Skor, Djurplågeri???

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Godisbiten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 298
  • Visningar Visningar 22 177
Sv: Skor, Djurplågeri???

Att det blir sämre överrullning stämmer inte enligt min hovis, utan han sa att med rätt boots som man själv kan fixa lite med (?) så får man lika bra överrullning.

Och hovslagare är inte emot att ha hästen barfota i allmänhet, min hovis hade inget emot det, men just nu behövs skor för att korrigera.

Men självklar fördröjs överrullningen om du sätter på boots, här talar saken i sin natur. Det räcker med att titta på bootsen och se konstruktionen för att inse det, en utökad tålängd vilket är ofrånkomligt med boots gör att överrullningen dröjer.

som fortsättning på din kommentar så tycker jag det vore väldigt intressant att se argumentet för att boots skulle vara så fantastiskt. Med tanke på att de påverkar rörelsemönstret och överrullningen så torde det vara en viss belastning på hästen i fråga om omställning när bootsen kommer på, om den går barfota övriga tiden. Man ska ju vara försiktig när det gäller vanlig brodd på skodda hästar tillochmed, just för att det ändrar belastningen, dvs när man broddar på inför säsongen ger man sig inte ut och tokrider första passet utan tar det lugnt, så att hästen har chans att vänja sig vid de nya förutsättningarna.

Snälla rara. vi har diskuterat Bowker o Ramey för flera år sen.
Använd sökfunktionen. T o m Ramey kom på senare att man inte skulle hålla på o karva för mkt för då händer det just som hänt din- hörnstöd, traktvinklar samt stråle ska bära upp baktill. Tar man bort det hårda- det som ska skydda så blir den traktlåg o går på ballarna o strålen. Det har inte Ove fattat ännu. Varav det inte står i hans propagandablad.
Folk som byter firmanamn om o om igen har inte rent mjöl i påsen- oavsett bransch
Kom kom kom och köp en tyrolerhatt.......... Har man hästen i en sdn miljö att man kan rida barfota- fine. Austaliensarna sätter på boots runt om när de ska till sta´n. Anledningen till att man måste ha boots på är oftast för att man verkar den alldeles för mkt o den har då ingen slitmån kvar o ömmar då SJÄLVKLART

Axel, jag har sett att du har diskuterat detta tidigare. Men nu är det ju så att det kommer in nya läsare på detta forum från tid till annan, och några av dem är ärligt intresserade av att lära sig mer om hovar. När det gäller min häst, är de lite fascinerande att du kan uttala dig om vad som hänt henne utan att ha sett henne. Hon går inte på ballarna, hon verkas inte enligt Ove Linds skola. Och anledningen till att hon behöver boots är för att minska slitaget av det arbete hon gör på de underlag vi har här.

.

Fast nu är du ju där igen. Vad är det för fel på en hovslagare, och varför verkar du tro att de inget kan? Ja, jag lämnar gärna över allt ansvar till min hovslagare. Han är ytterst skicklig, väldigt erfaren och väldigt välutbildad och jag har stort förtroende för honom. Dessutom är han väldigt, väldigt intresserad och fortbildar sig regelbundet. Men ändå fast jag "lämnar över" ansvaret till honom, eftersom det är han som har kunskapen, så är det ju jag som har kollen VARJE dag. Inte låter jag honom sko/verka var sjätte vecka, och att jag sedan struntar i att ens titta på hovarna mellan skoningarna? Nu kan jag inte riktigt förstå hur detta skulle göra mig till en sämre hästägare. Hm, jag valde väldigt medvetet en hovslagare med gott rykte, som jag dessutom tar mig omaket att köra mina hästar till (tar en timme)... Lat? Nja...

Bettysmatte, det finns både bra och dåliga hovslagare, både utbildade och inte utbildade, både fortbildade och inte fortbildade. Jag skrev i ett tidigare inlägg att manl kan lära sig massor av en duktig hovslagare, så jag har inget alls emot dem som yrkesgrupp. Men om man som hästägare inte skaffar sig egen kunskap har man ingen möjlighet att utvärdera det arbete som hovslagaren gör. Det är ju precis som du skriver att man som ägare själv bör känna sin häst bäst, och har det övergripande ansvaret för hästens hälsa. Jag tycker inte det låter som att du hör till den kategori ägare jag menade. Men vad jag menar är att man inte bör slå sig till ro och sluta söka egen kunskap bara för att man anlitar ett hovproffs. Det gör mig ledsen när folk låter sko sin häst utan att reflektera över alternativen.

Men självklar fördröjs överrullningen om du sätter på boots, här talar saken i sin natur. Det räcker med att titta på bootsen och se konstruktionen för att inse det, en utökad tålängd vilket är ofrånkomligt med boots gör att överrullningen dröjer.

Ja litar på hovis! Han har gjort underverk med min hästs hovar så säger han så tror jag på det. Men jag förespråkar inget. Nu har jag hästen skodd, i framtiden har jag henne gärna barfota om det funkar och har inget emot att använda boots ifall det skulle behövas.

Det är inte jag som försöker förminska alla hästägare som skor sina hästar eller försöker förmedla en lära med en ej vetenskaplig "forskning".

Man måste ta studier med två nypor salt då de hela tiden revideras o ifrågasätts. Vi med erfarenhet kan oftast granska saker kritiskt- kan göra jämförelser. Se hela biten o utgå från var individ.

Boots kan vara en tillfällig lösning, men de försämrar överrullningen, glidmomentet samt trycker på hästens mjukdelar ovan hoven.

Jag har 2 par barfotaboots som bara används som reserv.
Jag kan även ta av skorna i perioder o då rida på alla underlag tills nötningen blir för stor- för att hästen sliter jämnt o just har den slitmånen som behövs. Hästen är helt oöm o annars vore det otänkbart. En häst som är van vid att ha skor o därmed kunna gå obehindrat ska inte behöva få ont bara för att hästägaren anser att den ska vänja sig. Vänj dig själv. Det funkar fint på mjuka underlag- såsom med hästen.

Tyvärr ser det inte ut så där de flesta väljer att rida. Många har ingen aning om att hästen kan få blödningar i sulan av sten o det gör lika ont som för oss.

Jovisst är det bra om man har kunskaper nog att utvärdera proffsen inom alla områden, men är det ett krav kan man lika gärna ge upp, stallet är viktigt, hagens utformning och flora, utfodringen, staketen, sadel och annan utrustning, hästen sjukdomar och hälsa och så skorna givetvis. Innan man har kunskaper nog lärt sig utvärdera alla nödvändig områden så är man död och begraven. Kontentan är att man ibland måste lita på andra och så underlättar det om man följer lagar och förordningar.

Jo det ärett problem. Det är inte tiden det tar att sätta dit boots utan att de har endel väldigt negativa egenskaper.
De ger risk för skav vissa hästar klarar det säkert men jag skulle aldrig våga testa i de områdena.
De är bredare än hoven vilket gör att trampar hästen snett på något så kommer momentarmen att öka risken för, samt förvärra, en vrickning.
De kommer senarelägga överrullningen.
De glidet inte på underlaget utan det tar tvärstopp vid nedslag vilket ger en oerhörd påfrestning på lederna i benet.
Min häst skulle för övrigt behöva benskydd om man använde boots. Hon har inte många mm mellan hoven och skenan när hon rör sig.

Det där var det dummaste argument mot skoning jag läst någon gång. Att en skodd häst måste ha brodd när det är is eftersom en sko är snorhal det lärde man sig första eller andra året på ridskolan. Att inte brodda en skodd häst när det är is är inte bara idiotiskt utan måste även vara förbjudet enligt djurskyddslagen eftersom det är en uppenbar skaderisk.

Shaggy, tack för att du börjat diskutera i sak. Jag har inte upplevt problem med skav, men visst har jag hört att andra har upplevt detta och är tvungna att modifiera bootsen lite för att det ska fungera, eller använda en annan bootmodell. Överrullningen har vi varit inne på redan och du har rätt i att booten länger tån, kanske en millimeter. De bootsen jag använder är vinklade inåt fram under sulan för att snabba på överrullningen. Men det är viktigt att de sitter på som de ska. Blir själva hoven för lång i tån fungerar det inte längre.

Även på bredden lägger ju booten till ca en millimeter, men har man en häst som stryker sig så gör de ju inte sig illa med boots på samma sätt som med skor, som ju är hårda och lite vassa jämfört med gummit i booten.

Även glidmomentet har vi berört lite tidigare. Här skulle man ju egentligen behöva filma med höghastighetskamera för att vara säker, men jag upplever att det blir ett litet glidmoment på de torra sommargrusvägarna (som har ett lager med damm överst) där bootsen gör som mest nytta. På gräs behövs ju bootsen typiskt sett inte, men på en längre ritt hoppar man ju inte av och tar av dem när underlaget varierar. Min upplevelse är att bootsen inte gräver ner sig på samma sätt som skor, utan att du även där får ett glidmoment. På asfalt däremot glider det helt klart sämre än metall.

När det gällde barfota vs skott obroddat i vinterhage menade det jag inte detta som ett argument mot broddade skor, utan för att förklara att de klarar sig bra barfota i hagen under stora delar av vintern.

Vad har du för modell på botsen som endast är en mm längre och bredare än hoven. Det verar vara ett tunt material, håller det verkligen?

Och anledningen till att hon behöver boots är för att minska slitaget av det arbete hon gör på de underlag vi har här.

Nu har du väl endå målat in dig i ett hörn..

Du verkar helt ovetande om att en anmälan kan leda till åtalsprövning med brottsrubriseringen djurplågeri.

Tänk på att djurskyddslagen även har vissa "krummelutter" när det gäller närmiljö och underlag.

Djurskyddslagen är framtagen för djurens välmående och för att stävja hästhållning som strider mot lagen.

Vi bör alltså ha i åtanke att eget ego och skiftande uppvisande i hästkunskap inte ska jämställas med enligt lagen god hästvård.

Svara då på vad du vänder dig emot om man har sina hästar barfota och skyddar dem vid behov med boots som passar bra. Typ easyboot glove och renegade som är otroligt framgångsrika "skor" i amerikanska distanstävlingar.
I mina ögon kan det aldrig bryta mot djurskyddslagen.

Du är bara ute efter att provocera och göra angrepp i alla trådar du är med i, utan att läsa vad folk skriver utan bara förvränga,
inte något intresse att föra vettig diskussion, tråkigt.

Jag kan bara tillägga att jag tar starkt avstånd från Strasser och Ove Linds propagande men dessa avvarter får inte leda till att folk som vill sina hästars bästa och väljer barfota med boots ska behöva stå till svars för när det missköts. (Det finns även folk som vill sina hästars bästa med järnskor, det är inte så jag menar, bäst att vara övertydlig här)
De flesta som använder sina hästar barfota eller med boots är seriösa hästägare. Annars skulle det aldrig fungera i rehab, tävling och turridningar.
Det kräver mer av hästägaren när man provar ut boots. Det finns olika modeller och de passar olika hovar (lite som att prova ut bäst sadel) Ser man till framgångsrika boots i distans så är det modellerna ovan. ibland i klistrad modell. De ger rätt utprovade inget skav och mycket snabb överrullning.

Senast ändrad:

*kl

Nu har jag inte last hela tradet men barfota boots utvecklas for det battre hela tiden. Har kan man se hur overrullningen behover inte vara varre an utan boots:
http://www.renegadehoofboots.com/heel-captivator-position.html
(forsta bilden). Dom allra flesta boots har en inbyggd overrullning, och man kan aven raspa in mera om man vill.
Och har finns det en boot dar dom har forsokt matcha glidmomentet av en barfot hov:
http://www.marquisboot.com/about.htm

Det gör mig lika ledsen att folk rycker skorna på sina hästar utan att fundera över alternativen. Det är ju lika illa vilket håll man än vrider det.

Det gör mig ledsen när folk låter sko sin häst utan att reflektera över alternativen.

Jag kan inte för mitt liv förstå varför man vill ha hårda detaljer som låser hoven där den expanderar mest:confused:
för att alla dessa ska sitta... så måste de sitta rejält runt hovens mjukare delar som ska kunna röra sig.

Ja, hon skriver varför hon använder boots. Det är av samma anledning som jag lät hovslagaren slå på skor på min häst när jag bodde i Småland. P.g.a. slitage på underlaget jag hade att tillgå.
Och anledningen till att hon behöver boots är för att minska slitaget av det arbete hon gör på de underlag vi har här.

Idag bor jag med helt andra marker kring mig och behöver inte skor eller boots på hästarna och därför är hästarna barfota året runt.

Ja, hon skriver varför hon använder boots. Det är av samma anledning som jag lät hovslagaren slå på skor på min häst när jag bodde i Småland. P.g.a. slitage på underlaget jag hade att tillgå.

Idag bor jag med helt andra marker kring mig och behöver inte skor eller boots på hästarna och därför är hästarna barfota året runt.

Min häst har alltså boots på de underlag hon behöver boots. Var hon bara promenadhäst skulle hon sannolikt inte alls behöva boots, för hon har bra hovar, men nu går hon ju ganska mycket när underlagen är som hårdast, och då är bootsen ett bra alternativ till skor. Detta gör jag för har tagit del av seriös veterinärmedicinsk forskning om skor och därför inte vill sko min häst.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 441
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
756
Senast: tara
·
Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 598
Senast: Palermo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?