Skor, Djurplågeri???

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Godisbiten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 298
  • Visningar Visningar 22 177
Sv: Skor, Djurplågeri???

Nu får det räcka. Jag har verkligen inte uppmuntrat till något djurplågeri. Tvärtom har jag ju sagt att kan man inte lösa barfotagången så att hästen slipper ha ont, så är det bättre att sko. Med den typen av påhopp ser jag ingen mening med att fortsätta diskutera i denna tråd. Tack för mig.

Nej det sa du inte i ditt första inlägg skrev du klart och tydligt att alla hästar kan gå barfota och det enda som hindrar dem är ägarens bekvämlighet. Om du inte menar det så är det trots allt det du skrev.
Själv är jag övertygad om att det är bättre för hästen att gå barfota, men det förutsätter att ägaren är beredd att göra de anpassningar som krävs. Alla hästar kan i princip gå barfota [min fetning] tror jag (undantag kan förstås vara att de behöver sjukbeslag av något skäl) men en del hästar kräver mer än andra för att gå bekvämt barfota, exempelvis att de behöver boots på vissa underlag framför allt ifall de inte får gå på det underlaget till vardags. Om ägaren inte har möjligheten eller viljan att göra det arbete som den egna hästen kräver för barfotagång är det bättre att sko den [min fetning] , men se till att det blir bra gjort (precis som även en barfotaverkning skall vara bra gjord för att fungera).
Okej du gör ett undantag för sjukbeslag men de flesta som behöver skos (bla min) skos inte pga behov av sjukbeslag utan pga behov av skydd av hoven.

Har ni sett videoklippen på youtube av SwedishHoofSchool (Final Proof) om hovmekanismen? Tycker ni att det är djurplågeri att hästar har skor?
Vad är era åsikter om det? Själv tycker jag att det beror på hästen om den ska ha skor eller inte. Hästens hälsa avgör och vad den används till.

Filmen är rent ut sagt löjlig.

Här jämförs ett hovavtryck med ett avtryck av en hästsko utan hov i, ja skor gör att strålen ofta har mindre kontakt med underlaget men att hoven inte kan ens anas i det fina gruset beror rimligen på att den inte var närvarande.

Att filma när man trycker på en itusågad hov rakt uppifrån och tar händelseförloppet som bevis för vad som händer när hästen tar riktiga steg med överrullning är i bästa fall okunnigt och i sämsta rent bedrägeri. Självklart blir effekten helt annorlunda då man pressar på en halv "cylinder" och en halv dito, hälften fattas. Dessutom är hoven i filmen död. Fysikens lagar säger att en halv cylinder är betydligt mindre stabil än en hel.

Men i inlägg efter inlägg menar du att alla friska hästar kan gå barfota bara ägaren vill o tar sig tid( visst har du dämpat tonen men ändå samma visa!).
Enligt min mening okunnigt o klart inom definitionen för barfotataliban( jag myntade uttrycket!)
PL

Klart att allt beror på att den varit skodd.:grin:

Usch jag har mer o mer fog för att aldrig vilja sälja någon häst.

kl

Kan inte låta bli att kommentera..

Min syn på det hela är.. Behöver man sko så gör man det, behövs det inte så låter man bli.
Behovet av att sko kan vara mer än att det enbart behövs för att hästen är ömfotat.

Behovet kan finnas för att man vinter tid inte har möjlighet att gå och halkbekämpa stallplan, väg till hage och hage när det är halt....man skor med brodd= problemet med halkande häst löst.

I min värld där jag som heltidsjobbande med tre barn, hund, hus och eget stall skulle behöva stiga upp vid typ 03:00 för att ¨halkbekämpa¨ diverse områden, skulle få en i längden väldigt ohållbar situation, tycker det är väldigt enkelspårigt tänkt när man tycker *att bara viljan finns* kan alla vara barfota

Har två hästar själv varav den ena är helskodd och den andre är barfota.
Den som är barfota klarar det bra och den som är skodd klarar det bra dvs har kanonhovar med rejäl stråle och bra kvalitet..
Allt är inte svart eller vitt utan det finns massa färgskalor där emellan..

Tiffy

Du är inte påverkad av någon barfotaskola o verkar inte själv!
Vad har du för kunskaper som gör att du kan tala om för oss andra att alla friska hästar kan gå oskodda bara ägaren lägger ner tid o vilja?
PL

I linje med ditt inlägg så var det ju bara något år sen som det hävdades i en tråd här på forumet att det var något helt sjukt fel med fullblod som var så dåligt konstruerade för att de inte kunde gå barfota, de var vanskapta hästar pga detta.

själv kan jag väl säga, som gillar att prata med min hovslagare och lära mig mer om hovar och hovvård osv osv, att jag frågade denne en gång ang. mitt egna fullblod, som jag haft i snart 9 år, hur det skulle gå för honom om man bestämde sig för att ha honom barfota. (en tanke som aldrig slagit mig eftersom han har tunna sulor och blir öm bara av en tappsko på en enda dag, om det är allt annat än snö ute). Min hovslagare sa att det skulle innebära att han troligtvis skulle stå i hagen och ha svårt att röra sig med smärta, i minst något år, om det ens skulle gå att "härda" in honom så att säga. Den bedömningen gällde alltså HAGvistelse, utan belastning eller andra underlag än hage.

Känns inte särskilt logiskt att utsätta ett djur för något sådant, särskilt inte som den fungerar utmärkt och har hälsan så ypperligt bra, som skodd.

KL Jag har för mig att vildhästars hovar inte är för vackra heller alla gånger. Tyvärr kommer jag inte ihåg var jag läste det.

KL Det har verkligen gått utför för barfotarörelsen!
Seabisquit är alldeles ensam i diskussionen. För några år sen hade hon haft en hel hög entusiastiska barfotatalibaner vid sin sida.
PL

KL Jag har för mig att vildhästars hovar inte är för vackra heller alla gånger. Tyvärr kommer jag inte ihåg var jag läste det.

Pratade om detta med hovlagaren idag. Han sa att "om folk faktiskt hade sett hur vildhästarnas hovar kan se ut, hade dom nog inte strävat efter att uppnå detta"

Nä och det är väl inga som helst konstigheter. Klart att vildhästarnas hovar inte är någon perfekt historia. Dessutom så har ju de flesta av dem dessutom drabbats av fång någon gång under deras livstid, med resultat att de har både hovbensrotation och hovbenssänkningar osv.

Men i inlägg efter inlägg menar du att alla friska hästar kan gå barfota bara ägaren vill o tar sig tid( visst har du dämpat tonen men ändå samma visa!).
Enligt min mening okunnigt o klart inom definitionen för barfotataliban( jag myntade uttrycket!)
PL

Varför ska seabisquit behöva ta emot skit och skällsord när hon sakligt har lagt fram hur hon ser på det. Jag kan inte se att hon har förespråkat vare sig djurplågeri eller sagt att skor är det.
Varför ska då hon få stå till svars för avvarter som finns? :devil: De finns dessutom i båda s k läger.

Debatten kunder verkligen hållts på en högre nivå!
...men rubriken är olycklig och det kan väl alla hålla med om att ytterst få tycker, inte jag i alla fall, men föredrar bra boots som "beslag vid behov".

...nej jag tänker inte heller stå som försvar till påhittade angrepp.

Vad har hon sakligt lagt fram?
Ser bara lösa påståenden o en massa beskyllningar som tas tillbaka o sedan upprepas med andra ord!
PL

Tack Raggsock! Skönt att någon läser vad jag faktiskt skrivit. Men ärligt talat, det är ingen mening med att försöka diskutera med framför allt axel och Lundin. Otaliga är de trådar där de slår ner på alla som försöker visa på alternativen till att sko sin häst.

Jag har ju blivit anklagad för okunskap. Enligt Lundin kan man inte inhämta kunskaper utan formell utbildning eller yrkeserfarenhet. Och visst, om det är definitionen på kunskap, då är jag utan tvivel okunnig. Så jag väljer i stället att hänvisa till EN av de artiklar jag läst som antyder att järnskor faktiskt kan skada hästen. Den är skriven av Dr. Robert Bowker som har en doktorstitel i veterinärmedicin från University of Pennsylvania. Han kan knappast anklagas för att vara okunnig. Artikeln är ju på engelska och med många veterinärmedicinska termer så jag föreställer mig att många inte orkar läsa hela artikeln, men i kort sammanfattning tror han och medförfattaren, och har hittat vissa bevis för, att perifer belastning av hoven som uppkommer t ex om hästen är skodd, Kan leda till benskörhet i hovbenet på sikt. Bowker konstaterar också att vi fortfarande vet väldigt lite om hästens hovar. Ändå är det ofta barfotagång som betraktas som experimentell (Ping Görel, skönt att du fått bukt med de tunna sulorna) trots att vi i själva verket vet ganska lite om hur skorna påverkar hoven.

http://www.coronavistaequinecenter.com/images/Osteoporotic_Coffin_Bones.pdf

Senast ändrad:

Du har tydligen inte läst eller fattat vad jag skrivit i alla dessa trådar.
Jag är väldigt positiv till barfotagång. Vi har för tillfället alla tre hästarna barfota.
Vad jag reagerar mot är alla felaktigheter o all skrämselpropaganda o naturligtvis beskyllningar som dina.
PL

Det du skriver är inte alls främmande, det känner de flesta till. MEN fortfarande har man inte funnit något material som är bättre än järn, trots att man vid flera tillfällen provat andra typer av skor som te x gummi skon. Den är i sin tur mer skonande vid själva nedslaget av hoven men desto mer förödande för senor och ligament då glidfasen uteblir helt med en tvärstopp för hovens del vid nedslaget.

När det gäller skons varande eller icke varande är det en sak var och en måste ta ställning till själv, det är magstarkt att säga att ALLA hästar kan gå utan skor. Precis på samma sätt är det magstarkt att påstå att ägarna är bekväma och därför skor sina hästar, ingen varken du eller jag vet vilka förutsättningar varje häst har. Alltså i vilken miljö de befinner sig i, vilka underlag som står till buds för ridning/träning.

Har man mycket grusvägar som sliter hårt på hornet, så kan det bli svårt att bedriva någon träning alls. Det man måste ta till sig först och främst är att de flesta tränar/rider sina hästar på väldigt olika sätt. Din ridning är kanske av mer motions karaktär och du har underlag som inte sliter hårt på hornet vid ridning, det är bra då kan man säkert ha sin häst oskodd utan några som helst problem. Men förutsätt inte att alla har de möjligheterna, så därför kommer allt ej heller vara vitt eller svart.

Jag har läst vartenda ord du skrivit och håller ändå inte med dig.
Det är ingen här som anser att barfota är exprimentellt det som folk anser är att en häst som får ont av att gå barfota ska skos. En häst som klarar av barfotagång ska givetvis gå barfota.
Amgëmde ett urkalkat hovben så om man kan ställa ett bra och aktivt liv fram till det att man eventuellt får ta bort hästen pga det mot att hästen går och spänner sig hela livet pga smärta så vet jag att jag alla gånger väljer det första alternativet. Jag har inte hört om en enda häst som blivit utdömd av sagda orsak så det bör röra sig om en realtivt liten del av populationen som råkar ut för den skadan.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 441
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
756
Senast: tara
·
Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 598
Senast: Palermo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka