Skor, Djurplågeri???

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Godisbiten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 298
  • Visningar Visningar 22 177
Sv: Skor, Djurplågeri???

Men du går fortvarande på linjen att alla hästar kan gå utan skor o att det bara beror på bristande intresse från hästägaren när de skos.
PL

Hej!

Franska järn är en "galoppsko".

På min är dom sjukbeslag, som hon nu gissningsvis kommer få gå med resten av livet. Dom är lättare än vanliga skor och lite högre och smalare och får på nåt vis klart bättre grepp på underlaget än vanliga skor (och förvånande nog även barfota iaf på min tjej).

Min får ju inte broddas pga hovskadan (vill inte ha nåt punkttryck) och får pga samma skada inte gå barfota så då blir det det bästa man kan få tag på. Dessutom måste hon skos med lätta skor och små fåniga "frökensömmar" som klinikhovis uttrycker det. Jag har en prinsessa, helt klart.

Hon har klart bättre grepp än jag har på isen (jag är såklart obroddad jag med- allt annat vore ju "mesigt" :-) ).

/Lavinia, vars nästa häst ska gå barfota och klara det när jag köper den. Den ska heller inte ha en svår rygg eller på annar vis vara "besvärlig".

Som samhället ser ut idag så är det snarare så att väldigt få hästar klarar sig bra UTAN skor.

Det är inte acceptabelt att hästen ömmar i hovarna mer än vid enstaka oundvikliga tillfällen (typ om man är ute och rider och måste korsa en väg med spetsiga stenar) . Ömmar den oftare än så klarar den inte av att vara utan skor.
Ska man dessutom ha hästen som ridhäst är det ju extra viktigt att den inte ömmar. Gör den det är det ju direkt djurplågeri.

Tyvärr brukar ju folk hamna i två läger där man antingen skor hästen eller där man absolut inte ska sko hästen. Och enligt min erfarenhet och uppfattning är det de som absolut inte vill ha skor som har minst kunskap/är mest nonchalanta vad gäller hästens välbefinnade.
De brukar sällan se om hästen ömmar och om de gör det så skyller de på att "det är lite hårt just nu" eller whatever :grin: (och rider gör de ändå, för hästen är ju pigg.)

Jag hoppas att i framtiden fler och fler hästägare tycker att deras vän är värd den ansträningen det innebär att ha dem barfota, och kanske väljer att lägga den tid de i dag lägger på att leta efter fina täcken och schabrak på nåt som hästen värdesätter mer, nämligen hälsosamma fötter. Men att gå så långt som att kalla det djurplågeri att sko dem vill jag inte.
Mina hästar har alldeles utmärkt hälsosamma skodda fötter. Att välja skott eller oskott har inte med lättja att göra, det har med att skydda hästen mot onödigt lidande att göra.

Jag hoppas att i framtiden fler och fler hästägare tycker att deras vän är värd den ansträningen det innebär att ha dem barfota, och kanske väljer att lägga den tid de i dag lägger på att leta efter fina täcken och schabrak på nåt som hästen värdesätter mer, nämligen hälsosamma fötter. Men att gå så långt som att kalla det djurplågeri att sko dem vill jag inte.

Jag värdesätter min häst så mycket så jag tar den extra utgiften att betala en utbildad hovslagare för att han skor henne.
Boots är inte ett alternativ för henne då hon inte ens kan gå i hagen utan skor fram pga en felaktig benställning som förvärras om inte en slitstark sko skyddar hoven. Jag provade att ha henne barfota bak en period när jag red relativt lite men hon slet ner hovägg och bärrand så hårt att hon till slut gick på sulan i tån. Med tanke på att bakskorna slits ner till ca 3 mm tjocklek på ungefär 4 veckor när jag tränar hästen för fullt så inser man ganska snart att barfota inte är ett alternativ. Hästen har även ett behov av det glidmoment som bildas när järnskon glider mot markytan vid nerslag. Det är endast när skon glider lagom mycket som hästen använder sin kropp på ett korrekt sätt.
Barfota är helt klart bäst om det fungerar men en häst är inte gjord för att gå på den typen av underlag vi rider på idag. En häst är i naturen ett stäppdjur inte ett djur som lever i grustag med krossgrus.

I vår islandshage har vi blandflock, brodd är inte alls tillåtet bak, och valackarna får dessutom inte ha brodd fram pga risken att de betäcker och skadar stoet med brodden.
Vilket innebär att alla skodda valacker i hagen går helt utan brodd. Det syns STOR skillnad på hur de tar sig fram jämfört med hur barfotingarna rör sig nu när det är isigt... :idea:

Och jag ser ENORM skillnad på hur min shettis, som alltid varit barfota om vintrarna förut, rör sig i år när hon är skodd med brodd fram jämfört med hur det varit tidigare. Hon har efter en skada en pålagring på kronbenet, och jag vill inte riskera att den dras upp igen pga att hon halkar. I år har hon klarat sig superbra med sina skor och broddar, jämfört med tidigare mycket halkigare vintrar barfota. Så i min värld är sko med brodd bäst, barfota mitt emellan och sko utan brodd allra sämst.

