Skor, Djurplågeri???

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Godisbiten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 298
  • Visningar Visningar 22 177
Sv: Skor, Djurplågeri???

Shaggy, min sliter också ojämnt. Det löser jag med boots.

Du menar altså på fullaste allvar att du sätter boots på en häst och släpper den i hagen? Min dam går ut ca 12 timmar under vintern och att klämma in hovarna i en tät förpackning så de inte vädras på den tiden där det dessutom kryper in fukt om det är blött måste leda till en fin grogrund för allehanda problem. Boots har en nackdel till och det är att de gör hoven klumpigare. Jag vill ha en mycket snabbare överrullning än jag tror en boot kan stå till tjänst med.

Ja jag vet att jag inte kan få dig att ändra åsikt men jag svarar för att andra inte ska gå på dumheterna rakt av.

Senast ändrad:

Dessutom tabu på att gå utanför stallet i onödan alltså annat än till/från hagen när det är som värst, litar inte ens på broddade bootsen om det är riktig blankis.

någon annan kanske ser till att fixa andra förutsättningar för hage utan blankis ex. riktigt bra dränering eller bra läge på hagen, vad vet jag.

Nä, att få bort all is går ju inte. Då är det väl bättre och mindre begränsande för hästen att få skor med brodd mellan, säg, oktober och mars? Det har varit så skönt att se henne så bekväm på is och knöggligt underlag att jag definitivt kommer att fortsätta att göra så här om vintrarna :)! Resten av året behövs ju inga skor på henne så då får hon fortsätta att vara barfota precis som vanligt.

min poäng var att det kan kräva en hel del arbete och ta ganska mycket tid att ha vissa hästar barfota.

Den första poängen är väl att ingen häst föds med skor så därför förstår jag inte ditt resonemang om att det skulle innebära ngn typ av merarbete.

Ingen kan väl på fullaste allvar påstå att det skulle krävas mera tid och främst arbete med att ha sin häst barfota än skodd?? Dessutom är det mkt mera ekonomiskt försvarbart att ha den barfota än skodd. Den som utför hovvården kommer oxå anse att det krävs mkt mindre arbeta om hästen är barfota än om den ska skos och att det är minst 80% mindre utgifter i form av material/verktyg och transportmedel.

Det komiska är att det nästan på secunden med exakta intervaller kommer en stötvåg in på forumet som handlar om barfota och vilket dkjurplågeri det är att hästarna ska behöva skos..

Du,, i vissa fall är det faktiskt så att det är mera plågsamt att behöva sko hästar där man snöat in på att allt ska vara så naturlig hästhållning att man blivit helt förblindad över det mest grundläggande onaturliga en häst kan utsättas för som påverkar hovarna.

Trix,

Nu börjar tråden urarta som jag förutspådde. Se mitt svar till Lavinia. Fler sådana inlägg som "det var det dummaste jag hört" och jag kommer vänligast att tacka för mig i denna tråd.
Klart den spårar ur när barfotatalibaner beskyller folk som skor att prioritera snoffsiga täcken framför hovvård!
PL

Lavinia, min poäng var att det kan kräva en hel del arbete och ta ganska mycket tid att ha vissa hästar barfota.

Så du menar att det är försvarbart att hästen ska ha ont för att den SKA gå barfota?? Eller?? Hur länge är det ok att en häst ömmar innan man ger sig och inser att den inte mår bra?

Jag skulle som sagt väldigt gärna ha min häst barfota, men eftersom hennes hovar inte tål det så får det vara. Jag är på intet sätt någon motståndare till barfota, jag är motståndare till all form av djurplågeri.

På min fungerar inte heller boots, hon är extremt skavkänslig och jag vill inte ens riskera fler sår i den regionen. Jag kan btw betala för att få boots på i hagen, men eftersom klinikhovis (och vet) uttryckligen sagt att min häst SKA ha skor så får det vara så. Jag går inte emot de som kan mer än jag inom området.

Huruvida det är fel på hästars hovar när de inte kan gå barfota lämnar jag åt någon annan att svara på. Min har aldrig kunnat arbeta barfota och även om jag hoppas att det ska gå nu (bara bak) så tror jag egentligen inte på idén.

/Lavinia, skor för att häst ska slippa lida.

Om min häst bara skulle gå i hagen och aldrig ridas skulle han kunna vara barfota utan problem.
Men nu har jag köpt mig en RIDhäst för att RIDA på och då fungerar det inte barfota med min häst och de ridvägar jag har tillgång till.
För mig är inte boots ett alternativ pga de helt enkelt är för dåliga.
Sitter inte tillräckligt bra, är förtunga och klumpiga, ger skav, slits för fort osv osv osv.
Så skor är helt enkelt det enda alternativet för att kunna rida som jag vill utan att hästen får ont.

Jag har stått i stall med barfota fanatiker och jag har aldrig träffat på några hästar som varit så ömma och halta som dom.
Då har de hästarna ändå varit barfota de senaste 10 åren...
Så om de klarar av att vara barfota borde de ju hunnit vant in sig nu men det har dom inte.

Det är inte barfotaverkaren som är oduglig, utan hästarna passar helt enkelt inte för att vara barfota.

Jag har haft hästar förr som funkat kanon barfota och då får de också vara barfota vilket jag tycker är superskönt för det är både enklare och billigare än att vara tvungen att sko.

Hej!

Ibland är det tyvärr barfotaverkarnas fel också..

Kände en ponny som alltid varit barfota, men som efter barfotaverkarens framfart behövde skor för hon ömmade så.

Samma barfotaverkare tyckte det var helt ok att ta av skorna på 19-årigt halvblod med shivering och låta honom ha jätteont(!!) i hovarna "för han ska vänja sig" (ja, ägaren borde satt stopp, men det var ju så billigt...). Den hästen blev klart värre i sin shivering och fick till slut tas bort!

Jag har även träffat många hästar som gått barfota och som enligt ägaren klarar det jättebra.. Mmm varför går då hästen inte fram och vill endast gå i gräset?? Är det verkligen att klara av att gå barfota??

Och min kan säkert gå barfota i en hage året runt hon också, men det är inte därför jag har henne. Skulle jag ha ett hagdjur hade jag skaffat en hamster!

/Lavinia, som inte kan förstå varför något nåt smartskaft kom på för mängder med år sen (aha, hästarna funkar längre när de inte har ont- jag sätter skor på!) skulle vara så fel nu. I så fall kan vi ju sluta rida helt och låta hästarna klara sig som de gör i naturen..

Alltså jag har ju tänkt på en sak & haft den tanken i många år, men när jag ställt frågan till hästkunniga, hovslagare & andra så får jag liksom inget svar. Dom ser mest ut som frågetecken faktiskt....

Jag tittar på mina fötter & lägger ner en ganska ordentlig slant på ordentliga skor att springa med. Dom ska ge stöd, vara mjuka & lätta.
Jag tittar på en hunds tassar & en katts. Hästens hov är visserligen inte mjuk som en tass, men likväl har hästar leder, precis som oss.
Jag förstår då inte hur JÄRNSKOR kan vara bra? Hade dom varit av nåt mjukare material som jag visste dämpade mer dom stötar som blir & var skonsamt för leder så hade jag fattat, men nu pratar vi järn! vi springer gärna på betonggolv med skodda hästar för att se om dom är halta. Tusan, jag skulle nog se halt ut då med för att det blir stötigt & hårt. Jag märker ju bara skillnad om jag med mina mjuka springskor springer på asfalt i stället för på en mjuk skogsstig. Jag märker skillnad om jag går på jobbets betonggolv hela dagen med mina specialskor & ilägg för att just dämpa stumheten som blir, än om jag går på annat material.

Järnskor har alltid stått so mfrågetecken för mig & som sagt, jag har aldrig fått någon respons eller förklaring från någon som ens verkar ha reflekterat över detta själv.
Vi har järnskor i jobbet, så jag accepterar det ju ändock, men när jag skaffar egen häst vette tusan hur jag ska göra... För som sagt, det är inte säkert att den individen jag får i mina händer då kan gå barfota om jag hellre skulle vilja det, men järnskor känns bara så fel....

Jag håller med dig!

Jag var otydlig i mitt inlägg.
Jag menade att hästarna som har en barfotafanatiker till ägare som jag nämnde har faktiskt en bra barfotaverkare.
Men metoden passar inte just dom individerna.

Självklart finns det dåliga barfotaverkare, men det finns klåpare till hovslagare också.

Dock förstår jag inte varför folk ska ha speciella barfotavekare med låg utbildning när en hovslagare faktiskt kan göra samma sak?
Men har en bättre utbildnig?

Hästens hovar har i alla tider sedan mycket lång tid tillbaka skyddats på ett eller annat sätt, hampa, olika typer av kraftigt tyg, trä, metaller osv har provats. Så tidigt som på romartiden skyddade man hästens hovar mot just slitage och det finns god dokumentation från de hästar som bl a användes på arena i olika kamper och tävlingar. De var oerhört värdefulla varför de också togs om hand på ett mycket rigoröst sätt, och att linda hovarna var ett sätt för att inte hovens skulle slitas för snabbt då hästen blev totalt värdelös.

Under vägens gång så har många material testats, vad som framkommit är att järn är det som låter hästen få de glidmoment som behövs för att inte utsätta senor och ligament för onödigt slitage.

De har funnits gummiskor, finns väl även än i dag men har aldrig slagit väl ut då dessa inte har kunnat motstå den kraft som en arbetande häst hovar ger. En bekant provade gummiskor på sina hästar, och fick sko om dom redan efter 5 dagar på fjällen.:eek:

Svaret är alltså att järn hur hårt det nu än kan tänkas vara är det som är mest skonsamt mot hästens kropp och ffa då senor, och ligament.

Dock förstår jag inte varför folk ska ha speciella barfotavekare med låg utbildning när en hovslagare faktiskt kan göra samma sak?
Men har en bättre utbildnig?

förstår inte jag heller, men jag har mötts av ett flertal otroligt lågutbildade hästägare, som i princip inte fattat att en "hovslagare" även verkar oskodda hästar. Min egen hovslagare blev av en av dessa hästägare titulerad "barfotaverkare" för att hon sagt ja till att ta sig an denna nya kund som hade hästarna oskodda. Dvs det handlade om en vanlig verkning. :cool:

Priset...

Iaf hos oss kostade "hovvårdaren" typ 1/3 av vad hovis gjorde för "samma" sak..

/Lavinia

ja och anser man att priset ska styra över kunskap gällande hovvård så talar det ju för sig själv eller hur? Begreppet utan hov ingen häst, har uppenbarligen undflytt alltför många.

Säkert varierar detta från häst till häst och min har bra hovar så för mig är det ganska enkelt, men det extra arbete som jag gör i förhållande till dem i stallet som har sina hästar skodda är att sätta på boots, ta av boots, halkbekämpa på stallplan och i hagen, samt (om jag rider barfota och inte med bootsen på) välja underlag efter detta när så krävs.

Säkert varierar detta från häst till häst och min har bra hovar så för mig är det ganska enkelt, men det extra arbete som jag gör i förhållande till dem i stallet som har sina hästar skodda är att sätta på boots, ta av boots, halkbekämpa på stallplan och i hagen, samt (om jag rider barfota och inte med bootsen på) välja underlag efter detta när så krävs.

Varför rider du på din häst om du nu försespråkar naturlig hästhållning???

Har du inte tagit del av att i naturen så fäller ett kattdjur en häst genom att attackera den över ryggen,, på precis samma sätt uppfattar en naturlig vildhäst en ryttare som attackerar den över ryggen (fast kanske ryttaren gör det på ett lite klumpgare/tyngre sätt)

Varför ska man ha invändningar emot naturlig hästhållning om naturen får ha sin gång??

Jag personligen tycker du ska lägga focus på helheten i stället för att se dig blind på en detalj..

Säg gärna till om du vill att jag ska hjälpa dig att se helheten.

Oj vad du anser dig vara bättre hästägare än de flesta.
Så har jag verkligen inte menat och det är ju tråkigt att det har tolkats så. Det jag har försökt säga är att det är trist att många som säger sig vilja ha sina hästar barfota "om det bara gick" typiskt sett ser problem snarare än lösningar. Om de i stället såg lösningarna skulle lösningarna uppenbara sig, för då finns en marknad!
Ja då tar man inte till sig ngt än från det man är frälst på.
Där har du fel. Jag är mycket intresserad av vad skoförespråkarna säger. Till exempel detta med glidmomentet är något jag uppehåller tankarna kring väldigt ofta, och föredrar just av detta skäl att rida barfota i stället för bootad när möjligheten finns (=min häst tycker att underlaget känns okej och har inte slitit för mycket på trakterna, vilket tack och lov är för det mesta).
Tror du att det är bra att gå med gummistövlar på hela dagen som dessutom låser mjukdelarna baktill- ballarna samt vidgningen av trakterna?
Nej, jag har verkligen inte förespråkat att hästen skall gå med boots på hela dagen. Några få dagar om året kanske det blir sådan isbana i hagen att detta krävs för att normal halkbekämpning inte fungerar men typiskt sett ska hästen inte behöva boots i en vanlig gräshage. Gör den det får man nog börja felsöka på annat håll.
Varför ska den ha boots på om den är frisk o sund o klarar av barfotalivet?
För att den kan behöva broddar på vintern eller skydd mot elak grusväg resten av året. En häst som inte till vardags går på grus får ingen chans att anpassa hovarna till detta. Men det betyder inte att den behöver skor övrig tid.
Många som inte rider sina hästar så mkt låter sina gå barfota till det blir halt eller så läser man mer från din site där hovarna fungerar som sugkoppar. eller har man tagit bort den biten?
Nu förstår jag inte vad du menar eller vem du tror att jag är, men jag har ingen site där jag pratar om sugkoppar, och jag tränar distans, så rider mycket det gör jag. Och min häst skos inte för att det blir halt. Därför behöver jag lägga tid på halkbekämpning.

Idag kräver vi ju mer av hästar än vad dom är gjorda för. Vildhästen jobbar inte alls på samma sätt som våra hästar gör idag med någon på ryggen. Därav alla dessa skador och hovproblem som uppstår. Och ju mer vi kräver av hästen ju mer måste vi ju hjälpa den för att det ska vara rimligt för den att genomföra vad vi kräver. :) Sen tror jag absolut att det finns hästar som fixar att gå barfota! Och det hoppas jag att min kommer göra så fort vi fått till hennes felvinkel. :) Men om hon får ont och jag inte kommer kunna rida pga av det kommer jag att sko för att hjälpa hästen att genomföra vad jag vill utan att få ont av det.

Du menar altså på fullaste allvar att du sätter boots på en häst och släpper den i hagen? Min dam går ut ca 12 timmar under vintern och att klämma in hovarna i en tät förpackning så de inte vädras på den tiden där det dessutom kryper in fukt om det är blött måste leda till en fin grogrund för allehanda problem.
Nej, jag halkbekämpar. Ett par, tre dagar om året kan det vara så halt i hagen att hon behöver bootsen på. Detta fåtal dagar påverkar inte hovarna alls. Jag uppfattade inte att din häst sliter sina hovar så mycket bara på att gå i hagen. Jag förstår faktiskt inte riktigt hur det går till. Kanske missade jag något i ditt inlägg.

Boots har en nackdel till och det är att de gör hoven klumpigare. Jag vill ha en mycket snabbare överrullning än jag tror en boot kan stå till tjänst med.
Ja, den snabbaste överrullningen får du nog med en barfota hov med kort tå. Men det finns goda exempel från USA där fler och fler framgångsrika distansryttare väljer att använda boots och om inte överrullningen fungerade som den skulle, så skulle nog hästarna inte komma igenom den fulla distansen på 16 mil godkända i veterinärbesiktningen med de hastigheter vi talar om. Men det är förstås viktigt att hitta en boot som passar, vilket kan vara en del pyssel.

Ja jag vet att jag inte kan få dig att ändra åsikt men jag svarar för att andra inte ska gå på dumheterna rakt av.
Allvarligt, kan vi inte försöka hålla debattnivån lite högre?

Jag väljer det alternativ som är bäst för mina hästar. Vilket innebär att jag nu har en med sko och en utan (men med boots vid motionering och om det är hårt/halt i hagen).

Jag tycker det är mer jobb med barfota. Skor gör ju hovslagaren, sen är det klart och jag behöver inte göra något mer. Men den barfota behöver raspas oftare, och ha på bootsen varje dag för det är helt oacceptabelt att han ömmar det minsta. Så lite extra blir det. Dessutom är boots dyra, och de slits ut.

Det är bara om man har en häst som klarar sig helt utan boots och sliter lagom mkt själv som det är enklare att ha den barfota. Eller om man skiter i eller inte fattar att den är öm....

Man kan få en bra hovmekanism även med skor så länge man inte skor och verkar på ett sätt som gör hoven hög och trång.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 441
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
756
Senast: tara
·
Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 598
Senast: Palermo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Problemet med hundsmuggling!