Skor, Djurplågeri???

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Godisbiten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 298
  • Visningar Visningar 22 177
Sv: Skor, Djurplågeri???

Jag har svårt att ta dig på allvar,, ditt skrivsätt kan tolkas som provocerande så vida man inte noterar det ironiska i dom hoppande grodorna.

Inflamation,, hur kan en inflamation uppstå om inte kötthoven är involverad vilket den aldrig är på en balancerad utförd skoning.

Som du skriver,, vissa får alltid vatten på sin kvarn när klåpare eller så kallade tro sig påare i helt avsaknad av självinsikt tror sig kunna omvända världen i bästa knutby pastorns anda.

Du nämner vikten av optimal hovmekanism och där håller jag med dig till 100%,
det du verkar undvika att delge är att ömmar hästen i hovarna så kommer den heller inte naturligt belasta sina hovar till 100%.

Om det va medvetet eller omedvetet beror väl på att det du delger är din tro, vad du anser och utifrån din erfarenhet helt saknar beprövad forskning som stödjer dina påståenden.

Du undrar hur en inflammation kan uppstå, om inte kötthoven är involverad, men det jag menar är att en inflammation kan uppstå på fler ställen än där på en hästkropp, pga fasta hovbeslag. Det är så jag tänker.

Beprövad, bevittnad och dokumenterad forskning kring detta är ett faktum.

Nu tar jag det här en gång till. Min häst (idag 15 år gammal) är inåttåad. Brytningen sitter i kotleden. Hennes benställning gör att hon sliter hårdare på utsidan av hoven än insidan. Om hästen går utan skor kommer utsidan att bli lägre och lägre varpå brytningen i kotan blir värre och värre. För att detta slitage inte ska ske måste hoven skyddas. Det enklaste och enligt mig minst onda sättet att skydda hoven är att sätta på en järnsko. Jag försökte ha hästen barfota sommaren 2010 när hon gick med föl. Skorna drogs av dagen innan fölningen. Redan under sommaren fick jag lägga på skor igen eftersom hoven slets för kraftigt och då gick hon endast i hage samt fram och tillbaka till hagen (gräshage utan sten). Hästen ömmade inte.
Vad tycker du jag skulle gjort istället? Barfotaboots kommer av olika orsaker (som jag definierat tydligt tidigare i tråden) aldrig att användas på min hästar förutom i nödfall. Kan du förklara för mig hur min häst skulle klara sig från en kotledsinflamation om man lät henne slita ner hovanara snett enligt ovanstående beskrivning? Kan du även förklara för mig varför en barfotaboot är en bra lösning när det är väl kännt att brodd vid barmark ger ett för snabbt hugg som resulterar i risk för skador (barfotaboots hugger också snabbt till skillnad mot en järnsko som glider lite mot underlaget).
Det (icke) kamoflerade problemet i ovanstående beskrivning är att min häst har en felaktig benställning. När jag tränade hästen för distans så var det (icke) kamoflerade problemet att underlaget på moderna grusvägar består av vass stenkross vilket i varje steg hackar bort en bit av hästens sula = jag var tvungen att lägga dit en plastsula.
Du påstår också att hovmekanismen försvinner med en sko. Kan du visa siffror på exakt hur mycket hovmekanismen förändras på en korrekt skodd hov.

Svårt med snedslitning, men för mig hade kanske svaret varit equiterapi och regelbunden hovvård och tålamodet att låta hästen läka. Och gällande hovmekanismen kan jag hänvisa till att hoven är skapt att vara stötabsorberande och bärande, menas att hoven är flexibel och expanderar vid belastning. Detta kan man då alltså bevittna men blotta ögat, men siffror på kan jag dessvärre inte tillhandahålla. Men du kanske förstår ändå. Annars är det ju enkelt att tex själv söka den informationen. Och om mekanismen hindras av tex en sko, är det inte så sunt för benet och kroppen att ta stöten istället. Att strålen har markkontakt är ju också av största vikt, och det kan även det hindras av beslag. Men vi gör nog alla så gott vi kan, och det är ju också viktigt.

Jag vill påstå att problemet om det kommer från hoven, grundar sig först och främst på verkningen skon är en sekundär åtgärd som endast bidrar till att skydda hoven medan verkningen kan bli den verkligen boven om detta inte sker på rätt sätt.

Det man ska komma ihåg är att även oskodda hovar drabbas av samma ledinflammationer samt ett par till som kanske inte är lika utbrett hos skodda hästar då tänker jag närmast på sulläderinflammation.

Det som är mest skrämmande i dagsläget är att dessa problem kan uppkomma hos hovar som skos av, OCH tittar man då på dessa olika bokstavskombiantioner och dess verkning så är råden lite olika vad som ska göras.
Tar man te x hovskolans tillämpning så används gärna Boswellia eller djävulsklo, inte för en sekund anlitas en veterinär för smärtlindring utan detta ska alltså vara övergående med hjälp av dessa örter. Det diskuteras flitigt just nu på ett forum.

Så nej, jag tror att skorna har en del medan verkningen är den som absolut bör vara ok i annat fall så har man problem med inflammationer oavsett hoven är skodd eller inte.

Tänker lika som du lite beskriver här, att en korrekt utförd verkning är A och O för helheten. Och inser också att det finns dåliga exempel där hästar skos av. Men dåliga exempel finns ju även med hästar med skodda hovar. "Bra och dåligt" finns ju som motpoler överallt. Men min skepsism mot användandet av hovbeslag bottnar i att hoven som egentligen är ett högfunktionellt, flexibelt och expansivt organ, fixeras vid användandet av fasta beslag och i samband med det förlorar sina funktioner som är betydelsefulla för hela hästkroppen.

Nej, så skall det inte vara. Hästarna skall ha ett drägligt liv med god omvårdnad. Du är ganska extrem i dina uttalanden kan jag känna. Det är alltid en balans man skall efterstäva att finna.

Jag rekommenderar att du följer ditt eget råd, är det någon som är extrem här är det du.

Du undrar hur en inflammation kan uppstå, om inte kötthoven är involverad, men det jag menar är att en inflammation kan uppstå på fler ställen än där på en hästkropp, pga fasta hovbeslag. Det är så jag tänker.

Källa? det skulle vara intressant att läsa.

Jag rekommenderar att du följer ditt eget råd, är det någon som är extrem här är det du.

Du har rätt till din åsikt, så även jag. Man skall kunna resonera utan att bli syrlig i sin framtoning, hålla focuset på det diskuterade ämnet. Det är något jag alltid fösöker bära med mig. Detta inlägg var dock lite off topic.

Källa? det skulle vara intressant att läsa.

Vill du att jag skall lämna dig en källa? Det finns all möjlighet för dig själv att söka det på egen hand. Det gjorde jag. På så vis kan du göra dina egna bedömningar av det du finner. Finns många bra redskap till det.

Vill du att jag skall lämna dig en källa? Det finns all möjlighet för dig själv att söka det på egen hand. Det gjorde jag. På så vis kan du göra dina egna bedömningar av det du finner. Finns många bra redskap till det.

Problemmet är att jag inte kan hitta någon seriös källa som kommit fram till att skor skulle vara farliga för hästen därför undrar jag över dina källor, men du vill kanske inte pressentera dem? De kanske inte tål någon närmer granskning utan är av sama seriositet som videon som diskuteras här.

Utan fakta och uppbackning så är dina argument platta som pankakor.

Nej, det är faktiskt du som får ange källor om du vill bli trodd och verka seriös. Jag vet vad som händer om jag börjar googla på ämnet...

Svårt med snedslitning, men för mig hade kanske svaret varit equiterapi och regelbunden hovvård och tålamodet att låta hästen läka.
Och där visade du tydligt hur mycket du kan eller snarare inte kan om häst. Menar du på allvar ett en equiterapeut skulle kunna åtgärda en inåttåad häst där brytningen sitter i kotleden?
novanskotleder.jpg

Jag har försökt markera var "mittfram" är slant dock lite men en hint iallafall
Du menar altså på fullaste allvar att man kan rätta denna benställning när hästen är 15 år?
Och gällande hovmekanismen kan jag hänvisa till att hoven är skapt att vara stötabsorberande och bärande, menas att hoven är flexibel och expanderar vid belastning. Detta kan man då alltså bevittna men blotta ögat, men siffror på kan jag dessvärre inte tillhandahålla. Men du kanske förstår ändå. Annars är det ju enkelt att tex själv söka den informationen. Och om mekanismen hindras av tex en sko, är det inte så sunt för benet och kroppen att ta stöten istället. Att strålen har markkontakt är ju också av största vikt, och det kan även det hindras av beslag. Men vi gör nog alla så gott vi kan, och det är ju också viktigt.
Jag har inget behov av att söka informationen det är du som envist påstår att hästar som är skodda inte har hovmekanism. Alla hästar jag sett med korrekt skodda hovar råkar ha hovmekanism. Alla använda skor jag sett har dessutom en slitning i trakterna eftersom trakten rör sig pga hovmekanismen. Det kan finnas något undantag där man temporärt låst hovmekanismen med hjälp av sjukbeslag vid skada.
Vi är överenns om en enda sak. En häst som klarar att gå oskodd ska göra det. I allt annat skiljer vi totalt eftersom du anser att en häst ska gå barfota tillvarje pris (även om det medför stort lidande) eftersom skor är djävulens påfund. Jag anser att en sko är det bästa hjälpmedlet vi har när våra hästars hovar inte är gjorda för det udnerlag vi har dem på.
Jag tar det igen. En vild häst har två mål i livet. 1. Att överleva. 2. Att föröka sig. Om fötterna inte håller på den så dör den. En vild häst lever dessutom på en annan typ av underlag än våra tamhästar. Till det kommer att våra tamhästar, till skillnad mot vildähstarna, inte är avlade mot att få så starka hovar som möjligt. Jag är inte beredd att köra expeimentet survival of the fittiest på mina hästar och det är inte godkännt i djurskyddalagen heller.

Senast ändrad:

Ok jag trodde mig bara rätt bevandrad att söka olika studier, och hur man än söker på de bibliotek som finns att tillgå så hittar jag inget. Även jag söker källa på ditt påstående.

snarare tyder forskningen på precis tvärtom, dvs att låga hältor ofta härstammar från ngnstans högre upp.

Svårt med snedslitning, men för mig hade kanske svaret varit equiterapi och regelbunden hovvård och tålamodet att låta hästen läka. Och gällande hovmekanismen kan jag hänvisa till att hoven är skapt att vara stötabsorberande och bärande, menas att hoven är flexibel och expanderar vid belastning. Detta kan man då alltså bevittna men blotta ögat, men siffror på kan jag dessvärre inte tillhandahålla. Men du kanske förstår ändå. Annars är det ju enkelt att tex själv söka den informationen. Och om mekanismen hindras av tex en sko, är det inte så sunt för benet och kroppen att ta stöten istället. Att strålen har markkontakt är ju också av största vikt, och det kan även det hindras av beslag. Men vi gör nog alla så gott vi kan, och det är ju också viktigt.
Här har vi en bskrivning av folk som inte tar hem Vet eller godkända hovslagare för att de egentligen vet med sig att det inte är OK att hästen ömmar- inte ens en kort tid.
De fallen får istället Lind ta emot- rena vanvårdfallen som han sen gör lite bättre eller som används som propagandasagor som sen inte förtäljer om hästen fick avlivas året efter.

hur menar du att hovmekanismen skulle utebli pga av en sko som sitter fast i främre delen av sidorna? hindrar din sko din fot att expandera samt att hälkudden trycks ihop? Ja troligen mer än en sko som sitter fast i nageln.
Kan du se vad som händer med hoven i bootsen? Nej! tittar du hur ballarna trycks ihop? Knappast.
Ser / upplevs det bekvämt ut? Nej! jo kanske på en häst som annars är öm o inte vill gå.

hästar är stora tunga hovdjur som rids med belastning på ställen där de sällan frivilligt skulle gå. Skulle de gå på gräs behövs inga skor, men så ser inte miljön ut här.

Om hästen har en sund hov- inte för trång o inte för vid, så ska den inte ha strålen i bärrandshöjd vid upplyft hov. när den sen sätter ner benet eller dessutom rör sig med fart så trycks strålen ner av impact från nedslaget via bursan elastiska putan samt strålbenet. Hovväggen ska bära i första hand o sen tar stötdämpningn vid vid behov- av belastningen gentemot underlaget.

alla djur o människor har stötdämpning ja t o m elefanter, men hovdjur som rids kan behöva skydd o på häst är fortfarande metall det mest överlägsna- även om man har försökt att tänka modernt med att de behöver Nike Air- som inte fungerar.
Det är bara de som inte vill rida o tänka på vart de rider.. ja helst asfalt som har det behovet. Precis som löpare. vi skrittar som regel på asfalt o sen rider på NATURLIGA underlag som ger efter för hästens tyngd. Vill man trava o galoppera på hårda grusvägar så hjälper inte ens barfota i längden.
inte heller boots hjälper mer än mot slitage.
en sula mellan sko o hov kan ge bra skydd för en känslig individ o då finns det gynnsamma glidmomentet kvar.

Ta reda på var hästens hov flexar mest o sen var skon sitter fast. O sen var barfotabootsen sitter fast/ trångt( om den nu använder boots mkt.

Kl
Kommer ihåg farhågorna som uttrycktes angående dessa gröna vågen anhängarna som inte alltid har ngn större erfarenhet, men låter logiskt för den som inte har helheten. Skickliga nasare kan lätt köpa dessa. sen är de oxå väldigt övertygade själva, vilket oxå kommer ifrån okunskap. De skapar ett eget universum.
strasser utgick från fiskar o från höga trånga hovar som man kanske hade i hennes hemland. När man då överför det till våran tradition blev det väldigt fel.

Senast ändrad:

Jag anser att en skodd häst är en häst vars ägare kamouflerar ett verkligt och kvarvarande tillstånd hos hästen, vars symtom trubbas av utav en järnsko, istället för korrekt utförd rehabilitering. Medvetet eller omedvetet.

De flesta hästar jag känner bär skor. Ingen av dem har ett "tillstånd". De kan ju däremot få ett smärtsamt "tillstånd" om man väljer att sko av dem när det inte är lämpligt utifrån häst, kroppskonstitution och arbete.

Varför i alls in dar skulle jag vilja framkalla ett "tillstånd" som jag sedan kan ägna tid och kraft (och ekonomi) åt att åtgärda?! Varför fixa något som inte är trasigt?

Finns det ett enda skäl att börja sko av en häst som bevisligen fungerar med skor, som inte har några problem av att vara skodd?

De fallen får istället Lind ta emot- rena vanvårdfallen som han sen gör lite bättre eller som används som propagandasagor som sen inte förtäljer om hästen fick avlivas året efter.

Ja, usch, det finns även en annan otäck sida där en barfotaverkare beskriver det h*n gör med hästar som h*n får ta över av diverse skäl. Stackars sjuka hästar, oftast med fång, som h*n försöker rehabilitera, men som det i slutänden bara går åt skogen för. Ofta anges orsaken att h*n inte lyckas rädda hästarna vara att h*n fick dem för sent... Ja, vad säger man...:crazy:

Men min skepsism mot användandet av hovbeslag bottnar i att hoven som egentligen är ett högfunktionellt, flexibelt och expansivt organ, fixeras vid användandet av fasta beslag och i samband med det förlorar sina funktioner som är betydelsefulla för hela hästkroppen.

Ja det är ett sätt att se det på, personligen skulle jag inte sko en häst som inte är i arbete. Annars kan hovbeslag ses som ett hjälpmedel i användandet av hästen på ett sätt som för dem inte är naturligt, likaså miljö och träningssätt.

Min erfarenhet är just den att hoven faktiskt kan flexa betydligt bättre i en järnsko än vad den kan i en galosch där hela bakre och främst ballar trycks ihop på ett högst onaturligt sätt. Samtidigt så blir det lite av dubbelmoral i resonemanget, för klarar hästen av att gå utan skor så ska ju inte dessa galoscher vara nödvändiga heller.

Jag hade i bakhuvudet att denna rapport fanns, men kunde inte ens föreställa mig vad jag skulle börja söka på. Tack för länken, äntligen lite handfast material att tillföra diskussionenX!

Att säga att någon lider av ett tillstånd, menas att en eller flera okända skador eller sjukdomar finns i kroppen på vederbörande, d.v.s. ett tillstånd.

Jag undrar fortfarande vilket tillstånd min häst skulle lida av om jag bestämmer mig för att sko henne t.ex. om jag vet att jag kommer att träna på mycket grusväg/stenigt etc? För såna beslut tar jag då och då. Då jag i övrigt inte har såna underlag runt mig som kräver skor till mina hästar som har bra hovar, gör ju att dom mest går barfota...men fortfarande vill jag veta vilket ev tillstånd dom måste hamna i då jag ibland skor???

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 441
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
756
Senast: tara
·
Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 598
Senast: Palermo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Kattbilder #10