Det står väl tom i djurskyddslagen?

Jag har en skodd och en barfota, därför att det är bäst för mina två individer. Den oskodda har alltid boots när han är ute och går och på vintern har han givetvis boots med brodd.

Nu har jag en vän som haft detta på en unghäst, jo de satt bra faktiskt. Hon valde dessutom en mycket gladlynt färg i händelse av att den for av och blev lättare att hitta. Fanns förr i mycket glada färger, vet inte hur det är för dagen.

Fungerar hästen bra barfota så får den vara barfota.
Men mina erfarenheter är att det är extremt få hästar som fungerar klockrent barfota på alla underlag.

Mitt sto måste skos, hon har så taskig kvalité på hovarna att de trasas sönder av att hon går barfota i hagen *suck*
Har hon en tappsko får hon stå i boxen tills dess att hovis kommer (tack gode gud att min hovis alltid kommer senast dagen efter :love: )
Så för hennes del finns inget barfota alternativ, nu har vi dessutom börjat träna terräng så då måste hon kunna broddas även då och inte bara under istiden.
Å nej det är inget fel på vad hon får i sig och hur hovarna sköts, men rasen är ökänd för dåliga hovar och såna har hon fått.

Min andra häst har bra hovar, han kan gå barfota om det finns snälla ridvägar runtomkring dvs inte vassa stenar på grusvägarna osv.
När vi stått så att det finns bra ridvägar har han fått gå barfota och när vi inte gör det får han skor.

Jag har barfotaboots till båda mina hästar men tycker helt ärligt att de är värdelösa och ingenting att rida med.
För mig fungerar de i nödfall att rida med eller som reservhjul vid tappsko.

Jag tycker det finns alltför många barfota hästar som går omkring med ömma hovar. De är tassiga, går försiktigt, försöker gå i vägrenen osv. På vintern går de i helspänn och vågar knappt röra sig pga rädsla för att gå omkull. Det ses av många barfotafanatiker som helt normalt. Det är aldrig okej att hästen är öm!!!!
Jag tycker inte det är vanligt. Och dom vettiga "barfotafanatikerna" jag känner förespråkar absolut inte att hästar ska ömma och stappla!
Det är ju absolut inte okej att hästar ska ridas runt och ömma.

Har hittills varken träffat eller läst om/av någon vettig barfotafanatiker. Vissa har väl haft ljuspunkter i sina teorier men det faller oftast med annat.

Om man måste ha boots vid varje ridpass, varför inte sko så slipper hästen ha ont mellan ridturerna och till/från hagen också. Alltså sko för hästens skull. Inte på grund av lättja eller plånbok.
Har svårt att tro att dessa boots är så mycket bättre än vanliga skor.

Jag har helst mina hästar barfota eftersom jag verkar själv. Använder boots när det behövs. Tycker det funkar ypperligt! Jag slipper söka land och rike runt efter en vettig hovslagare och dessutom så slipper jag tappskor!

Billigt är det oxå ända tills den står blockhalt på en klinik där man dömmer ut den för felaktig hovvård. Ingen ersättning kommer heller utbetalas från försäkringsbolaget med motiveringen att hovvården inte är utförd av behörigt utbildad yrkesutövare..

Vid granskning visar det sig att det heller inte finns kvitton som styrker verkningsintervaller och övrig information som vid dessa falla är av yttersta vikt att kunna delge.

Så det kan bli en dyr läxa eller ska man i stället säga att där snålheten tar vid har visheten gått förlorad.

Det finns givetvis såna rötägg också.

Man är ju lat om man tar den enkla vägen istället för det som är bäst för hästen. Som sagt, ömhet kan bero på många orsaker och slår man på skor riskerar man ju bara att dölja symptom av något annat.

Imponerande, har du någon fakta du kan delge som uppvisar vilka övriga symptomer som ger hästen ömhet som skulle döljas enbart genom skoning??

Lever man i bubbla där man tror att skor leder till att hästen blir helt smärtlindrad så vill jag hålla med om att det finns rötägg.

Jag tycker inte det är vanligt. Och dom vettiga "barfotafanatikerna" jag känner förespråkar absolut inte att hästar ska ömma och stappla!
Det är ju absolut inte okej att hästar ska ridas runt och ömma.

Samma här, känner ingen som tycker ömma hovar är okej, hellre skor än en dålig barfotaverkning.

Det här med billigt och dyrt tycker jag haltar lite, om man gör det ordentligt. Det är inte billigare att barfotaverka åtminstonde med halva intervallen motför vad de flesta har när de skor. Inte billigt att köpa boots heller förövrigt.
Varför är en dyr hovslagare bättre? Skit är skit oavsett vad det är åt båda håll.

Får titta lite närmre på dessa boots o se om de kan vara något. Om de råkar tappa en någon gång är väl inte hela världen, hittar man skor i hagen på vintern så lär man ju även hitta dessa. Däremot är det ju viktigt att de inte ger hästen några andra problem, typ skav, röta eller dyl, när de måste ha dem på dygnet runt... Så de som testat dessa o har erfarenheter får gärna dela med sig!

Hej!

Jag föredrar barfota OM hästen klarar av att gå med det utan att slita snett eller vara ömfotad.

Ingen av mina hästar har kunnat gå barfota när de arbetat (trots starka, bra hovar) och därför har de haft skor på. Jag vill inte att de ska gå och spänna sig i onödan pga ont i hovarna.

/Lavinia, inte så mycket vetenskap, mer sunt förnuft.

Poängen är att de inte fattar att hästen ÄR öm...
Just så:meh:
Tofflor i all ära, men vem fasen springer i dem:wtf: räkna inte med att hästen ska prestera!

De är till för tillfälligt bruk- ej dagligen- som i Australien när de rider in till stan...lämnar sanden.

En av de som förespråkade alltid barfota för några år sedan o som påstog att hovisar inte kunde verka för barfota, fick tänka om när hennes egen häst till slut fick sådana problem att den var tvungen att skos- vilket uppvaknande
Hon som då läste till etolog tänkte dra med sig tanken att barfotaverkare kan ngt om hela hästens fysiologi.
Nu vet hon bättre, men är tyvärr tyst om saken.

Den som tog upp travhästar vet inte om att man rycker dem INFÖR lopp EVENTUELLT.
I Frankrike där man inte kör på vasst grus utan kolstubb har t o m förbjudit barfota för att hästar väldigt ofta har varit blodiga om hovarna- helt nednötta.

Senast ändrad:

Kl.

En tanke när jag läser om alla ömfotade hästar. Är det inte knäppt att så många hästar behöver skor för att inte ömma/ha ont? Hur har vi lyckats med det?

Enligt mig borde en frisk häst må bra och inte ömma/ha ont i en varierande stor hage utan skor. Så det är väll fråga om dagens hästar föds så sjuka att det inte är möjligt eller om vi själva gör våra hästar sjuka.

De allra flesta hästar har inga problem med att gå barfota i en gräshage. Däremot kan det bli problem med att gå i sand, på grus, sten och asfalt.

De allra flesta hästar har inga problem med att gå barfota i en gräshage. Däremot kan det bli problem med att gå i sand, på grus, sten och asfalt.

De flesta hästar kan nog gå oskott även på grus och sten, MEN börjar det ske regelbundet typ dagligen så är det inte konstigt om de börjar ömma om hornet slits ner snabbare än de växer.

Det beror ju lite på vad det är för sten också... Förra sommaren bestämde sig kommun för att köra ut sprängsten, för att laga byavägen där det var som sämst. På de fläckarna hade även skodda hästar problem att ta sig fram... Men sprängsten är ju lite speciell också, både stora stenar o vassa åt alla håll... Jag tror till och med att det var någon häst det blev hål i sulan på eller om det skar på något sätt, så det började blöda... Som tur var försvann det mesta av stenmaterialet ner i leran vid första skyfallet... :) Vägen var väldigt dålig på sina ställen... :/

Sprängsten på vägen tillhör väl kanske inte vanligheterna här i Sverige även om det förekommer, på Island finns det många fjäll/bergsvägar som är byggda med hjälp av bl a sprängsten. MEN på Island skos för det mesta alla ridhästar, medan de hästar som inte rids hålls utan skor. Här är inställningen att ridhästar ska skyddas i hoven, de hästar som inte rids behöver inte det skyddet i hagen.

Jag hr ju en hovslagarutbildning i bakfickan, även om jag numera enbart utövar yrket på mina egna hästar (av hälsoskäl).

Jag erkänner att jag är lat (och rädd om min skruttiga kropp). Jag har helst mina hästar barfota, för att slippa det extra arbetet som skoningen medför. Men mina ridhästar kan enbart gå i paddocken barfota, de ömmar alldeles för mycket för att jag ska kunna rida ut - så länge det inte finns ett snötäcke - så för att jag ska kunna rida dem normalt blir det skor på fötterna.

Sprängsten på vägen tillhör väl kanske inte vanligheterna här i Sverige även om det förekommer
Sprängsten är det väl kanske inte, men här i byn är det flera grannar som anlägger nya skogsvägar genom att ta hand om diverse byggavfall som de fyller ut med. Det betyder att vägarna kan bestå av allt från krossat taktegel till blankpolerat stengolv i småbitar. De är givetvis tillplattade så att det inte är någon skaderisk att rida där, men hastigheten är skritt (så länge det inte är snötäckt) och skor behövs.

Och generellt så är min uppfattning att "riskerna" med att ha skor på hovarna överdrivs ordentligt av barfotaförespråkarna. Nej, skor är inte "det bästa för hoven" i alla lägen, men om skorna varit SÅ dåliga för hästarna/hovarna så hade nog inte så många tävlingshästar varit så fräscha långt upp i åldrarna... Ytterst få av de problem som hästar behandlas för beror på att de har skor på fötterna...

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
8 435
Tjatter Hej någon mer än jag som roar sig ibland med att göra ai-bilder? Tänkte det kunde vara kul att dela med sig lite av det och se andras...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 700
Senast: cili
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 112
Senast: Nevermind
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 934

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka