Skor, Djurplågeri???

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Godisbiten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 298
  • Visningar Visningar 22 177
Sv: Skor, Djurplågeri???

Vill du hålla en högre debattnivå kan jag säga att jag prövade för många år sen att ha min gammeltant barfota. Då var hon bara 13 år och hade inga åldersbesvär. Men när hon fotfarande ömmade efter drygt två månader, det var sommar och bete, lät jag henne få skor på fram och då ömmade hon inte längre. Jag tyckte inte att det var rätt mot hästen att experimentera längre än så.

Det viktigaste tycker jag är att man inte håller benhårt på principer bara för sakens skull. Hästen ska få det hästen behöver. Jag som varit funktionär på många treårstester blir glad när jag ser att många av unghästarna är oskodda så det är inte så att jag förespråkar skor till varje pris.

Samma beskyllning med andra ord.
Med "beskyllning" tror jag att du menar din tolkning att jag skulle mena att alla hästägare på grund av bristande intresse väljer att sko sina hästar. Säkert har jag uttryckt mig slarvigt och till viss del ironiskt med täckesjämförelsen (som jag dock tycker är slående, för många lägger oerhört mycket tid på att leta färgglada prylar åt sina hästar). Jag skulle nog snarare vilja säga att det är synd att de som faktiskt är intresserade av att låta sina hästar gå barfota låter sig hindras av problem som det faktiskt finns lösningar på.

Vilken barfotaskola är du hjärntvättad i?
PL
Det där är det väl ingen mening att bemöta men jag är inte påverkad av någon barfotaskola, varken Strasser, Svenska hovskolan eller någon annan särskild "skola". Jag verkar inte själv. Jag försöker ta del av den forskning som finns om hovar och hållbarhet och har landat i att den forskning som finns pekar på att det är värt ansträngningen att ha hästen barfota. Jag är helt autodidakt när det kommer till hovkunskap och tittar med intresse på när hovslagarna är där och skor andras hästar, för alltid kan man kan lära sig något av en duktig hovslagare som har bra blick för benställningar och vinklar.

Idag kräver vi ju mer av hästar än vad dom är gjorda för. Vildhästen jobbar inte alls på samma sätt som våra hästar gör idag med någon på ryggen. Därav alla dessa skador och hovproblem som uppstår.

Jamen va fan,, vad är det som under senare årstionde hänt med vissa människors logiska simultanförmåga???

Skit i å rid hästarna, låt dom vara så naturliga och vilda så som talibanernas förlösande predikan förspråkar.

Du skriver ju själv svaret,, djurplågeriet och skadorna uppstår när dom utsätts för något dom naturligt inte är gjorda för.

Den första poängen är väl att ingen häst föds med skor så därför förstår jag inte ditt resonemang om att det skulle innebära ngn typ av merarbete.

Ingen kan väl på fullaste allvar påstå att det skulle krävas mera tid och främst arbete med att ha sin häst barfota än skodd??

Jodå, jag är alltid fem minuter senare ut från stallet än dem som har skodda hästar, när bootsen är på. Och bootsen ska ju av också. Halkbekämpningen tar också tid. Man kan också behöva verka oftare tycks det som.

Dessutom är det mkt mera ekonomiskt försvarbart att ha den barfota än skodd. Den som utför hovvården kommer oxå anse att det krävs mkt mindre arbeta om hästen är barfota än om den ska skos och att det är minst 80% mindre utgifter i form av material/verktyg och transportmedel.

Jag fattade inte riktigt hur det blev mindre transportmedel? Men hursomhelst tycker jag att ekonomin är ett dåligt argument för det ena eller det andra. Jag har valt att ha min häst barfota och lägger pengar på gummiboots i stället för metallskor. Kostnaden för själva verkningen borde vara ungefär densamma. Jämför jag kostnader med andra i stallet verkar det också som att jag lägger ungefär lika mycket pengar på hovvård som de gör.

Det komiska är att det nästan på secunden med exakta intervaller kommer en stötvåg in på forumet som handlar om barfota och vilket dkjurplågeri det är att hästarna ska behöva skos..
Jag vet inte riktigt varför du riktar detta till mig. Jag startade inte tråden och har inte sagt att det är djurplågeri med skor, utan bara att det är synd att så många tar för givet att de måste sko sin häst. [/QUOTE]

Du,, i vissa fall är det faktiskt så att det är mera plågsamt att behöva sko hästar där man snöat in på att allt ska vara så naturlig hästhållning att man blivit helt förblindad över det mest grundläggande onaturliga en häst kan utsättas för som påverkar hovarna.

Grunden till att vi alls behöver tänka på detta med hovvård är förstås att vi tagit hästen ur dess naturliga habitat och ber den att göra saker den inte är skapt för och leva i en miljö som är onaturlig för den. Jag tycker att det är mitt ansvar som hästägare att på de sätt jag har möjlighet till försöka mildra den påverkan detta har på min hästs hälsa. Att ha hästen barfota är en möjlighet jag har inom mina ekonomiska ramar, och jag utnyttjar den. Men du har säkert rätt i att många inte reflekterar över de påverkan de själva eller ridningen/körningen har på hästens hälsa och att detta kan skapa problem.

Nej, jag halkbekämpar. Ett par, tre dagar om året kan det vara så halt i hagen att hon behöver bootsen på. Detta fåtal dagar påverkar inte hovarna alls. Jag uppfattade inte att din häst sliter sina hovar så mycket bara på att gå i hagen. Jag förstår faktiskt inte riktigt hur det går till. Kanske missade jag något i ditt inlägg.
Ledsen men nu ljuger du. Svaret angående boots skrev du när jag skrev att min häst inte kan gå barfota i hagen pga sin benställning som gör att hon sliter hovarna snett. Det sker inte några dagar/ år det sker dagligen och framförallt sommartid.

Ja, den snabbaste överrullningen får du nog med en barfota hov med kort tå. Men det finns goda exempel från USA där fler och fler framgångsrika distansryttare väljer att använda boots och om inte överrullningen fungerade som den skulle, så skulle nog hästarna inte komma igenom den fulla distansen på 16 mil godkända i veterinärbesiktningen med de hastigheter vi talar om. Men det är förstås viktigt att hitta en boot som passar, vilket kan vara en del pyssel.

Ja men inte med en boot på hoven. Alla boots jag sett skulle senarelägga överrullningen. Min häst tåriktas för att lägga överrullnigen tidigare än vad som sker när hon är korrekt verkad med en kort fin tå. Hästen rör sig nämligen i en vättre valans då och sliter därmed mindre på sina leder.
Allvarligt, kan vi inte försöka hålla debattnivån lite högre?

När du börjar debattera istället för att beskylla alla som skor sina hästar för att vara lata, okunniga och prylfixerade idioter som skiter i sina hästars väl och ve så kommer debatten automatiskt hamna på en avsevärt mycket högre nivå.

Så du menar att det är försvarbart att hästen ska ha ont för att den SKA gå barfota??
Nej.

Hur länge är det ok att en häst ömmar innan man ger sig och inser att den inte mår bra?

Det beror ju alldeles på varför den ömmar och i vilken omfattning. Generellt skall den inte behöva ömma särskilt mycket eller länge alls. Däremot kan man se att de är försiktiga i början på särskilt knepiga underlag t ex grus. Detta kan ju bero på så många saker, t ex hur hästen var verkad innan den skoddes av. Så det finns inga generella svar på den frågan. I din hästs fall verkar det ju vara något patologiskt som du kämpat länge med, så du gör säkert rätt i att sko.

Har man en häst som sliter snett o ändå envisas med att ha den barfota- hur tänker du då? När hästen sliter för mkt så får den ökad blödning i hoven som signalerar att de ska växa mer. Det är inte sunt. Prova först på dina egna naglar o se vad skönt det är när fingertopparna blir heta. Du kan ju sätta på dig handskar så fort du ska göra ngt med händerna, men hjälper det helt? Ställ dig frågan om det kan ligga ngt i det.

Varför rider du på din häst om du nu försespråkar naturlig hästhållning???
Nej, eftersom jag är en ond människa som rider är det ju helt logiskt att jag borde ignorera alla hästens behov. Varför måste det alltid vara antingen eller? Har vi inte en skyldighet som hästägare att sträva efter att minimera den påverkan som domesticeringen har på hästarna? Att bara släppa ut dem i de fria är ju liksom ingen lösning nu.

Har du inte tagit del av att i naturen så fäller ett kattdjur en häst genom att attackera den över ryggen,, på precis samma sätt uppfattar en naturlig vildhäst en ryttare som attackerar den över ryggen (fast kanske ryttaren gör det på ett lite klumpgare/tyngre sätt)
Jo, det har jag tagit del av. Det är ju därför vi tränar hästen att förstå att vi inte vill äta den när vi sitter upp, och sedan genom dess liv försöker träna den att bära vår vikt.

Jag personligen tycker du ska lägga focus på helheten i stället för att se dig blind på en detalj..

Säg gärna till om du vill att jag ska hjälpa dig att se helheten.
Coari, varifrån får du att jag inte ser helheten? Nu är ämnet för tråden skor eller inte, så därför uppehåller vi alla oss kring just detta, men det behöver ju inte innebära att det är det enda vi bryr oss om när det gäller vår häst?

Har man en häst som sliter snett o ändå envisas med att ha den barfota- hur tänker du då?
Min häst har ett sådant steg att den sliter på ena sidan av hoven något mer. Det är inte ett stort problem eftersom hovarna till stor del klarar av att reglera detta själva och med kompetent verkning fungerar det bra, men jag varierar ju med ha boots för att minimera problemet ytterligare. När jag hänvisade till för mycket slitage vid trakterna, var det för att trakterna var aningen låga redan när hon kom till mig skodd, och vi har inte fått bukt med problemet helt och hållet ännu. Därför håller jag noga koll på slitaget och på hårda sommarvägar blir det boots på.

Men nog är det ändå lite märkligt att den ömmade i gräsbeteshagen (om jag förstår dig rätt)? Jag förstår att du kände att två månader under de omständigheterna var för länge, men jag hade nog velat gå till botten med varför hovarna var så ömma. Riktigt trånga hovar, röta långt upp i mittstrålfåran kan ju ge ömma hovar och en regnig sommar i gräshagen kan de ju få besvär av röta ifall mittstrålfåran är djup. I din hästs fall kan ju problemet ha varit något helt annat, och omöjligt att reda ut nu så här i efterhand.

Ledsen men nu ljuger du. Svaret angående boots skrev du när jag skrev att min häst inte kan gå barfota i hagen pga sin benställning som gör att hon sliter hovarna snett. Det sker inte några dagar/ år det sker dagligen och framförallt sommartid.

Ljuger gör jag inte men jag läste uppenbarligen ditt inlägg för snabbt. Min häst sliter inte hovarna alls om hon går i gräshage, så jag har svårt att relatera till detta med slitage i hagen. Är det annat underlag förstår jag bättre hur det kan gå till.

Ja men inte med en boot på hoven. Alla boots jag sett skulle senarelägga överrullningen. Min häst tåriktas för att lägga överrullnigen tidigare än vad som sker när hon är korrekt verkad med en kort fin tå. Hästen rör sig nämligen i en vättre valans då och sliter därmed mindre på sina leder.
Jo, det är ju en effekt man kan få av kortare tå. Jag tycker du ska kontakta en boottillverkare och informera om problemet. De har ju intresse av produktutveckling.

När du börjar debattera istället för att beskylla alla som skor sina hästar för att vara lata, okunniga och prylfixerade idioter som skiter i sina hästars väl och ve så kommer debatten automatiskt hamna på en avsevärt mycket högre nivå.

Nu har jag ägnat de senaste tre timmarna åt att försöka höja nivån på debatten trots att den spårade ur så snabbt. I mitt första inlägg nämnde jag ett fenomen som jag har observerat nämligen att många lägger oerhört mycket tid på för hästen helt oväsentliga saker, piffar och håller på, samtidigt som de uttryckligen säger att de inte har tid/ork att hålla på med boots. Detta är inte samma sak som att alla som skor sina hästar faller inom den ramen. Jag har också blivit kallad för barfotataliban och hjärntvättad trots att jag skrev i det första inlägget att "Om ägaren inte har möjligheten eller viljan att göra det arbete som den egna hästen kräver för barfotagång är det bättre att sko den, men se till att det blir bra gjort (precis som även en barfotaverkning skall vara bra gjord för att fungera)." Jag trodde att med detta skulle folk förstå att jag har respekt för att det i vissa fall finns begränsningar i de möjligheter man har och att det därmed skulle gå att föra diskussionen utan pajkastning. Men åtminstone i detta antagande hade jag fel.

Men nog är det ändå lite märkligt att den ömmade i gräsbeteshagen (om jag förstår dig rätt)? Jag förstår att du kände att två månader under de omständigheterna var för länge, men jag hade nog velat gå till botten med varför hovarna var så ömma. Riktigt trånga hovar, röta långt upp i mittstrålfåran kan ju ge ömma hovar och en regnig sommar i gräshagen kan de ju få besvär av röta ifall mittstrålfåran är djup. I din hästs fall kan ju problemet ha varit något helt annat, och omöjligt att reda ut nu så här i efterhand.

Hört talas om tunna sulor?

Min häst har ett sådant steg att den sliter på ena sidan av hoven något mer. Det är inte ett stort problem eftersom hovarna till stor del klarar av att reglera detta själva och med kompetent verkning fungerar det bra, men jag varierar ju med ha boots för att minimera problemet ytterligare. När jag hänvisade till för mycket slitage vid trakterna, var det för att trakterna var aningen låga redan när hon kom till mig skodd, och vi har inte fått bukt med problemet helt och hållet ännu. Därför håller jag noga koll på slitaget och på hårda sommarvägar blir det boots på.
Så hoven klarar av det själv:confused: tja du.... Om hästen står i bakvikt o sliter trakterna ännu mer kommer du inte att få ordning på det. Under tiden får du slitage på hästens leder. Är det på fram får du även en överbelastad stötdämpningsmekanism o hela tiden en för lång tå. Kan vara ett symptom på att den har ont i tå/ sula.

Möjlijgen att du jobbat på det i de senare inläggen men att börja debatten genom att tala om att alla hästar kan gå barfota och om det inte fungerar så beror det på en lat ägare är inte riktigt vad jag kallar att hålal dabatten på en hög nivå.
Inse, alla hästar är individer som kräver olika saker för sitt välbefinnande. En häst i det vilda har två mål i livet. Nummer ett är att överleva och nummer 2 att föröka sig för att sprida sina egna gener. De som inte har tillräckligt bra hovar, matsmältning, hållbarhet, tänder m.m. dör. Nu har människan avlat hästen långt från det den var ursprungligen. Titta på hur en Prezwaldskis häst ser ut och en modern sporthäst så inser man snabbt att naturen inte har sin gång längre. Vi kräver att hästen ska prestera olika saker vilket gör att vi måste tillföra faktorer för att svagare individer (ur vilhästperspektiv) ska kunna överleva. Vildhästarna har inte så mycket i dagens sportavel att göra eftersom de som sagt bara har två mål i livet och inget av dem inbegriper att kånka runt på en människa eller springa fort framför en vagn.
Men visst om du tycker vi ska slå ihjäl alla individer som inte passar in i mallen vildhäst så får du gärna driva den uppfattnigen men gör det i så fall ärligt och öppet istället för att uppmuntra till djurplågeri (ja jag är förbannad).

Angåene att kontakta bootstillverkare så är det ointressant då jag inte tror på idén överhuvudtaget. Det finns alldleles för många nackdelar med en boot och för mig är det ett sjukbeslag man endast använder om man inte kan få på en sko på en hov.
1. Stänger in hoven
2. Gör hoven bredare
3. Senarelägger överrullningen jämfört med en tåriktad järnsko.
4. Kan inte modifieras på samma sätt som en sko
5. Kraftigt ökade risker för skav
Jag skor min konvalcent runt om (för hennes skull) trots att hon har en bra hovkvalitet och nej hon har inga täcken på sig för det behöver hon inte.

Nej.
Det beror ju alldeles på varför den ömmar och i vilken omfattning. Generellt skall den inte behöva ömma särskilt mycket eller länge alls. Däremot kan man se att de är försiktiga i början på särskilt knepiga underlag t ex grus. Detta kan ju bero på så många saker, t ex hur hästen var verkad innan den skoddes av. Så det finns inga generella svar på den frågan. I din hästs fall verkar det ju vara något patologiskt som du kämpat länge med, så du gör säkert rätt i att sko.

Så det beror plötsligt på om hästen kan gå barfota eller ej??

Min har just nu hovproblem (en uppverkad hålvägg) men har ända sen jag köpte henne varit ömfotad barfota. Utan skor fram är hon ömfotad även på gräs och har så varit iaf i 4 års tid. Jag är inte villig att utsätta henne för den smärtan för att hon ska "vänja sig"- det tycker jag är djurplågeri.

Men som jag sagt innan- jag är inte motståndare till barfota och hade mer än gärna haft min barfota. Nu funkar inte det för henne och då blir det skor på. Mina drömmar om en så naturlig häst som möjligt funkar inte med denna häst och då får jag anpassa mig efter verkligheten. Så är det tyvärr..

/Lavinia, som bara önskade att fler kunde se det (och min har inte heller täcke så länge det är fint väder, regn och blötsnö fryser hon så hon skakar i, då får hon täcke- annars inte!)

Jag har inte sett klippen på yt men måste bara säga som så att hade de vart djurplågeri och djuren inte gillat de (alltså plågats) så hade ju ändå inte så många hästar varit lättskodda? En häst som blir slagen uttrycker sig på ett annat sätt än en häst som blir skodd! Har haft en häst som tagit upp hoven helt frivilligt där skopallen står. Så jag vill säga nonsens till det. Min haflinger kan knappt gå i gräshage utan skor så han plågas destomer utan skor.
Inga hovar, ingen häst säger jag bara!

Så hoven klarar av det själv:confused: tja du.... Om hästen står i bakvikt o sliter trakterna ännu mer kommer du inte att få ordning på det. Under tiden får du slitage på hästens leder. Är det på fram får du även en överbelastad stötdämpningsmekanism o hela tiden en för lång tå. Kan vara ett symptom på att den har ont i tå/ sula.

Alltså, jag vill ju helst inte ha slitage på hoven alls, eftersom vi vill få trakterna lite högre. Detta menar jag med "för mycket" Men lite slitage blir det naturligtvis och hon sliter i stort sett jämnt framåt-bakåt, så man får korrigera lite i taget vid verkningen. Med tiden kommer vi att helt ha korrigerat vinkeln, som alltså inte är en konsekvens av hennes barfotagång utan det var något som följde med när hon var skodd.

Den andra saken är att hon sliter en aning ojämnt från sida till sida, beroende på hennes stegisättning. Inte heller detta är något större problem som motiverar att jag skulle sko henne, för det går att balansera vid verkningen.

Men om vägarna häromkring är mycket torra och hårda får jag använda boots, liksom vid snabba väderomslag då det går från mjukt till hårt i markerna då hovarna inte hinner med och kan bli ömma.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 441
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
756
Senast: tara
·
Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 598
Senast: Palermo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka