Skor, Djurplågeri???

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Godisbiten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 298
  • Visningar Visningar 22 177
Sv: Skor, Djurplågeri???

Jag förstår inte vad du menar? Skulle det bero på att hästarna har skor eller?
Det som menats var väl att den dagen hästar inte presterar inte mår bra och inte är friska pga skor kan man börja tänka om...

Behöver man inte spruta travhästar om man låter de gå barfota?:idea: (ironisk :)) Jag kanske ska dra av skorna så kan jag tävla och vinna pengar ;)

Om du läser hela diskussionen hade du sett att inflammationer togs upp och att dom bara kom högre upp ifrån. Jag reagerad för att jag trodde att mackan menade att alla hästar på hög nivå är friska och sunda tack vare skor. Jag tror att det beror på mer än skor, och att ´VISSA hästar klarar sig utan skor, långt ifrån alla. Men jag hade läst mig till fel slutsats. :)

du har kastat in påståenden att travhästar som är skodda sprutas i lederna titt som tätt pga skor. Jag säger dig att den villfarelsen att det har med skorna att göra, är galen. Dvs du drar växlar och slutsatser att skor är av ondo. Utöver det har du läst helt galet om du tror att jag är skotaliban.;)

du måste ju förstå att faktumet att du möts av reaktioner pga såna ogrundade påståenden, blir rätt naturligt. Särskilt som du har en strassertråd ute där du frågar om det. Faktumet att du missat allt som har med strasser att göra, gör att det blir jättesvårt att bemöta dina påståenden. Du argumenterar lite hit och dit utan att ha ens tillnärmelsevis torrt på fötterna så att säga.

du har kastat in påståenden att travhästar som är skodda sprutas i lederna titt som tätt pga skor. Jag säger dig att den villfarelsen att det har med skorna att göra, är galen. Dvs du drar växlar och slutsatser att skor är av ondo. Utöver det har du läst helt galet om du tror att jag är skotaliban.;)

du måste ju förstå att faktumet att du möts av reaktioner pga såna ogrundade påståenden, blir rätt naturligt. Särskilt som du har en strassertråd ute där du frågar om det. Faktumet att du missat allt som har med strasser att göra, gör att det blir jättesvårt att bemöta dina påståenden. Du argumenterar lite hit och dit utan att ha ens tillnärmelsevis torrt på fötterna så att säga.

oj då har du verkligen missförstått mig!! Jag skrev att det är inte alltid sporthästar ses efter och att man lägger stor vikt på "småskador"utan dom skickas in och sprutas och tävlar sen, det var bara ett påstående eftersom jag tyckte du drog alla över en kam att alla hästar på hög nivå är sunda tack vare skor. MÄRK VÄL NU ATT JAG INTE SKRIVER ALLA STÅR I TEXTEN.

jag har aldrig påstått att jag tänkt strasserverkar min häst, utan då är du ute efter någiot smarrigt att tjaffsa om. Jag hade aldrig hört talas om strasser i hela mitt liv, en curlyuppfödare förespråkade detta och jag undrade vad det var helt enkelt. :) Nu när jag vet vad det är tycker jag att det låter helt fel.

Och jag är alltid noga med att säga att detta är sådan information jag tagit in, jag är inte utbildad i något. Jag tar in, frågar och bildar uppfattningar. Istället för att vara elak mot folk som tycker olika och har olika uppfattning.

Tycker det är fruktansvärt tråkigt att du ska snäsa så som du gör. Jag missuppfattade dig, och du mig. Gör ingen stor sak av det är du snäll.

Det är ju faktiskt ett forum där man delar med sig av sina erfarenheter. Jag är en 20årigt tjej och har inte varit så inne i hovar och skor före jag fick mig en häst där det var tvunget att verkligen angagera sig, och tack vara det har jag lärt mig en del. Men långt ifrån mycket. Jag måste ju få dela med mig av sådant jag hört och lärt mig? Det betyder inte att jag alltid har fel. Och vad i har saken att göra att jag inte har hört talas om strasser? Jag har alltid haft häst skodd och inte varit insatt i barfotarörelse, utan hovslagaren har verkat min häst då den ska vara barfota. (tidigare häst) tog ut barfota verkare första gången på denna hästoch tyckte att denna gjorde ett bra jobb. Tyvärr kunde itne hästen vara barfota.

Nejdå jag avser inte att snäsa alls, du missläser mig helt enkelt. Jag är kritisk till dina motiveringar då de saknar massor med grund och kunskap helt enkelt, det är det du fått svar på. ditt inlägg om travhästarna, om det inte var relaterat till skoningen, blev mkt konstig i sammanhanget, likaså dina teorier om varför de sprutas osv, relaterat till skor.
din strassertråd har du också tolkat mig helt fel ang. Jag har aldrig tolkat dig som att du tänkte använda metoden. Men eftersom du helt klart saknar kunskap i ämnet i och med att du ö.h.t postade den, så drar jag slutsatsen att dina kunskaper om barfota gång helt klart förefaller tämligen begränsade. Därav min kommentar, att det blir konstigt att du argumenterar emot skor eller för barfota eller tvärtom -när du snarare behöver skaffa dig lite baskunskap innan du tar ställning i olika frågor.

jag avser inte att vara snäsig ö.h.t, läser du mig så beklagar jag, det var inte alls min avsikt. Min avsikt har varit att påpeka att dina begränsningar gällande insatthet i ämnet kanske inte motiverar att du så starkt argumenterar för olika saker. Kort och gott. ;)

Nejdå jag avser inte att snäsa alls, du missläser mig helt enkelt. Jag är kritisk till dina motiveringar då de saknar massor med grund och kunskap helt enkelt, det är det du fått svar på. ditt inlägg om travhästarna, om det inte var relaterat till skoningen, blev mkt konstig i sammanhanget, likaså dina teorier om varför de sprutas osv, relaterat till skor.
din strassertråd har du också tolkat mig helt fel ang. Jag har aldrig tolkat dig som att du tänkte använda metoden. Men eftersom du helt klart saknar kunskap i ämnet i och med att du ö.h.t postade den, så drar jag slutsatsen att dina kunskaper om barfota gång helt klart förefaller tämligen begränsade. Därav min kommentar, att det blir konstigt att du argumenterar emot skor eller för barfota eller tvärtom -när du snarare behöver skaffa dig lite baskunskap innan du tar ställning i olika frågor.

jag avser inte att vara snäsig ö.h.t, läser du mig så beklagar jag, det var inte alls min avsikt. Min avsikt har varit att påpeka att dina begränsningar gällande insatthet i ämnet kanske inte motiverar att du så starkt argumenterar för olika saker. Kort och gott. ;)

man lär sig genom att prata med folk och veterinär och hovslagare har lärt mig mycket. Min hovis är inte emot barfotagång om det funkar för hästen. Tror inte du var så full i kunskap i min ålder heller. Jag vågar fråga om jag inte kan eller vet, finns många som inte gör det. Och på det viset lär jag mig varje dag. :) Ska mina kunskaper jag fått vara helt åt skogen bara för att jag itne visste vad strasser var? :O

Jag har lärt mig en hel del på detta år med min häst genom att prata med folk om olika teorier och fått hjälp och förslag från veterinär och hovis. Men jag är ingen hovlagare och ingen veterinär, mina kunskaper är det som rör sig kring min häst.

Och jag har en uppfattning som jag står fast vid. Vissa hästar kan vara barfota, och vissa inte. Denna uppfattning har jag fått då jag har varit ikring både barfota hästar och skodda hästar och båda har funkat lika bra i de sammanhang jag varit i. Sen har det som sagt med individ att göra. Och även veterinär och hovis tycker detta.

Jag har precis samma åsikt gällande barfota och inte barfota. Så jag fortsätter undra varför du debatterat som du gör om det är din åsikt? ;)

Nu tror jag att raggsock tänker sig dessa sk sko boots, jag vet faktiskt inte vilket som är värst vanliga skor eller dessa boots. För min del så har jag aldrig sett stora sår i och runt hovarna pga skoning men däremot med boots.:crazy: Så jag kan inte se någon fördel med dem alls faktiskt.:crazy:

Jag tror att Boj har rätt. Raggsock avser förstås barfotaboots, som skyddar bärranden från slitage. Det är i alla fall den typen av boots som jag har avsett när jag har talat om boots. Lite OT så har jag svårt att se varför den andra typen av boots kallas för boots. De är ju snarare stövelskaft i så fall.

Men Boj, vad är det för sår du har sett i och runt hovarna? Pratar vi skav, och hur uppstod de i så fall i hovarna?

Boots har funnit sen urminnes tider o barfotaboots får man väl benämna som galoscher:idea: Pampuscher:banana:

Motsvarigheter till barfotaboots är väl det som funnits sen urminnes tider som skydd innan järnskor började användas.
PL

Ja vi pratar skav, som uppstod när bootsen var på. Blev rätt otäcka sår av det.:crazy:

Ja lätt att det blir skav. Snö är ett problem, kommer ner i bootsen, blir is, skaver o gör att de lätt ramlar av. Sand o grus blir naturligtvis även de lätt problem.
PL

Inte kul. Det kan vara problem med skavkänsliga hästar. Men jag undrar hur de uppkom i hovarna? Eller, när du skrev i, tänker jag på undersidan, och det kanske inte var det du menade?

Det är ju den mjukaste delen av hoven dvs ballarna som ger problem.
Vi har av o till använt barfotaboots i bortåt tio år, ett antal märken o inga är problemfria. Är övertygad om att de när de sitter på påverkar hovmekanismen minst lika mycket som järnskor, dock normalt sett under mycket kortare tid.
PL

Ursprungligen postat av Seabisquit
I många fall när ägaren säger att hästen inte kan gå barfota så menar de i själva verket att de inte har lust eller tid eller möjlighet att lägga ned det arbete som krävs.

Vad, exakt, är det för tid, lust och arbete som ingår i att hålla en häst barfota jämfört med att ha den skodd?

I mitt fall, då min förra häst gick en del barfota, men ömmade på hårt underlag:

Sanda eller på annat sätt mjukgöra flera hektar mark när det är som hårdast under torra somrar. Lika på vintern som halkskydd, även om ytan är något mindre då.

Lat? Knappast, eftersom att det tjocka sandlagret skulle ligga där när det väl lagts ut.

Däremot är det knappast ekonomiskt försvarbart, och hur ska hästen komma åt gräset om man gör om hela hagen till en öken? :grin:

Att låta henne "vänja sig" och ha ont flera månader är självklart inte ett alternativ, och det finns t.o.m. lagar som reglerar det isf.

Att jämföra täckespåläggning med att dra på 4 st boots på varje häst varje morgon är ju bara löjligt!
Det är skillnad på att slänga på 8 täcken och att stå med krökt rygg och dra på 32 skitiga boots på 32 skitiga hovar.

Gärna barfota, men inte till varje pris!

Raggsock avser förstås barfotaboots, som skyddar bärranden från slitage. Det är i alla fall den typen av boots som jag har avsett när jag har talat om boots. Lite OT så har jag svårt att se varför den andra typen av boots kallas för boots.

Ja se så lätt det kan ske missförstånd och ack så olika kunskapsnivån kan vara....

För att det ska undvikas missförstånd så krävs det faktiskt att man talar i rätt termer, Boots är någort som sedan urminnestider framtagits för att hovens kronrand och ballar ska skyddas mot skador i hovens mjukdelar. Travet använder även boots i olika vikter och material för att manipulera vikten och därmed få "travet att flyta" en orytmisk starthäst att se mera rytmisk ut.

Det raggsockan ständigt påpekar när hon quotar mig (för utom att hon anser mig vara ett pain in the ass) är bootsens efterträdare, "pjäxan"

Pjäxan är en vidareutveckling av bootsen men man har nu gjort en rockard, en 180 gradare och från att tidigare ha skyddat hovens mjukdelar så skyddar den nu hovens naturliga bärrand.

Att delge fakta om att alla hästar mår bäst av att vara barfota och även själv verkar vara övertygad i sin tro för att så snart amen är sagt.. Ta ett kort andetag och lovprisa herren att den ursprungliga bootsen utvecklats till "barfotaboots" med all marknadsföring det medför...

Så i bland går det lite för fort när man diskutterar boots,, ingen barfotahäst blir mindre hovöm med boots, däremot mindre obekväm med barfotaboots.

Ge gärna ngt slags bevis på att boots för att skydda överdelen av hoven skulle vara äldre än boots för att skydda underdelen.
När det gäller de senare har vi olika varianter av hipposandaler o soleae Sparteae antingen som fynd eller beskrivna i litteratur sen 2000+ år tillbaka.
Naturliga föregångare till den sömmade järnskon.
Visst blir det språkförbistring men att påstå att ordet boot skulle vara en uråldrig beteckning för det ena eller det andra är ganska okunnigt.
PL

Ja se så lätt det kan ske missförstånd och ack så olika kunskapsnivån kan vara....

För att det ska undvikas missförstånd så krävs det faktiskt att man talar i rätt termer, Boots är någort som sedan urminnestider framtagits för att hovens kronrand och ballar ska skyddas mot skador i hovens mjukdelar. Travet använder även boots i olika vikter och material för att manipulera vikten och därmed få "travet att flyta" en orytmisk starthäst att se mera rytmisk ut.

Det raggsockan ständigt påpekar när hon quotar mig (för utom att hon anser mig vara ett pain in the ass) är bootsens efterträdare, "pjäxan"

Pjäxan är en vidareutveckling av bootsen men man har nu gjort en rockard, en 180 gradare och från att tidigare ha skyddat hovens mjukdelar så skyddar den nu hovens naturliga bärrand.

Att delge fakta om att alla hästar mår bäst av att vara barfota och även själv verkar vara övertygad i sin tro för att så snart amen är sagt.. Ta ett kort andetag och lovprisa herren att den ursprungliga bootsen utvecklats till "barfotaboots" med all marknadsföring det medför...

Så i bland går det lite för fort när man diskutterar boots,, ingen barfotahäst blir mindre hovöm med boots, däremot mindre obekväm med barfotaboots.

Från bilder och arkilogiska material som finns var dom första hovskydd typ "sandaler" exampler som finns i Åkerbloms uppsamling.
Av dess desighn var det att skydda"underdelan av hoven och man kan se tydlig att Kronränd och Balar ligger helt oppet....så Peter_Lundin är korrekt.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 441
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
756
Senast: tara
·
Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 598
Senast: Palermo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka