Skimmeltråden nr 2!

Sv: Skimmeltråden nr 2!

Härligt!
Och klart det går bättre när man har matchat=P
Nej men tror faktiskt att det är båda delarna, när jag har matchat brukar jag alla fall bli lite extra taggad på att rida och verkligen göra det bra också.

+ Zelecta

Tack! :D

*kl*
Lite nya bilder på min skimmel! Hon älskar snö! ;)

20121217_115006.jpg

20121217_114958.jpg

20121217_113025.jpg

Såhär ser hon ut över ryggen:
20121217_102443.jpg

Härligt!
Och klart det går bättre när man har matchat=P
Nej men tror faktiskt att det är båda delarna, när jag har matchat brukar jag alla fall bli lite extra taggad på att rida och verkligen göra det bra också.

Jo, men så tror jag absolut att det är!!

Idag hade vi ridhuset för oss själva större delen av passet och jag fortsatte jobbet från igår även om jag nog tror att både pilot och häst hade lite träningsvärk idag...för det kändes inte lika lösgjort i början av passet...
Idag avancerade vi lite till - fyra korrekta högerfattningar av ca 10. Det är ju ett helt fantastiskt framsteg med tanke på att vi för exakt en vecka sedan gjorde 1 av 10 korrekt och jag då aldrig mer tänkte ägna galoppen en tanke....

Sen som jag sa till en stallkompis "jag har inte en aning om vad som gjorde att just de fyra blir korrekta och de övriga sex inte blir det, men det skiter jag i".
Men det är nog som hon sa, att det handlar om att vid just de tillfällena så kanske jag ger henne i "fel" moment, där hon skjuter ut bogen lite extra, eller spänner sig lite extra eller vad som helst...
Men det skiter jag i! När det blir fel så blir det fel och då galopperar vi i vänster galopp i stället och idag gjorde vi till och med ett byte som jag iofs inte var beredd på men det blev klockrent!!

Har jag sagt att jag är envis? :devil:

Ps. kan tillägga att vi idag inte hade lindor men det gick ju bra ändå - så kanske hänger det inte helt på att vi har lindorna på oss?

God jul på dig med :)

Slänger in en lite julig bild på min sjukling som även är kallad Grinchen numera efter sitt dåliga julhumör :P
Tomteluvan vägrade han ha på huvudet
181889_10152373518215092_179283870_n.jpg

*kl*

Här i tråden var det rätt tyst igen...ligger alla i matkoma efter julhelgen? ;)

Själv har jag legat däckad i magsjuka i mellandagarna men har sen tillfrisknat.
Red lektion i söndags och hade ett av mina allra sämsta pass någonsin - det blev så fruktansvärt tydligt att jag och Tingeling inte litar på varandra i ridningen vilket gör att vi båda blir spända och triggar varandra till att spänna till...

Hon var nämligen suuuuper fin när vi tömkörde först och sen när jag skulle sitta upp så blir hon som en fiolsträng. Och att jag då dessutom lagt mig till med ovanan att ÅKA HÄST istället för att rida underlättar ju inte...

Jag fick i alla fall en superbra övning som jag fick rida och den ska jag traggla på med vidare.

Och ja, jag gick hem och bröt ihop (även om jag sen fick ett mess från tränaren med beröm) och många tankar dök upp i mitt huvud men sen så fick jag tillbaka den där javlaranamman som jag vet att jag har - och har nu bestämt mig för att nu j-lar ska vi fixa det här så gott vi bara kan!
Jag VET att jag inte kan göra allt själv och jag tackar ja till den hjälp jag kan få och det allra bästa kommer att bli den dagen jag kan stå i samma stall som tränaren men just nu finns det inga lediga platser så fram till dess så får jag helt enkelt göra så gott jag kan!

Redan igår så bestämde jag mig på dagen att jag verkligen skulle RIDA på kvällen, inte åka häst...och redan innan bestämde jag vilka övningar jag skulle rida - det blev samma som på söndagen samt att jag la till att jag även red "telefonsladden" utmed långsidan men istället för att ha så många volter som möjligt så red jag bara tre till en början för att sen plocka bort en volt i taget till vi till slut kunde trava hela långsidan utan spändhet (var ett av problemen i söndags).

Så trött som jag var efter gårdagens ridpass var det länge sen jag var - och då red jag ändå helt själv utan tränaren ståendes bredvid!
Tingelign kändes superfin till slut, så jag tror att om jag bara kan fortsätta så här konsekvent och målmedvetet så kommer det att bli så bra det bara kan bli!

Jadu det händer inte mycket här, inte för min del alla fall, det började med lite ajj i foten på Bullen under julen, blev stående i sin box tills det gett med sig och hann väl rida två veckor med lite terrängträning inomhus och konditionsträning och var riktigt på G när han iförrgår kommer in med en broddspark precis under/på hasleden, såret är jätte fint men det är inte benet hasen har fått en ny utsida om man säger så >.<
Men han är ju inte halt i varje fall och har ingen feber :
Så är vi tillbaka på skrittmotion igen och hoppas att svullnaden lägger sig fort.

Men har iförsig hunnit klippa honom under tiden och snygg vart han, nu ser han inte längre ut som en raggsocka, alt. get utan lite mer som en tävlingshäst :)

Ni glömmer väl inte reflexerna förresten?
53599_1357675091.jpg

Sötnöt!

Jag har legat sjuk under hela julen och först idag har jag orkat rida! Äntligen! Pålle kändes riktigt fin faktiskt och det var skönt att få komma upp i sadeln. Jag har nog inte ridit på en månad skulle jag tro, hästen har haft vintervila och sen har en snäll kompis ridit. Men nu hoppas vi på att vi kan komma tillbaka i form igen :D

Mitt jul och nyår blev lugnt och trevligt, helt i min smak :)

senaste bilden jag har med skimmeln med på bilden är denna :D

julis3_zpse650c50b.jpg

Sedan är det ju alltid lika roligt att kolla genom gamla bilder, visste ni att min vita haft stubbman en gång i tiden :rofl:

14846971.jpg

Jag fick hjärtat i halsgropen igår, då Timsan hade kolikkänningar. Jag kände på mig igår morse att något inte var som det skulle... Det såg omkringrört ut i boxen och jaa... något jag helt enkelt inte kunde sätta fingret på.

På eftermiddagen pratade jag med stallägaren, då hade Tima legat i hagen!!! (visserligen låg hon ute när hon gick på lösdriften, men nej det är INTE vanligt) två gånger. Stallägaren hade gått ut bägge gångerna, men då hade Tima rest sig och sett obesvärad ut. Utsläppningshöet var inte slut när de skulle ge lunch och då är det ändå två hästar som brukar vara ganska glupska... :p

Och igår kväll, när jag ändå hade tänkt åka och titta till Tima, så ringde stallkompisen och sa att Tima låg i boxen men reste sig när hon kom. Så jag tog med mig en kompis och vi åkte dit och gick ut en sväng i mörkret med Tima och idag var hon MYCKET piggare.

Men hon var inte så sugen på lucern, som jag proppar i henne, så det ramlar ut genom öronen. Utan hon gick ut ur boxen och kollade vad boxkompisen hade för gott...

530393_10151238631182620_1570660771_n.jpg

https://www.youtube.com/watch?v=fBbqjScnlow

Åhh, vad jobbigt! Hoppas hon känner sig mycket bättre idag då!!

Jag har varit lycklig förskonad från kolik både på Tingeling och mina tidigare...dock hade sköthästen på ridskolan för många herrans år sedan nästan jämt kolik...därav att han inte fick några vilodagar utan när han hade vilodagar så gick han en lektion...

*kl*

Red ett dressyrpass i ridhuset igår efter att Tingeling fått vila i tisdags - och igår kändes hon också superfin och faktiskt lugnare än i måndags!
Det var lite svårare till vänster igår men det släppte på slutet.
Jag hoppas verkligen att tränaren kan se och märka en skillnad på söndag nu om det fortsätter så här. Jag gör verkligen mitt bästa till att vara konsekvent och verkligen rida hela tiden! Haha, jag har ständig träningsvärk i kroppen efter den här veckans ridning...:D

Igår var faktiskt ett av de bättre passen på riktigt, riktigt länge och även om vi vid några få tillfällen fortfarande kom ihop oss lite så löste jag det utan några större fadäser.

Helt plötsligt har det börjat bli riktigt roligt att rida igen! Och vet ni, vi kunde till och med göra en galoppfattning utan problem till höger igår igen! Och självklart en till vänster också.
Sen blev hon lite taggad så då gjorde jag inga fler. Vi gör väl en per pass här nu ett tag tills vi taggat ned och sen kan man ju fortsätta. Det viktigaste är ju ändå att hon är loss i skritt och trav innan jag gör fattningarna, för annars funkar det ju inte.

Igår var vi dessutom matchade i marinblått...jag måste ha slagit i huvudet ordentligt senaste gången jag åkte av för jag kan faktiskt tycka nu att det är fint med marinblått igen - även om jag aldrig kommer bli någon som har allt i marinblått...nää, den tiden är förbi...haha, för mig är det ju brunt och beige med inslag av rosa eller lila som gäller nu för tiden när man har prinsess häst och allt! ;)

marinbla_outfit_2013-01-09_50ede234e087c32c06752c14.jpg

och just det...Tingeling går under namnet Barbie-hästen nu efter att hon fick sin reflexgrimma...som är i ROSA...haha...tyckte den var lite roligare än de vanliga reflexgul/gröna... :angel:
reflexgrimma_2013-01-07_50eb3b72ddf2b342d9270631.jpg

Jo tack, läget är under kontroll. Det hör ju inte till vanligheterna att gammeltanten är krasslig. Så därför reagerar jag för det mesta snabbt och instinktivt, när något inte är som det brukar.

Men nu är "bushästen" tillbaka. Hon smet ur boxen två gånger idag med, när jag hämtade vatten och täcke. Kompishästen har något sött, gott i sina matburkar som är trevliga att "diska"... Jag får kolla vad det kan vara...

734773_10151239344812620_574176171_n.jpg

734153_10151239344857620_997800628_n.jpg

Och när man har fått på sig utetäcket, då är det väl ut man ska? ÖPPNA DÖRREN!

248636_10151239344887620_1590043238_n.jpg

Och nej... det är då meningen att de ska stå inne en stund till och äta upp frukosthöet tills utsläppet kommer 1-1.5 timme senare... :angel::rofl:

Vad skönt att hon mår bättre!!

*kl*
Idag har jag dragit igång mina grabbar igen efter ett par veckors vila.
Zenith var duktig och lyssnade jättefint både under promenad och longering (10min promenad, 10min longering, 10min promenad).
Diamant var lika mysig som vanligt att jobba med. Vi både började och avslutade med en skritt tur och när vi jobbade en stund i paddocken så var han på sitt bästa humör!
Känner mej så lycklig över att ha så positiva och arbetsvilliga pojkar!! :love:
394776_10151232626984843_634746866_n.jpg

486317_10151232627334843_1999244634_n.jpg

537917_10151232627039843_371343285_n.jpg

163367_10151232627294843_891321090_n.jpg

427691_10151232627399843_113637419_n.jpg

Hur går det för alla skimmlar? Lite dålig fart här tycker jag.

Min lilla grå har fått galoppera lite i snön idag då vi tog oss bort till stallet på andra sidan vägen där de har en banan som plogades innan den nya snön kom, riktigt fin :)
Testade även min hjälmkamera men lyckades ställa in den på fel höjd så blev inge bra får helt enkelt testa vidare :)
Vår otur har väl dock inte riktigt vänt då jag efter ridningen upptäckte att det bildats lite svallkött under skorpan som ramlade av när jag skulle pilla lite efter ridningen.

Galopperade_lite_pa_Lasses_bana_idag_med_Bullen_passade_aven_pa_att_testa_min_hjalmkamera_tyvarr.jpg

Har även hunnit fota lite grå lite :)

Fotade_lite_igar_sa_bjuder_pa_nagra_av_bilderna.jpg

Fotade_lite_igar_sa_bjuder_pa_nagra_av_bilderna.jpg

Härliga bilder!

Jag red idag och var tvungen att rasta av honom ordentligt innan! Kompisen tycker att jag klär honom fjolligt:angel:

0E440EBD-8181-4E15-98FD-9819291E5044-566-0000010BE5520DD6.jpg

4C029715-FA77-428E-B77F-E6300D94AC77-566-0000010746AEB8F0.jpg

151EF45C-0554-48E8-8A93-0CD99381ECFD-566-0000010736D67D3B.jpg

F3F3CFF9-C729-4209-BA4F-F642CA091CE2-566-00000108A707390B.jpg

Jag tycker han är superfin i rosa!! :)

Jag och Tingeling har haft både bra och sämre pass - men jag försöker verkligen att inte fastna i den dåliga spiralen utan försöker tänka positivt.

Igår hade vi ett lättare joggingpass i en av vinterhagarna..vi hade sällskap med oss så det blev några foton... :)
Dock kan jag ju konstatera att det INTE är smickrande denna årstiden när man har dubbla långkalsonger osv på sig - man ser ju ut som att man väger 25 kg mer än vad man egentligen gör...

dsc_3705_50fbf005e087c35e5fc8dad7.jpg

dsc_3716_50fbf0129606ee334eb9fc5c.jpg

dsc_3738_50fbf01ae087c35e4f675981.jpg

*kl

Min lilla skimmel fick pälsen kapad.

314205_10151368270326676_876165408_n.jpg

Även om hon var mkt söt i all päls, fastnade det isklumpar överallt i ben o mage :(

774258_10151219946660811_290312089_o.jpg

6356_10151219946940811_471176701_n.jpg

Tycker han var rätt fräsig med Rosa :)

BulleBus har tagit vila igen nu, känts riktigt illa när jag ridit senaste tiden inte alls gått att få igenom honom utan det har bara tagit tvärtstopp när jag bett honom trampat under sig.
Var några andra som hade ut en Ks terapeut som fick känna på honom, hon har varit på honom förut, mycket riktigt hade han en rejäl låsning kors/länd.
Men hon tyckte även hans höger kota inte kändes ok, typsikt, det var ju där han var halt i vintras, såg ut som en kota då också vid longeringen men den kokheta hoven fick oss att bara titta där.
Blir till att konsultera min tränare på måndag och se vad vi ska hitta på :)

Bjuder på en lite promenadbild med full vinterklädsel :)

Promenad_med_BulleBus.jpg

Ja, jag gillar ju rosa så han får allt stå ut:devil:

Usch då hoppas att det inte blir nåt med Bullen tycker att ni verkar ha haft tillräckligt med otur.

Jag rider lite sporadiskt, ska se om det inte är isgata i paddocken idag och det inte öser ner så ska jag nog ta mig en tur :)

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
2 517
Senast: Lilla
·
Kropp & Själ Jag vet att det finns trådar på ämnet men jag vill ändå ha en till. Mitt hår är alltid torrt och tråkigt. Jag använder schampokakor och...
Svar
11
· Visningar
431
Senast: Dimmoln
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 928
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 301
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar