Har både barfota och skodda.
Oftast går det utmärkt att ha dom barfota, men som många skriver så krävs det mycket engagemang, kunskap, tid o pengar än skodda hovar.
Ang att han blir öm, min erfarenhet är att en skodd häst med tappsko är betydligt mera öm en samma häst barfota. Hoven är liksom inte van eller anpassad för att klara sig utan skon vid en plötslig tappsko på samma sätt som när den varit barfota ett tag.
Vad det gäller halka, så funkar det utmärkt så länge man har broddboots vid motion samt möjlighet att sanda i hagen. Förra året när det tinande och frös på om vart annat, tom under samma dag vissa dagar fick vi helt enkelt ge upp och sko alla hästarna, vart helt enkelt för halt. Sen skodde vi av dem till våren. Så om du velar på att testa eller inte så att tänk på att det alltid går att slå på igen om det inte blev bra.
Sen finns det ju många sätt att få skor att sitta kvar, beronde på vrf dom plockar av sig skorna (trampas dom av lr är det mycket lera? Dålig hovkvalitet etc). Ett annat alternativ skulle kunna vara att testa limskor?
Sen ovasett vad du väljer kan jag verkligen rek tappsko kurs. Har själv en som ofta plockar av sig skor, guld värt att kunna slå på skon igen så hästen inte trasar sönder hoven mer än nödvändigt innan hovis kommer.
Var så länge jag gick den (och fram tills nyligen bara haft barfota) så vågar dock bara plocka av skor och sömma om en söm lr två. Men min kompis som gick kurs samtidigt men som jobbat på trav sedan dess kan slå på skorna igen.
Tänker dock ta om tappsko kompetens så fort jag får chansen!
Och plockar du av skorna så be hovis visa dig hur du hanterar en rasp så att du vid behov kan hålla efter mellan besöken.