Ja att använda det som ett argument mot skor är ganska obegripligt :confused: Jag ser det som djruplågeri att släppa ut en skodd häst utan brodd.

Ja? Jag vet inte vad av det jag skrev som du uppfattade som oseriöst, men ja, jag tycker att om man som ägare inte är beredd att lägga den tid den egna hästen kräver för att kunna gå barfota, då är det bättre att sko. Men jag hoppas fortfarande att fler skall vilja prioritera detta. Jag gillar också att leta efter fina prylar men jag prioriterar min hästs hovhälsa högre.

"Seriöst!?" som i "Menar du verkligen allvar?!".

Det rödmarkerade var bland det dummaste jag hittills läst. Hade jag varit lat, hade jag inte haft de hästar jag har. Punkt.
Lathet har ingenting med att göra att hästarna är skodda.

Lavinia, min poäng var att det kan kräva en hel del arbete och ta ganska mycket tid att ha vissa hästar barfota. I många fall när ägaren säger att hästen inte kan gå barfota så menar de i själva verket att de inte har lust eller tid eller möjlighet att lägga ned det arbete som krävs. Ofta går det heller inte att köpa sig tjänsten att t ex få sin häst bootad på morgonen eftersom stallägarna uppfattar det som jobbigt och svårt. Detta för att det är så få som efterfrågar denna tjänst! Och då ser sig många tvungna att sko av praktiska skäl. Täckesbyten däremot ingår ofta trots att det tar lika mycket tid och dom de flesta hästar klarar sig utan de flesta dagar om året (men ändå får gå täckade för att ägaren inte vill hålla på att borsta av lera).

Om hästen ömmar ska den gå med boots på de jobbiga undrlagen (om det nu inte bara är fråga om att passera en kortare sträcka med grus etc). Om hästen ömmar på gräs skulle jag nog säga att det är något fel på hovarna, röta eller annat, som orsakar detta och då behandlar man symtomen, inte orsaken, genom att sko. Om det då inte är fråga om sjukbeslag vilken jag också sade i mitt första inlägg är ett undantag.

Tyvärr har tråden redan börjats urarta som jag förutspådde.

Min poäng är ju att det inte behöver finnas något onödigt lidande, om fler bara engagerade sig. Se mitt svar till Lavinia.

Trix,

Nu börjar tråden urarta som jag förutspådde. Se mitt svar till Lavinia. Fler sådana inlägg som "det var det dummaste jag hört" och jag kommer vänligast att tacka för mig i denna tråd.

I många fall när ägaren säger att hästen inte kan gå barfota så menar de i själva verket att de inte har lust eller tid eller möjlighet att lägga ned det arbete som krävs.

Vad, exakt, är det för tid, lust och arbete som ingår i att hålla en häst barfota jämfört med att ha den skodd?

Lavinia, min poäng var att det kan kräva en hel del arbete och ta ganska mycket tid att ha vissa hästar barfota. I många fall när ägaren säger att hästen inte kan gå barfota så menar de i själva verket att de inte har lust eller tid eller möjlighet att lägga ned det arbete som krävs. Ofta går det heller inte att köpa sig tjänsten att t ex få sin häst bootad på morgonen eftersom stallägarna uppfattar det som jobbigt och svårt. Detta för att det är så få som efterfrågar denna tjänst! Och då ser sig många tvungna att sko av praktiska skäl. Täckesbyten däremot ingår ofta trots att det tar lika mycket tid och dom de flesta hästar klarar sig utan de flesta dagar om året (men ändå får gå täckade för att ägaren inte vill hålla på att borsta av lera).

Om hästen ömmar ska den gå med boots på de jobbiga undrlagen (om det nu inte bara är fråga om att passera en kortare sträcka med grus etc). Om hästen ömmar på gräs skulle jag nog säga att det är något fel på hovarna, röta eller annat, som orsakar detta och då behandlar man symtomen, inte orsaken, genom att sko. Om det då inte är fråga om sjukbeslag vilken jag också sade i mitt första inlägg är ett undantag.

Tyvärr har tråden redan börjats urarta som jag förutspådde.
Oj vad du anser dig vara bättre hästägare än de flesta.
Ja då tar man inte till sig ngt än från det man är frälst på. Tror du att det är bra att gå med gummistövlar på hela dagen som dessutom låser mjukdelarna baktill- ballarna samt vidgningen av trakterna?
Varför ska den ha boots på om den är frisk o sund o klarar av barfotalivet?
Många som inte rider sina hästar så mkt låter sina gå barfota till det blir halt eller så läser man mer från din site där hovarna fungerar som sugkoppar. eller har man tagit bort den biten?

Du får gärna förklara vad det är som gör att barfotahästar kräver så pass mycket extra arbete att folk skulle sko sina hästar av ren lathet.

Snarare anser jag att det är MER jobb med skodda hästar är med oskodda. På vintern ska de broddas, det ska vara snösulor hit och dit, hovslagaren måste komma oftare, det är dyrare och om hästen trampar av sig en sko ska det åtgärdas vilket tar tid och kostar pengar om man inte kan göra det själv (+ att risken för skador ökar markant om hästen är skodd, och speciellt om den dessutom är broddad).

Min häst går som sagt barfota och har boots fram på när vi går på grus. Det enda jag gör med hans hovar, förutom den självklara skötseln som kratsning, visitering osv är att underhållsraspa, dels för att motverka att kanterna spricker eller han slår ut flisor och dels för att han inte ska växa ur sina barfotaboots. Hovslagaren kommer ca var åttonde vecka under sommarhalvåret och var tionde till tolfte vecka under vinterhalvåret. Att raspa till hovarna efter behov (max en gång i veckan för oss) ser jag inte som speciellt ansträngande, andra bullar var det när han var skodd runt om... När han gick skodd var han tvungen att skos om var sjätte till sjunde vecka, dvs hovis behövde komma betydligt oftare, och att sko kostade dubbelt så mycket som att enbart verka + att vi hade minst en tappsko under mellantiden mellan omskoningarna..

Förutom att hans hovar ser betydligt bättre ut nu än de gjorde tidigare (hans rörelsemönster har också förbättrats) så har det dessutom blivit betydligt billigare och mindre tidskrävande för min del att ha honom barfota. Skor är inget jag kommer gå tillbaka till så länge han mår bra av att gå barfota och så länge han klarar sig bra med barfotaboots.

Med det sagt tycker jag att det är jäkligt vågat att påstå att de som skor gör det pga att de är lata, precis som ditt fördömande uttalande om att folk som täckar sina hästar gör det pga att de inte orkar borsta lera. Seriöst? Snacka om tunnelseende och fördomar... Kasta du ut ett helklippt fullblod i +4 grader när det blåser och regnar så ska vi se hur bra den hästen "klarar sig"...

Ja att använda det som ett argument mot skor är ganska obegripligt :confused: Jag ser det som djruplågeri att släppa ut en skodd häst utan brodd.

Nu har jag inget alternativ om jag skulle sko hästen, eftersom stallets regler är så. Jag hade nog skott i perioder vintertid om det inte varit för denna regel.

vi skulle kunna göra samma "försök" med en fot o se att skor är livsfarliga.

Lite intressant är väl ändå att "barfotaskor" blir mer och mer poppis bland människor också. Att man kommit fram till att löparskor eller skor som dämpar för mycket i allmänhet ger en felaktig belastning för lederna och alltså på sikt kan sabba benen. (Enligt de hemsidor jag googlade fram.)

kl
Det är ju inte dom som faktiskt har dåliga förutsättningar för barfotagång som det känns aktuellt för, utan de som använder skor för att det är det man tror är det rätta och som man brukar göra, utan att reflektera över varför. Sen kanske man kommer fram till att det behövs skor ändå men då har man iallafall tänkt igenom saken och kanske lärt sig något på kuppen.

Nu finns det ju uppenbarligen de med mer extrema åsikter, men de allra flesta är nog inte inställda på "barfota till varje pris!" utan vill göra bästa möjliga utifrån de förutsättningar man har.

Om inte mitt minne spelar mig ett spratt, finns det folk som hållt sina hästar barfota som blivit dömda för djurplågeri. För inte länge sedan var det i alla fall en liten artikel i Ridsport om en dam som ansåg sig tillräckligt duktig för att verka sina hästar själv. Djurskyddet delade inte uppfattningen och hon blev dömd.

Om hästen passar att gå barfota - enklast och bäst. Men många hästar klarar inte det utan ömmar och får ont och i värsta fall komplikationer av barfotagången. Då är det självklart inte OK att ha hästen oskodd.

Rätt sko anpassad för hästen kan inte bli djurplågeri. Att rycka skorna utan eftertanke och uppföljning riskerar rätt snabbt att bli djurplågeri.

Och jag ser ENORM skillnad på hur min shettis, som alltid varit barfota om vintrarna förut, rör sig i år när hon är skodd med brodd fram jämfört med hur det varit tidigare. Hon har efter en skada en pålagring på kronbenet, och jag vill inte riskera att den dras upp igen pga att hon halkar. I år har hon klarat sig superbra med sina skor och broddar, jämfört med tidigare mycket halkigare vintrar barfota. Så i min värld är sko med brodd bäst, barfota mitt emellan och sko utan brodd allra sämst.

Fast det här är ju ett exempel på "extrajobbet" som är frågan om man är villig att ta på sig.
Är det blankis och därmed stor risk att dom halkar utan brodd, då går jag och spånar nästan hela hagen och vägen mellan stallet och hagen. Dessutom tabu på att gå utanför stallet i onödan alltså annat än till/från hagen när det är som värst, litar inte ens på broddade bootsen om det är riktig blankis.

Vet andra som bara strör en gång med tösalt eller sand (själv litar jag inte på att hästen skulle gå endast på den gången, men man känner ju sina egna hästar bäst och dom är väl olika skillade på att gå på isen) någon annan kanske ser till att fixa andra förutsättningar för hage utan blankis ex. riktigt bra dränering eller bra läge på hagen, vad vet jag.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 441
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
756
Senast: tara
·
Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 598
Senast: Palermo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Kattbilder #10