Skor, Djurplågeri???

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Godisbiten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 298
  • Visningar Visningar 22 177
Sv: Skor, Djurplågeri???

Nej, att du skulle vara positiv till barfotagång har verkligen inte framkommit. Du får nog fundera på hur du uttrycker dig.

Men snälla du, massor av hästar går helt eller delvis barfota och har gjort det i långa tider, jag vet inte någon som anser attbarfota gång i sig är ett experiment, däremot är det att kanske att kalla att experimintera om man skor en barfotahäst eller tar av skorna på en som brukar vara skodd för att se om det fungerar. Metoden som sådan praktiserades långt före starsser mfl föddes.

Vad jag gång efter gång protesterat mot är propagandan att alla hästar klarar att gå barfota ngt som lurar folk till rent djurplågeri.
Samt skräckpropagandan.
PL

Det du skriver är inte alls främmande, det känner de flesta till.

När det gäller skons varande eller icke varande är det en sak var och en måste ta ställning till själv, det är magstarkt att säga att ALLA hästar kan gå utan skor.

Har man mycket grusvägar som sliter hårt på hornet, så kan det bli svårt att bedriva någon träning alls. Det man måste ta till sig först och främst är att de flesta tränar/rider sina hästar på väldigt olika sätt. Din ridning är kanske av mer motions karaktär och du har underlag som inte sliter hårt på hornet vid ridning, det är bra då kan man säkert ha sin häst oskodd utan några som helst problem. Men förutsätt inte att alla har de möjligheterna, så därför kommer allt ej heller vara vitt eller svart.

Boj, tyvärr är det väldigt många som inte känner till detta. Jag tvivlar inte på att de flesta som är aktiva i tråden känner till det, men nu menar jag hästägare i allmänhet som mer än gärna överlämnar allt ansvar för hovvården till hovslagaren, "välkommen åter om 8-10 veckor".

Jag skrev att I PRINCIP alla hästar kan gå barfota. Detta "i princip" har blivit lite bortglömt i tråden. Men i många fall går hästarna skodda enbart för att ägaren inte känner till alternativen (ibland uttryckligen för att det verkar "alldeles för jobbigt att lära sig allt det det där" :devil:) I vissa fall kräver det mer för att kunna ha hästen barfota, och ibland mycket mer. Ibland kräver det så mycket att ägaren inte, trots viljan, kan ge hästen det den behöver för att kunna gå barfota (annan sysselsättning för hästen eller ägaren eller annan geografi för hästen). Och då menar jag att det är bättre att sko.

Dt är mycket grusvägar där jag rider. På sommaren om det är torrt blir de stenhårda och då är boots ett måste. Jag vet inte vad du menar med motionsridning, men min häst går ca 12 mil i veckan.

12 mil över två veckor under säsong ska jag säga. På vintern blir det mindre.

Senast ändrad:

Men snälla du, massor av hästar går helt eller delvis barfota och har gjort det i långa tider, jag vet inte någon som anser attbarfota gång i sig är ett experiment, däremot är det att kanske att kalla att experimintera om man skor en barfotahäst eller tar av skorna på en som brukar vara skodd för att se om det fungerar.
Lobelia, min bild av verkligheten skiljer sig från din. Där jag finns betraktas det av många som mycket udda müslitomtebeteende att ha hästen barfota. Och jag vet inte om det är så experimentellt att, exempelvis, vilja sko av en häst som uppvisar mycket trånga trakter och djupa mittstrålfåror.

Det där "I PRINCIP" är problemet.

Du har rätt att de flesta hästar kan klara sig barfota, för att göra det så krävs det insatser för häst och/eller människa som inkluderar smärta, byte av användningsområde, och bor man i mellan Sverige så är det boots med brodd alternativt ingen ridning och tidvis ingen hagvistelse som gäller en 5 månader om året.

Och vad är vinsten med att hästarna går barfota? De känns inte direkt enorma i mina ögon, I PRINCIP alla hästar klarar av påfrestningarna med skor. Ja för vissa förkortar de livet och och kan enstaka gånger ställa till problem, men ökar barfotagång hästars välbefinnande och trivsel i stort? Personligen är jag tveksam.

Det bästa är att man avgör från fall till fall i stället för att fördöma att sko hästarna. Mig veterligt är det ingen som fördömer att ha hästar barfota när det fungerar och hästen mår bra av det så det blir lite enkelriktat.

Du som är så emot skoning, finns det någon vetenskaplig undersökning som kommit fram till att I PRINCIP alla hästar mår bäst av att gå oskodda oavsett vad de har för "jobb"?

Lobelia, min bild av verkligheten skiljer sig från din. Där jag finns betraktas det av många som mycket udda müslitomtebeteende att ha hästen barfota. Och jag vet inte om det är så experimentellt att, exempelvis, vilja sko av en häst som uppvisar mycket trånga trakter och djupa mittstrålfåror.

Jag tror snarare det är din fanatism som spökar här, om du håller på som här i tråden och visar samma tydliga förakt mot de som skor sina hästar så får man lätt den reaktionen. Du tycks inte ens vara medveten om hur fanatisk du framstår vilket torde vara ett problem i sammanhanget.

Det kan också vara så att folk faktisk har dålig erfarenhet, ser man någon vars häst halkar pga brist på skor eller är hovöm så är det lätt hänt att man kanske inte är direkt positiv till ägaren som utsätter sin häst för smärta eller risk att halka.

Du har rätt att de flesta hästar kan klara sig barfota, för att göra det så krävs det insatser för häst och/eller människa som inkluderar smärta, byte av användningsområde, och bor man i mellan Sverige så är det boots med brodd alternativt ingen ridning och tidvis ingen hagvistelse som gäller en 5 månader om året.

Jag bor i mellansverige. Det stämmer att jag rider med broddade boots stora delar av vinterhalvåret, men det är inget problem utan bara något som tar lite mera tid. Min häst går i hagen alla dagar om året, hela dagarna, och det är där halkbekämpningen kommer in. Men de klarar sig mycket bättre barfota än de gör om de är skodda obroddade (framför allt när hoven hittat barfotaformen, är den nyavskodd tror jag man ska vara mera försiktig). Min häst bytte användningsområde under övergången från skor till barfota, från promenadhäst till något slags sporthäst. Jag förstår att detta senare inte är möjligt i alla fall, men tror fortfarande inte att min häst har någon unik hovkvalitet.

Och vad är vinsten med att hästarna går barfota? De känns inte direkt enorma i mina ögon, I PRINCIP alla hästar klarar av påfrestningarna med skor. Ja för vissa förkortar de livet och och kan enstaka gånger ställa till problem, men ökar barfotagång hästars välbefinnande och trivsel i stort? Personligen är jag tveksam.

Det bästa är att man avgör från fall till fall i stället för att fördöma att sko hästarna. Mig veterligt är det ingen som fördömer att ha hästar barfota när det fungerar och hästen mår bra av det så det blir lite enkelriktat.

Du som är så emot skoning, finns det någon vetenskaplig undersökning som kommit fram till att I PRINCIP alla hästar mår bäst av att gå oskodda oavsett vad de har för "jobb"?

Jag fördömer alltså inte skoning, men tycker att de är väldigt överskattade och att många är okunniga om vad som händer med hoven när den skos. Sannolikt är det dock ingen forskare som har angripit frågan som du ställer den. Det låter som en alldeles för bred fråga för att en forskare skulle kunna angripa den på ett vetenskapligt sätt. Men det är också en fråga som kan vara närmast filosofisk. Om jag vänder på den: "Finns det någon vetenskaplig undersökning som kommit fram till att I PRINCIP alla hästar mår bäst av att gå skodda oavsett vad de har för "jobb?" så tror jag att den frågan också är obesvarad. Ändå är de flesta hästar skodda.

Däremot tror jag inte att I PRINCIP alla hästar klarar av påfrestningarna med skor. Jag tror inte som du att det förkortar livet för vissa hästar. Jag tror att det förkortar livet och försämrar livskvaliteten för många hästar. Det är därför frågan engagerar mig.

Jag avslutar med en länk till en intressant intervju med Pete Ramey, där han bland annat konstaterar att vi snart kommer att se ett stort utbud av fotbeklädnader för hästen som är anpassade till situationen, precis som vi själva väljer mellan flip-flops, Jimmy Choo och Nike Air (eller fivefingers) beroende på situation. Ju mer vi efterfrågar, desto fler lösningar kommer marknaden att producera. Denna text är inte vetenskap, utan åsikter, men jag tror att få ifrågasätter att Pete Ramey har satt sig in i ämnet.

http://www.equisearch.com/horses_care/health/hoof_care/pete_ramey_barefoot_072308/

Jag tror snarare det är din fanatism som spökar här, om du håller på som här i tråden och visar samma tydliga förakt mot de som skor sina hästar så får man lätt den reaktionen. Du tycks inte ens vara medveten om hur fanatisk du framstår vilket torde vara ett problem i sammanhanget.

Det kan också vara så att folk faktisk har dålig erfarenhet, ser man någon vars häst halkar pga brist på skor eller är hovöm så är det lätt hänt att man kanske inte är direkt positiv till ägaren som utsätter sin häst för smärta eller risk att halka.

Nej, jag pratar faktiskt inte alls hovar i stallet där jag står, om inte folk frågar. Vilket de flesta inte gör. Inte heller har jag fått kritik för att min häst är barfota. Stallkamraterna ser ju att det fungerar. Men det är alltså fortfarande så att vi betraktas som det udda undantaget.

Senast ändrad:

Snälla rara. vi har diskuterat Bowker o Ramey för flera år sen.
Använd sökfunktionen. T o m Ramey kom på senare att man inte skulle hålla på o karva för mkt för då händer det just som hänt din- hörnstöd, traktvinklar samt stråle ska bära upp baktill. Tar man bort det hårda- det som ska skydda så blir den traktlåg o går på ballarna o strålen. Det har inte Ove fattat ännu. Varav det inte står i hans propagandablad.
Folk som byter firmanamn om o om igen har inte rent mjöl i påsen- oavsett bransch
Kom kom kom och köp en tyrolerhatt.......... Har man hästen i en sdn miljö att man kan rida barfota- fine. Austaliensarna sätter på boots runt om när de ska till sta´n. Anledningen till att man måste ha boots på är oftast för att man verkar den alldeles för mkt o den har då ingen slitmån kvar o ömmar då SJÄLVKLART

Haft mina tvivel själv gällande detta, men erfarit alldeles för mycket samt tagit del av för mycket kunskap/fakta/falluppföljning osv. för att kunna ha det numera. Svaret finns där, bara man öppnar ögonen. Vill även tillägga att hovar som ömmar för vissa underlag, går att skydda, och skall skyddas. Det finns en mängd bra hovskydd på marknaden. De sitter bra på hoven, utan att störa varken hästens rörlse eller den nödvändiga hovmekanismen. Jag har alltså gått från att vara i tron om att hästar skall ha järnskor på fötterna, till att ha avlägsnat skorna efter en känsla om att det var något som inte var rätt. Och så rätt jag hade, och så bra det blev:)

Vad jag gång efter gång protesterat mot är propagandan att alla hästar klarar att gå barfota ngt som lurar folk till rent djurplågeri.
Samt skräckpropagandan.
PL

-Nej usch för skräckpropaganda...det är ju aldig bra. Men något som faktiskt ÄR bra, är en välvårdad och funktionell hästhov (barfota dvs.). Och dessa skyddas givetvis vid behov utav någon form av barfota-boots som inte stör varken häst eller hovmekanism. Easy as that, actually.:grin:

-Om den problematiken som du beskriver vore min egen, skulle mitt råd till mig själv vara: Gör om, gör om och gör rätt!

Då kommer det gå bra. Hästarna är i vår omsorg, och de skall inte lida av vår okunskap. Just därför såg jag till mig att skaffa sådan, välbeprövad och bevisad kunskap.:idea:

men nu menar jag hästägare i allmänhet som mer än gärna överlämnar allt ansvar för hovvården till hovslagaren, "välkommen åter om 8-10 veckor"
.

Fast nu är du ju där igen. Vad är det för fel på en hovslagare, och varför verkar du tro att de inget kan? Ja, jag lämnar gärna över allt ansvar till min hovslagare. Han är ytterst skicklig, väldigt erfaren och väldigt välutbildad och jag har stort förtroende för honom. Dessutom är han väldigt, väldigt intresserad och fortbildar sig regelbundet. Men ändå fast jag "lämnar över" ansvaret till honom, eftersom det är han som har kunskapen, så är det ju jag som har kollen VARJE dag. Inte låter jag honom sko/verka var sjätte vecka, och att jag sedan struntar i att ens titta på hovarna mellan skoningarna? Nu kan jag inte riktigt förstå hur detta skulle göra mig till en sämre hästägare. Hm, jag valde väldigt medvetet en hovslagare med gott rykte, som jag dessutom tar mig omaket att köra mina hästar till (tar en timme)... Lat? Nja...

-Om den problematiken som du beskriver vore min egen, skulle mitt råd till mig själv vara: Gör om, gör om och gör rätt!

Då kommer det gå bra. Hästarna är i vår omsorg, och de skall inte lida av vår okunskap. Just därför såg jag till mig att skaffa sådan, välbeprövad och bevisad kunskap.:idea:

Hur gör man om och gör rätt om problematiken är vinterväglag många månader om året, flyttar till varmare klimat eller?

Och en annan problematik är att väglaget inte är lämpligt för barfota gång? Ska man då anlägga nya ridvägar? Det torde bli intressant på Island att anpassa underlaget så att det passar för långturerna till häst.

Eller menar du att om hästen ömmar även i hagen så ska den ha barfota boots i hagen?

Eller menar du att om hästen inte klarar barfotagång så skor man den?

Eller har du möjligen den sekteristiska inställningen att om något inte funkar har man gjort fel,för barfotagång ska by default fungera?

Det är tämligen oklart vad du menar med gör om gör rätt.

Senast ändrad:

Det stämmer att jag rider med broddade boots stora delar av vinterhalvåret, men det är inget problem utan bara något som tar lite mera tid.
Jo det ärett problem. Det är inte tiden det tar att sätta dit boots utan att de har endel väldigt negativa egenskaper.
De ger risk för skav vissa hästar klarar det säkert men jag skulle aldrig våga testa i de områdena.
De är bredare än hoven vilket gör att trampar hästen snett på något så kommer momentarmen att öka risken för, samt förvärra, en vrickning.
De kommer senarelägga överrullningen.
De glidet inte på underlaget utan det tar tvärstopp vid nedslag vilket ger en oerhörd påfrestning på lederna i benet.
Min häst skulle för övrigt behöva benskydd om man använde boots. Hon har inte många mm mellan hoven och skenan när hon rör sig.
Min häst går i hagen alla dagar om året, hela dagarna, och det är där halkbekämpningen kommer in. Men de klarar sig mycket bättre barfota än de gör om de är skodda obroddade
Det där var det dummaste argument mot skoning jag läst någon gång. Att en skodd häst måste ha brodd när det är is eftersom en sko är snorhal det lärde man sig första eller andra året på ridskolan. Att inte brodda en skodd häst när det är is är inte bara idiotiskt utan måste även vara förbjudet enligt djurskyddslagen eftersom det är en uppenbar skaderisk.

-Nej usch för skräckpropaganda...det är ju aldig bra. Men något som faktiskt ÄR bra, är en välvårdad och funktionell hästhov (barfota dvs.). Och dessa skyddas givetvis vid behov utav någon form av barfota-boots som inte stör varken häst eller hovmekanism. Easy as that, actually.:grin:

Vilken barfotaboot stör inte häst eller hovmekanism?
Jag har inte hittat en enda.
Då har jag ändå delat stall med en galning vad gäller barfota som testat precis alla boots som går att få tag på både i Sverige och utomlands.
Barfotabootsen är inte tillräckligt bra för att jag ska välja dom iaf.

Jag skrev att I PRINCIP alla hästar kan gå barfota. Detta "i princip" har blivit lite bortglömt i tråden.

Då kan vi väl ta upp det och du får gärna förklara för i alla fall mig eftersom jag inte fattar vilka hästar/hästägare och tävlingsdisipiner du talar om.

En sak vet jag med bestämdhet, ditt påstående gäller i alla fall inte på Ekerö förutom på menhamra fast dom tränar och går med skor och tävlar utan skor.

Boots har dom i.o.f. sig både i träning och tävling men man ska inte lura sig på att det är samma typ av boots som du hänvisar till.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 441
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
756
Senast: tara
·
Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 598
Senast: Palermo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?