Skor, Djurplågeri???

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Godisbiten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 298
  • Visningar Visningar 22 177
Sv: Skor, Djurplågeri???

Säkert en utmärkt källa när det gäller historia o språk!
Inom trav o galopp betyder det bara en sak men det här med hästar är vidare än så.
Ge gärna en närmare länk till den del av sajten du menar.
PL

Hur gör man om och gör rätt om problematiken är vinterväglag många månader om året, flyttar till varmare klimat eller?

Och en annan problematik är att väglaget inte är lämpligt för barfota gång? Ska man då anlägga nya ridvägar? Det torde bli intressant på Island att anpassa underlaget så att det passar för långturerna till häst.

Eller menar du att om hästen ömmar även i hagen så ska den ha barfota boots i hagen?

Eller menar du att om hästen inte klarar barfotagång så skor man den?

Eller har du möjligen den sekteristiska inställningen att om något inte funkar har man gjort fel,för barfotagång ska by default fungera?

Det är tämligen oklart vad du menar med gör om gör rätt.

Det är ens skyldighet, när man väljer att skaffa sig häst, att samla på sig den kunskap som behövs och man har viljan att se till att sitt djur få leva så som den mår allra bäst utav. Samt så skall man ha hästen i en miljö som den fungerar i. Att en häst skulle ömma i hovarna när den går i hagen/lösdriften innebär ojämnt underlag kanske? Man bör se till att man håller hage och lösdrift av tjänliga proportioner, varierande underlag osv. Jag har aldrig haft bekymmer med detta. Det är inte särskilt svårt, som du verkar tro. Och ridning vid halt underlag, om man nu måste gå på det hala, så är det brukligt att utrusta hovarna med de broddade bootsen. Så brukar jag göra.

Det blir absurt genom att jämförelsen haltar mycket, diskussionen går ut på att skor är djurplågeri. En travhäst tränas/tävlas såväl med skor som utan skor.
Ledinflammationer hänger inte samman med skor, utan beror på flera olika faktorer där bl a en felaktig verkning kan ha stor betydelse. Sedan finns olika typer av trauma samt inte minst att förglömma en ryttare, ofta är ledinflammationer en sekundär skada och grundorsaken finns oftast på annat håll.

En inflammation kan, precis som du skriver här, uppkomma av flera orskaer. Men visst är en fastspikad sko på hoven, en i allra högsta grad tänkbar orsak till diverse inflammationer. Det är min personliga insikt (inte åsikt). Hur kan den inte påverka det, när den för det första hämmar/stör hovmekanismen som är av så stor betydelse för inte bara hoven, utan hela kroppen?

Jag anser att en skodd häst är en häst vars ägare kamouflerar ett verkligt och kvarvarande tillstånd hos hästen, vars symtom trubbas av utav en järnsko, istället för korrekt utförd rehabilitering. Medvetet eller omedvetet.

Senast ändrad:

Nu tar jag det här en gång till. Min häst (idag 15 år gammal) är inåttåad. Brytningen sitter i kotleden. Hennes benställning gör att hon sliter hårdare på utsidan av hoven än insidan. Om hästen går utan skor kommer utsidan att bli lägre och lägre varpå brytningen i kotan blir värre och värre. För att detta slitage inte ska ske måste hoven skyddas. Det enklaste och enligt mig minst onda sättet att skydda hoven är att sätta på en järnsko. Jag försökte ha hästen barfota sommaren 2010 när hon gick med föl. Skorna drogs av dagen innan fölningen. Redan under sommaren fick jag lägga på skor igen eftersom hoven slets för kraftigt och då gick hon endast i hage samt fram och tillbaka till hagen (gräshage utan sten). Hästen ömmade inte.
Vad tycker du jag skulle gjort istället? Barfotaboots kommer av olika orsaker (som jag definierat tydligt tidigare i tråden) aldrig att användas på min hästar förutom i nödfall. Kan du förklara för mig hur min häst skulle klara sig från en kotledsinflamation om man lät henne slita ner hovanara snett enligt ovanstående beskrivning? Kan du även förklara för mig varför en barfotaboot är en bra lösning när det är väl kännt att brodd vid barmark ger ett för snabbt hugg som resulterar i risk för skador (barfotaboots hugger också snabbt till skillnad mot en järnsko som glider lite mot underlaget).
Det (icke) kamoflerade problemet i ovanstående beskrivning är att min häst har en felaktig benställning. När jag tränade hästen för distans så var det (icke) kamoflerade problemet att underlaget på moderna grusvägar består av vass stenkross vilket i varje steg hackar bort en bit av hästens sula = jag var tvungen att lägga dit en plastsula.
Du påstår också att hovmekanismen försvinner med en sko. Kan du visa siffror på exakt hur mycket hovmekanismen förändras på en korrekt skodd hov.

En inflammation kan, precis som du skriver här, uppkomma av flera orskaer. Men visst är en fastspikad sko på hoven, en i allra högsta grad tänkbar orsak till diverse inflammationer. Det är min personliga insikt (inte åsikt). Hur kan den inte påverka det, när den för det första hämmar/stör hovmekanismen som är av så stor betydelse för inte bara hoven, utan hela kroppen?

Jag vill påstå att problemet om det kommer från hoven, grundar sig först och främst på verkningen skon är en sekundär åtgärd som endast bidrar till att skydda hoven medan verkningen kan bli den verkligen boven om detta inte sker på rätt sätt.

Det man ska komma ihåg är att även oskodda hovar drabbas av samma ledinflammationer samt ett par till som kanske inte är lika utbrett hos skodda hästar då tänker jag närmast på sulläderinflammation.

Det som är mest skrämmande i dagsläget är att dessa problem kan uppkomma hos hovar som skos av, OCH tittar man då på dessa olika bokstavskombiantioner och dess verkning så är råden lite olika vad som ska göras.
Tar man te x hovskolans tillämpning så används gärna Boswellia eller djävulsklo, inte för en sekund anlitas en veterinär för smärtlindring utan detta ska alltså vara övergående med hjälp av dessa örter. Det diskuteras flitigt just nu på ett forum.

Så nej, jag tror att skorna har en del medan verkningen är den som absolut bör vara ok i annat fall så har man problem med inflammationer oavsett hoven är skodd eller inte.

Tar man te x hovskolans tillämpning så används gärna Boswellia eller djävulsklo, inte för en sekund anlitas en veterinär för smärtlindring utan detta ska alltså vara övergående med hjälp av dessa örter. Det diskuteras flitigt just nu på ett forum.

Ruskigt :crazy::(!

Det är ens skyldighet, när man väljer att skaffa sig häst, att samla på sig den kunskap som behövs och man har viljan att se till att sitt djur få leva så som den mår allra bäst utav. Samt så skall man ha hästen i en miljö som den fungerar i. Att en häst skulle ömma i hovarna när den går i hagen/lösdriften innebär ojämnt underlag kanske? Man bör se till att man håller hage och lösdrift av tjänliga proportioner, varierande underlag osv. Jag har aldrig haft bekymmer med detta. Det är inte särskilt svårt, som du verkar tro. Och ridning vid halt underlag, om man nu måste gå på det hala, så är det brukligt att utrusta hovarna med de broddade bootsen. Så brukar jag göra.

Jag har heller inga problem med detta, lösningen är testad under många år med goda resultat. Jag har inte sett någon forskning i ämnet som indikerar att lösningen är varken sämre eller bättre än andra. Den främjar hästens välmående, bevisligen fungerar den år efter år för massor av hästar, hästens hovar skyddas och och hästen klarar alla underlag jag vågar rida på och lite till.

Lösningen heter skor och vinter tid skor med brodd.

OBS kunskaper är inte att tycka som dig, eller någon annan, utan grundar sig på fakta och sedan bygger man på med egna erfarenheter och därtill andras man litar på. Den som kommer med fakta som går emot ens egna kunskaper tar man med en nypa salt, t.ex om man menar att alla hästar kan gå barfota eller för den delen måste ha skor. Är någon kategorisk och fördömer alla andra sätt utom sitt eget så är det definitivt en jag inte tar på allt för stort allvar.

Senast ändrad:

Har vi inte en skyldighet som hästägare att sträva efter att minimera den påverkan som domesticeringen har på hästarna? Att bara släppa ut dem i de fria är ju liksom ingen lösning nu.

Skummat igenom tråden och tänkte egentligen inte skriva något eftersom att en del påståenden är ju helt upåt väggarna..och det kommer väl alltid finnas två läger inom detta ämne?

Men den här biten reagerade jag på, ang domesticering. Det är fastställt genom forskning att när en art redan är domesticerat går det inte att göra det ogjort. (domesticering handlar om så mycket mer än att en djurart räknas som "tam")
Då handlar det inte enbart om beteenden osv, utan även kroppen hos arten har förändrats i de flesta fall. (Det fanns en mycket bra dokumentär på svt för inte så länge sen ang detta).

Hur kan man då mena att man ska försöka sträva efter att förminska något som redan är gjort?

Att argumentera för barfotagång med detta håller inte. Hästarna är långt ifrån det som de en gång varit, naturligt. Därför kan det vara nödvändigt med skor hos en del hästar för att inte orsaka dem lidande för att kunna möta de krav vi har eller på det sett de lever och är idag.
En del hästar kan gå barfota och i så fall är det väl bara att ha den utan skor?

Man ska akta sig för att säga att en sko skadar tycker jag, likaså att säga att alla hästar kan gå barfota med "lite jobb och engagemang"..Det är så långt i från verkligheten man kan komma..

Senast ändrad:

Jag anser att en skodd häst är en häst vars ägare kamouflerar ett verkligt och kvarvarande tillstånd hos hästen, vars symtom trubbas av utav en järnsko, istället för korrekt utförd rehabilitering. Medvetet eller omedvetet.

Jag har svårt att ta dig på allvar,, ditt skrivsätt kan tolkas som provocerande så vida man inte noterar det ironiska i dom hoppande grodorna.

Inflamation,, hur kan en inflamation uppstå om inte kötthoven är involverad vilket den aldrig är på en balancerad utförd skoning.

Som du skriver,, vissa får alltid vatten på sin kvarn när klåpare eller så kallade tro sig påare i helt avsaknad av självinsikt tror sig kunna omvända världen i bästa knutby pastorns anda.

Du nämner vikten av optimal hovmekanism och där håller jag med dig till 100%,
det du verkar undvika att delge är att ömmar hästen i hovarna så kommer den heller inte naturligt belasta sina hovar till 100%.

Om det va medvetet eller omedvetet beror väl på att det du delger är din tro, vad du anser och utifrån din erfarenhet helt saknar beprövad forskning som stödjer dina påståenden.

Ursäkta...vilket tillstånd? Vad menar du att hästen lider av?

Jag anser att du lider av akut barfotatalibanism och förmodligen kronisk okunnighet!
PL

så med andra ord är du en av de jag exempelgav när jag redovisade åsikten i en tråd här tidigare, att många fullblod är vanskapta missbildade djur som inte klarar att gå oskodda, och att de bör vänjas in att så göra kosta vad det kosta vill för djurets del?

Angående skors vara eller icke vara, kan jag säga så här.
Jag kommer aldrig i hela mitt liv sätta på skor på någon av mina hästar om det inte är av synnerliga medicinska skäl.
Om de behöver skor kommer de aldrig sättas fast med spikar/söm.

Mina hästar är lyckliga barfota hästar som mår väsentligt mycket bättre utan skor. Jag har haft ett antal år med och utan skor för att jämföra så jag vet att de mår bättre utan.

Håller med Seabisquit om att det krävs mer för att ha barfota häst än en skodd häst. :)

KL

Jag blir mörkrädd när jag läser sådana här trådar och brukar låta bli att svara men det är svårt att låta bli..

Vissa hästar fungerar säkerligen utmärkt utan skor men andra gör det inte, och det är här jag blir så frustrerad och irriterad över okunnigheten hos många av de som förespråkar barfota. Vi som väljer att sko våra hästar säger inte att ALLA hästar måste ha skor, men många av de som föredrar barfota menar att ALLA hästar kan gå barfota och att vi som skor mer eller mindre är djurplågare.

Mina hästar har skor av den enkla anledningen att de är avlade för att användas i sporten och tränas således på varierande underlag året runt och den påfrestningen skulle de aldrig klara av barfota. Jag är absolut ingen sämre hästägare för att jag väljer att sko mina hästar, snarare tvärtom vill jag påstå då jag aldrig någonsin skulle utsätta mina hästar för obehag genom att experimentera. De flesta hästar rör sig dessutom bättre när de får skor på fötterna och det säger väl en del.

Vill åter igen poängtera att många hästar säkert fungerar utmärkt barfota och det är väl toppen i så fall. Men att till varje pris hålla sin häst barfota "bara för att" och dessutom göra det på hästens bekostnad får mig att se rött. Det är låååångt ifrån ok, hur naturligt det än må vara. En häst som ömmar i fötterna skall få den hjälp den behöver, inte härdas för att vänja sig - det är djurplågeri i min värld.

Men det förstår du väl att min häst var tassig fram när den gick på mackadam beroende på att den var skodd. Hade jag dragit av skorna istället för skott upp med sulor så hade hästen flugit fram på vingar.
OBS! Kraftig IRONI

Jag förstår inte varför du behöver vara så ohyggligt otrevlig. Jag gjorde ett knapplån och skrev min reflektion. Ironin från din sida var minst sagt onödig. Jag poängterade tydligt att vissa hästar fungerar barfota, andra inte och det är i den frågan många barfota-anhängare är oerhört insnöade då de menar att ALLA hästar kan gå barfota när ren fakta bevisar att så inte är fallet.

så med andra ord är du en av de jag exempelgav när jag redovisade åsikten i en tråd här tidigare, att många fullblod är vanskapta missbildade djur som inte klarar att gå oskodda, och att de bör vänjas in att så göra kosta vad det kosta vill för djurets del?

Nej, så skall det inte vara. Hästarna skall ha ett drägligt liv med god omvårdnad. Du är ganska extrem i dina uttalanden kan jag känna. Det är alltid en balans man skall efterstäva att finna.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 441
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
756
Senast: tara
·
Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 598
Senast: Palermo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Problemet med hundsmuggling!