Skor, Djurplågeri???

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Godisbiten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 298
  • Visningar Visningar 22 177
Sv: Skor, Djurplågeri???

Vad har du för modell på botsen som endast är en mm längre och bredare än hoven. Det verar vara ett tunt material, håller det verkligen?

Jag använder Easyboot Glove. Uppskattar att de är ca 1 mm tjocka, men har inte tillgång till skjutmått just nu, så jag kan inte gå i god för exakt tjocklek. Sulan är tjockare, men går inte utanför kapseln som omsluter hoven. Längst fram är den inåtskuren så att överrullningen funkar bra.

Glömde lägga till att jag inte haft problem med materialet trots att det är tunt. Jag tycker att de håller bra.

Det är inte jag som försöker förminska alla hästägare som skor sina hästar eller försöker förmedla en lära med en ej vetenskaplig "forskning".

Man måste ta studier med två nypor salt då de hela tiden revideras o ifrågasätts. Vi med erfarenhet kan oftast granska saker kritiskt- kan göra jämförelser. Se hela biten o utgå från var individ.

Jag uppfattar Bowkers studie som vetenskaplig. Om du har belägg för att den på något sätt är ovetenskaplig är det förstås intressant att ta del av dessa belägg. Men naturligtvis är det så med all forskning att nya forskningsresultat kommer som nyanserar resultaten av de gamla. Jag har dock inte sett något som har omkullkastat teorin om den perifera belastningens skada på hoven ännu.

Boots kan vara en tillfällig lösning, men de försämrar överrullningen, glidmomentet samt trycker på hästens mjukdelar ovan hoven.
Jag har varit inne på överrullningen och glidmomentet i andra inlägg, så jag vill inte repetera det igen. När det gäller trycket på mjukdelarna är den modell jag använder av ett stretchigt neoprenmaterial ovanför hoven. Jag har inte haft problem med skav eller liknande. Min häst som annars är noggrann med att tala om vad hon tycker har inte på något sätt indikerat att hon inte tycker om bootsen, så jag tolkar det som att hon inte upplever obehag.

En häst som är van vid att ha skor o därmed kunna gå obehindrat ska inte behöva få ont bara för att hästägaren anser att den ska vänja sig. Vänj dig själv. Det funkar fint på mjuka underlag- såsom med hästen.

Tyvärr ser det inte ut så där de flesta väljer att rida. Många har ingen aning om att hästen kan få blödningar i sulan av sten o det gör lika ont som för oss.

Här håller jag med dig, förutom att jag tycker att bootsen fungerar bra som mer än tillfällig lösning. De skyddar dessutom sulan, till skillnad från järnskor som endast skyddar sulan i den utsträckning som stenarna inte sticker upp högre än skon.

Jag använder Easyboot Glove. Uppskattar att de är ca 1 mm tjocka, men har inte tillgång till skjutmått just nu, så jag kan inte gå i god för exakt tjocklek. Sulan är tjockare, men går inte utanför kapseln som omsluter hoven. Längst fram är den inåtskuren så att överrullningen funkar bra.

Du måste räkna med hela bootsen när du räknar på hur de förlänger hoven.

Jag använder ogärna boots både av samma skäl du inte vill ha skor samt att jag behöver halkskydd i hagen ( och boots är direkt olämliga för dygnet runt bruk) och att rida barfota på det vis jag gör vintertid är uteslutet, jag skulle aldrig våga annat än långsamt tempo barfota. I ett annat klimat och med andra typer av ridvägare hade det varit idealiskt, i Sverige med våra hårda steniga vägar och vinter är det inte idealiskt i mina ögon.

Jag önskar att du kunde respektera andras val, så länge hästarna mår bra spelar det ingen roll vad vi sätter på fötterna eller väljer bort. Mig veterligt finns det inget vetenskapligt bevis varken för att barfotahästar är friskare eller sjukare än skodda med samma jobb på lång sikt. Det kanske kommer och då kan det vara dags att utvärdera. Tills dess är det mest korkat och attackera barfota/skodda hästar bara utifrån vad man väljer att ha eller inte ha på fötterna och kalla dem diverse otrevligheter som lata och prylgalna (vad det nu hade med saken alls att göra).

När det gäller vetenskapliga alster så är det upp till författaren av dem att påvisa att de är vetenskapliga, uppfyller de inte normerna för detta.

Håller helt med. Tycker påståendena blir absurda och är fascinerad över vart man tycker sig finna en grund för att skodda hästar mår dåligt av att vara skodda.

Seabiscuit: VAR hittar man såna grunder? :confused: Elithästar, hårt tränande hästar, och vanliga hobbyhästar är skodda och är friska, välmående och presterande djur. Välkommen tillbaks den dagen så inte är fallet och kan härledas till att hästen är skodd. Det jag skrev tidigare, om vad boots innebär för ändrad belastning/rörelsemönster och den ansträngning sånt eventuellt innebär då de sätts på emellanåt, ignoreras helt, men man fortsätter hävda att skor minsann är jävulens påfund - även om du är subtil i hur du uttrycker dig. Kom igen.

Men du har verkligen inte respekterat andras val i den här tråden!!!!
PL

Jasså tycker du det, tråkigt att du upplever det så, kanske missuppfattar du mina inlägg. De riktar sig mot de som verkar anser folk är någonstans mellan djurplågare och okunnig om man skor, då kanske åsikterna om deras näst intill fanatism spiller över negativt på att ha hästen barfota när det är fanatismen kring barfotarörelsen som är besvärlig.

Håller helt med. Tycker påståendena blir absurda och är fascinerad över vart man tycker sig finna en grund för att skodda hästar mår dåligt av att vara skodda.

Seabiscuit: VAR hittar man såna grunder? :confused: Elithästar, hårt tränande hästar, och vanliga hobbyhästar är skodda och är friska, välmående och presterande djur. Välkommen tillbaks den dagen så inte är fallet och kan härledas till att hästen är skodd. Det jag skrev tidigare, om vad boots innebär för ändrad belastning/rörelsemönster och den ansträngning sånt eventuellt innebär då de sätts på emellanåt, ignoreras helt, men man fortsätter hävda att skor minsann är jävulens påfund - även om du är subtil i hur du uttrycker dig. Kom igen.

Nu kan du ju inte gå igod för alla tävlande, hårdpresterande hästar och hobbyhästar, precis som att seabiscuit inte kan gå i god för att alla hästar fungerar barfota.

Man ser många hästar komma in på ATG bli sprutade mot någon skada och sen tävla. Pengar! (nu är ju detta främst trav och galopp)

Min häst har alltså boots på de underlag hon behöver boots. Var hon bara promenadhäst skulle hon sannolikt inte alls behöva boots, för hon har bra hovar, men nu går hon ju ganska mycket när underlagen är som hårdast, och då är bootsen ett bra alternativ till skor. Detta gör jag för har tagit del av seriös veterinärmedicinsk forskning om skor och därför inte vill sko min häst.

Har du bra källor på den veterinärmedicinska forskningen? Fast helst då på skor, boots och barfota. Och nu menar jag riktig vetenskaplig forskning som publicerats i gängse tidskrifter m.m. :)

Nä men jag vågar påstå att hade skorna varit boven i dramat hade det belysts och hårdpresterande hästar hade inte varit skodda. Ditt konstaterade om sprutade hästar - vad har det med skoning att göra? ledinflammationer kommer i stort sett alltid från högre upp, de är inte relaterade till låga problem.

helt ärligt, tråden grundar sig på ett klipp på YOUTUBE. Finner du det särskilt seriöst?

Du måste räkna med hela bootsen när du räknar på hur de förlänger hoven.

Vet inte om jag förstår dig rätt men om du menar att jag måste räkna in sulan så är den alltså inskuren diagonalt under tån, så den förlänger inte tån. Och få skor är tunnare än denna sula.

När det gäller respekt för andras val, så är en del av problemet just att det inte är mycket av ett aktivt val i många fall. Det verkar det inte vara många hovslagare som säger "Men ska du verkligen sko unghästen, den har ju så bra hovar. Skor har även nackdelar." om inte ägaren själv frågar. Och många tror alltså att hästar måste skos. Det är denna kunskapsbrist jag gärna vill råda bot på.

Har du bra källor på den veterinärmedicinska forskningen? Fast helst då på skor, boots och barfota. Och nu menar jag riktig vetenskaplig forskning som publicerats i gängse tidskrifter m.m. :)

Bowker är doktor i veterinärmedicin. University of Pennsylvania där han tog veterinärexamen är ett Ivy League-universitet. I forskningen de beskriver i artikeln har de granskat 300 hovar. Jag bedömer inte att detta är ovetenskapligt. Det handlar om skor och barfota. Boots av den kvalitet som vi nu diskuterar är så nya att det nog är svårt att komma upp i 300 kadaverhovar att titta på. EasyCare har gjort en del egna undersökningar, som är intressanta men givetvis partsinlagor, så man får läsa dem med det i åtanke.

Nä men jag vågar påstå att hade skorna varit boven i dramat hade det belysts och hårdpresterande hästar hade inte varit skodda. Ditt konstaterade om sprutade hästar - vad har det med skoning att göra? ledinflammationer kommer i stort sett alltid från högre upp, de är inte relaterade till låga problem.

helt ärligt, tråden grundar sig på ett klipp på YOUTUBE. Finner du det särskilt seriöst?

Jag var nu inne på pågående diskussion, tycker absolut inte ett youtube klipp är seröst. Och jag har en häst som haft ganska många inflammationer (samma återkommande), som har med hovarna att göra (vinkeln) nu dock. Jag har skor på min häst för att få till hennes vinkel, men tror benhårt att det finns hästar som kan prestera barfota, och att det finns hästar som inte alls kan gå barfota. Ledinflammationer behöver inte komma från högre upp.

Travhästar ser oftast (inte alltid?) ut lite åt det hållet som min häst gjort :eek: långa tår, vilket (ofta?) ger inflammationer då det blir felbelastning.

Jag blir gärna rättad om jag är ute och cyklar. :) Detta är information jag samlat på mig från hovlsgare, veterinär och folk i övrigt under de året jag har haft problem med min polla.

När det gäller respekt för andras val, så är en del av problemet just att det inte är mycket av ett aktivt val i många fall. Det verkar det inte vara många hovslagare som säger "Men ska du verkligen sko unghästen, den har ju så bra hovar. Skor har även nackdelar." om inte ägaren själv frågar. Och många tror alltså att hästar måste skos. Det är denna kunskapsbrist jag gärna vill råda bot på.

Känner inte igen den uppfattingen ö.h.t. Alla seriösa hovslagare jag vet, rekommenderar att unghästen om den inte har hovar som kräver skoning, och rids på ett sätt som inte påkallar skoning på ngt konkret sätt, att den får gå oskodd så länge det fungerar. Samma sak gällande insatta unghäst ägare - vet ingen som skor på såvida det inte finns konkret anledning att så göra. Vanligt är att man då även skor på successivt, och skor fram, och lämnar bak så länge det inte finns skäl att sko på runt om.

att jämföra en travhäst med sko eller inte sko historien blir absurt om du ska blanda in skador så som ledinflammationer dessutom. En travhäst utsätts för belastning som inte går att jämföra med andra hästar, pga att den tävlas under extrem belastning i en gångart som inte är naturlig i de hastigheter vi pratar om. dvs det har föga lite med skor eller inte skor att göra ö.h.t och jämförelsen blir absurd.

Delvis handlar det ju om hur länge de är friska, välmående, och kan prestera. Jag använder ju inte bootsen emellanåt, utan varje dag jag rider under de perioder då de behövs, så jag uppfattade inte ditt inlägg som något jag behövde bemöta. Tycker heller inte att skor är djävulens påfund, utan snarare att de har blivit lite omoderna.

Bowker är doktor i veterinärmedicin. University of Pennsylvania där han tog veterinärexamen är ett Ivy League-universitet. I forskningen de beskriver i artikeln har de granskat 300 hovar. Jag bedömer inte att detta är ovetenskapligt. Det handlar om skor och barfota. Boots av den kvalitet som vi nu diskuterar är så nya att det nog är svårt att komma upp i 300 kadaverhovar att titta på. EasyCare har gjort en del egna undersökningar, som är intressanta men givetvis partsinlagor, så man får läsa dem med det i åtanke.

Mig veterligen är det absolut inget att stödja sig på utan krävs långt mycket mer prövning innan man kan börja prata om vetenskap. Han har en teori och tanke kring det och jag hoppas att han fortsätter med det men ser till att få det vetenskapligt prövat.

Jag har hållit på med hästar i över 40 år och har alltid haft skor på de hästar som behövt det och ingen har skadats eller dött en för tidig död för det. Genom åren har det blivit en hel del hästar jag ägt, mött, följt etc. Det jag dock lärt mig är att en dålig verkning innan skoning, liksom en dålig verkning för barfotagång, är direkt skadligt. Alltså, inte skorna utan grundarbetet. ;)

Tro mig, min hovis längtar efter att få slippa sko shettisen ;). Han ser mycket hellre att det bara är verkning på henne, men tyckte att MITT val att sko i vinter pga skadan hon har var klokt. Det var alltså inte hovis förslag att sko, utan mitt eget. Men nästa gång i slutet av mars åker skorna av igen.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 441
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
756
Senast: tara
·
Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 598
Senast: Palermo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?